Brood Bakken

12-01-2013 14:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die brood bakken in de oven, ik heb het nu voor de eerste keer gedaan, eerste rijs, 2e rijs en daarna 60 minuten op 220 graden in de oven.

Ik heb dit precies aangehouden, maar de bovenkant is knoeperhard, de rest is prima.

Hoe bakken jullie brood?
Ik lees achteraf wel dat je ook na een paar minuten in de oven, wat water op het brood kunt spuiten? KLopt dit?
Wat voor een oven heb je? Heb je er verschillende standen op zitten ?Volgende keer iets korter in de oven en kijken of je de bovenwarmte kunt uitschakelen halverwege
Er is een goed brood topic hierover, nou ja an sich over gevuld brood maar wel een heel leuk topic.Gevuld brood Ik ga ook van de week weer brood bakken in de oven.

Ja het hangt er vanaf wat voor brood je maakt, ik heb nooit problemen ermee. Was het gewoon witbrood?

Zoiets (ja hier kaas end overheen gedaan);

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind een uur best lang. Een brood van ruim 800 gram (500 gram meel) in een cakevorm gaat bij mij 35 minuten in de oven, 20 minuten op 220 graden en daarna terug naar 180.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Ik bak brood in een machine (merkloos, ooit eens gekregen) ik gooi er een pak broodpakmeel in, water, olijfolie en noten. Op programma 'french' et voilà! Prima brood iedere keer. Zo makkelijk dat ik het iedere keer niet probeer in de oven.
MV denk je aan mijn goede voornemens?
quote:pearle schreef op 12 januari 2013 @ 14:44:

Ik lees achteraf wel dat je ook na een paar minuten in de oven, wat water op het brood kunt spuiten? KLopt dit?Niet er óp, maar tegen de ovenwand aan, en een bak kokend water onder in je oven, dat je na een tijd weghaalt. Het voorkomt dat je korst scheurt of inderdaad knoerthard wordt http://www.rootsmagazine.nl/basisrecept-brooddeeg/

Een uur bakken voor een brood is echt te lang volgens mij.

Een goed half uur komt meer in de buurt: http://uitdekeukenvanarde ... /2010/03/bruin-brood.html
Bedankt voor de tips, ik ga het morgen weer proberen en dan korter, en het laatste gedeelte ook wat minder hoge temperatuur

Een bak water erin gaat niet, ik heb maar zo'n mini oventje

Het was volkorenbrood, morgen ga ik eens expirimenteren met wat gedroogde tomaatjes erdoor
quote:newkitten schreef op 12 januari 2013 @ 15:43:

Ik bak brood in een machine (merkloos, ooit eens gekregen) ik gooi er een pak broodpakmeel in, water, olijfolie en noten. Op programma 'french' et voilà! Prima brood iedere keer. Zo makkelijk dat ik het iedere keer niet probeer in de oven.

Hoe gaat dat met olijfolie?

Ik heb een pak broodmix van de Lidl waar ik alleen lauw water aan moet toevoegen, doe je de olijfolie puur voor de smaak of heeft het nog een functie?
MV, dat ziet er supersmakelijk uit
quote:waarbij schreef op 12 januari 2013 @ 14:48:

Wat voor een oven heb je? Heb je er verschillende standen op zitten ?Volgende keer iets korter in de oven en kijken of je de bovenwarmte kunt uitschakelen halverwegeIk heb dus een electrisch klein oventje, ik kan wel de boven of onderstand uitschakelen
Ik heb die link helemaal gelezen

Ik ga morgen gedroogde tomaatjes erin doen en gesnipperde ui, en dan gewoon een flinke hoeveelheid om het ook goed te proeven.

Misschien nog wat italiaanse kruiden of zout, wat zou het lekkerste zijn?
Italiaanse kruiden er door is heerlijk. Wij maken op zondag nog wel eens verse bolletjes, waar it kruiden en knoflook door zit. En dan warm met roomboter op eten....
The past may be in tatters
But today is all that matters
Hoeveel kruiden doe je dan in een brood, eetlepel ofzo?
Veel meer dan een eetlepel. Op gevoel, denk een eetlepel of vier?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Elke oven is verschillend, en om goed te kunnen bakken is het heel belangrijk je oven te leren kennen, en de afwijkingen in temperatuur te leren..

Koop een losse oven thermometer. de kans is groot dat 220 graden instellen, geen 220 graden in jou oven is.. Daar kan rustig 10-15 graden verschil in zitten..
Het was heerlijk, ik den wel een 4 eetlepels kruiden en wat gedroogde tomaatjes, daarvan doe ik er de volgende keer ook wat meer.

Lekker met een beetje boter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven