kind van 2 zonder toezicht de trap op en af

11-01-2013 20:21 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er laatst achter dat mijn schoonmoeder tijdens het oppassen mijn dochter alleen, dus zonder dat zij erbij was, van de trap heeft laten gaan. We schrokken hier nogal van, wij vinden dat ze daar nog lang niet aan toe is. Ze kan inmiddels best aardig zelfstandig traplopen, maar ze is pas 2 jaar en vier maanden oud en kan nog makkelijk misstappen, met alle desastreuze gevolgen vandien.



Mijn schoonmoeder vertelde toen dat een andere kleindochter van haar, van precies dezelfde leeftijd, helemaal naar zolder loopt in haar eentje om haar opa te roepen. N.B.: als ze daar valt, zou mijn schoonmoeder het niet horen als ze in de keuken is, en opa weet niet dat ze onder weg is. Ze is dus compleet uit zicht.



Ik vind dit zelf ontzettend onveilig. Ik loop liever honderd keer voor niks met mijn dochter de trap op, dan dat ze het risico loopt er één keer af te vallen. Maar daarover hebben mijn schoonouders blijkbaar een heel andere mening. Zijn wij hierin nou overbezorgd? Of is dit echt nog veel te vroeg om zonder toezicht de trap op en af te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:_nut_ schreef op 11 januari 2013 @ 23:11:

Zoontje van bijna 2,5 loopt ook zelf de trap op en af maar dan zijn wij er wel bij. Vanmiddag schrok ik me wezenloos, na z'n middagdutje is hij uit bed (ledikant) gekomen met slaapzak en de trap af gekomen, hij stond ineens achter me

Deurklink omhoog dus.



En een groot bed.



Ledikant is ook niet meer veilig.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 11 januari 2013 @ 23:16:

[...]





En een groot bed.



Ledikant is ook niet meer veilig.Klopt.
quote:Java schreef op 11 januari 2013 @ 23:06:

Ik zie dat dit topic al pagina's bezig is, maar toch een reactie: Het verschilt ontzettend per kind en per moeder.



Mijn kinderen liepen beide vanaf 18 maanden vooruit, met hun handje aan de leuning, de trap af. Kort daarna mochten ze dat ook zelfstandig, omdat ze beide zeer behoedzaam en motorisch goed en trefzeker zijn.



En groot genoeg Mijn middelste, van 2,5, kan nu net bij de trapleuning en mag nog niet alleen naar beneden of boven. Zijn oudere broer was een stuk groter, had op die leeftijd al veel meer geoefend en mocht het toen wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is ook 2 jaar en 4 maanden, maar hij mag dus ook echt nog niet zonder toezicht alleen de trap op. Hij heeft dus echt de concentratie van een garnaal, want hij draait zich rustig om als de kat hem voorbij loopt onderweg naar beneden om hem te willen aaien. Hij wilt ook nog wel eens aan de smalle kant (waar je de draai in de trapt krijgt) lopen. Ook al zeg ik 1000x dat hij aan de kant de leuning moet lopen. Wij lopen er dus altijd voor of achter. Mij dochter daarin tegen liep met net 3 jaar alleen naar boven (beneden nog niet vond ik eng. Nu is ze 4 en loopt ook alleen naar beneden) zonder toezicht. Ze is ook een compleet ander kind dan zoontje. Zij is totaal niet snel afgeleid ook met 2,5 jaar niet, maar we vonden haar toen toch echt te jong om zonder toezicht naar boven te laten gaan.



Toen ik zwanger was van haar (32 weken) ben ik ook de trap afgevallen. Het is dat ik me aan de leuning vast had en daardoor dus naar beneden gleed op mijn billen en rug/zij anders had ik dus mooi hard voorover kunnen vallen. Had ook een mega bloeduitstorting vanaf bovenrug tot op mijn billen.gelukkig niet op mijn hoogzwangere buik.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn oudste weet ik het niet meer, maar mijn jongste dochter kon op die leeftijd al goed zelf de trap op en af, ook omdat ze erg lang was voor haar leeftijd en dus goed bij de leuning kon.



MAAR omdat ze zo héél nu en dan nog een misstap maakte, heeft het nog een paar maanden geduurd voor we haar ook echt alleen lieten gaan, we bleven er toch altijd bij staan. Of ze bleef op de trap staan spelen of zo. TO, het kan best zijn dat jouw dochter het ook helemaal alleen kan, maar ik vind het toch nog wel jong. Je weet nooit wat ze uitspookt op die trap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginnyy schreef op 12 januari 2013 @ 00:59:

Mij dochter daarin tegen liep met net 3 jaar alleen naar boven (beneden nog niet vond ik eng. Nu is ze 4 en loopt ook alleen naar beneden) zonder toezicht.Dit vind ik dan wel weer heel erg laat. Met 3 jaar zijn ze toch wel prima in staat om zelf ook naar beneden te lopen.
Alle reacties Link kopieren
mijn 2,5 jarige gaat zelf naar boven en naar beneden. Zelf sta ik er het liefst nog bij, maar naar boven doet ze ook wel alleen. Naar bedenen vind ik eng, daar wil ik bij zijn, man laat haar wel eens zelf gaan, discussiepunt.

Overigens vertrouw ik haar wel op rechte, niet gladde trappen, dat doet ze heel goed, ook omlaag. Toch ben ik ook dan in de buurt om zo nodig een instructie te roepen, het blijft een peuter tenslotte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven