moet ik er een einde maken

30-12-2012 06:43 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben 6 jaar getrouwd met mijn man. Jaren terug, paar maanden na de bruiloft, heb ik ontdekt dat hij een gokverslaving had. Na een stevig gesprek en een flink aantal ruzies was hij gestopt met gokken, dacht ik. Ik vertrouwde hem en op een gegeven moment vond ik het zelfs niet meer nodig om de bankafschriften te controleren. Ik dacht dat het goed zat. ONdertussen hebben we twee hele lieve kindjes gekregen. Ik heb altijd gedacht dat hij door zijn vaderschap is veranderd in een verstandige man. Hij leek heel zuinig met zijn geld, gaf geen geld uit aan onnodige dingen. Als ik iets ging kopen, in zijn ogen onbelangrijk, dan kon hij daar erg kwaad om worden. Dit vond ik best goed eigenlijk, dat hij zo verstandig mert ons geld omging.



Maar we hebben de afgelopen maanden nooit geld. Hoe kan dat als ik nooit eens wat voor mezelf mag halen. Ik heb al jarenlang dezelfde schoenen, jas. Ik koop nooit kleding, want we hebben er geen geld voor. Als ik eens geen zin had in koken dan vond hij een avondje snacken al teveel. Ik dacht laat ik eens, na zoveel jaren, de bankafschriften bekijken , waarom hebben wij nooit wat over?? Zo kwam ik gisteravond tot d eontdekking dat hij al minstens een half jaar aan het gokken is. Hij gokt op een avond wel 500 euro :S



Mijn vertrouwen in hem in een klap weg. Ik voel me belazerd, genaaid. Dit is toch niet normaal. Er waren dagen dat we geld moesten lenen van onze ouders om brood te kunnen halen en dat kwam dus door zijn gokgedrag. Ik heb jaren gedacht dat hij een erg verstandige man was die het beste met ons voorhad, maar dat is dus helemaal niet zo. We hadden een aantal schulden staan bij belasting en uwv. Hij heeft me wijsgemaakt dat we door die schulden nooit geld hebben, en ik dom en naief om daar zolang in te geloven.



Eerlijk gezegd voelde ik al weinig voor hem. Door andere vervelende gedragingen, zoals dagen niet zijn tanden poetsen of douchen, had ik het al helemaal gehad met hem. Maar dit, zijn gokverslaving en mijn grote teleurstelling, doorslaat alles. Moet ik er een einde aan brengen. Wat moet ik nou :( :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 07:52:

Ik geef ook toe dat ik erg dom en naief was om alles aan hem over te laten, maar zoals ik al zei ik vertrouwde hem qua financien. Hij was gierig als ik weet niet wat. Als ik me nu bedenk dat hij zelfs moeilijk deed over het aanzetten van de verwarming, bang voor een hoge gasrekening, en ondertussen binnen een paar uur aan 500 euro gokt, tja dan klopt er toch iets niet met hem.



Dan gaan er toch eerder alarmbellen rinkelen. Kom op, zeg.



We hebben beiden een moeilijke periode achter de rug. Ik deed er alles aan om alles weer op rails te krijgen. Dat is me ook gelukt, ik heb geen pnd meer. Voel me weer sterk en krachtig om verder te gaan. Als hij nou tijdig toegaf dat hij een probleem had en mijn hulp vroeg om eruit te komen, dan was alles anders geweest.



Gisteren zijn we wezen winkelen, pff als je dat winkelen noemt. Ik had een jasje gekocht voor mezelf en hij continu chagerijnig dat we geen geld meer over hadden om boodschappen te halen voor oud & nieuw, dat ik uiteindelijk dat jasje toch maar beter direct kon terugbrengen. KOmen we thuis, zie ik dat hij vorige week nog tientallen euro's heeft weggegokt. bahh ben er echt misselijk van !!





Mijn twee centen: Ondanks zijn verslaving heb je ervoor gekozen twee kinderen met hem te nemen. Ondertussen heb je kunnen studeren. Je hebt een PND overwonnen waardoor jij je nu sterk genoeg voelt om verder te gaan. Als wat? Zeemeermin?



Vind je jezelf niet egoistisch? Je kunt jouw partner nu wel in de stront laten zakken maar jouw kinderen worden hier de dupe van.



Daarnaast krijg ik de indruk dat je het vervelender vind dat je voor jezelf niets nieuws kunt kopen, als dat je je zorgen maakt over hoe jouw kinderen hier zo min mogelijk van meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met sandra1905.



Weet je, hij heeft jou ook gesteund bij je pnd. Waarom? Omdat je ziek was en er niet voor gekozen had. Je man is ook ziek. Niemand kiest ervoor om gokverslaafd te zijn. En met een goed gesprek ben je echt niet beter. Jij was toch ook niet van je pnd af na een goed gesprek?



Verder moet je vechten voor je huwelijk! Je hebt 2 kinderen meid! Je wilt zijn moeder niet spelen maar je weet dat hij niemand belt voor hulp. Bel dan zelf iemand. Loop niet te mutsen en doe het voor je kinderen! Dingen als tandenpoetsen en douchen horen inderdaad wsl bij de verslaving. Maar ook daar kun je aan werken. Denk eraan waarom je met deze man bent getrouwd en twee kinderen hebt gekregen. Dat was vast niet voor niks!
Dat gedoe met die pasjes etc. Is tijdelijk. Maar je zult wel altijd samen de financiën moeten doen. Dan zie je het meteen als er iets niet klopt. Lijkt mij trouwens onderdeel van elke gelijkwaardige relatie, dat beiden weten hoe het er qua geld voor staat.

En je zult echt andere tekenen zien als het mis dreigt te gaan, zoals die slechte lichamelijke verzorging. Geloof me, hij doet dit niet voor zijn lol. Maar het is wel aan te pakken. Een huwelijk van zes jaar en twee kinderen, wel iets om hard voor te knokken, lijkt me. Ik snap dat je je ontzettend belazerd voelt en hij zal als hij in therapie gaat inzien hoe dit voor jou is. Maar echt, je kunt hier sterker uit komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 08:17:

Ik wil helemaal niet zo'n relatie hebben met mijn man. en ik mag dus zelf nooit meer in een dip raken want dan komt zijn gokprobleem weer terug. Ik zie dat alles eigenlijk niet meer zitten :(





Ik denk, dit zo lezend, dat je voor jezelf een beslissing hebt genomen, je bent "klaar" met deze man en deze relatie.



Op zich best dapper om met 2 kinderen te gaan scheiden, er zal heel wat op je af komen.

Maar beter alleen gelukkig dan je kapot ergeren in een relatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:abcatalina schreef op 30 december 2012 @ 08:28:

[...]





Mijn twee centen: Ondanks zijn verslaving heb je ervoor gekozen twee kinderen met hem te nemen. Ondertussen heb je kunnen studeren. Je hebt een PND overwonnen waardoor jij je nu sterk genoeg voelt om verder te gaan. Als wat? Zeemeermin?



Vind je jezelf niet egoistisch? Je kunt jouw partner nu wel in de stront laten zakken maar jouw kinderen worden hier de dupe van.



Daarnaast krijg ik de indruk dat je het vervelender vind dat je voor jezelf niets nieuws kunt kopen, als dat je je zorgen maakt over hoe jouw kinderen hier zo min mogelijk van meekrijgen.sjonge sjonge wat een vreselijke reactie, dat ik er niet eens op in ga!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 08:33:

[...]





sjonge sjonge wat een vreselijke reactie, dat ik er niet eens op in ga!!Ik verwacht ook geen reactie met enige verstandige zelfreflectie van jouw kant.
Alle reacties Link kopieren
@TO; hoe is jouw financiele situatie? Heb je een baan kunnen vinden na je pnd en afstuderen?



Ik zou direct financieel de touwtjes in handen nemen en de balans opmaken. Dan krijgt je man maar zakgeld.

Daarna kun je de balans opmaken wat de relatie betreft.
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 07:27:

Hij is de kostwinner en was verantwoordelijk voor de financien. Ik deed de zorg over de kinderen, en ben net klaar met mijn studie. 10 maanden terug bevallen en direct na de bevalling moest ik scriptie schrijven, om langstudeerboete te voorkomen. Dat was enorm zwaar en had het gevolg dat ik in pnd raakte. Ik had dus geestelijk niet de kracht ervoro om ook eens de financien te controleren. Op zich is dat best eenvoudig, gewoon de bankafschriften checken, maar ja daar denk je niet aan als je al zoveel in je hoofd hebt. Hij is ongeveer in juni begonnen met gokken, dus een hafl jaar (toen mijn pnd begon) geleden. Al die maanden heeft hij me voor gek gehouden.

Sinds wanneer kan ene verslaafde voor zichzelf beslissen dat hij hulp moet zoeken? Als je dat van hem verwacht, kan je lang wachten.



Je hebt 2 keuzes:

1 JIJ zoekt hulp voor hem

2 Je gaat bij hem weg, zo snel mogelijk



(btw: wat is zo moeilijk aan het controleren van bankafschriften?????)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 08:33:

[...]





sjonge sjonge wat een vreselijke reactie, dat ik er niet eens op in ga!!



Moet je ook niet doen, wel belangrijk is het nemen van een beslissing.



1) Traject hulpverlening, zakgeld, moeder spelen (eventueel tijdelijk)



2)Opstappen.



3) Hij gaat tijdelijk elders wonen zodat je in alle rust een beslissing kan nemen, impulsief is ook niet goed.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
P, als je post krijg je ook reacties die je niet wilt. Ik hoop dat je de reacties waar je wel wat aan hebt er tussenuit pikt. Advies: neem ff tijd voor jezelf (ga er een paar uurtjes tussenuit) en denk na. Ga daarna met hem om tafel. Vertel hem hoe jij je voelt n dat je eist dat hij dit probleem gaat oplossen. (Hopelijk samen met jou). Laat hem alle schulden op een rij zetten, dan weet je hoe groot de puinhoop is...
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 08:33:

[...]





sjonge sjonge wat een vreselijke reactie, dat ik er niet eens op in ga!!dat zou je beter wel kunnen doen, want wat er staat is zinniger dan jij uitkraamt.
http://www.agog.nl/contact/locaties

Staan de telefoonnummers, kan ie meteen bellen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 08:04:

Ja daar hebben we het over gehad, maar dan moet hij dat zelf regelen. Ik heb geen zin meer om nu nog zijn moedertje te spelen. Hij moet maar zelf hulp zoeken en proberen ervan af te komen. Daar komt natuurlijk niks van terecht. voor hulp van buitenaf moet hij daar zelf ook achter staan. Maar zoals ik al zei, hij kan niet eens uit zichzefl zijn tanden poetsen, laat staan hulp inschakelen, trouw de therapien volgen etc.



Wat doe je hatelijk zeg! Dat je teleurgesteld ben snap ik, maar je schijnt niet te begrijpen dat jouw man een ernstig probleem heeft dat hij zelf ook niet zomaar een/twee/drie kan oplossen.

Ik vind je erg onvolwassen overkomen en vooral bezig met jezelf. Jij bent helemaal tof want je hebt je pnd overwonnen en hij is een loser, zoiets. Je klinkt alsof je een prins op het witte paard wil en als hij dat niet is laat dan maar. Maar je bent er toch zelf bij geweest en heb alle financiele zaken aan hem overgelaten?



Als je niet meer bij hem wil blijven dan ga je weg, simpel zat, en gezien jouw houding ten opzichte van hem lijkt me dat dat is wat jij wil.

Als je het toch met hem wil proberen zul je zeker ook iets moeten veranderen aan jou houding en verwachtingen want die zijn niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote: Moet je ook niet doen, wel belangrijk is het nemen van een beslissing.



1) Traject hulpverlening, zakgeld, moeder spelen (eventueel tijdelijk)



2) Opstappen.



3) Hij gaat tijdelijk elders wonen zodat je in alle rust een beslissing kan nemen, impulsief is ook niet goed.



TO je hoeft juist niet nu meteen een beslissing te maken. En gun het jezelf en je kinderen dat jij informatie verzamelt over het hulpverleningstraject en maak dan een beslissing of je het wilt en kunt doen.

Je hoeft niet zo denigrerend met je partner om te gaan 'moedertje spelen' zoals hier geschetst wordt.



En er zijn meer opties dan deze drie.

Bespreek ze samen.
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer heet het bijstaan van je partner bij het overwinnen van zijn problemen 'moedertje spelen'?
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder hè?

Ik wist het ook niet
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast vind ik samen verantwoordelijk zijn voor de financiële administratie gelijkwaardig en niet controlerend of moedertje spelen.



Je kunt je partner ook steunen met zijn problemen met alle respect en in gelijkwaardigheid.

Het is een keuze dat niet te willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp heeft hij jou (financieel) door school geholpen, heeft hij jou door een pnd geholpen en hebben jullie twee kinderen, maar nu hij het meest hulp nodig heeft in zijn leven zeg jij: zoek het maar lekker zelf uit, wetenend dat hij daar niet toe instaat is?
Dat is wel de strekking ja. Maar TO is een pnd-survivor he, vergeet dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Je zult hoe dan ook nu de touwtjes in handen moeten nemen, ook al ga je scheiden. Want tot de scheiding uitgesproken is, zijn alle schulden die hij maakt gemeenschappelijke schulden, ervan uit gaand dat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens kijken of hij wat aan zijn verslaving wil laten doen en ook jezelf eens onder de loep nemen.



Als je met met PND postnataledepressie bedoelt dan zal het voor hem ook niet altijd gemakkelijk zijn geweest.

Een vrouw met pnd en 2 kleine kinderen kan ook heel zwaar zijn.



Probeer er samen uit te komen en bekijk allebei jullie rollen.
Alle reacties Link kopieren
Ook als je besluit de financiële verantwoordelijkheid nu (tijdelijk?) helemaal op je te nemen, zie ik dat niet als moederen. Dat is helpen. Maar het zal wel een hele stap zijn als je man de financiën al die jaren alleen heeft gedaan. Misschien moet je er hulp bij vragen?



Zie jij hem doordat hij het geld beheert trouwens ook als je verzorger ipv als gelijkwaardig?



Lijkt me lastig om er samen voor te knokken als je voor je gevoel niet gelijkwaardig bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 30 december 2012 @ 07:00:

Uhm, er is nooit geld, je mag niets voor jezelf kopen, je moet zaken bij je ouders lenen, je man verzorgt zichzelf niet en komt het bed soms niet uit....en je vond tot je de bankafschriften was best dat hij goed bezig was......Ben jij een struisvogel ofzo?



[afbeelding]

Pak je spullen in, kinderen mee, auto inladen en naar je ouders.



Ik vind je wel waanzinnig naief, ik wist niet dat het nog voorkwam, iemand die zich nooit met de bankzaken bemoeid..



Maar goed het is gebeurd, actie nu.



Ik vermoed wel dat dit je heel veel geld gaat kosten als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.



Sterkte.



Eerst stap 1 dus: Zoveel mogelijk spullen inpakken, met zijn allen in de auto en wegwezen
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinarcik schreef op 30 december 2012 @ 07:27:

Hij is de kostwinner en was verantwoordelijk voor de financien. Ik deed de zorg over de kinderen, en ben net klaar met mijn studie. 10 maanden terug bevallen en direct na de bevalling moest ik scriptie schrijven, om langstudeerboete te voorkomen. Dat was enorm zwaar en had het gevolg dat ik in pnd raakte. Ik had dus geestelijk niet de kracht ervoro om ook eens de financien te controleren. Op zich is dat best eenvoudig, gewoon de bankafschriften checken, maar ja daar denk je niet aan als je al zoveel in je hoofd hebt. Hij is ongeveer in juni begonnen met gokken, dus een hafl jaar (toen mijn pnd begon) geleden. Al die maanden heeft hij me voor gek gehouden.

Onzin.

Alles checken 1x per week kost je een paar minuten.
Je kinderen worden de dupe van een scheiding. Verder heeft deze zieke man heel veel voor Jou gedaan en nu jij hem en jullie gezin kunt helpen, haak je af TO.



In mijn ogen ben jij de loser in dit verhaal. En dat kulverhaal van geen kracht hebben op de bankafschriften te kijken is ook al zoiets fraais. Je blijft altijd gezamelijk verantwoordelijk voor jullie financiën.



En als jij nu zo krachtig bent, dan zou ik die kracht gebruiken bij het proberen bij elkaar te houden van je gezin.



Maar dat wil je eigenlijk niet, want hij is walgelijk en zwak. Wat als hij dit over jou had gezegd toen jij midden in je pnd zat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven