Vegetarisch hoofdgerecht kerst

20-12-2012 19:42 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet een vegetarisch hoofdgerecht verzorgen voor 7 volwassenen en 2 kleine kinderen (en 2 baby's maar die eten hooguit een hapje van hun ouders).

Wie denkt er mee.

Ik heb al een recept gezien van een strudel met paddestoelen en pompoen. En AH heeft dit jaar een recept van een soort 'meatloaf' van courgette, noten, zuidvruchten en couscous.

Maar wat doe ik erbij. Ik denk dat men toch ook iets van aardappels/groenten etc erbij wil. En daar kom ik niet goed uit.

Tips, goede recepten?
Als je voor diecouscous gaat, zou ik er geen aardappels bij serveren. Vind ik er niet echt bij passen.

Ik zou gaan voor iets Indiaas of voor bijvoorbeeld een lekkere bonenschotel. Die meatloaf klinkt ook best goed trouwens.
Ik zou zeggen, kijk maar eens op deze website voor inspiratie

http://www.voedzo.nl/
Als ik vegetarisch 'moet' koken voor meerdere mensen doe ik inderdaad vaak Indiaas. Een paar lekkere curry's (spinazie, boontjes en aardappel, ik roep maar wat), linzen en rijst, papadums, mango chutney, komkommer raita... een Indiase rijsttafel zegmaar. Voordeel is dan ook dat je voor de eventuele carnivoren in het gezelschap altijd apart iets klaar kunt maken, kipdingen of zo. Maar vaak blijkt dat laatste niet eens nodig, mijn man is een geboren vleeseter maar bij mijn vegetarische currydingetjes vreet ie zijn vingers altijd op. En toe doe ik altijd gewoon ijs met fruit en slagroom.
www.vegatopia.nl

Op die site maken ze elk jaar een vegetarisch kerstdiner.
Ik vind Indiaas heerlijk, maar eigenlijk niet ze Kerst-achtig... Dan zou ik liever kiezen voor meer Hollandse producten. Met paddestoelen, geitenkaas e.d., heerlijk...
Een mooie quiche met geitenkaas en daarnaast een mooie volle salade salade met een dressing van balsamico.

Eventueel kun je een bord salade opmaken met in het midden de quiche met mooie garnering van een paar takjes groen en een doormidden gesneden cherry tomaatje er op?
Ik bedoel dus miniquiches 1 p.p. Een gesneden stuk vind ik minder mooi.
Indiaas is top, maar we doen een gangen diner en dan vind ik opeens Indiaas tussen de frans/italiaanse gerechten niet echt kunnen.

Bij de meatloaf wordt witte en wilde rijst en roergebakken spinazie aanbevolen. Dat is misschien toch wel een idee.
Als je aardappels en groenten als los bijgerecht wilt geven, zou ik bij de recepten van de AH kijken, en dan zoeken op 'naam groente/aardappel' en menugang 'bijgerecht'. Daar staan heel veel lekkere dingen tussen!
Ja ik kan misschien wel baked potatoes maken, gevuld met de aardappel en room en pijnboompitjes enzo en dan die meatloaf en dan nog een groente.

Ha! Ik krijg al meer ideeen!
Eten je vegetariërs wel vis?

Heb het recept bekeken voor de vegaloaf, ziet er lekker uit hoor!
Er hoeft niet zoveel bij. Wellicht een mooie salade met krulsla, appel, biet en geitenkaas bij het hoofdgerecht. evt een groentebouillon vooraf en als toetje stoofperen met crème fraîche.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De eerder genoemde 1 pers. quiches. Of pasteitjes gevuld met een champignonragout. Of gevulde portobello's (met creme fraiche, peterselie, steeltjes portobello, pijnboompitten en scheutje witte wijn) uit de oven. Groentegerechten: rode bieten salade met sinasappel, gewokte spinazie met cashewnoten, tomatensalsa, gevulde paprika uit de oven, gepofte aardappels met een lekkere vulling.

+1 voor het nagerecht van viva-amber.
quote:lemoos schreef op 20 december 2012 @ 21:38:

De eerder genoemde 1 pers. quiches. Of pasteitjes gevuld met een champignonragout. Of gevulde portobello's (met creme fraiche, peterselie, steeltjes portobello, pijnboompitten en scheutje witte wijn) uit de oven. Groentegerechten: rode bieten salade met sinasappel, gewokte spinazie met cashewnoten, tomatensalsa, gevulde paprika uit de oven, gepofte aardappels met een lekkere vulling.

+1 voor het nagerecht van viva-amber.

Ja die gepofte aardappels met lekkere vulling ga ik zeker doen.

Nagerecht heb ik niets over te zeggen, helaas!
Hoeveel van de gasten zijn vegetarisch? Kun je niet voor diegene iets zonder vlees en seafood maken en de rest wel 'n goeie hertenbief of mooi stuk seafood voorzetten?
quote:elninjoo schreef op 20 december 2012 @ 22:11:

Hoeveel van de gasten zijn vegetarisch? Kun je niet voor diegene iets zonder vlees en seafood maken en de rest wel 'n goeie hertenbief of mooi stuk seafood voorzetten?

Meer dan de helft is vegetarisch en van de 4 die dan wel vlees eten zijn er 2 die ook niet super liefhebber zijn.

En mijn moeder en ik (wel carnivoren) hebben gisteren nog goede ossenhaas met friet gegeten.

Dus ik houd het makkelijk met iedereen hetzelfde.

En verder gaat het mij vooral om de sfeer met zijn allen en om mijn kleine nichtjes en neefje te knuffelen.
Hiltje!

En zoiets?
Ik maak dit jaar

deze
quote:GeorgieBrown schreef op 20 december 2012 @ 22:18:

Hiltje!

En zoiets?

Georgie

Ziet er ook heel lekker uit.

Ik ga eens even bedenken hoe en wat!
Paddenstoelen ( verschillende soorten) risotto met parmezaanse kaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven