Roddelen

06-01-2013 23:15 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hele tijd een vaste vriendinnengroep. Niet iedereen kent elkaar even goed, of is er even vaak bij, maar de meesten van ons kennen elkaar nog van de basisschool of middelbare school.



Er wordt onderling ontzettend veel geroddeld over elkaar. Als persoon X er niet bij is hebben we het over haar onhebbelijkheden, als persoon Y er niet bij is hebben we het over haar relatie en wat er allemaal mis aan is, en ik maak me ook geen enkele illusie over het feit dat er niet over mij wordt geluld als ik er niet bij ben. (Wat me niet zoveel uitmaakt, ik doe het zelf immers ook).



Het leidt niet tot ruzies of irritaties, wonderwel weten we dat te vermijden en is er, voor zover ik weet, nog nooit iemand achter gekomen wat er over haar gezegd is.



Nu vraag ik me af hoe normaal zoiets eigenlijk is. Gebeurt dit bij jullie ook?
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het ook wel eens over mij. Maar meer over 'goh wat die flower nu weer had joh' haha maar meer over gebeurtenissen en niets naars. Gelukkig niet zeg.
Alle reacties Link kopieren
Dit hoort gewoon bij vrouwen en vooral bij vrouwen in groepsverband. Ik zou mij er niet te druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Ow, roddelen is echt heerlijk. Volgens vrienden heb ik een "roddelstand", waarbij ik er even goed voor ga zitten, mijn stem net wat anders klinkt en mijn ogen gaan glimmen.



En als ik wegga zullen mensen vast ook over mij roddelen. Boeit me totaal niet, zodra ik er maar niet achter kom wat er gezegd wordt.



Maar ik zou nooit dingen over iemand verzinnen; dat gaat me echt veel te ver. En ik roddel ook weinig tot niets over mensen die ik echt niet mag, dan wordt het zo snel gemeen.



De eerste persoon die nooit roddelt moet ik trouwens nog tegenkomen.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er ook aan.



Ik heb vrienden die inderdaad gewoon kwaadspreken over anderen. Gewoon geklaag over een persoon om elkaar dan meer verbonden te voelen. Bijvoorbeeld een vriendin die wasbare luiers gebruikt en daarom voor gek wordt uitgemaakt.



Maar ik heb ook vrienden die elkaar bespreken en daarbij het vooral over zaken hebben die zij zelf niet zouden doen maar gewoon grappig of leuk zijn. Bijvoorbeeld een vriendin die nogal avontuurlijk is in bed en als we dan toevallig op een onderwerp komen dat er verband mee houdt dan zeggen we: oh die ene vriendin zou dit of dat hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kalliope schreef op 06 januari 2013 @ 23:53:

Ow, roddelen is echt heerlijk. Volgens vrienden heb ik een "roddelstand", waarbij ik er even goed voor ga zitten, mijn stem net wat anders klinkt en mijn ogen gaan glimmen.



En als ik wegga zullen mensen vast ook over mij roddelen. Boeit me totaal niet, zodra ik er maar niet achter kom wat er gezegd wordt.



Maar ik zou nooit dingen over iemand verzinnen; dat gaat me echt veel te ver. En ik roddel ook weinig tot niets over mensen die ik echt niet mag, dan wordt het zo snel gemeen.



De eerste persoon die nooit roddelt moet ik trouwens nog tegenkomen.

Haha, grappig om een gelijkgestemde tegen te komen, voelde me al vreselijk ontaard



Dingen verzinnen komt niet eens in me op. Zie het nut daar ook totaal niet van in.
Alle reacties Link kopieren
quote:madille schreef op 06 januari 2013 @ 23:55:

Het ligt er ook aan.



Ik heb vrienden die inderdaad gewoon kwaadspreken over anderen. Gewoon geklaag over een persoon om elkaar dan meer verbonden te voelen. Bijvoorbeeld een vriendin die wasbare luiers gebruikt en daarom voor gek wordt uitgemaakt.



Maar ik heb ook vrienden die elkaar bespreken en daarbij het vooral over zaken hebben die zij zelf niet zouden doen maar gewoon grappig of leuk zijn. Bijvoorbeeld een vriendin die nogal avontuurlijk is in bed en als we dan toevallig op een onderwerp komen dat er verband mee houdt dan zeggen we: oh die ene vriendin zou dit of dat hebben gedaan.

Dat tweede voorbeeld is dan toch ook totaal geen roddelen? Als je zelfs niet naar iemand mag refereren in een gesprek....



Bij ons is dat eerste vaker aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat de betekenis van roddelen per persoon anders kan liggen. Ik associeer dat met negatief klagend gedrag over anderen dat je niet durft uit te spreken naar degene over wie je het hebt.



Bijvoorbeeld lol hebben over een ander door wat hij/zij heeft meegemaakt is toch geen roddelen en wel leedvermaak?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Roddel of achterklap is een menselijke activiteit waarbij over iemand wordt gesproken - meestal in ongunstige zin en vaak onwaar - zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is. Roddelen hoeft niet per se mondeling te geschieden, ook per brief, e-mail, MSN of sms kan prima worden geroddeld.



Hoewel het praten (of liegen) over anderen niet altijd als verwerpelijk wordt gezien, is het in zijn zuiverste juridische vorm wel degelijk een misdaad volgens het Wetboek van Strafrecht.



Bij roddelen gaat het over geruchten of privé-informatie. Hierdoor heeft roddelen óók een negatieve klank. Omdat de persoon in kwestie niet aanwezig is, kan deze zich niet tegen eventuele onwaarheden of aantijgingen verdedigen. Bovendien kunnen verhalen die van mond tot mond gaan een geheel eigen leven gaan leiden doordat men er (bewust of onbewust) dingen bij verzint. De roddels kunnen op deze wijze uiteindelijk reputaties verwoesten.



Link
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wiki geeft aan dat mijn associatie klopt en volgens mij bedoelen jullie een ander soort van gesprekken over vrienden die er niet zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dingen verzinnen is bij ons absoluut niet aan de orde. Dat soort roddelen is meer voorbehouden aan de roddelbladen.
Tuurlijk, ik ga alleen één grens nooit over en dat is wat mij in vertrouwen is verteld. Ik vind roddelen net zoiets als keuvelen, gewoon het uitwisselen van info, ben daar verder ook heel open in. Zo schijnheilig om te zeggen dat niemand dat doet want de meeste zijn toch gewoon echt dol op nieuwtjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:noire schreef op 07 januari 2013 @ 00:07:

Dingen verzinnen is bij ons absoluut niet aan de orde. Dat soort roddelen is meer voorbehouden aan de roddelbladen.Ja dacht ik al.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
nee, nooit.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 07 januari 2013 @ 00:08:

Tuurlijk, ik ga alleen één grens nooit over en dat is wat mij in vertrouwen is verteldDat zal ik ook nooit doen, hoewel ik soms wel smokkel naar mijn vriend toe
Dingen verzinnen is flauw en heeft ook iets kwaadaardigs maar nieuwtjes uitwisselen is leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook flauw als je je mening ergens niet over geeft tegen betreffende vriendin, maar wel tegen de rest wanneer zij er niet bij is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op maandag 07 januari 2013 00:15 Nou vraag hem terug zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Roddelen is voor mij ook:

- met studiegenoot X praten over dat studiegenoot Y haar lage cijfer absoluut verdient heeft, omdat ze zo lui is (plus allerlei voorbeelden waaruit blijkt dat ze indd lui is).

- uitgebreid en zeer ontactisch praten over iemands negatieve eigenschappen en waarom die zo irritant zijn.

- doorvertellen wat X en Y eens met elkaar uitgespookt hebben

- met een vriendin oraten over hoe een andere vriendin hele slechte keuzes maakt, en hoe jammer het is dat ze zo ongelukkig is



De mannen die ik ken roddelen trouwens net zo goed. Absoluut geen vrouwenactiviteit.
Liever elitair dan een pauper!
Small people talk about things

Average people talk about other people

Great people talk about ideas
Alle reacties Link kopieren
Ik roddel ook wel, maar niet zoals jij het beschrijft.



Meer: "X zit wel heel veel thuis, denk je dat ze depressief is?"



Over kennissen wordt er dan weer meer geroddeld. Als het echt goede vriendinnen zijn, komt het meer voort uit bezorgdheid.



Wat Kalliope zegt, met een vriendin praten over hoe een andere vriendin hele slechte keuzes maakt, en hoe jammer het is dat ze zo ongelukkig is, doe ik ook wel eens, maar ik zeg het haar ook recht in haar gezicht. Wel op een iets subtielere manier overigens.
Alle reacties Link kopieren
Roddelen is een vorm van treiteren.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Redelijk normaal, gebeurd veel.



Ik vindt het wel interessant om de roddels te horen, ook al roddel ik ze (meestal) niet door.

Het hangt er ook erg vanaf wat het is.

Ik wil eigenlijk beide kanten van het verhaal weten voordat ik daar een oordeel over geef.



Maar echte roddel tantes kan je eigenlijk niets persoonlijks in vertrouwen vertellen zonder dat het doorverteld word dus beste vrienden zullen ze in mijn ogen niet worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring mee, dat ik er wat van gezegd heb zijn de vriendschappen ook behoorlijk bekoeld. Kon er wakker van liggen maar nu niet meer, met sommige heb ik nog wel contact maar het is niet meer zoals het geweest is. Ik hou niet van het geroddel, maar ja daar kwam ook nog eens bij dat er mensen ineens werden buitengesloten als we als groep een dagje iets gingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind roddelen echt de meest verschrikkelijke eigenschap die iemand kan hebben. Tuurlijk, we hebben het wel eens over de relatie van de ander, maar dan is het meestal een uitspraak van de persoon in kwestie óver zijn/haar eigen relatie heeft gezegd. Echt lelijk roddelen, waarbij een persoon echt de grond werd in geboord en daarna bij binnenkomst vrolijk en lieflijk werd begroet door de roddelaars heb ik onlangs met wijd opengesperde ogen aan gezien. En die lui kenden mekaar al 10 jaar of zo. Ik vond het bespottelijk om op die leeftijd zo achterbaks te doen. Dan is het voor mij niet moeilijk om 1 bij 1 op te tellen en weet ik dat er net zo lelijk over mij wordt gepraat. Aan zulk gezelschap heb ik geen behoefte. Als ik mijzelf schuldig maak aan roddelen is het absoluut onschuldiger dan wat ik die avond heb gehoord. Pfoe, als ik eraan terugdenk klapperen mn oren nog na.. en ik ben absoluut geen heilige.
Vreemd is niet labiel.
Nee. ik heb om deze reden voornamelijk mannen als vrienden of individuele vriendinnen. 1x een 'vriendinnengroep' gehad maar man, wat werd ik daar onzeker van zeg. Ik vind vrouwen onderling zeer onhebbelijk en om nou te zeggen dat we échg ongecompliceerde lol hadden... het is altijd praten, praten, itte wijn, praten, wijn. Er werd wel gelachen hoor, zeker, maar het is tging toch altijd over menselijke relaties. Hoeft van mij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven