geeft jouw partner ( m ) al borstvoeding ?

15-05-2008 17:45 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mannen en borstvoeding

( Mannelijke borstvoeding praktijken )

Een ander interessant gegeven over het onderwerp mannen en borsten is dat blijkt dat mannen in principe ook borstvoeding kunnen geven en dat het waarschijnlijk ooit zo is geweest dat, als de vrouw geen borstvoeding gaf, de man deze taak overnam!

Dit enigszins van onze huidige denkbeelden afwijkende idee wordt kort aangesneden in het boek The tender gift: Breastfeeding geschreven door Dana Raphael waarin ze kort uiteenzet dat mannen ook melk kunnen produceren als hun tepels maar gestimuleerd worden.

Het boek werd met zoveel interesse gelezen door Laura Shanley dat zij enthousiast haar man David informeerde. Omdat zij beiden openminded zijn in alternatieve manieren van en met de kijk op het leven, en zo ook een letterlijk goed bevallen ongeassisteerde thuisbevalling hadden gedaan, waren ze vastbesloten om de tot dusver gelezen theorie eens uit te proberen.

Ze probeerden het echter niet door middel van tepelstimulatie, maar door simpelweg de suggestie te blijven prikkelen over de overtuiging dat David melk kon geven. Binnen een week begon zijn borst op te zwellen en melk te druppelen! De vader van Laura, een arts, zei bezorgd "er is iets lichamelijk mis met David" en ging jammer genoeg voorbij aan het feit dat de lichamelijke verandering door de kracht van suggestie was veroorzaakt.

Laura en David zagen het gefascineerd als een voorbeeld van de kracht van de geest over het lichaam, de kracht van de suggestie, en het bewijs dat een man indien geprikkeld ook borstvoeding kan geven.

Het artikel Male lactation van prof. Patty Stuart Macadam van de afdeling antropologie aan de universiteit van Toronto vertelt ook over het gegeven dat mannelijke borstvoeding mogelijk is. Dit fenomeen is zoals uitééngezet waargenomen bij dieren en mensen.

Zo zijn er in 1992 18 Dayak vleermuizen gevangen in het regenwoud van het Krau Wild Reservaat in Pahang, Maleisië waarvan 10 van de vleermuizen (mannetjes) functionele melkklieren hadden waar in kleine hoeveelheden ook daadwerkelijk melk uitkwam. Met andere woorden: een borst is dus een borst.

Een andere dokter die zich met deze materie heeft bezig gehouden, dokter Robert Greenblatt, stelt ook dat borstvoeding door mannen fysiek gewoon mogelijk is en opgewekt kan worden door stimulatie doormiddel van een baby gedurende enkele weken aan de tepels te laten zuigen.

Tevens is hij er achter gekomen dat sommige mannelijke baby's bij de geboorte en sommige jongens in de puberteit wat melk afscheiding hebben, geen raar verhaal dus…

Enkele informatieve links:

http://www.huismannen.nl

http://www.radio.cbc.ca

http://www.mothering.com

Nou dames, vinden jullie het een optie om de borstvoeding samen , of door je man alleen , te doen ? Waarom wel / waarom niet ?

Heren ? Een optie of een NO WAY ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Cool! Dat gaan we zeker proberen!
ik zal eens een hartig woordje met yamman praten ... met een tweeling on the way is een extra paar milk supply's wel handig !
Mijn kerel ziet me aankomen....
Suze2 schreef op 15 mei 2008 @ 17:56:

Want ?

Maar.....zou JIJ het wat vinden ?
Beiden gelegenheid op het werk om te voeden of te kolven ? En dan een mannen- en een vrouwenvoedkamer of gemengd kolven ?

Of als stel samen beslissen wie van beiden zijn/haar tieten ter beschikking stelt voor het nageslacht ?
Ik moet er niet aan denken! Wat een afknapper!
Mij lijkt het wel zo fair ; verandert een man zijn lichaam tenminste ook zodra er kinderen zijn ; heb JIJ striae en HIJ hangtieten........eerlijk toch ?
muis80 schreef op 15 mei 2008 @ 18:09:

Ik moet er niet aan denken! Wat een afknapper!
Qua ketsen in de ouderlijke slaapkamer bedoel je ?
Wat een ongeëmancipeerde dames , zeg X-D
Als en man nu ook nog kan bevallen is het helemaal klaar.
Suze2 schreef op 15 mei 2008 @ 17:56:

Mijne is al weggerend ;-)
Haha....

Ik wist dit al enige tijd. Heb -toen onze kleine Harrumpie baby was- zelfs mijn man gesuggereerd dat hij het wel kon overnemen, eventueel. Gek genoeg voelde hij daar niet zoveel voor.... :-d
Ok....jullie mannen vinden het niks dus ? Waarom niet ? Of komen ze niet verder dan een welgemeend " Pl**r effe een eind op met die gekkigheid , zeg " ?

Vroeger zullen mannen zich ook afgevraagd hebben of de wereld gek was geworden toen ze mee " moesten " om hun vrouw te assisteren bij de bevalling , toen ze mee moesten helpen met het opvoeden en het huishouderen .

Zou dit ooit eens normaal zijn ? Over een jaartje of 50 ?
Hahaha wat een gek artikel!!! Rationeel gezien ben ik helemaal voor gelijkheid, maar ik merk dat ik toch niet openminded genoeg ben hiervoor. In mijn hoofd is dit iets exclusiefs van de moeder, en zelfs al zou 't mogelijk zijn (zoals hier beschreven) zou ik er liefst niet aan beginnen dat mijn vriend ook gaat voeden.

Hmm heb vandaag dus de grens van mijn emancipatie ontdekt X-D
Waarom niet? Geen idee, misschien omdat het niet 'normaal' is?
blijfgewoonbianca schreef op 15 mei 2008 @ 18:09:

[...]

Qua ketsen in de ouderlijke slaapkamer bedoel je ?
Ja inderdaad! :no:
Ik zie er eigenlijk best voordelen van in ;

goed voor de vader-kind band ( zouden vaders na een scheiding anders denken / gedragen als ze zelf hebben gevoed ? )

goed voor de nachtrust als je om en om kunt voeden

goed voor de carriere-vrouw die toch ook borstvoeding het beste vindt

...
Star schreef op 15 mei 2008 @ 18:17:

Waarom niet? Geen idee, misschien omdat het niet 'normaal' is?
Ik vind het niet mannelijk en niet aantrekkelijk.
Vond je man jouw lekkende tieten wel geil dan ? X-D
Ik zou het helemaal niets vinden. Gewoon uit puur egoïsme, omdat ik het heerlijk vond om te voeden, een moment tussen mijn kindje en mij, iets unieks wat ik hem kon geven (en iets wat hij mij gaf). Geen rationele onderbouwing, maar puur op emotie dus ;-)
blijfgewoonbianca schreef op 15 mei 2008 @ 18:15:

Ok....jullie mannen vinden het niks dus ? Waarom niet ? Of komen ze niet verder dan een welgemeend " Pl**r effe een eind op met die gekkigheid , zeg " ?

Nou.... Mijn man was nog iets bondiger: Hij keek me spottend aan, en zei: 'Pffft, dahag!'

Vroeger zullen mannen zich ook afgevraagd hebben of de wereld gek was geworden toen ze mee " moesten " om hun vrouw te assisteren bij de bevalling , toen ze mee moesten helpen met het opvoeden en het huishouderen .

Zou dit ooit eens normaal zijn ? Over een jaartje of 50 ?
Interessante vraag wel. Maar ik denk dat het nog héél lang duurt. Als het al ooit gebeurt. Daarvoor moet het idee dat mannen ook borstvoeding kunnen geven véél bekender voor worden. Wat dat betreft ben je nu wel heel goed bezig, Bianca! ;-)
ik denk dat ik mijn lachen niet kan houden als yamman last krijgt van toeschietreflexen enzo :rofl:
muis80 schreef op 15 mei 2008 @ 18:27:

[...]

Ik vind het niet mannelijk en niet aantrekkelijk.

Een man die de ramen zeemde werd vroeger ook niet als erg aantrekkelijk beschouwd ......of een man achter de kinderwagen .

Nog niet zo heel lang geleden waren mannen niet eens bij een bevalling .
IvyRosa schreef op 15 mei 2008 @ 18:27:

Ik zou het helemaal niets vinden. Gewoon uit puur egoïsme, omdat ik het heerlijk vond om te voeden, een moment tussen mijn kindje en mij, iets unieks wat ik hem kon geven (en iets wat hij mij gaf). Geen rationele onderbouwing, maar puur op emotie dus ;-)
Denk je dat mannen nooit jaloers zijn op hun kind wat aan hún tiet de borst van zijn vrouw lijkt te zijn vastgezogen ?

Denk je dat ze nooit jaloers zijn op dat moment wat alleen jij met jullie kind deelt ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven