Mode & Beauty alle pijlers

Mooi zijn en de vooroordelen...

11-05-2008 10:31 340 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik in de supermarkt met man en kind. Ik sta in de rij te wachten en in de rij naast mij staan een man en een vrouw.

Ik zag de vrouw ineens de rug naar mij toe keren iets tegen haar man fluisteren en manlief kijkt mij tijdens het gefluister aan. (Beschaamd dat ik het in de gaten had). Vrouwlief draait zich daarna weer terug en kijkt mij weer aan. Dit was duidelijk een onderonsje wat over mij ging. Ik voelde mij erg rot onder. En zelf nadat ze in de gaten had dat ik wist dat het over mij ging keek ze mij euforisch en minachtend aan.

Ik schijn een knappe vrouw te zijn. Ik zie dit zelf niet zo, maar uit de reacties van mijn omgeving hoor ik wel eens dat ik erg knap ben. Ik ben zelf een heel onzeker persoon en heb een tijdlang met mezelf in de knoop gezeten.

Ik merk dat er vaak over mij gepraat wordt als ik ergens ben. Vrouwen die tegen hun man gaan fluisteren, de man die beschaamd is door het gefluister van zijn vrouw en het liefst in de grond zou willen verdwijnen.

Ik merk dat het vaak niet in positief opzicht is. Vrouwen die ik niet ken en die mij als persoon niet kennen kijken mij na en ik zie hun blik vol tja... niet positieve gedachtes.

Ik merk ook vaak dat wanneer mannen zonder hun vrouw zijn wel aardig tegen mij zijn. Zodra vrouwlief erbij is word ik genegeerd. De enkele keren dat dit niet gebeurd zie ik de vrouw vol jaloezie kijken en als blikken konden doden...

Als ik er nou als een del uit zou zien, kan ik deze reacties enigszins wel begrijpen. Ik zie er normaal uit. Niets geen strakke laag uitgesneden truitjes of korte rokjes. Ik wil eigenlijk het liefst niet opvallen, maar onbedoeld ben ik vaak in de belangstelling. Door mannen in positief opzicht en vrouwen in negatief opzicht.

Ik merk dat mooie vrouwen vaak bevoordeeld worden in negatief opzicht. Ik heb wel eens na een sollicitatiegesprek te horen gekregen dat ze mij niet wilden aannemen omdat ze vonden dat mijn verschijning te positief was en dit voor afleiding van mijn kwaliteiten zou lijden. ( dit heb ik via een kennis gehoord die daar werkte)

Ik hoop niet dat dit erg arrogant overkomt. Dat ben ik totaal niet, ik wil het liefst niet opvallen en nagestaard worden. Ik ben zelf erg onzeker over mijzelf en als je iedere keer het middelpunt bent van roddels van vrouwen omdat je er goed uitziet, geeft dit geen prettig gevoel.

Herkent iemand zich hierin of heb je adviezen hoe ik mij in dit soort situaties moet gedragen?
Het ligt aan jou
Yoyo2, en so whát dat mensen zichzelf mooi vinden? Die zijn tenminste zelfverzekerd....
Ik schijn een erg lief gezicht te hebben. Of ik mooi ben weet ik niet, ik ben iig blij met mezelf eindelijk nu ik richting de 30 ga..

Door mijn lieve uitstraling denken mensen vaak dat ik alleen maar lief ben en kan zijn en dat is niet helemaal waar ;-)

Ik vind mezelf wel aardig maar kan ook gewoon als anderen kattog boos chaggerijnig zijn of gewoon iemand niet aardig vinden.

Zelf heb ik wel het idee dat ik meer voor elkaar krijg door gewoon even lief te lachen. Maak daar niet bewust misbruik van maar eerlijk is eerlijk, soms is het wel handig.

Ik kijk graag naar mooie vrouwen trouwens, sommige vrouwen zien er zo perfect uit dat ik dan kijk om te bedenken hoe ze dat voor elkaar krijgen! Maar jaloers, nee dat niet.
Ik vind trouwens ook dat je mag zeggen dat je jezelf mooi vind. Niet te pas en te onpas maar als jij jezelf mooi vind, wat is daar dan mis mee? Mensen vinden zichzelf ook te dun, te dik, te lang, te klein, dat mag wel worden gezegd. Waarom dan niet dat je mooi bent.
tjilla schreef op 12 mei 2008 @ 07:14:

Flowerbomba, wat zou die vrouw dan precies over jou gezegd hebben denk je?
Geen idee, het was negatief en ik kan niet invullen wat ze zei. Je ziet op de manier hoe mensen kijken en praten, het stiekeme gefluister, de man die beschaamd is door het geroddel, dat het niet positief is. Ik had achteraf wel naar haar toe willen stappen om te vragen wat er aan de hand was. Maar dat staat ook zo stom.
Nee yoyo klopt. Maar je zelf mooi vinden is heel wat anders dan roepen dat je "mooi schijnt te zijn" of dat "iedereen jouw mooi vindt" .

Jezelf mooi vinden is een gezond uitgangspunt voor een zelfverzekerd en doelgericht leven. Roepen dat vooral anderen jou mooi vinden bevestigt alleen maar jouw onzekerheid over je uiterlijk, en bovendien geef je daarmee aan dat het enorm belangrijk voor je is hoe anderen over je uiterlijk oordelen.

En dat is niet van de koude grond, maar gewoon uit het leven gegrepen
Flowerbomba, mooi of niet..er zullen altijd mensen zijn die wel eens iets negatiefs zeggen. Die vrouw hoeft niet direct jaloers op jouw mooie uiterlijk te zijn. Misschien keek jij haar onbewust lang en chaggie aan en zei zij tegen haar vriend dat er een chaggerijn in de andere rij stond..

Of..misschien dacht zij dat jij haar benijdde om haar mooie uiterlijk. Je kunt niet invullen wat een ander misschien wel denkt.
Ik hoef mijzelf niet te verdedigen. Ik praat er eerlijk gezegd ook nauwelijks zelf over. Als het ter sprake komt is dat meestal omdat iemand op mij afkomt om te melden dat ik mooi ben en dan zeg ik: dankjewel, aardig van je dat je dat zegt oid. En met vrienden wanneer het erover gaat door het gesprek zelf en ik zeg dat ik me goed in mijn vel voel zitten en me fijn en mooi voel, dan zeggen ze dat dat ook zo is en heerlijk toch?

Ik zit erover na te denken waarom ik hier nooit tegenaan loop en dat komt misschien simpelweg doordat ik het niet belangrijk vind. Vroeger vond ik mijzelf heel lelijk ondanks complimenten overal. Nu zou ik me mooi voelen ook als ik "niet mooi" was. Dat uiterlijk is niet zo belangrijk daarin. Ik ben tevreden met en hou van mijzelf. Dat is juist eerder besmettelijk dan dat het wrevel oproept.
tangerine schreef op 12 mei 2008 @ 11:21:

Yoyo2, en so whát dat mensen zichzelf mooi vinden? Die zijn tenminste zelfverzekerd....
Als je echt zo zelfverzekerd bent, dan hoef je toch niet steeds rond lopen vertellen dat je mooi bent? Ik vraag me dan juist af of iemand wel zo zelfverzekerd is.
Nee maar Yoyo, er is een verschil tussen jezelf mooi vinden en dat durven te uiten of het te pas en te onpas roepen. Dat hoor ik maar weinig mensen doen. Als je jezelf lelijk vindt, gaan mensen direct dingen noemen die echt wel mooi zijn maar als je jezelf mooi vindt, dan is dat arrogant. Raar is dat..
yoyo, ik heb dat gevoel wel bij TO. 'Ik ben zo mooi en iedereen róddelt over mij omdat ik zo móói ben', alsof het over niks anders kan gaan dan uiterlijk. Dan denk ik wel: je verbloemt gewoon je onzekerheid.

En te pas en te onpas roepen dat je jezelf héus wel héél léuk vindt hoor is geloof ik precies hetzelfde.

Maar ik vind het wel leuk als mensen over zichzelf zeggen 'sja, ik zie er nu eenmaal leuk uit', dat lijkt me juist een teken van zelfvertrouwen, en met zelfvertrouwen is niks mis.

Mijn zelfvertrouwen schommelt, ik kan mezelf soms ontzéttend leuk vinden en soms ontzéttend lelijk. Ik zou willen dat ik wat constanter zat daarin, ik kijk wel eens een beetje op tegen mensen die zichzelf gewoon zowat altijd leuk vinden.
Ik heb ook een lief gezicht Marielle ;-] . Word mijn hele leven al belaagd door zwervers, toeristen die verdwaald zijn, mensen die een probleem hebben en ergens hulp bij nodig hebben, mensen die zin hebben in een praatje, mensen die niet helemaal op orde zijn in hun bovenkamer, mensen die mij een abonnement/goed doel willen aansmeren, mensen die sigaretten bietsen enz enz enz. Ik ben dolblij met mijn mp3 speler, een van de weinige manieren waarop ik veilig door de stad kan laveren.
ik zeg nooit dat ik mezelf mooi vindt, zou alleen als iemand me vraagt of ik mezelf mooi of lelijk vindt mooi antwoorden. zoals hier al vaker gezegd als ik het al niet vindt dat ik mooi ben hoe kan een ander het dan denken ?
Hier nog een Felicia :-] Er hoeft zich geen halve gare in een straal van 20 kilometer te begeven of Cherry is de Lul. Maar zo ook met Paashazen/ Sinterklazen in de stad, maar ook cabaretiers, goochelaars, Rasti Rostelli's die "iemand uit het publiek" zoeken, ze hebben er een neus voor, alsof er met koeieletters "HIEROOO" op mijn voorhoofd staat X-D
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Feliciaatje, dáár heb ik ook last van!!!

Ik doe altijd mijn best in de winkelstraat zo chagrijnig mogelijk te kijken, en ik kijk héél overduidelijk de andere kant op als iemand toch in mijn richting loopt. En tóch he, tóch durven ze me soms nog dingen te vragen :-(.

Mensen op het station die vragen of ik eurootjes heb voor hun kaartje, mensen die me met een zielig stemmetje vertellen dat hun kindje thuis in Duitsland zit en dat ze net beroofd zijn, mensen die mijn 'eurootjes vragen voor het brood', ik ken ze állemaal. Het boos kijken en wegkijken helpt redelijk....... maar niet geheel afdoende. Een mp3speler is handig, als ik dan ook nog wegkijk hóór ik ze tenminste niet ;-).

En ik kan echt ontzéttend bitchy kijken (mannen in de kroeg durven nooit op me af te stappen ;-) ), dus waarom ze mij uitzoeken is me echt een raadsel.
Haha ja precies VC! Ik vraag me soms af wat dat toch is, waar dat door komt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel blij ben met mijn lieve gezicht en neem de vooroordelen maar ook de koop toe X-D
Harteloos zijn we Tangerine X-D . Hetzelfde hier, het gebeurt ook zo vaak dat ik op een gegeven moment alleen nog maar neeeeee ik wil nu even niet! kan denken. En dan vind ik mezelf niet aardig maar er is een limiet. Ik hou juist zo van lekker wegdromen. Misschien ben ik daarom wel een goed slachtoffer, ik kan niet op tijd wegduiken wanneer ik met mijn hoofd bij andere dingen ben.
Ja echt al die vooroordelen over lief zijn.... hopeloos. Moet mijzelf zo verdedigen, dat ik soms weleens stoute dingen denk of uhhh... dat ik niet altijd lief ben hoor! Denk dat maar niet!

X-D
Tangerine, ik weet van mezelf dat ik best wel een zelfverzekerd type ben. En ik kan misschien niet tippen aan Angelina Jolie, maar zelfs dan zou ik nog niet rond lopen vertellen dat iedereen over me roddelt omdat ik zo mooi zou zijn. Dat zit gewoon niet in me.

Zo ken ik een hardstikke leuke meid, maar af en toe komen er zomaar spontaan zinnetjes uit haar mond als: "Op school was ik het altijd helemaal bij de jongens", "Iedereen is altijd maar verliefd op mij", "Modellenwerk dit..," "Misverkiezing gewonnen..." blabla..

Ik vind het gewoon een leuk persoon om wie ze is, niet om haar uiterlijk of populariteit, dus die opmerkingen mag ze van mij wel achterwege laten. En als je echt zo mooi, knap, aardig, gezellig etc. bent, dan hoef je dat niet steeds te benadrukken, want dan zien mensen dat zelf ook wel.
yoyo2 schreef op 12 mei 2008 @ 11:58:

Tangerine, ik weet van mezelf dat ik best wel een zelfverzekerd type ben. En ik kan misschien niet tippen aan Angelina Jolie, maar zelfs dan zou ik nog niet rond lopen vertellen dat iedereen over me roddelt omdat ik zo mooi zou zijn. Dat zit gewoon niet in me.

Zo ken ik een hardstikke leuke meid, maar af en toe komen er zomaar spontaan zinnetjes uit haar mond als: "Op school was ik het altijd helemaal bij de jongens", "Iedereen is altijd maar verliefd op mij", "Modellenwerk dit..," "Misverkiezing gewonnen..." blabla..

Ik vind het gewoon een leuk persoon om wie ze is, niet om haar uiterlijk of populariteit, dus die opmerkingen mag ze van mij wel achterwege laten. En als je echt zo mooi, knap, aardig, gezellig etc. bent, dan hoef je dat niet steeds te benadrukken, want dan zien mensen dat zelf ook wel.

Ik zie je punt Djodjo maar aan de andere kant....Als je bijvoorbeeld een beroep hebt in de media, (ikzelf) en je vertelt daarover, ook dan heb je al snel kapsies en ben je over het paard getild en denk je zeker heel wat te wezen. Ik vertel meestal maar weinig over mijn werk want ik weet dat er veel mensen zijn die denken; 'daar heb je haar weer met haar verhalen....',of 'ja hoor, het zal allemaal wel!' Zelfs in mijn eigen familie komt dat voor.

Mooi zijn, populair zijn, iets bijzonders doen of gedaan hebben, op de TV komen, eigenlijk alles wat boven het maaiveld uitsteekt betekent vaak reacties in de orde van kapsones hebben. Ook dat is wel een beetje raar natuurlijk.
Dat is ook raar Leo, ben ik helemaal met je eens. Grappige is dat mijn moeder kunstenaar is, mij vroeger vaak meenam naar exposities ed en dat ik daar dan andere kunstenaars ontmoette. Het viel mij toendertijd al op dat sommige "grote namen" echt ontzettend aardig waren, geen greintje kapsones. En anderen echt Kunstenaars waren, inclusief kapsones.

Er is geen pijl op te trekken, hooguit of iemand zijn ding doet en daar per ongeluk dan ook nog beroemd of rijk mee wordt en dat verder niet belangrijk vindt en anderen die echt op zoek zijn naar erkenning en daar heel zwaar aan tillen. Dat zal wel gelden voor alle sectoren denk ik. Positie zegt niets tot weinig over iemands persoonlijkheid. Daar zou ik niet op beoordelen of conclusies uit trekken. Jammer dat zelfs mensen in jouw familie zo reageren, slaat nergens op.
Is ergens ook wel Nederlands he, dat 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg', 'niet met je kop boven het maaiveld uitsteken' en dat soort dingen.

Waarom zou je niet trots mogen vertellen over je beroep, er gewoon leuk uit mogen zien, bijzondere dingen doen, ergens vreselijk goed in zijn? Arrogant worden is het andere uiterste natuurlijk, maar gewoon je eigen kwaliteiten kennen, hoe erg ís dat eigenlijk?
Ik vind dat persoonlijk juist leuk en inspirerend wanneer mensen dat hebben. Arrogantie hou ik niet van maar dat is heel wat anders. Blij zijn met jezelf, je bewust zijn van waar je goed in bent en ervan genieten, dat is een enorme (geestelijke) rijkdom in mijn ogen. Ik denk dat anderen er soms aanstoot aan nemen doordat de nadruk dan niet ligt op waar je niet goed in bent en aannemen dat je blijkbaar denkt dat je onfeilbaar en overall geweldig bent. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn en dat zegt heel veel over degene die oordeelt.
tangerine schreef op 12 mei 2008 @ 12:52:

Is ergens ook wel Nederlands he, dat 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg', 'niet met je kop boven het maaiveld uitsteken' en dat soort dingen.

Waarom zou je niet trots mogen vertellen over je beroep, er gewoon leuk uit mogen zien, bijzondere dingen doen, ergens vreselijk goed in zijn? Arrogant worden is het andere uiterste natuurlijk, maar gewoon je eigen kwaliteiten kennen, hoe erg ís dat eigenlijk?

Absoluut niet erg.

Heb al eerder gezegd dat ik mensen bewonder die ergens zelfverzekerd over zijn.

Zou best willen ruilen.

Wanneer ben je het zelfverzekerde voorbij en dus arrogant?
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven