Geld & Recht alle pijlers

Uren inleveren?

26-12-2012 10:22 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt parttime (32 uur per week) in een zorginstelling. Zijn vaste vrije dag is altijd op woensdag. Ze hebben in de CAO geregeld dat ze voor feestdagen die ze vrij zijn, verlof in moeten leveren, en hebben daarom meer vakantiedagen gekregen op jaarbasis.

Nu is mijn man vandaag dus vrij maar het is woensdag. Volgens zijn baas moet hij nu uren inleveren. Ik kan niets vinden in de CAO maar vind het vreemd. Hij mag zijn vaste vrije dag ook niet op een andere dag nemen.

Hij maakt dus zijn gewone uren deze week maar moet ook nog 1 dag verlof afgeven, dat kan toch niet?



Weet iemand hier hoe dit zit?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Verlof is toch doorbetaald vrij?



Als ik standaard werk op woensdag krijg ik doorbetaald nu het vandaag kerst is. Maar waarom zou hij doorbetaald moeten krijgen voor een standaard vrije dag?
Alle reacties Link kopieren
Welke CAO?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij een jaar uren systematiek (JUS)?
Alle reacties Link kopieren
Nee, lijkt me niet dat je op een normaal standaard vrije dag ook uren in moet leveren als dit een feestdag betreft. Je was immers sowieso al vrij.



Maar ik ken de zorg cao niet...
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook uren inleveren ook al is het kerst. Ik heb daarom ook meer uren per jaar. Maar als kerst op mijn vrije dag valt dan hoef ik deze niet in te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Geen zinnig woord over te zeggen voor we weten waar we het precies over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat als er in de cao is gesteld dat als men uren inlevert voor kerst en je daarvoor meer vrije uren voor terug krijgt (toch?) dat dat dan ook voor je man geldt. Of heeft hij die meer vrije uren niet gekregen? De looptijd is doorgaans langer dan een jaar en lijkt me sterk dat er per persoon gekeken wordt wie waar recht op heeft ivm parttime dagen.
Alle reacties Link kopieren
@snotolf,wat snap je niet dan?

Hij werkt in een zorginstelling,dus lijkt me dat hij onder de zorg CAO valt?

En wat is een JUS? Heb ik echt nog nooit van gehoord,en heb zelfs in de OR gezeten in mijn vakgebied?
Alle reacties Link kopieren
JUS is jaarurensystematiek, je krijgt een saldo uren die je in een jaar moet werken, daar zijn in principe alle verlofuren en vakantieuren al in verwerkt. Bedacht om flexibeler in te kunnen plannen in tijden van drukte en relatieve rust, maar maakt de hele boel over het algemeen alleen maar verwarrender lijkt wel...
Alle reacties Link kopieren
K las urine inleveren haha
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heul veul verschillende typen zorginstellingen met allemaal eigen CAO's: GGZ, ziekenhuizen, VVT. GGZ en zkh hebben in ieder geval JUS. VVT weet ik zo niet.
Alle reacties Link kopieren
Dus De Zorg CAO: die bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor de woensdag hoeft hij geen verlof op te nemen. Voor die dag wordt hij standaard niet betaald. Dat staat helemaal los van andere afspraken. Op personeelszaken zit daar vast iemand te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik raar, je werkt 32 uur, de woensdag moet je zien als weekend. Dan levert hij toch ook geen uren voor in?
Alle reacties Link kopieren
@kabinet: jus is alleen maar onduidelijk als je hem niet gebruikt zoals hij bedoeld is: per jaar.

Het gaat niet om vandaag voor man TO als hij jus heeft. Vandaag werkt hij niet en staan er dus geen uren. Maar de compensatie voor de feestdagen hoeft hij ook niet in te leveren. Dat zijn vaste vrije dag vandaag is maakt niets uit. Hij moet een X aantal uren per jaar werken. Min compensatie feestdagen, min vakantieuren, min eventuele ouderdomsuren. Wanneer hij die uren werkt wordt op jaarkaart aangegeven.



Als hij Jus heeft dus...
Alle reacties Link kopieren
Nope, van elke tak van sprt is een andere CAO; thuiszorg, ziekenhuizen (en dan academisch en algemeen ook nog apart ), GGZ... Het moet niet overzichtelijk worden, he, dat zou te makkelijk zijn!



Maargoed, het hangt dus echt van de CAO af, en dan nog kan het ook nog instellingsafhankelijk zijn wat de afspraken zijn. In mijn oude werkveld werden de feestdagen gecompenseerd, dus je kreeg er weer extra uren voor terug. Die kon je dan op een andere feestdag weer inwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij dus ook, de woensdag krijgt hij sowieso al niet betaald dus daar hoeft hij ook geen verlof voor in te leveren.



(dit was reactie op jollie)
jole wijzigde dit bericht op 26-12-2012 10:51
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als hij volgens de JUS werkt is het idd geen discussie, dan tellen die uren niet, punt. Er zijn nog steeds veel leidinggevenden die dat niet goed snappen en de feestdagen nog steeds volgens de oude methodes verwerken. Zolang niemand er wat van zegt blijft dat gewoon zo doorgaan (en werken mensen dus over het algemeen te veel).

Hoe het zit als hij niet volgens JUS werkt hangt het dus van de CAO en instellingsafspraken af.
Alle reacties Link kopieren
Hij valt onder de VVT maar daar staat het niet duidelijk in.
Bij mij is dat ook, ggz cao. Ik lees mee. Mij was toen uitgelegd dat het eerlijk is voor de andere ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Geen JUS dus?
Alle reacties Link kopieren
CM: wat bedoel je precies? In jouw CAO is het heel helder hoor.
Alle reacties Link kopieren
Heb het gevraagd maar ze noemen het geen JUS
Alle reacties Link kopieren
Nee daar moet hij geen uren voor inleveren. Kerst of niet, hij is al vrij. Uren inleveren zou betekenen dat als hij deze week de hele week vrij zou nemen dat hem dat 40 uur kost terwijl hij maar 32 werkt. Slaat nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven