Werk & Studie alle pijlers

Verhuizen voor een baan??

01-01-2013 15:59 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (heren),



Allereerst een fijn nieuwjaar voor jullie allemaal hier



Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en vind de onderwerpen hier heel interessant. Maar nu zoals de meesten van ons, wil ik het nieuw jaar beginnen met nieuwe perspectieven en andere denkwijzen die mijn leven ten goede kan gaan veranderen.



Mijn situatie is als volgt:

Qua werk voor betreft heb ik het laatste 3 jaar(!!!!) het erg zwaar gehad. Ik vlieg van de ene tijdelijke contract naar de andere, van het ene invalwerk naar de andere. Wel niet aaneengesloten. Heb een aantal keren thuis gezeten met een WW-uitkering, en gebruikte die "rusttijd"om rustig rond te kijken naar een mogelijk andere baan waar ik na verloop van tijd in een jaarcontract kan rollen. Ook gebruikte ik de werkeloze periodes om tot mezelf te komen. Want elke keer als ik ergens heb gewerkt en stinkend mijn best heb gedaan om me te bewijzen en stiekem de hoop koesterde dat ik mag blijven, kreeg ik te horen dat ze geen ruimte hebben in de formatie, waardoor ik weer thuis kwam te zitten. En dat beukte erg hard in mijn zelfvertrouwen, dat ik ging denken dat het echt aan mij lag, of dat ik gewoon niet goed genoeg ben in mijn werk. Elke keer denk ik aan een carriereswitch, gewoon heel iets anders. Maar hoe aan te pakken, want heb geen geld om opleiding te betalen, en met mijn leeftijd is het haast onmogelijk om aan het traineeship te beginnen.

Momenteel zit ik al 6 maanden thuis, en solliciteer me te pletter. Elke maand 4 tot 5 sollicitaties. Ik stuur open sollicitaties, en reageer ook op vacatures buiten mijn woonplaats (tot een maximum van 60 km van mijn woonplaats vandaan). Ik solliciteer uiteraard ook op andere functies die raakvlakken met mijn vak hebben(ik werk in het p.o.), maar helaas geen succes. Ik heb zo een beetje alle instanties/ scholen gehad als je maar bedenken kan in mijn provincie. Als er een vacature is, dan ben ik de eerste die solliciteer. Maar tot nu toe geen enkel succes, soms uitgenodigd en tot de 2de ronde gekomen, maar toch niet geschikt. Vaak als ik op een functie solliciteer, wat niet direct met mijn opleiding te maken heeft, geven ze als reden dat ik geen ervaring heb in dat vakgebied, of ik heb niet de specifieke papieren ervoor. Een echte kans om me te laten bewijzen dat ik genoeg werklust heb en dat ik snel mijn funcite onder de knieën kan krijgen, geven ze me niet.



Maar nu om een lang verhaal kort te maken. Ik zit nu op het punt dat ik denk dat het niet kunnen vinden van een baan ook ligt aan de regio waar ik nu al jaren woon. Ik woon in omgeving Groningen. In deze regio zijn er amper vacatures, en als er eentje verschijnt dan gaan er honderden kandidaten er op af. Dus kans is erg klein dat ik binnenkort aan iets kom.

Daarom zit ik nu serieus na te denken om te verhuizen naar het zuiden. En dan heb ik het over Rdam, Den Haag, want ik heb daar familie zitten. Ik kan tijdelijk bij ze intrekken, en als ik over een tijdje een contractverlenging krijg, dan een ruimte voor onszelf zoeken. Misschien heb ik daar in die regio's meer geluk.

En als ik het wil doen, moet het gebeuren de komende 2 maanden, gewoon verhuizen en dan zien we wel, want ik wil niet meer tijd verliezen, en ik WIL ECHT een baan. Ik heb er alles voor over. Het heeft te lang geduurd.

Maar er is een klein probleempje, ben alleenstaand met 2 kinderen (7 &9). Ik heb een klein beetje moeite mee dat ze door deze verandering hun de dupe zullen zijn. Geen vriendjes, niet kunnen wennen op nieuwe school, en het is halverwege het schooljaar, aanpassen aan de manier van de nieuwe school waardoor ze niet kunnen meekomen en zo het schooljaar niet kunnen halen. Weet het want werk zelf als leerkr. en er zijn kinderen die zo een grote verandering niet aankunnen. Maar nu zijn mijn kinderen cognitief wel op niveau, ze pikken iets goed op(al zeg ik het zelf hihih), maar sociaal gezien maken ze allebei niet makkelijk vrienden. Dus ben bang dat ze straks buiten de boot vallen.

Ohh zoveel dingen om rekening mee te houden. Want ik wil niet alleen aan mezelf denken maar ook aan mijn 2 schatjes. Maar ik kan echt niet langer zonder baan blijven zitten, straks beland ik ook in de bijstandsuitkering, en dan ben ik nog verder van huis.



Degene die mijn verhaal hebben gelezen en dit herkennen of iets vergelijkbaar, hoe hebben jullie toendertijd gehandeld, en wat was doorslaggevend voor jullie beslissing.

Ook al herken je mijn situatie niet, hoe denken jullie over mijn plan. Of woon je in de bovengenoemde steden Rdam, Den Haag en omgeving, hoe zit het met de werkgelegenheid in het onderwijs en jeugdzorg of opvang. Doen ze in die regio's ook zo moeilijk als je niet de specifieke papieren hebt? Dat is per geval anders weet ik, maar misschien heeft iemand meer ervaring in die regio's. Ben al een maand aan het kijken naar banen in die regio's, maar daar ook niet zoveel in het onderwijs. MIsschien omdat het halverwege het schooljaar is, of door de feestdagen? Misschien eind schooljaar als alle scholen bezig zijn met de nieuwe formatie voor het nieuwe schooljaar, komen er meer vacatures los? Zijn er hier mensen die in deze regio's werken en dit weten?



Nou dames en heren, sorry voor zo'n lang verhaal, ik hoop op enkele reacties die mij oprecht zullen gaan helpen met mijn beslissen. Hoop dat er hier dames/heren zijn die mij willen helpen meedenken,want ik weet het niet meer.

Alvast bedankt en brand los......
Alle reacties Link kopieren
quote:anna761 schreef op 01 januari 2013 @ 16:20:

Eerst een baan, dan verhuizen. En he, je kinderen krijgen er echt niets van om een keer te verhuizen. Gewoon goed met ze voorbereiden. Vanwege het werk van mijn vader verhuisden wij vroeger om de 4 jaar. Natuurlijk was dat niet leuk, maar het ging prima. Achteraf heeft het me zelfs wel goed gedaan: ik maak makkelijk vrienden en voel me ergens snel thuis. Maar goed, dat is natuurlijk alleen mijn ervaring.

Speelt de vader van de kinderen nog een rol?Het is idd geen grote ramp als kinderen 1x een verandering meemaken. Het kunnen omgaan met verandering is ook een mooi meegenomen ervaring voor ze. Tegenwoordig moet je gewoon om kunnen gaan met plotselinge veranderingen, het is hoe je ermee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat het basisonderwijs in het hele land moeilijk is. Middelbaar onderwijs niet trouwens (ligt wel aan het vak trouwens). Ik weet niet of je nog steeds met een pabo-achtergrond Nederlands aan de onderbouw mag geven, maar dat zou een optie kunnen zijn.



Verhuizen voor een baan zou ik zeker doen. Als je de baan hebt (geef dan inderdaad vooraf al aan dat je bereid bent te verhuizen). Ik heb het zelf gedaan, maar als kind heb ik het zelf ook meegemaakt voor de baan van mijn vader. Kinderen zijn inderdaad flexibel en misschien komen ze op een nieuwe school juist beter tot hun recht dan nu, dat kan ook natuurlijk, een verhuizing hoeft niet persé negatief of neutraal te zijn.



En ja, er zijn nu heel weinig vacatures door de tijd van het jaar. De 2 maanden voor de meivakantie komen de vacatures massaal open.
Niet voor tijdelijk contracten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees/Gizz n.a.v jullie reactie is 4 tot 5 sollicitaties in een maand bar weinig? Ik wil zeker meer, maar als er niks is om op te solliciteren dan kan je wel dezelfde organisaties blijven 'lastig vallen'met open sollicitaties, maar je krijgt echter hetzelfde antwoord: wij hebben op dit moment niks, en u heeft al een keer gesolliciteerd toch?



Aan welk aantal daachten jullie dan bij te pletter solliciteren?
Hoe denk je dan aan woonruimte te komen?
Alle reacties Link kopieren
Nou zoals ik zei, eerst de eerste paar maanden bij familie daar. Ze hebben 2 kamers vrij voor ons. En als ik het schooljaar overleef en ik maag voor nog een jaar blijven, kan ik altijd naar een particuliere studiootje of 2-kamer-appartement gaan zoeken.



En lukt het niet, dan in een andere functie iets zoeken.Want ik denk toch dat je in het zuiden van het land iig meer werkgelegenheid hebt in welke branche dan ook, dan in Gronigen. Hier is er gewoon niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:mina7 schreef op 01 januari 2013 @ 17:25:

Mevrouwdekees/Gizz n.a.v jullie reactie is 4 tot 5 sollicitaties in een maand bar weinig? Ik wil zeker meer, maar als er niks is om op te solliciteren dan kan je wel dezelfde organisaties blijven 'lastig vallen'met open sollicitaties, maar je krijgt echter hetzelfde antwoord: wij hebben op dit moment niks, en u heeft al een keer gesolliciteerd toch?



Aan welk aantal daachten jullie dan bij te pletter solliciteren?



Andere organisaties, andere functies waar je welicht voor in aanmerking komt, andere locaties (lees: heel NL.)?



Je te pletter solliciteren zit natuurlijk in meer acties dan concrete brieven maar als ik een aantal moet noemen lijken 5 (goed geresearchte, overdachte, gechecked door anderen, geoptimaliseerd cv voor de functie enz.) brieven per week me redelijk.
Niet alles wat onder Groningen ligt wordt automatisch het zuiden genoemd. De Randstad bijvoorbeeld, dat is toch echt het westen. Niet vervelend bedoeld trouwens, maar het staat een beetje knullig als je het bijv. in een sollicitatiegesprek zo zou noemen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je tip wittegeit, maar daar was ik al van bewust gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta bijvoorbeeld bij alle uitzendbureau's ingeschreven maar word niet eens geroepen, omdat ik niet die specifieke papieren heb.

Ik dacht misschien in de randsteden wordt er daar soepeler mee omgegaan?

Wie is hier trouwens hier in de randsteden ook op oek naar een baan? En liggen die banen daar voor het oprapen of valt het daar ook tegen.
Alle reacties Link kopieren
De werkgelegenheid is overal slecht. Werkgevers kunnen kiezen. En kiezen dus voor mensen met de juiste papieren en/of werkervaring.



Je kunt het best een betaalde baan zoeken in jouw huidige vakgebied. En een actieplan maken voor hoe je in je droombaan terecht kan komen. Door bv opleiding, stages of vrijwilligerswerk. Misschien kan een coach of een loopbaanadviseur je hierbij helpen.



Zodat je de op de lange termijn terecht komt waar je wil zijn, maar op de korte termijn brood op de plank en een kleiner gat in je cv.
Alle reacties Link kopieren
quote:mina7 schreef op 01 januari 2013 @ 17:25:

Mevrouwdekees/Gizz n.a.v jullie reactie is 4 tot 5 sollicitaties in een maand bar weinig? Ik wil zeker meer, maar als er niks is om op te solliciteren dan kan je wel dezelfde organisaties blijven 'lastig vallen'met open sollicitaties, maar je krijgt echter hetzelfde antwoord: wij hebben op dit moment niks, en u heeft al een keer gesolliciteerd toch?



Aan welk aantal daachten jullie dan bij te pletter solliciteren?



Het gaat niet alleen om het aantal maar ook op welke functies. Schrijf alleen op je droombaan? Of op banen die concreet aansluiten bij je werkervaring en cv? Heb je een standaardbrief of verdiep je je in het bedrijf en de functie en laat je dat zien in je sollicitatiebrief?



Zie mijn vorige post. Analyseer eens op welke functies je de meeste kans hebt om aangenomen te worden. Ga gericht op die functies solliciteren. En probeer out of the box te denken. Bv: zoek niet alleen op functie manager maar ook op teamleider. Zo breed mogelijk dus. En via social media, linked in enzo.



Aantallen? Dat varieert. Gemiddeld zo'n 4-5 per dag, afhankelijk van het aanbod. De ene functie trekt mij meer dan de andere maar soit: ik heb een baan nodig.
Alle reacties Link kopieren
De randsteden bestaan niet hoor, er is maar een Randstad.

En daar is de werkgelegenheid wel iets beter, maar er wonen ook veel meer mensen. Ook hier hebben de werkgevers het voor het uitkiezen, dus ook hier kom je met 'net niet de goede opleiding' niet ver.
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op, dat je wat taalfouten maakt (dingen als "mezelf laten bewijzen" ipv "mezelf bewijzen"). Is hier niet zo'n probleem, maar bij een sollicitatiebrief en CV kan dat er wel voor zorgen dat je meteen op de stapel "afwijzen" komt. Zeker als er veel concurrentie is. Laat je je brieven en CV nog door iemand controleren?



(Verder eens met de rest: pas verhuizen als je een baan gevonden hebt, 4 of 5 sollicitaties pm is niet heel veel, kijk breed).
Alle reacties Link kopieren
Voor je kinderen zou ik het niet laten. Kinderen zijn doorgaans flexibel en een verhuizing is echt geen ramp, zeker niet als je het zelf positief benadert. Ik ben vaak verhuisd als kind, ook in het buitenland, en het werd altijd als een gegeven gebracht, ik vond het doodnormaal en vond het eerder eigenaardig als andere kinderen nog nooit verhuisd waren. Wel pas verhuizen als je een baan hebt. De tip om het adres van je familie al vast op te geven bij sollicitaties in de Randstad klinkt mij wel goed in de oren.
Alle reacties Link kopieren
Werken in jouw regio bij een callcenter kan elke dag van 08:00 tot 22:00, legio vrouwen met kinderen doen dit. Maar hee...blijf je toch lekker op de bank zitten?
Alle reacties Link kopieren
Krijg je nu begeleiding vanuit de ww? Welke opleidingen heb je gedaan? Als je niet de juiste opleiding en/of ervaring hebt dan kom je nergens in nederland zo aan het werk.



Ik kom ook uit het Noorden, maar had na ontslag binnen 2 mnd weer werk. Maar wel met de juiste opleiding / werkervaring en goed cv + brief en uitstekende referenties. Je moet nu iets extra's hebben wil je opvallen. En zelfs met dat alles kan je ook nog gewoon de pech hebben dat er in jouw branche simpelweg geen werk is.
Alle reacties Link kopieren
In de randstad valt het ook vies tegen hoor. Veel mensen die solliciteren en weinig vacatures in wat voor branche dan ook, uitgezonderd techniek en specifieke zorgbanen. Dus eerst solliciteren en aangenomen worden (contract zwart op wit hebben) en dan pas verhuizen eerder niet doen!



En die callcenters, meestal willen ze jonge mensen beneden de 23 jaar (lekker goedkoop) met een vlotte babbel, vasthoudend en commericieel aangelegd (verkooptargets) en hebben ze ook vacatureeisen. Er word net gedaan of iedereen ongeacht vooropleiding en persoonlijkheid daarop kan solliciteren, natuurlijk niet!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je kans ziet op 5 vacatures in de maand te reageren zie ik geen noodzaak om te verhuizen. In de randstad zijn er meer vacatures maar ook meer competitie.



5 vacatures in de maand is meer dan genoeg om een baan in te vinden, je schrijft echter dat je twee problemen hebt.

- Vaak niet uitgenodigd

- Geen tweede gesprek

Het eerste probleem kan komen doordat je CV niet aansluit bij de functies waar je op solliciteert, zorg dus dat uit je CV blijkt dat jij de enige perfecte kandidaat bent voor die functie. Ik ga er van uit dat je wel gekwalificeerd bent voor de banen waar je op solliciteert.



Als je niet wordt uitgenodigd voor een tweede gesprek vonden ze je in het eerste gesprek dus niet goed genoeg. Zorg dat je *concrete* voorbeelden hebt van dingen die je bij vorige bedrijven gedaan hebt, die toepasbaar zijn in deze functie. Ga echter niet "in de ruimte lullen" maar blijf down-to-earth, professioneel en wees niet bang een beetje op te scheppen.
Alle reacties Link kopieren
In de meeste callcenters hoef je slechts één keer in de zo veel weken een avond of een zaterdag te werken. En gezien je didactische achtergrond kun je misschien op termijn doorgroeien als trainer. Maar als je het niet probeert, niet eens informeert, dan kom je daar nooit achter natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar om nog even je vraag te beantwoorden: verhuizen voor een baan? Tuurlijk! Zeker als je daarmee je droombaan kunt krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven