Werk & Studie alle pijlers

eigen kleine camping beginnen, wie heeft ervaring?

13-05-2008 11:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het leek me vroeger altijd al geweldig om een eigen kleine camping te beginnen. Een heerlijke droom waar ik uren bij weg kon dromen en bij kon fantaseren.

Nu is er misschien de mogelijkheid om in de toekomst 2 grote stukken grond over te kopen / erven van mijn oom. Dit ligt op een ideale locatie waar ik zelf zeker zou willen camperen. Ik weet dat je daar een woonhuis mag bouwen mits je een bedrijf vestigd op het stuk grond. Dat zijn nu de regels tenminste.....De 2 stukken grond liggen dicht bij onze eigen woonplaats.



Het is nu nog niet aan de orde maar in mijn hoofd ben ik het hele plaatje al aan het bedenken. Zo erg dat ik er vanacht zelfs niet van kon slapen. Een droom die misschien werkelijkheid kan worden.....



Nu mijn vraag aan jullie: Zijn hier mensen te vinden die hun droom hebben waargemaakt en zo ja; hoe hebben ze dit aangepakt. Omdat het nu nog niet aan de orde is ben ik zelf nog niet actief bezig natuurlijk. Dus het inschrijven bij de KvK en een bedrijfsplan / onderzoek doen is nu nog niet aan de orde.



Het lijkt me leuk om verhalen te lezen van mensen die de grote stap hebben gemaakt. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe bevalt het........
Alle reacties Link kopieren
Zie je de camping als iets voor erbij, of wil je hiervan leven?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nu bedenk......

Dat mijn partner zijn baan aanhoudt en dat ik de camping ga runnen. Ik ben verpleegkundige dus ik zou evt als de camping dicht is in het najaar en de winter invalwerk kunnen doen of verlof opvullen.



Ons beeld van de camping is dat het goede basisfaciliteiten heeft maar geen poespas erom heen.......Dus geen receptie die de hele dag open is bv. Wel bepaalde voorzieningen zoals brood / fietsenverhuur / wandelroutes ed. Geen vacansolei camping dus. Ik zou graag een kinderboederij willen runnen, kleinschalig, en wel speelfaciliteiten voor de kids bv.



Dus om antwoord te geven op je vraag; het moet natuurlijk wel inkomsten opbrengen en we zullen deze inkomsten voor een deel nodig hebben om van te leven. Mijn partner verdient geen bakken met geld op dit moment maar ook weer niet heel slecht.......



Ook wel andersom gedacht. Dat ik blijf werken en dat hij de camping gaat runnen en 'huisvader' wordt. Hij is wel superhandig en kan wel de problemen ed oplossen op het gebied van technische dingen ed. Maar aan de andere kant kan ik dat natuurlijk ook leren......Maar in de gezondheidszorg verdien ik momenteel minder als dat mijn partner doet. We weten natuurlijk niet hoe dat is over 5 jaar......
Alle reacties Link kopieren
pammi schreef op 13 mei 2008 @ 16:47:

Ons beeld van de camping is dat het goede basisfaciliteiten heeft maar geen poespas erom heen.......Dus geen receptie die de hele dag open is bv. Wel bepaalde voorzieningen zoals brood / fietsenverhuur / wandelroutes ed. Geen vacansolei camping dus. Ik zou graag een kinderboederij willen runnen, kleinschalig, en wel speelfaciliteiten voor de kids bv.





Ik heb geen verstand van campings runnen, maar alles wat ik ervan weet is wel dat het ongelooflijk veel werk is, zelfs als je het heel basic denkt te houden.

Verstopte afvoer, douches kapot, vieze tegels, lawaaiige gasten, kinderen die naar de EHBO moeten, brood dat te laat komt etc. Wij staan wel eens op een héél simpele camping in Zuid-Frankrijk en het stel dat dat beheert is daar met z'n tweeën de godganse dag mee in touw.

Hoe zie je dat voor je qua personeel? Wil je dat allemaal in je eentje doen, met beheer en broodverkoop en fietsverhuur en toezicht op de speeltuin en schoonmaak? Het lijkt me vrij ingewikkeld, eerlijk gezegd.

Misschien zie ik het vrij zwart omdat het nou eenmaal niet mijn passie is, dus ik zie vooral de nadelen.
pammi schreef op 13 mei 2008 @ 11:48:

Het lijkt me leuk om verhalen te lezen van mensen die de grote stap hebben gemaakt. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe bevalt het........


Als je dat in brede zin bedoelt: ik heb de stap naar een eigen onderneming gezet, een tijdje geleden, en voorlopig bevalt dat uitstekend. De eerste hobbel is genomen, er zit intussen vlees op de botten, er zit genoeg in het vat, dus dat gaat goed. De eerst volgende mijlpaal wordt over ongeveer een half jaar. Als ik dan nog steeds omzet maak, blijf ik zelfstandig vermoedelijk.



Wat er bij komt kijken? De standaard dingen zal je al vaak genoeg hebben gezien: BV oprichten, KvK en Belastingdienst regelen, verzekeringen, pensioen, etc., etc. Maar het echt spannende vond ik: kan ik snel genoeg voldoende klanten vinden, kan ik een voldoende brede basis onder mijn omzet leggen, en kan ik snel voldoende reserves opbouwen voor slechtere tijden.
Alle reacties Link kopieren
Om te weten of het rendabel kan zijn, is het opstellen van een ondernemingsplan juist wel het eerste wat je doet:

Welke werkzaamheden komen er bij kijken, hoeveel uur in de week ben je hier mee bezig?

Hoeveel plaatsen krijgt de camping, hoeveel mensen kunnen er staan?

Wat zijn jullie tarieven per persoon/ kind/ plaats/ tent/ caravan/ hond/ electra.

Hoeveel ben je kwijt aan investeringen: verbouwingen,

toiletgebouw, aanleggen van electra, speeltuin, kinderboerderij en andere faciliteiten?

Hoe kom je aan je klanten?

Wie zorgt er voor je website en publiciteit?

Hoeveel klanten heb je minimaal nodig om ervan te kunnen leven?



Reken er ook op dat je juist in de weekenden en de vakantiedagen altijd druk bent, hoe is dit voor degene die de vaste baan houdt en juist door de week werkt?

Het idee van een camping lijkt mij ook heel leuk, de realiteit lijkt mij wat minder...
Alle reacties Link kopieren
@Ellen: Ook de nadelen zijn handig om te weten. Een kleine camping houdt in max 20 plaatsen. Hoe ik het een beeje voor me zie:



In de ochtend en avond open ivm regelwerk ed / fietsverhuur / broodverkoop ( niet zelf brood bakken natuurlijk ) / inchecken en uitchecken.

Toezicht op de speeltuin eigen verantwoording voor ouders. Je moet het dan niet zien als grote speeltuin maar gewoon een wipkip en een paar schommels ofzo......

Schoonmaak: omdat het een kleine camping is zijn de faciliteiten ook niet in grote hoeveelheid. Toch zul je minimaal 2x per dag schoon moeten maken. 1x na de ochtendspits, 1x laat in de avond of vroeg in de ochtend ( voor de ochtendspits ).



Wij camperen veel op kleine campings en ik weet zeker dat het keihard werken is maar hopelijk wel waar te maken.

Inderdaad ik zie het nu heel idealistisch maar mijn partner is daar in tegen weer heel nuchter en zakelijk. Omdat het stuk land van familie is zullen we hopelijk ( als het allemaal mag natuurlijk ) voldoende voorbereidingstijd hebben om een 'bedrijfsplan' te schrijven. Maar dan nog zullen er veel onverwachte zaken zijn........is dat niet altijd als je voor jezelf begint.



@Rider: Fijn dat je reageert, ook al is het niet in dezelfde sector. Idd, pensioenopbouw / verzekeringen / belastingen ed zijn ook nog zaken die er allemaal bij komen kijken maar waar ik niet zo snel aan gedacht had.......



Heb jij marktonderzoek gedaan in jouw sector. Mag ik vragen in welke sector jij voor jezelf bent begonnen. Heb je een prognose gemaakt. Zoveel inkomsten binnen zoveel tijd? Heb je een lening bij de bank nodig gehad of niet? Hoeveel moet ik minimaal verdienen om rond te komen? Dat soort vragen......ik neem aan dat je dat van tevoren hebt uitgezocht?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me eens verdiepen in alle vergunningen en toestemmingen die je nodig hebt. Je kan tegenwoordig niet zo maar meer een schommel en een wipkip plaatsen, dit moet voldoen aan allerlei eisen en keurmerken. Hetzelfde voor sanitaire voorzieningen, je moet voldoen aan allerlei hygienen, veiligheid en gezondheids eisen. Je zult wellicht certificaten moeten halen. Als je etenswaren verkoopt, moet je voldoen aan de Warenwet, idem voor drank: Drank- en Horecawet.



Verder heb je nog de Wet op de Openlucht Recreatie en moet je kijken wat de gemeentelijk verorderingen en bestemmingsplan zegt, welke milieuverorderingen er liggen etc. Ik denk dat je er ietsje te rooskleurig over denkt. Je moet in heel veel voorzieningen en eisen investeren, dat haal je niet zo maar terug met 10 tentjes op je stukje land. Daarnaast moet je ook bedenken of mensen uberhaupt bij je willen komen camperen. Als er verderop wel een camping is met avond vertier, zwembad etc. Of je moet echt mensen aanspreken die voor de rust bij je komen. Hoe werf je die, hoe zorg je er voor dat je veld altijd vol staat.



Daarnaast heb je altijd vreemden op je erf, je moet wel een stukje van je privacy kunnen en willen inleveren. Wil je dat mensen van te voren boeken of kunnen ze gewoon komen aanwaaien met hun tentje. Zoja, dan zit er ook weer een heel stuk administratie bij wat dus extra tijd is. Er komt dus een hele hoop bij kijken....
pammi schreef op 13 mei 2008 @ 17:42:

@Rider: Fijn dat je reageert, ook al is het niet in dezelfde sector. Idd, pensioenopbouw / verzekeringen / belastingen ed zijn ook nog zaken die er allemaal bij komen kijken maar waar ik niet zo snel aan gedacht had.......
oh, wel doen dan!



Belastingen zijn essentieel, als je daar fouten in maakt, ben je gewoon heel snel failliet. De fiscus is niet aardig voor ondernemers die er een potje van maken. Gelukkig is dat goed te ondervangen door een goede boekhouder/accountant in de arm te nemen.



Verzekeringen zijn deels essentieel, deels eigen keuze. Een goede assurantie-tussenpersoon kan je helpen zicht te krijgen op wat echt nodig is, wat in jouw situatie wel prettig is, en wat eigenlijk onzinnig is.



Pensioen is luxe. Maar wel een luxe waar je blij mee bent als je de 65 nadert. Het is wel een relatief dure luxe.



Heb jij marktonderzoek gedaan in jouw sector.
Niet een echt onderzoek, maar ik ken mijn markt vrij goed, door mijn werk vóór ik voor mezelf begon.
Mag ik vragen in welke sector jij voor jezelf bent begonnen.
de zakelijke dienstverlening, met name advisering.
Heb je een prognose gemaakt.
Alleen heel grof: Ik wilde hetzelfde inkomen houden dat ik uit mijn laatste baan haalde, en ik heb een grove schatting van de kosten gemaakt. Dus mijn omzet moest minimaal, gemiddeld, die kosten dekken.
Zoveel inkomsten binnen zoveel tijd?
Ja, ik heb een BV opgericht, en voor mezelf als minimum-eis gesteld dat ik na een half jaar nog reserves in die BV zou hebben. Ofwel: in een half jaar minder dan 18.000 euro verlies maken. Als ik dat niet gehaald had, was ik gestopt. De volgende eis is dat ik gemiddeld per jaar minimaal geen verlies wil hebben.
Heb je een lening bij de bank nodig gehad of niet?
Ja, in prive heb ik geld moeten lenen als eerste storting in de BV. De BV heeft geen geld geleend.
Hoeveel moet ik minimaal verdienen om rond te komen?
Ik ben uitgegaan van mijn laatst verdiende salaris, dat leek me een handig uitgangspunt.
Dat soort vragen......ik neem aan dat je dat van tevoren hebt uitgezocht?
klopt, het is een gok, en je moet alleen gokken met wat je kan hebben als het helemaal mis gaat, dus dat moet je vooraf weten.
Alle reacties Link kopieren
hoi boarn en rider!



Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad zo dat ik het nu heel rooskleurig inzie maar mocht dit een werkelijke optie worden dan gaan we zeker goed marktonderzoek doen zodat we een ( enigsinds ) realistisch beeld krijgen.

De vragen die jullie stellen zijn inderdaad belangrijk en zeker nodig om uit te zoeken of we kunnen voldoen aan de strenge eisen die nodig zijn om een goede kleine camping te beginnen. Daarom ook dit topic; zodat ik nu een beetje van de roze wolk af sodemieter en bovenstaande zaken mee kan nemen in mijn vervolg........



Ik heb dit topic ook geopend om mijn hoofd te 'legen'. Zoals ik al eerder schreef was ik vanacht zo hyper en hier kan ik mijn gedachtes delen.



Een vriendin van mij advisseerde het bestemmingsplan van de gemeente op te vragen en deze door te lezen. Hierin staan in ieder geval al richtlijnen / mogelijkheden.

Momenteel wordt het stuk grond als hobbygrond gebruikt voor schapen > agrarische sector. Mag het uberhaud wel voor andere doeleinden gebruikt worden? Allemaal vragen waar we nu nog geen antwoord op weten.



Ik denk dat we eerst maar eens uit moeten zoeken wat er in het bestemmingsplan staat omschreven omtrent dit alles......dat heeft natuurlijk grote gevolgen voor de rest.....





Alle andere verhalen en ervaringen zijn altijd welkom!
Alle reacties Link kopieren
http://www.lami.nl/docs/200310171549446351.pdf



Wellicht kan je hier wat tips opdoen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb een recreatie opleiding gedaan. En mijn scriptie was het schrijven van een ondernemingsplan . Had een camping gekozen.

Komt erg veel bij kijken enzo.



Maar ik zou er voor gaan.



Als ik de middelen er voor had zou ik ergens lekker in frankrijk gaan zitten en daar een camping opzette
Alle reacties Link kopieren
hoi disney!

Ik zou bijna vragen of ik je ondernemingsplan eens in mocht kijken........maar dat zou wel heel erg makkelijk zijn.

Welk soort camping heb je gekozen? Een grote of kleine, hier in Nederland of in het buitenland?

Zijn er nog zaken waar je in eerste instantie niet aan gedacht had ( niet voor de hand liggend ) maar die heel belangrijk bleken te zijn......



@Boarn: ik ga zeker even op de site kijken.
Alle reacties Link kopieren
@Boarn: Ik heb het even vluchtig doorgelezen! Bedankt voor je informatie!
Alle reacties Link kopieren
hihi.....net even de gemeente gebeld. Het inlezen van bestemmingsplannen duurt mij te lang dus ik dacht....ik vraag er gewoon naar.

Jullie snappen het al; het stuk grond van mijn oom is vooralsnog puur bedoelt voor hobby......



Aan dat stuk dijk mag geen enkele woning meer bijgebouwd worden mits het een bedrijfswoning betreft bij een agrarisch bedrijf met minimaal zoveel aantal m2 stuk grond.....

De campings die er zijn momenteel mogen blijven maar er mag geen enkele camping meer bij, camperen bij de boer is wel een optie maar dan moet je dus agrarier worden. En dan is het nog maar de vraag of het stuk 'hobbygrond' gebruikt mag worden voor agrarisch bedrijfsgrond.

Wel gaan ze dit jaar nog de recreatienota aanpassen. Hierin wordt het campingbeleid meegenomen zei dhr aan de telefoon dus zijn advies was om de website in de gaten te houden en zo nodig te reageren.......



Oke, het wordt nu wel wat moeilijker aangezien we niet zo makkelijk meer aan een 'goedkoop' stuk grond kunnen komen ( dit zou natuurlijk echt een buitenkans geweest zijn ) maar misschien op een andere manier........lees het overkopen van een bestaande camping. Dat zou ws onmogelijk zijn trouwens ivm de dure grondprijzen in Nederland.......en om nou voor een camping naar het buitenland te verhuizen zie ik nu nog niet helemaal zitten........
Alle reacties Link kopieren
pammi schreef op 14 mei 2008 @ 09:37:

hoi disney!

Ik zou bijna vragen of ik je ondernemingsplan eens in mocht kijken........maar dat zou wel heel erg makkelijk zijn.

Welk soort camping heb je gekozen? Een grote of kleine, hier in Nederland of in het buitenland?

Zijn er nog zaken waar je in eerste instantie niet aan gedacht had ( niet voor de hand liggend ) maar die heel belangrijk bleken te zijn......

.






haha van mij mag het.... volgens mij staat me plan nog op de computer. Als je een voorbeeld nodig hebt roept u maar



Ik had een bestaande camping in Nederland ( op de veluwe / familie camping ) als voorbeeld genomen, die echt in de verkoop stond en vandaaruit mijn plan gemaakt. We zouden het 'overnemen'. Gelukkig waren de eigenaren erg behulpzaam en kregen we alle papieren mee die we konden gebruiken.



Er komt heel veel bij kijken,maar het belangrijkste is het financiele plan.



En als je meer hebt dan de camping ( bv ook restaurant en of gites er bij ) dan moet je ook daar voor de plannen maken
Alle reacties Link kopieren
Hoi Disney!



Je mag het me wel toemailen, het lijkt me super om een 'kijkje in de keuken' te nemen!

Mijn emailadres is: pamelariezebos@hotmail.com



Misschien een onozele vraag hoor maar hoe kwam je erachter dat die camping te koop stond, ik neem aan niet op marktplaats gevonden......via een campingmakelaar?!?
Alle reacties Link kopieren
http://www.bedrijventekoop.nl/zoeken.php



http://www.bedrijvenovert...-kopen/camping-kopen.html



onder andere via deze sites, maar er zijn er nog best veel.

bij de eerste ben ik goed geholpen en die hebben mij ook in contact gebracht met de desbetreffende eigenaar



Ik kan het je wel in delen toesturen binnenkort, want voor 1x is het bestand te groot. 1684 kb

.
Alle reacties Link kopieren
Super, dank je wel!

Ik zie het met plezier tegemoed!



Het is wel idd een groot bestand. Ik zal het wel opslaan zodat ik weer wat ruimte vrijlaat.
Alle reacties Link kopieren
ik zal het je zo snel mogelijk toesturen.

Ik denk begin volgende week
up: het is geen kdv, maar wel een starter
Alle reacties Link kopieren
disney1 schreef op 14 mei 2008 @ 13:33:

[...]





haha van mij mag het.... volgens mij staat me plan nog op de computer. Als je een voorbeeld nodig hebt roept u maar



Ik had een bestaande camping in Nederland ( op de veluwe / familie camping ) als voorbeeld genomen, die echt in de verkoop stond en vandaaruit mijn plan gemaakt. We zouden het 'overnemen'. Gelukkig waren de eigenaren erg behulpzaam en kregen we alle papieren mee die we konden gebruiken.



Er komt heel veel bij kijken,maar het belangrijkste is het financiele plan.



En als je meer hebt dan de camping ( bv ook restaurant en of gites er bij ) dan moet je ook daar voor de plannen maken




___________________________________________



Hoi Disney,



Op een zoektocht naar businessplannen voor campings kwam ik terecht op dit topic. Mijn situatie is als volgt. Mijn ouders hebben een (familie)camping en de vraag is gerezen of ik interesse zou hebben om deze camping binnen een x-aantal jaren over te nemen. Nu wil ik eerst voor mezelf op een rijtje hebben wat de voors- tegens en mogelijkheden zijn en zo’n plan als jij beschrijft zou een ideale blauwdruk zijn voor mij om één en ander in kaart te brengen. Kortom, ik ook graag een bestand van jouw plan ontvangen. Zou je mij een e-mail willen sturen om te laten weten of je zit zou willen? Klik hier voor mijn e-mailadres. Ik zou het echt super vinden als je hieraan mee zou willen werken.
Alle reacties Link kopieren
disney,



Zou ik dat plan ook mogen zien. ben erg benieuwd.



sptkoopmans@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Hoi Disney,



Op een zoektocht naar businessplannen voor campings kwam ik terecht op dit topic. Mijn situatie is als volgt. Mijn ouders hebben een (familie)camping en de vraag is gerezen of ik interesse zou hebben om deze camping binnen een x-aantal jaren over te nemen. Nu wil ik eerst voor mezelf op een rijtje hebben wat de voors- tegens en mogelijkheden zijn en zo’n plan als jij beschrijft zou een ideale blauwdruk zijn voor mij om één en ander in kaart te brengen. Kortom, ik ook graag een bestand van jouw plan ontvangen. Zou je mij een e-mail willen sturen om te laten weten of je zit zou willen? Klik hier voor mijn e-mailadres. Ik zou het echt super vinden als je hieraan mee zou willen werken.[/quote]





Voor mij exact het zelfde verhaal. Ik zou het ook graag hebben om als basis te gebruiken.

Als je dus nog een keer de moeite zou willen nemen... (gjdewith@hotmail.com)

B.v.d.
Zeg Koopmans en de Wit, ik wil jullie niet ontmoedigen hoor maar dit topic is van 3 jaar terug. De kans dat iemand die hier toen schreef nog eens kijkt op dit stokoude topic lijkt me we nihil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven