Liever alleen zijn of niet?

06-01-2013 20:22 67 berichten
Hoi!



Een tijd geleden (anderhalf jaar?) was er een topic dat ging over liever alleen thuis zitten, en niet zo nodig een volle agenda of een bruisend sociaal leven hoeven hebben. Ik zou dat topic graag nog eens willen teruglezen, want het was herkenbaar voor een hoop mensen, en erg leuk om te lezen. Iemand enig idee waar ik hem kan vinden?



Verder hier de vraag: wil je graag alleen zijn of juist niet?

Gisteren bevond ik me in gezelschap waarin iedereen het fijn vond om elke dag mensen te zien, omdat ze anders eenzaam waren, of zich verveelden.

Ik voelde me nogal een freak, want ik ben - afgezien van misschien 1 keer per week een afspraak ofzo - het liefst alleen. Kan me heerlijk vermaken.



Hoe zit dat met jullie?

Liever veel alleen of niet?

Totaal aantal stemmen: 45

Ik ben liever alleen (87%)
Ik heb liever vrijwel elke dag mensen om me heen (13%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 06 januari 2013 @ 20:44:

Ik las in een ander topic laatst een omschrijving van de termen intro- en extravert: Een introvert persoon doet energie op als hij/zij alleen is, en een extravert persoon doet energie op in gezelschap van andere mensen.

Hoewel ik het heel erg naar mijn zin kan hebben met andere mensen en me gemakkelijk in groepen beweeg, ben ik toch absoluut een introvert. Als ik móet kiezen, kies ik voor alleen.Yep, me too.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje ergens tussen in, ben vrijgezel dus veel alleen, vinda dat heerlijk, spreek nooit zo heel veel af.



Maar 100% alleen ben je nooit, bijvoorbeeld mijn weekend.



Vrijdag gewerkt en 's avonds gesport.



Zaterdag de deur uit geweest voor boodschappen (ongeveer een 1.5 uur) verder filmmarathon gehouden.



Zondag begonnen met 1.5 uur sport, thuis verder gegaan met filmmarathon en tussen 5 en 6 bij een zieke vriendin op bezoek geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ste_ schreef op 06 januari 2013 @ 20:56:

[...]



Op een internetforum zullen ook wel vooral veel einzelgangers te vinden zijn.

Ik had het laatst met extraverte bekenden over internet, maar zij kunnen zich er nooit lang op vermaken. Waarschijnlijk lijkt het ze megasaai om dag in dag uit op een forum met vreemden over vanalles en nog wat te neuzelen.Dat er veel introverten op internet te vinden zijn geloof ik best, maar einzelganger gaat een stuk verder dan dat. Ik zie eizelgangers niet gezellig op een forum meeschrijven ("zelfs" niet op een topic waar alle "eizelgangers" met zijn allen een groepje beginnen).
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben liever alleen.



Sterker nog: Ik zou het heerlijk vinden om alleen in hutje op de hei te wonen en niemand te zien (behalve de postbode door het raam).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben veel liever alleen. Heerlijk, ik vermaak me wel. Maar ik heb zo nu en dan ook behoefte aan contact. En dan bij voorkeur met maar 1 persoon. Ik ben nooit iemand geweest die met groepjes wilde omgaan. Daarom ging en ga ik nooit graag uit. Ik hou niet van grote groepen mensen.
quote:Truffelmaffia schreef op 06 januari 2013 @ 21:05:

Ik ben liever alleen.



Sterker nog: Ik zou het heerlijk vinden om alleen in hutje op de hei te wonen en niemand te zien (behalve de postbode door het raam).

Ik ook.



Maar ik besef dat mijn situatie verder gaat dan alleen 'graag alleen willen zijn'.

Ik vermijd sociaal contact het liefst uit onzekerheid/angst/vermoeidheid/schaamte. Maar goed, dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag vaker alleen willen zijn.



Maar ik ben getrouwd en heb twee kleine kinderen. Heerlijk hoor, ik hou van ze, maar soms mis ik de tijd alleen die ik als vrijgezel had...



Ik voelde me toen nooit eenzaam. Die vrijheid, niet hoeven praten, de hele dag voor mijzelf... de zeldzame momenten die ik alleen heb, koester ik intens. In de auto bijv. als ik heel hard mijn eigen muziek kan draaien.
Alle reacties Link kopieren
Ben je van nature wel extravert dan Ste_?
Alle reacties Link kopieren
quote:Truffelmaffia schreef op 06 januari 2013 @ 21:05:

Ik ben liever alleen.



Sterker nog: Ik zou het heerlijk vinden om alleen in hutje op de hei te wonen en niemand te zien (behalve de postbode door het raam).En ook zonder internet? Of zou je de massa's mensenaandacht die je met je topics en reacties krijgt dan weer niet willen missen?
Liever elitair dan een pauper!
quote:aapnootmies schreef op 06 januari 2013 @ 21:18:

Ben je van nature wel extravert dan Ste_?

Nee, totaal niet.



Maar hoe ik nu leef is wel een beetje erg extreem. Mijn alleen willen zijn komt ook voort uit andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaak alleen maar ben meestal wél connected met anderen door internet.

Weet niet of dat ook telt....?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 06 januari 2013 @ 21:19:

Ik ben vaak alleen maar ben meestal wél connected met anderen door internet.

Weet niet of dat ook telt....?

Hm goeie vraag. Dat geldt voor mij namelijk ook, ik zit vrijwel elke vrije minuut met mijn vriend te msn'en (jaja, nog steeds ) en ook heel veel op verschilende fora mee te praten. Ik heb dus in principe wel altijd contact, ze zijn alleen niet fysiek aanwezig.



Als ik dat contact even weg zou denken, zou ik wel veel sneller eenzaam zijn! Ook omdat ik het zo gewend ben nu.
quote:Aureel schreef op 06 januari 2013 @ 21:12:

Ik zou graag vaker alleen willen zijn.



Maar ik ben getrouwd en heb twee kleine kinderen. Heerlijk hoor, ik hou van ze, maar soms mis ik de tijd alleen die ik als vrijgezel had...



Ik voelde me toen nooit eenzaam. Die vrijheid, niet hoeven praten, de hele dag voor mijzelf... de zeldzame momenten die ik alleen heb, koester ik intens. In de auto bijv. als ik heel hard mijn eigen muziek kan draaien.Hoe doe je dat? ik voel me altijd zo leeg en eenzaam, soms zelfs als ik in de buurt van anderen ben. Totaal geen diepe connectie met wie dan ook :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Kalliope schreef op 06 januari 2013 @ 21:18:

[...]





En ook zonder internet? Of zou je de massa's mensenaandacht die je met je topics en reacties krijgt dan weer niet willen missen?Niet zonder internet, maar dat is niet vanwege de reden die jij zegt, daar open ik absoluut geen topics voor. Ik kan niet zonder internet omdat ik mijn email wel wil kunnen checken, online spelletjes wil kunnen spelen en interessante verhalen wil lezen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dat ook hoor, vind dingen met andere mensen doen erg gezellig, maar ik kan ook erg goed alleen zijn en heb dat ook regelmatig nodig.

nu heb ik ivm chronische vermoeidheid ook niet zoveel energie als 'normaal' en heb ik mijn rust ook wel nodig (zeker nu, ben ivm winterdip nog wat vermoeider dan normaal)



ik voel me ook wel eens suf dat ik op zaterdagavond liever thuis zit en verder niet mn hele weekend volprop, al weet ik sinds kort dat ik me vooral niet met anderen moet vergelijken...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben liever alleen of in een kleine groep.
Alle reacties Link kopieren
*

Kalliope, 31 minuten geleden



quote

:*

Dat er veel introverten op internet te vinden zijn geloof ik best, maar einzelganger gaat een stuk verder dan dat. Ik zie eizelgangers niet gezellig op een forum meeschrijven ("zelfs" niet op een topic waar alle "eizelgangers" met zijn allen een groepje beginnen).



Quote



Toch werkt dat voor mij persoonlijk wel Kalliope. Waarom? Omdat ik hier mee kan lezen en reageren wanneer ik dat wil. Als ik niet wil, lees ik mee. Ook al reageer ik, ik heb dan toch de rust en stilte om me heen die ik zo broodnodig heb. Plus, ik kan in- en uitchecken wanneer ik wil. Daarom vind ik forummen wel fijn.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Heb een druk leven. Ben heel graag onder de mensen. Ik leid een bedrijf. Heerlijke baan. Ben totaal geen einselganger. Maar ik ben privé graag alleen. Heerlijk alleen opstaan, ontbijten. Etc. Samenwonen (wel of niet gehuwd) zal ik nooit doen. Dus, aan de vragenstelster, lijkt me prima dat jij soms/vaak alleen wil zijn.
Fijn om te lezen dat meer mensen het alleen zijn waarderen/nodig hebben.

Naast een fulltime baan met veel mensen om me heen en thuis twee fijne meiden, vind ik het ook erg fijn als het de week is waar ze weer bij hun moeder zijn. Een relatie met een iemand die alles samen wil doen, bleek voor mij niet te werken helaas. Helaas omdat dit toch de meeste vrienden en familie om me heen een ander beeld laten zien en ik dit ook lang probeerde na te streven maar er niet gelukkiger van werd.

Helaas is alleen, ondanks vrienden en familie ook weer een beetje té alleen. Ik denk dat jullie het wel begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ste_ schreef op 06 januari 2013 @ 21:10:

[...]



Ik ook.



Maar ik besef dat mijn situatie verder gaat dan alleen 'graag alleen willen zijn'.

Ik vermijd sociaal contact het liefst uit onzekerheid/angst/vermoeidheid/schaamte. Maar goed, dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal.

Dat laatste is voor mij wel herkenbaar, samenzijn met anderen slurpt bij mij energie omdat ik me hyperbewust van mezelf ben bij anderen.



Ik heb maar iets van 5 mensen in mijn leven waarbij ik dat niet heb, inclusief mijn ouders. De rest van de contacten vind ik vaak heel vermoeiend en daarna ben ik er dan ook nog lang over aan het piekeren...
Ik ben graag alleen, nee, ik heb het echt nodig. Ik word soms gek van alle prikkels om me heen en alleen zijn maakt dat ik veel kan nadenken (zonder afgeleid te worden). Ik kan uren besteden aan forummen, nadenken, lezen. Als puber zat ik vaak op mijn kamer en ik las me helemaal suf. Hoe vaak mijn moeder mij niet heeft gestimuleerd om er eens op uit te gaan...

Maar ben heel erg graag thuis, in mijn eentje. Anderzijds ben ik ook een erg sociaal dier, sowieso op werkgebied is dat noodzakelijk. Ook vind ik het best fijn om met iemand af te spreken, maar toch zie ik dan vaak op tegen het ernaar toe gaan...eenmaal daar vind ik het fijn.



Ben 's avonds moe van mijn werk, en wil dan helemaal niks meer. Dus ben dan altijd thuis. Afspreken omdat dat nou eenmaal minder sneu zou zijn, doe ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Het liefst heb ik bijna elke dag mensen om me heen, ik ben een prater en vind ook luisteren naar anderen meestal interessant. Ik heb dan ook gestemd voor liever in gezelschap. Toch kan ik alleen zijn ook waarderen, maar enkel wanneer ik zelf besluit alleen te zijn, alleen iets te doen. Als ik iets met anderen wil doen en niemand heeft zin of tijd, dan kan ik me wel even eenzaam voelen. Wel ben ik liever in gezelschap van overwegend vrienden (of bekenden) dan met veel onbekenden, maar dat is omdat ik altijd een beetje de kat uit de boom kijk en dan pas los kom. Voel ik me eenmaal op mijn gemak, dan kom ik ook behoorlijk extravert over (vind mezelf ambivert, of hoe het ook heette, afhankelijk van de situatie introvert dan wel extravert).
Alle reacties Link kopieren
Ja, ja! "Ik ben eigenlijk nogal asociaal," zei een vroegere buurman van mij ooit, toen hij me niet herkende bij de apotheek. Die heb ik altijd onthouden; zo kom je er chic mee weg!



Vanmiddag kwam ik, niet overdreven, minstens 20 bekenden tegen bij de plaatselijke AH. De eerste 5 kon ik nog aan, daarna namen mijn sociale vaardigheden erg af en voelde ik me stom. Smalltalk zero. Teveel! Au!
Alle reacties Link kopieren
quote:Julus schreef op 06 januari 2013 @ 23:07:

Ik ben graag alleen, nee, ik heb het echt nodig. .



Herkenbaar.



Ik heb een collega die is het tegenovergestelde, die is nog nooit met haar man alleen uit eten geweest of met vakantie samen met man en kind.



Zelfs toen te boven lag te bevallen (ze beviel thuis) zat een kudde familie en vrienden in de huiskamer te wachten.

Een dagje Efteling doen ze met 12 man, Sinterklaas 15 personen enz. enz.

Als je ook op haar FACEBOOK kijkt, geen avond alleen, altijd visite.

Ik zou echte compleet gek worden van zo'n leven





quote:gianna schreef op 06 januari 2013 @ 23:12:





Vanmiddag kwam ik, niet overdreven, minstens 20 bekenden tegen bij de plaatselijke AH. De eerste 5 kon ik nog aan, daarna namen mijn sociale vaardigheden erg af en voelde ik me stom. Smalltalk zero. Teveel! Au!



Ik moet iets bekenen

Ik ontloop bekenden wel eens, bijvoorbeeld in de supermarkt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn eigen beste vriendje, weet ik al lang!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven