educatief kinderprogramma met ethisch dilemma gezocht.

14-01-2013 10:36 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft een van jullie de laatste tijd een leuk en educatief kinderprogramma gezien (klokhuis, freek in het wild) waar bij een aflevering een ethisch dilemma in verborgen was? Ik wil graag met mijn klas (groep 5) een discussie houden en hen dan leren hoe dat eigenlijk moet (naar elkaar luisteren, een mening vormen, de mening van een ander accepteren, aangeven dat jij een andere mening hebt etc.). Als aanleiding wil ik met ze naar een filmpje kijken. Het hoeft geen zwaar onderwerp te zijn (zoals oorlog), want het is de eerste keer dat we dit op deze manier doen. Als iemand van jullie een tip voor me heeft ben ik daar heel blij mee! Ik ben nu allerlei filmpjes aan het terugkijken, maar daar gaat erg veel tijd in zitten en ik heb nog niet gevonden wat ik zocht. Misschien is dit niet de plek om het te vragen, maar proberen kan altijd. Alvast bedankt!
Waarom mail je niet naar de omroep die het uitzend?
Weliswaar geen ethisch dilemma, maar ik heb laatst een discussie gehouden over het vuurwerkverbod. Hier ging het toevallig over bij nieuwsbegrip, zit een filmpje bij op de site van een minuut of 7. Was een leuke discussie geworden over een vrij laagdrempelig onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Bestaat er geen forum voor juffen (en meesters)?

Lijkt me hartstikke handig als je van zulk soort filmpjes op thema een databank maakt. Hoeft niet iedereen zelf op internet te gaan zoeken.



(Maar goed, als dat er niet is heb jij natuurlijk niks aan mijn bijdrage...)
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Het jeugdjournaal heeft elke dag om 8.45 een soort 'schooluitzending' met nieuws (net als 's avonds maar dan wat korter) en aan het eind van de uitzending een stelling erin (onderwerp vd stelling is eerder in de uitzending besproken). Hier kun je goed op aansluiten door te vragen, wie wil hier iets over zeggen? Wat vind jij hiervan? Reageren met vinger opsteken, als je wilt reageren op elkaar arm naar voren in plaats van omhoog, zo kunnen kinderen elkaar ook de beurt geven en leren op elkaar reageren.. In het begin willen misschien maar een paar kinderen wat zeggen, maar als je dit vaker doet gaat het vast beter! (heel vaak gedaan met groep 7, maar misschien als je goed begeleidt kan jou groep 5 dit ook wel! )



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens een filosofieboek gehad voor kinderen. Op de voorkant staan een aantalpoppetjes die vliegen.

Die verhalen kun je ook gebruiken voor deze les.



Zelf heb ik toen een les gedaan over het volgende verhaal (korte samenvatting): kind vindt een mooi beestje en stopt het in een doosje. Dag erna blijkt dat er 2 beestjes in het doosje zitten. Dag erna weer het dubbele etc etc. Het doosje wordt dus steeds voller en voller. De beestjes hebben het niet meer naar hun zin etc. Dan komt de vraag wat zou je doen?



Was ook verrassend om de antwoorden van de kinderen te horen.



Zal zo even kijken of ik dat boek op internet kan vinden.



Je hebt via schooltv.nl ook "Wat zou jij doen?" Allerlei bijzondere onderwerpen. Bloot lopen op de camping, het huishouden doen, hoofddoek ja of nee. Weet alleen niet of het geschikt is voor jouw groep 5. In deze afleveringen geven kinderen ook hun mening. Gepresenteerd door Sipke Jan.
Alle reacties Link kopieren
Boek dat ik bedoelde is:"De vliegende papa’s"

Filosoferen met kinderen

Berrie Heesen

Uitgeverij: Damon

ISBN: 978-90-5573-0650



Misschien heb je er wat aan.

Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat mijn dochter naar aanleiding van de schietpartij in de vs, heeft gediscussieerd over het wapenverbod. Volgens mij kwam dat idd te sprake in het jeugdjournaal. Ze kwam toen thuis met een duidelijke mening hierover. Zei zit trouwens in groep 5/6
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft het jeugdjournaal ook regelmatig een stelling op de website. Ook een mooi vertrekpunt voor een dergelijk gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Met sommige tips ben ik erg geholpen. Andere dingen lagen wat meer voor de hand, maar ik vond het fijn dat jullie me wilden helpen!



Ik ga nu discussiëren over het afval van onze computers in Ghana. De kinderen verdienen er geld aan waar ze van naar school kunnen en van kunnen eten. Maar het is niet veilig voor de kinderen. Ze zouden sowieso naar school moeten kunnen. Dit naar aanleiding van het jeugdjournaal van vanmorgen. Ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op Teleblik. Dat is een soort educatieve youtube. Ontzettend veel filmpjes, van klokhuis tot en met nou ja eigenlijk van alles.



Beetje lastig programma qua zoekmachine, maar je kunt wel zelf je fragmenten knippen en plakken. Waarschijnlijk hebben ze op school een toegangscode voor Teleblik.



*nee, geen aandelen*



Je kunt ook een stukje van de film blue bird laten zien, die gaat over pesten. Of zoek richting dieren, dat zal ook wel aanslaan bij de doelgroep.
Alle reacties Link kopieren
Laat ze Sophie's Choice kijken :P

Nee sorry, geen idee
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Dat vind ik heel grappig Nora.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven