Werk & Studie alle pijlers

Verhuizen voor een baan??

01-01-2013 15:59 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (heren),



Allereerst een fijn nieuwjaar voor jullie allemaal hier



Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en vind de onderwerpen hier heel interessant. Maar nu zoals de meesten van ons, wil ik het nieuw jaar beginnen met nieuwe perspectieven en andere denkwijzen die mijn leven ten goede kan gaan veranderen.



Mijn situatie is als volgt:

Qua werk voor betreft heb ik het laatste 3 jaar(!!!!) het erg zwaar gehad. Ik vlieg van de ene tijdelijke contract naar de andere, van het ene invalwerk naar de andere. Wel niet aaneengesloten. Heb een aantal keren thuis gezeten met een WW-uitkering, en gebruikte die "rusttijd"om rustig rond te kijken naar een mogelijk andere baan waar ik na verloop van tijd in een jaarcontract kan rollen. Ook gebruikte ik de werkeloze periodes om tot mezelf te komen. Want elke keer als ik ergens heb gewerkt en stinkend mijn best heb gedaan om me te bewijzen en stiekem de hoop koesterde dat ik mag blijven, kreeg ik te horen dat ze geen ruimte hebben in de formatie, waardoor ik weer thuis kwam te zitten. En dat beukte erg hard in mijn zelfvertrouwen, dat ik ging denken dat het echt aan mij lag, of dat ik gewoon niet goed genoeg ben in mijn werk. Elke keer denk ik aan een carriereswitch, gewoon heel iets anders. Maar hoe aan te pakken, want heb geen geld om opleiding te betalen, en met mijn leeftijd is het haast onmogelijk om aan het traineeship te beginnen.

Momenteel zit ik al 6 maanden thuis, en solliciteer me te pletter. Elke maand 4 tot 5 sollicitaties. Ik stuur open sollicitaties, en reageer ook op vacatures buiten mijn woonplaats (tot een maximum van 60 km van mijn woonplaats vandaan). Ik solliciteer uiteraard ook op andere functies die raakvlakken met mijn vak hebben(ik werk in het p.o.), maar helaas geen succes. Ik heb zo een beetje alle instanties/ scholen gehad als je maar bedenken kan in mijn provincie. Als er een vacature is, dan ben ik de eerste die solliciteer. Maar tot nu toe geen enkel succes, soms uitgenodigd en tot de 2de ronde gekomen, maar toch niet geschikt. Vaak als ik op een functie solliciteer, wat niet direct met mijn opleiding te maken heeft, geven ze als reden dat ik geen ervaring heb in dat vakgebied, of ik heb niet de specifieke papieren ervoor. Een echte kans om me te laten bewijzen dat ik genoeg werklust heb en dat ik snel mijn funcite onder de knieën kan krijgen, geven ze me niet.



Maar nu om een lang verhaal kort te maken. Ik zit nu op het punt dat ik denk dat het niet kunnen vinden van een baan ook ligt aan de regio waar ik nu al jaren woon. Ik woon in omgeving Groningen. In deze regio zijn er amper vacatures, en als er eentje verschijnt dan gaan er honderden kandidaten er op af. Dus kans is erg klein dat ik binnenkort aan iets kom.

Daarom zit ik nu serieus na te denken om te verhuizen naar het zuiden. En dan heb ik het over Rdam, Den Haag, want ik heb daar familie zitten. Ik kan tijdelijk bij ze intrekken, en als ik over een tijdje een contractverlenging krijg, dan een ruimte voor onszelf zoeken. Misschien heb ik daar in die regio's meer geluk.

En als ik het wil doen, moet het gebeuren de komende 2 maanden, gewoon verhuizen en dan zien we wel, want ik wil niet meer tijd verliezen, en ik WIL ECHT een baan. Ik heb er alles voor over. Het heeft te lang geduurd.

Maar er is een klein probleempje, ben alleenstaand met 2 kinderen (7 &9). Ik heb een klein beetje moeite mee dat ze door deze verandering hun de dupe zullen zijn. Geen vriendjes, niet kunnen wennen op nieuwe school, en het is halverwege het schooljaar, aanpassen aan de manier van de nieuwe school waardoor ze niet kunnen meekomen en zo het schooljaar niet kunnen halen. Weet het want werk zelf als leerkr. en er zijn kinderen die zo een grote verandering niet aankunnen. Maar nu zijn mijn kinderen cognitief wel op niveau, ze pikken iets goed op(al zeg ik het zelf hihih), maar sociaal gezien maken ze allebei niet makkelijk vrienden. Dus ben bang dat ze straks buiten de boot vallen.

Ohh zoveel dingen om rekening mee te houden. Want ik wil niet alleen aan mezelf denken maar ook aan mijn 2 schatjes. Maar ik kan echt niet langer zonder baan blijven zitten, straks beland ik ook in de bijstandsuitkering, en dan ben ik nog verder van huis.



Degene die mijn verhaal hebben gelezen en dit herkennen of iets vergelijkbaar, hoe hebben jullie toendertijd gehandeld, en wat was doorslaggevend voor jullie beslissing.

Ook al herken je mijn situatie niet, hoe denken jullie over mijn plan. Of woon je in de bovengenoemde steden Rdam, Den Haag en omgeving, hoe zit het met de werkgelegenheid in het onderwijs en jeugdzorg of opvang. Doen ze in die regio's ook zo moeilijk als je niet de specifieke papieren hebt? Dat is per geval anders weet ik, maar misschien heeft iemand meer ervaring in die regio's. Ben al een maand aan het kijken naar banen in die regio's, maar daar ook niet zoveel in het onderwijs. MIsschien omdat het halverwege het schooljaar is, of door de feestdagen? Misschien eind schooljaar als alle scholen bezig zijn met de nieuwe formatie voor het nieuwe schooljaar, komen er meer vacatures los? Zijn er hier mensen die in deze regio's werken en dit weten?



Nou dames en heren, sorry voor zo'n lang verhaal, ik hoop op enkele reacties die mij oprecht zullen gaan helpen met mijn beslissen. Hoop dat er hier dames/heren zijn die mij willen helpen meedenken,want ik weet het niet meer.

Alvast bedankt en brand los......
ik zou niet verhuizen zonder dat je een baan hebt, want dan zit je straks bij je familie dus zonder eigen huis en zonder baan en je kinderen uit hun vertrouwde omgeving weg.



Als je nu gaat zoeken en daar een baan vind dan kun je alsnog verhuizen. en heb je je al ingeschreven bij woningverhuurders daar? Hou rekening met lange wachttijden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er nu al vanuit gaat dat je kinderen eronder zullen gaan lijden................... En ook zo motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Snap je dilemma. Is voor jezelf beginnen niet iets?



Dat gezegd hebbende: in Groningen en Leeuwarden zijn tal van call center banen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:plurque schreef op 01 januari 2013 @ 16:03:

Fijn dat je er nu al vanuit gaat dat je kinderen eronder zullen gaan lijden................... En ook zo motiverend.Dat is toch het eerste waar je aan denkt? Heeft niks met motivatie te maken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Plurque: je mag to best wat meer credits geven. Ze denkt erover na en dat is toch goed. Het is niet voor niets dat ze het forum opzoekt.



To: heb geen advies maar respectvol hoe hard je solliciteert en je het aanpakt. Ik hoop dat 2013 jouw jaar wordt,
Alle reacties Link kopieren
Kort door de bocht: natuurlijk. Je eerste verantwoordelijkheid is het welzijn van je kinderen. Een vrij essentieel onderdeel daarvan lijkt me ze financieel onderhouden. (jij dus, niet de overheid) Zeker als je al een half jaar thuis zit lijkt het me dat je van Leeuwarden tot Maastricht solliciteert om weer aan de bak te komen.



Mag ik mijn wenkbrauw trouwens even optrekken mbt 4 a 5 sollicitaties per maand 'je te pletter solliciteren' noemen?
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: uiteraard ga je pas verhuizen als je een andere baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst een baan zoeken. Dan pas verhuizen. Wie weet duurt het namelijk nog wekl maanden voordat je een baan gevonden hebt daar. Heb je ook onder je niveau gezocht? Misschien dat dat een optie is om toch aan het werk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 01 januari 2013 @ 16:11:



Mag ik mijn wenkbrauw trouwens even optrekken mbt 4 a 5 sollicitaties per maand 'je te pletter solliciteren' noemen?Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 01 januari 2013 @ 16:05:

[...]





Dat is toch het eerste waar je aan denkt? Heeft niks met motivatie te maken.

Tuurlijk denk je aan je kinderen! Maar op deze manier denken zal TO niet echt steunen in de gedachte dat verhuizen iets positiefs zal opleveren.

Ikzelf zal denk ik wel 2 keer achter mijn oren krabben voordat ik zou verhuizen. En natuurlijk zou ik vrezen dat mijn kind zijn vriendjes enz zou missen. Ik zou me echter wel dwingen om daarnaast ook positieve verwachtingen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen: vragen aan een van je familieleden of je zijn/haar adres op je CV mag gebruiken en solliciteren op alle banen in die regio. In je brief aangeven dat je net verhuisd bent en nu een baan in je nieuwe omgeving zoekt. Als je dan een baan gevonden hebt, ook daadwerkelijk verhuizen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Eerst een baan, dan verhuizen. En he, je kinderen krijgen er echt niets van om een keer te verhuizen. Gewoon goed met ze voorbereiden. Vanwege het werk van mijn vader verhuisden wij vroeger om de 4 jaar. Natuurlijk was dat niet leuk, maar het ging prima. Achteraf heeft het me zelfs wel goed gedaan: ik maak makkelijk vrienden en voel me ergens snel thuis. Maar goed, dat is natuurlijk alleen mijn ervaring.

Speelt de vader van de kinderen nog een rol?
Alle reacties Link kopieren
Eerst een baan zoeken, dan verhuizen. En de regio Rotterdam en Den Haag is het prima huren - de huizenmarkt ligt op z'n gat en dat is ook wat betreft particuliere verhuur.



En die kinderen kunnen best wel wennen hoor. Ja, het zal even aanpassen zijn, maar daar komen ze echt wel overheen. Ze zijn de eerste niet en ook de laatste niet die naar de andere kant van het land verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst een baan zoeken en pas daarna verhuizen. Zuid-Holland is ook groot. Dan kan je iets in de buurt zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je van alles wilt ondernemen om een (liefst vaste) baan te vinden.

Echter verhuizen zonder die baan werkelijk te hebben is geen goed idee.

De banen in hetonderwijs liggen in de randstad echt nietvoor het opscheppen. Ik merk dat er bij elk nieuw schooljaar juist wordt gekeken naar hoe er met juist minder mensen gewerkt kan worden. Er gaan dus alleen banen verloren. Dit is zeker zo in Den Haag en ook in Rotterdam en Leiden. Ook in de kleinere steden in de omtrek.

Ook het vinden van woonruimte moet je niet onderschatten. De wachttijd voor een sociale huurwoning kan oplopen tot enkele jaren. Je doet je kinderen geen plezier als jullie bij je familie moeten inwonen of ergens met drie personen op een kamertje.



Kun je niet proberen je opleiding te vergroten? Studie aan de Open Universiteit kan een oplossing zijn. Kent (of is het intussen kende?) ook een kortingsregeling voor mensen met een laag inkomen. Je kunt dit thuis doen en heeft geen invloed op je solliciteren en eventuele uitkering van de ww. Je blijft immers beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Hoop dat je iets aan mijjn antwooord hebt.

Succes!
Als jij zo'n eind weg zou verhuizen, wat voor invloed heeft dat op de omgang van je kinderen met hun vader? Staat niets over in je op, maar tenzij je BAMmam of weduwe bent is het wel iets om goed rekening mee te houden.
Rotterdam in het onderwijs kan je bijna wel vergeten. Bij Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR), waaronder de meeste openbare scholen vallen zijn al meer dan 80 ontslagen gevallen. Er wordt op dit moment niemand meer aangenomen. Zelfs een uurtje meer werken lukt niet.

Genoeg mensen om mij heen hier in ZuidHolland die in het onderwijs een baan zoeken, maar waarbij het erg lastig is.

Maar wie weet, heb je een kans!

Eerst zoeken en dan verhuizen. Risico moet je niet nemen hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 01 januari 2013 @ 16:19:

Wat ik zou doen: vragen aan een van je familieleden of je zijn/haar adres op je CV mag gebruiken en solliciteren op alle banen in die regio. In je brief aangeven dat je net verhuisd bent en nu een baan in je nieuwe omgeving zoekt. Als je dan een baan gevonden hebt, ook daadwerkelijk verhuizen.Ja dit dus. Je kunt ook vanuit je eigen woonplaats solliciteren in het westen, maar mijn ervaring is dat je dan toch vaak afwijzingen krijgt omdat ze liever mensen hebben die daar al wonen. Dus inderdaad vragen of je het adres van familie mag gebruiken en dat op je CV zetten als je daar solliciteert. Ik ben zelf ook voor een baan verhuisd, maar ik heb geen kinderen, dat maakt het wel wat lastiger voor jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 01 januari 2013 @ 16:05:

[...]





Dat is toch het eerste waar je aan denkt? Heeft niks met motivatie te maken.Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louba schreef op 01 januari 2013 @ 16:04:

Snap je dilemma. Is voor jezelf beginnen niet iets?



Dat gezegd hebbende: in Groningen en Leeuwarden zijn tal van call center banen te vinden.



Iets voor mezelf beginnnen is niet door mijn hoofd gegaan. ten eerste heb geen middelen voor, en ten 2de voordat je van de inkomsten van je eenmanszaak kan leven, ben je al een aantal jaren verder. Dus is niet direct een optie van mij. Of moet ik op een heel briljant idee komen.



Dat van call center is wel een idee, maar volgens mij zijn de werktijden meestal in de avonduren, en wil liever zelf met mijn kinderen thuis zijn in de avond. Bovendien het geld wat ik als callcentermedewerker ga verdienen kan ik gelijk weggeven aan oppas en reiskosten.
Alle reacties Link kopieren
madeliefje1970:

ben helemaal met je eens. Bedankt dat jij en vele anderen wel begrijpen wat ik bedoel. Pas als je zelf in zo een situatie zit, weet je pas waar de schoen wringt.

Ik kom wel ooit erboven op natuurlijk, want tot nu toe heb ik het wel gered. Maar als een normaal mens denk je wel verder, en denk je ook aan alle mogelijke scenario's die er zijn. Over dingen nadenken kan geen kwaad toch? Zo kom je tot een beslissing of je het wel of niet doet.



En voor jou ook al het beste voor 2013.
Alle reacties Link kopieren
Oja, als je vanuit het noorden solliciteert op vacatures in het westen, zet dan in je brief dat je bereid bent te verhuizen, zodat je niet bij voorbaat al afgewezen wordt vanwege reisafstand.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim:

dat is echt een goeie van je. Dat speelde al door mijn hoofd namelijk. Heb al met mijn familieleden ingelicht en ik kan bij wijze van spreken al gisteren naar ze toe komen. Ik heb al een aantal vacatures gezien in die regio, en ik ga mijn brief vandaag nog mailen met idd het adres van mijn mogelijke nieuwe verblijfplaats.



;) bevestiging!
Alle reacties Link kopieren
Als de vraag is: 'Verhuizen voor een baan', dan is het antwoord in jouw geval volmondig 'JA'.

Je geeft alles voor een baan, dus neem die stap.

Gebruik je kinderen niet als excuus om in Groningen te blijven. Kinderen zijn ongelofelijk flexibel. Ze nemen veranderingen oneindig veel makkelijker aan. Er zijn ontelbaar veel kinderen die niet in Groningen wonen en het prima doen. Die tonen daarmee aan dat Groningen niet de enige plaats is waar kinderen kunnen wonen.

Ja, natuurlijk hebben ze vriendjes. En over 4-5 jaar gaan ze naar het voortgezet onderwijs, en zijn ze doodleuk 85% van hun huidige vriendjes kwijt. En krijgen ze weer nieuwe vrienden. Zo gaat dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven