Geld & Recht alle pijlers

boekhouden, belasting, bomen, bos...

04-01-2013 07:49 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een bedrijfje, een onderhoudsbedrijf. Hij is nu net een jaar en een beetje bezig, en dit jaar doe ik dus voor het eerst "echt" de belastingaangifte doen.



Ik merk dat ik de omzetbelasting elke 3 maanden al lastig genoeg vind, ook omdat ik niet precies weet hoe ik de boekhouding in elkaar moet steken. Het bedrijfje loopt nog niet zo goed, we hebben pas de laatste tiid wat klussen gehad. Ook hebben we eind vorig jaar een busje gekocht. Behalve dat we daar de btw over terug kunnen vragen is er natuurlijk ook meer mee gemoeid zoals priv'e kilometers, etc.



we hebben op dit moment geen geld om een boekhouder in te huren om deze dingen voor ons te doen. Maar ik wil het wel zo goed mogelijk doen.



Wie heeft er een tip over een cursus (evt online) of een goed boek, programma etc om me op weg te helpen? Ik vind alle termen en verschillende posten etc erg lastig, en wil ons geen geld door de neus boren of fouten maken.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, heeft de KvK daar geen brochures of workshops voor misschien?
Met het boek: boekhouden voor dummy's kom je al aardig op weg ;)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het beste de cursus Basiskennis Boekhouden volgen. Deze is voldoende om een boekhouding bij te houden. Je kunt deze klassikaal volgen bij verschillende cursusaanbieders maar is schriftelijk te volgen maar dan moet je het wel op kunnen brengen om dat zelf te doen. De studiebelasting is aan huiswerk ongeveer 3 uur per week.
Ik zou dan toch die accountant maar inschakelen. Bel/vraag gewoon eens rond, want ook de accountantrekening valt onder bedrijfskosten en is dus aftrekbaar, zo duur is het dan uiteindelijk toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Exces, op dit moment moet ik elke maand passen en meten om uit te komen met het geld. Vorig jaar heeft het bedrijfje (door omstandigheden als ziekte maar ook door "de crisus" ) misschien 2000 euro opgebracht. Ik kan me niet voorstellen dat er voor ons dit jaar voordeel zit in het inhuren van een accountant. Voor dit jaar ziet het er inmiddels al veel beter uit, gelukkig. Bovendien zal ik de boekhouding ook fatsoenlijk moeten aanleveren aan een accountant neem ik aan. Voor volgend jaar zal ik zeker op zoek gaan naar een accountant.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een zzp-er en doe mijn dagelijkse boekhouding zelf. Het boeken van kosten en inkomsten en het bijhouden van zakelijk verreden kilometers. Hieruit volgt vanzelf de 3 maandelijkse btw aangifte. Dit vind ik persoonlijk niet te ingewikkeld...

Mijn jaaropgave laat ik altijd door een administratiekantoor doen. Zij kennen de regels en zien ook mogelijkheden waarvan ik het bestaan niet weet. Ook kunnen door mij gemaakte missers door hun nog hersteld worden. Het is niet al te kostbaar en levert me eigenlijk meer op dan ze kosten.

Ik heb ook de basiscursus boekhouden gedaan, maar dat is echt de basis en leert je niks over de regelgeving die trouwens constant verandert!
Ja ja, nu weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Allis, zie het inhuren van een boekhouder dit jaar als een investering! Mijn 1e jaar had ik ook nauwelijks inkomsten ( begon in oktober dus...) maar toch huurde ik een boekhouder in en was daar zo blij mee!! Want hij pakte ook meteen de hypotheek ed erbij mee. En dit leverde me echt geld op. Hij kende nl toeslagen ed waar ik het bestaan niet van wist.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kost zoiets dan ongeveer?
Je hebt boekhouders die 30 euro per uur rekenen, er zijn er ook die 80 euro afrekenen.



Rondje bellen gaat je de kop niet kosten.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad.

En informeer bij de KvK. Die hebben veel workshops voor startende ondernemers. Ga daar eens heen, kun je meteen netwerken. Je kunt ook altijd bij de KvK terecht voor advies op financieel gebied.



En voor je dagelijkse boekhouding staan er meer dan genoeg excelsheets op internet. Dat is echt heel goed zelf bij te houden!



Succes!
Ja ja, nu weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Stop met het woord bedrijfJE te gebruiken. Dan neemt niemand je serieus.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Een dagelijkse boekhouding volgen is redelijk eenvoudig. Je kutn heirvoor gewoon excelbestanden aanmaken.



Een bestand inkoop en een bestand verkoop. In beide bestanden maak je een kolom met netto, BTW en bruto. Zo heb je een eenvoudig overzicht. Het aanleveren aan de boekhouder is ook eenvoudig. Je maakt een map met bankafschriften. Achter elk afschrift doe je de juiste factuur, Je maakt ook ook een map met kontante facturen. Dit kun je zo aanleveren aan de boekhouder. Als je inkomsten hoger worden kun je bijvoorbeeld Exact online gaan gebruiken.



IS de bus geheel voor het bedrijf of rijdt hij ook prive kilometers?



Mijn ervaring is dat een boekhouder echt loont. Juist omdat zij alle wetgeving en wijzigingen behoren te kennen. Ieder zijn vak zeg maar. De boekhouder kan aan het eind van het jaar ook de BTW aangifte controleren en, indien nodig, BTW terug vragen.
Naast inkoop en verkoop heb je ook kosten die geen uitgaven zijn, zoals bijv. afschrijving bedrijfsmiddelen. Die kosten neem je niet mee in de BTW aangifte, wel in je jaarlijkse belastingaangifte.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ik je wel wat op weg helpen. Ik heb een eigen administratiekantoor en werk voornamelijk met zzp'ers. Als je mij een prive berichtje stuurt dan kan je me laten weten wat exact je vragen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het handboek ondernemen op de site van de Belastingdienst al doorgenomen? daar staan echt veel tips in. Sowieso staat er veel uitgelegd op de site van de Belastingdienst en anders kan je ze ook bellen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook "samenwerken" met een administratiekantoor en of boekhoudkantoor. Zo heb ik dat ook gedaan, toen ik de dagelijkse boekhouding deed voor de winkel van een vriend van me. Voor mij werkte dat heel plezierig. Ik werkte toen nl bij de gemeente en had wat minder kennis van zakelijk boekhouden. Ik kon bij hen te rade gaan als ik niet precies wist hoe ik iets het beste kon verantwoorden. Al had (heb) ik dan Praktijkdiploma Boekhouden. Want zij weten gewoon hoe het werkt. Zo werden uiteindelijk de kosten voor de jaarrekening veel lager, omdat zij wisten dat ik door het jaar heen de lastige dingen had gevraagd en hoefden zij alleen nog maar het even samen te stellen. En net wat hiervoor al is geschreven, bij de kwartaal btw aangifte dingen worden dingen niet meegenomen die je bij de jaarrekening wel moet of mag doen. Tot slot: alle uren die JIJ erin steekt, wat reken je daarvoor? Zet dat af tegen "de kosten" van een deskundige en de winst is binnen! Bovendien, als je de aangifte laat doen, weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en zit je jaren later niet met gedoe als de Belastingdienst opeens gaat controleren!
Alle reacties Link kopieren
Ter verduidelijking (misschien overbodig) Je maakt eerst een jaarrekening en aan de hand daarvan maak je de jaarlijkse belastingaangifte. De kwartaalaangiftes btw zijn een "voorschot" daarop.
Alle reacties Link kopieren
Hemel, schakel alstjeblieft een accountant in. Dat zijn overigens bedrijfskosten en dus mag je die weer van je omzet aftrekken...



Er zijn zo ontzettend veel regels. Die leer je niet van een 'programmatje'



Daarbij een accountant bespaart je vele malen meer geld (doordat hij de regels wel kent) dan dat hij je kost. En dat in veelvoud! Echt hoor. Had ik mijn accountant niet die alle wetten en regels (en de mazen) kent betaalde ik duizenden euro's per jaar meer aan belasting.



UIteindelijk levert je accountant je altijd geld op. Daar waar je moet gaan dokken als je het zelf wilt gaan doen. Ik heb inmiddels redelijk verstand van boekhouden en aangiftes doen maar elk jaar verbaast de man me weer met zijn vindingrijkheid.



En je vind de BTW al ingewikkeld? Dat is het enige belastingdingetje van type 'vier vingers in je neus' zo eenvoudig. Waag je dus alstjeblieft niet aan de boekhouding.



Resume



Je accountantskosten zijn aftrekbaar (ik betaal die van mij 650 euro per jaar voor mijn jaarrekening en belastingaangifte)Je accountant gaat je geld opleveren en besparenGewoon doen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:camomille schreef op 04 januari 2013 @ 09:41:



En je vind de BTW al ingewikkeld? Dat is het enige belastingdingetje van type 'vier vingers in je neus' zo eenvoudig. Waag je dus alstjeblieft niet aan de boekhouding.



Is dat zo? Ik las volgens mij dat het om een onderhoudsbedrijf ging. Grote kans dat ze bij bepaalde opdrachten als onderaannemer functioneren en de verleggingsregeling toe moeten passen. Kopen ze (hulp)materialen in vanuit het buitenland? Leveren ze misschien aan het buitenland? Het kan zijn dat dergelijke zaken voor jou gemakkelijk te behappen zijn, in de praktijk is dat toch heel anders. Ik werk als accountant en dit zijn direct dingen waaraan ik denk als ik aan de aangifte BTW voor dit bedrijf denk.



@allis:



Mijn advies aan jou is om allereerst uitstel aan te vragen voor het indienen van je aangifte inkomstenbelasting. Dat kan heel gemakkelijk via de Belastingtelefoon. Ervan uitgaande dat jullie uitstel krijgen, kun je die tijd gebruiken om te gaan sparen voor een accountant. Deze accountant zal je om en nabij ¤ 1.000 exclusief BTW kosten. Voor dat bedrag zal hij het volgende doen:



- orde brengen in je administratie;

- de boekhouding voor 2012 verzorgen;

- een rondrekening maken voor de omzetbelasting, waaruit zal blijken of je genoeg hebt afgedragen of dat je wellicht in aanmerking komt voor kleine ondernemersregeling.

- op basis van de boekhouding 2012 een jaarrekening samenstellen, waarin wordt gegeven waar welke resultaten worden behaald;

- op basis van de jaarrekening 2012 een aangifte inkomstenbelasting opstellen, waarbij ervoor wordt gezorgd dat jullie maximaal profiteren van de fiscale fasciliteiten, zoals de startersaftrek en de meewerkbeloning (aangezien je zelf ook meehelpt in het bedrijf).

- Vaak ga je ook nog met de accountant om tafel zitten om de jaarrekening te bespreken. Zijn kennis en ervaring kunnen je helpen wijzen op kansen en bedreigingen.



Wat een mooi beroep heb ik eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 04 januari 2013 @ 08:48:

Stop met het woord bedrijfJE te gebruiken. Dan neemt niemand je serieus.Nou, als het bedrijf afgelopen jaar maar 2000 euro heeft opgebracht, dan spreek je wel over een bedrijfJE.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 04 januari 2013 @ 12:29:

[...]



Nou, als het bedrijf afgelopen jaar maar 2000 euro heeft opgebracht, dan spreek je wel over een bedrijfJE.



Dan ben je geen ondernemer.



Fake it 'till you make it. Bedrijf dus.
Alle reacties Link kopieren
Huur AUB een accountant -> bedrijfskosten en dus ook aftrekbaar zoals eerder geschreven.



Als ondernemer moet je investeren en risico's durven nemen.



Scheelt je werk en kan je je volledig richten op de marketing en het uitstippelen van je visie.

Klantencontact onderhouden en je bedrijf innoveren.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven