Straatkrantverkopers en daklozen

14-05-2008 21:23 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Als er een nieuwe straatkrant uit is, koop ik hem vaak bij mijn 'vaste' straatkrantverkoopster.

In de loop van de tijd heb ik een aantal dingen van haar gehoord over haar privé-omstandigheden, ze is eigenlijk een soort bekende van me geworden.

Dan zie ik andere straatkrantverkopers staan met hetzelfde exemplaar, dan voel ik me bijna schuldig:"nee ik heb 'em al...."

Heb wel eens geld gegeven met de mededeling: "laat 't krantje maar zitten, want die heb ik al", maar ik realiseerde me dat ik dan wel aan de gang kan blijven.

Sommige straatkranters zijn nogal opdringerig, die krijgen een gewoon: 'nee, dankje' te horen, maar toch vind ik het zielig.

Ik kreeg zonet trek ik caramelijs, dus ik pak de fiets en rijdt naar de supermarkt. Staat daar een meisje, eigenlijk een hardstikke mooi meisje, ze komt naar me toe en zegt: mag ik je iets vragen?

Ik voel al aan wat de bedoeling is, dus nogal bot reageer ik: 'nee, vandaag niet'. Ik steek over, voel me naar worden: ik heb vanmiddag dure schoenen gekocht, en nou krijg ik trek en ik ga gewoon een bak ijs kopen.

Ik draai me om, ze vangt mijn blik, en ik zeg tegen haar: 'Sorry, dat ik zo bot deed, vraag maar.' Ze vroeg geld voor een slaapplaats in het slaaphuis voor een nacht, en die heb ik haar gegeven. Ze was ontzettend blij, en zei dat ze zo'n geluk had, want ze had ook zo'n ontzettende dorst, en er was iemand die iets voor haar te drinken aan het kopen was, die zou er zo aan komen.

Ik ben dus lang niet de enige die deze mensen iets geeft, maar het geeft me geen goed gevoel.

Ik voel me eigenlijk nog schuldiger als ik wel geef, omdat het me een soort afkoop-gevoel geeft, zonder dat het werkt dan.

En het ontroert me altijd diep als ik mensen zie die zo diep gezonken zijn. Het zal je vader of moeder maar zijn, of je kind, je zusje, of jezelf.

Ook het gevoel dat je het leed van de hele wereld wel verzachten wil?

Wordt je ook voor gek verklaard als je met zo'n verhaal thuis komt?
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 18:55:

Pfff, het komt nu net over alsof ik iets tegen daklozen/mensen met een uitkering/mensen met schulden heb: Nee dus!

Alleen dat gelul dat je met een uitkering (ff zonder schulden dus) het zoooo vreselijk slecht hebt: mijn ervaring is anders.

En dat veel mensen er niets aan kunnen doen: ook dat geloof ik maar ten dele.....
Waarom? Omdat jij toevallig schulden had?
Liv, het is altijd riskant om jezelf als voorbeeld te nemen. Fijn dat jij het altijd redde. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk mensen zijn die minder fortuinlijk zijn, en die het niet redden, en dat is niet altijd hun eigen schuld. Er is wel dégelijk armoede in Nederland, we leven in een walgelijk rijk land en tegelijkertijd hebben we een voedselbank, bejaarden die hun kachel niet aan durven zetten en kinderen die zonder ontbijt op school komen omdat hun ouders hen niet kunnen voeden.

Ik vind dat afschuwelijk. Ik denk dat het heel comfortabel is om vanaf je Ikea-bank te oordelen over deze groep mensen, want God verhoede dat je onder ogen moet zien dat dit soort armoede gewoon voorkomt in Nederland en sterker nog: ook jou of een dierbare van je kan treffen. Heel veel huishoudens zijn slechts 1 salarisstrook verwijderd van de ondergang. Die redden zich nu nog prima, totdat ineens alles tegenzit. Dat is gewoon een feit.
.
shining schreef op 16 mei 2008 @ 18:58:

Nee, zo kom je niet op mij over.

Wel als iemand (en heel veel Nederlanders trouwens) die zeggen dat er geen armoede is. Terwijl het gewoon een feit is dat er mensen zijn die onder de armoedegrens leven.

En er zijn inderdaad mensen die er helemaal een potje van maken en zo in de schulden komen. Maar ook veel mensen die buiten hun eigen schuld in de schulden raken.
Ik beweer nergens dat er geen armoede is hoor. (als het wel zo is, moet je het maar zeggen waar dan)
Zo is het maar net mariannanas!
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 18:56:

[...]

Wat snap ik niet? Snap jij niet dat een bijstandsmoeder gewoon die schoolreisjes kan betalen? (of geloof je me soms niet?)

Ik ken ze die nog niet eens een goed matras/schoenen/ kleding kunnen kopen voor hun kinderen ( wat zo belangrijk is), dus laat staan wat kleingeld missen voor hun kind om eens een ijsje te kopen.

Ik geloof je wel, ik ben blij voor je dat jij je wel goed kon redden.
Mariannanas schreef op 16 mei 2008 @ 18:59:

Liv, het is altijd riskant om jezelf als voorbeeld te nemen. Fijn dat jij het altijd redde. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk mensen zijn die minder fortuinlijk zijn, en die het niet redden, en dat is niet altijd hun eigen schuld. Er is wel dégelijk armoede in Nederland, we leven in een walgelijk rijk land en tegelijkertijd hebben we een voedselbank, bejaarden die hun kachel niet aan durven zetten en kinderen die zonder ontbijt op school komen omdat hun ouders hen niet kunnen voeden.

Ik vind dat afschuwelijk. Ik denk dat het heel comfortabel is om vanaf je Ikea-bank te oordelen over deze groep mensen, want God verhoede dat je onder ogen moet zien dat dit soort armoede gewoon voorkomt in Nederland en sterker nog: ook jou of een dierbare van je kan treffen. Heel veel huishoudens zijn slechts 1 salarisstrook verwijderd van de ondergang. Die redden zich nu nog prima, totdat ineens alles tegenzit. Dat is gewoon een feit.
Ik weet dat dat riskant is, maar als mensen gaan roepen: wacht maar tot het jezelf overkomt...... tja, dan zal ik toch moeten zeggen dat ik het al heb meegemaakt (zowel in de bijstand, als moeten rondkomen met een gezin van 1 inkomen, met schulden....)
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 18:59:

[...]

Ik beweer nergens dat er geen armoede is hoor. (als het wel zo is, moet je het maar zeggen waar dan)
Ik weet niet precies wie dat heeft gezegd, kan best zijn dt jij dat niet was hoor, maar in deze discussie werd het wel genoemd. En daarbij schreef ik dus ook dat er heel veel mensen buiten deze discussie om dat zeggen. Of hoor jij nooit van die mensen die dat zeggen?
Ik ken ze ook shine
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 18:46:

[...]

Je weet niet waarover je praat: ik heb jarenlang onder de armoede grens geleefd. Maar ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat we destijds daar zelf de hand in hebben gehad,nl door schulden te maken.....(die ik dus niet meer had, na mijn scheiding, ja ik heb mazzel met mijn ex, dat besef ik)
Ik schreef dat als je eens met de mensen ruilt die wél in armoede verkeren. Dat schreef ik. Dan praat je wel anders.
shining schreef op 16 mei 2008 @ 19:02:

[...]

Ik schreef dat als je eens met de mensen ruilt die wél in armoede verkeren. Dat schreef ik. Dan praat je wel anders.
Ik ben bang dat ik je niet begrijp. Ik hoef niet te ruilen,want ik heb al in die situatie gezeten...
mormeltje schreef op 16 mei 2008 @ 18:57:

Bij ons op school is er wel een potje voor die kinderen.

Maar alleen het idee dat er mensen zijn die dat nodig hebben...

Het gaat dus om 10 euro he? Voor schoolreisje van de kleuters

10 Fucking euro,s,als je dat niet kan missen heb je echt niet veel hoor

En ze zijn er bij ons die het nodig hebben dus..........

Precies. Ik zit in het schoolbestuur van de school van onze jongste kinderen en weet dus precies welke gezinnen beroep moeten doen op het potje dat de school heeft voor kinderen waarvan de ouders de eigen bijdrage niet kunnen betalen. Dat gaat niet om enorme bedragen, en toch zijn er mensen die dat nodig hebben. En die mensen schat ik niet in als rokende, drinkende mensen die hun prioriteiten niet op orde hebben, hoor. Eén ervan is een alleenstaande moeder die na de dood van haar verslaafde man met een hoop schulden achterbleef. Ze werkt zich nu een slag in de rondte, lost haar problemen op, maar er is absoluut geen geld voor iets extra's. Die 10 euro voor een schoolreisje kan ze gewoon niet missen, want van 10 euro kan ze ook heel veel fruit kopen, bijvoorbeeld.

Honger heeft ze inderdaad niet, en haar kinderen ook niet. Ze zien er gezond uit, hebben een dak boven hun hoofd en kleding aan hun lijf, maar daarmee is ongeveer ook alles wel gezegd. Ze is doodsbenauwd dat haar kinderen voor een verjaardagsfeestje uitgenodigd worden, want dan moet ze immers een kadootje kopen en die 5 euro kan ze gewoon niet missen.

Dat vind ik armoede.
.
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 19:05:

[...]

Ik ben bang dat ik je niet begrijp. Ik hoef niet te ruilen,want ik heb al in die situatie gezeten...
Ik denk ook dat je me niet begrijpt. Je schrijft dat je je altijd goed kon redden, dat je zelf je kinderen nog wat geld mee kon geven op schoolreisje en dat je nooit in de problemen bent gekomen als bijstandsmoeder. Dat vind ik oprecht súperknap van je! Jij hebt blijkbaar ( uit je eigen woorden maak ik dat op) dus nooit in armoede geleefd.Maar er zijn mensen die dat niet kunnne, om wat voor reden dan ook. En ik zou niet met hun willen ruilen.
Ja en dat is heus geen gemakzucht, maar pure armoede. :-(
Ik ben het wel met Liv eens.

In Nederland kun je aanspraak maken op van alles en nog wat, in landen zonder sociaal vangnet dus niet, dat is pas armoede.

Ik heb het niet over iedereen, maar ik begrijp mensen die jarenlang een bijstandsuitkering hebben dus niet. Er is toch zat werk, je kunt dus wel degelijk iets aan je situatie veranderen.
Cum non tum age
noa schreef op 16 mei 2008 @ 19:19:

Ik ben het wel met Liv eens.

In Nederland kun je aanspraak maken op van alles en nog wat, in landen zonder sociaal vangnet dus niet, dat is pas armoede.

Ik heb het niet over iedereen, maar ik begrijp mensen die jarenlang een bijstandsuitkering hebben dus niet. Er is toch zat werk, je kunt dus wel degelijk iets aan je situatie veranderen.

Maar dat is weer een ander verhaal,die WILLEN gewoon niks en klagen alleen maar.

Die ken ik ook dus,nou daar heb ik geen medelijden mee hoor
Hoi Liv,

ik weet niet hoelang je in de situatie hebt gezeten maar de bijstand geeft vaak pas structurele problemen na een jaar of vijf. En ik heb het al vaker gezegd, het gaat niet (alleen) om hen er zijn ook nog mensen die onder dat sociaal minimum leven. 50 euro met 3 kleine kinderen in de week om van te leven bijvoorbeeld. Dat redt je misschien op rijst macaroni en brood, maar als je winterjassen of schoenen nodig hebt kom je genadeloos in de problemen.
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 15:53:

[...]

Is al veel langer hoor. Al vanaf 2005 om precies te zijn....
Nou, waar ik woon anders niet. Per december 2007/januari 2008 om precies te zijn. Het zal er wel vanaf hangen wanneer een gemeente via Sociale Zaken collectief is gaan verzekeren.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Liv schreef op 16 mei 2008 @ 15:53:

[...]

Eeeh, ik zeg toch: "het komt zo over....." (en daarom vraag ik het, duidelijker zo?)
Misschien had je je dan beter tot Wen kunnen richten. Die had het erover dat het zo lullig voor de rest van de wereld was. Ik heb daar sneu van gemaakt in reactie op.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
ik weet niet hoelang je in de situatie hebt gezeten maar de bijstand geeft vaak pas structurele problemen na een jaar of vijf.

De bijstand is toch bedoeld als een tijdelijk vangnet. Hoe kun je dan 5 jaar in de bijstand zitten? In die tijd had je toch allang een baan kunnen vinden (ja ook als je kleine kinderen hebt) of voor mijn part een hele studie gedaan hebben.
Cum non tum age
shahla schreef op 16 mei 2008 @ 22:00:

[...]

Misschien had je je dan beter tot Wen kunnen richten. Die had het erover dat het zo lullig voor de rest van de wereld was. Ik heb daar sneu van gemaakt in reactie op.
Okee, ja, jouw reactie was weer een reactie op Wen. Vond alleen dat zinnetje er zo uitspringen, vandaar.
shining schreef op 16 mei 2008 @ 19:07:

[...]

Ik denk ook dat je me niet begrijpt. Je schrijft dat je je altijd goed kon redden, dat je zelf je kinderen nog wat geld mee kon geven op schoolreisje en dat je nooit in de problemen bent gekomen als bijstandsmoeder. Dat vind ik oprecht súperknap van je! Jij hebt blijkbaar ( uit je eigen woorden maak ik dat op) dus nooit in armoede geleefd.Maar er zijn mensen die dat niet kunnne, om wat voor reden dan ook. En ik zou niet met hun willen ruilen.

Ja, en dat is nou zo stom: zo knap vind ik het helemaal niet van mezelf. Ik deed destijds een reïntegratiecursus en daar moesten we een keer berekenen wat we nou precies aan inkomen en uitgaven hadden: bleek dat iedereen, als je alles optelde (dus alle toeslagen, en kinderbijslag) op een inkomen zat van modaal niveau. Zonder te werken dus..... Als ik daar mijn uitgaven van aftrok, hield ik echt genoeg over om van te leven en om extraatjes zoals een schoolreisje te betalen.

En de diverse kosten zoals gemeentebelastingen, waterschap ed worden allemaal kwijtgescholden.

En ja, ik heb wel in armoede geleefd, al zal het niet de allerergste vorm van armoede zijn: met ons gezin hadden we dus minder te besteden, omdat helemaal níets wordt kwijtgescholden, je geen recht hebt op huurtoeslag etc etc. Van één inkomen leven (mét schulden ja) wordt dan heeeel erg moeilijk, en we hadden dan ook echt geen geld voor extraatjes. Kleding was al erg lastig (gelukkig kreeg ik veel van oudere zus met oudere kids), schoenen? de goedkoopste, een nieuw bed of matras? Nou nee, dat zat er niet in. Van de kinderbijslag dichtten we de gaten, of betaalden we achterstallige rekeningen.

Op vakantie zijn we jarenlang niet geweest. En ja, aan het einde van de maand was er meestal te weinig geld voor boodschappen. Regelmatig hebben we automatische incasso's terug laten boeken, gewoon omdat we eten moesten hebben.....

Ik vertel dit absoluut niet om zielig te doen, maar wil maar aangeven dat ik niet spreek vanuit een positie van: "die heeft het altijd goed gehad en heeft geen idee".

Bovendien wijs ik toch echt als eerste met de vinger naar mezelf: we hadden nooit schulden moeten maken, en ik had misschien, na de geboorte van de eerste, moeten blijven werken.... Dus we hadden die positie echt aan onszelf te danken.

Maar nog steeds is het bijna onmogelijk om van 1 inkomen rond te komen, voor de meeste gezinnen. Met een modaal inkomen lukt je dat gewoon niet.

Verder begrijp ik heel goed dat als je jarenlang moet rondkomen van bijstand, dit geen vetpot is, want ook al kun je rondkomen: je hebt geen "back-up", en grote extraatjes zul je nooit krijgen (de vakantietoeslag is bijv. minimaal). Maar als je verder gezond bent, en je hebt gezonde kinderen: dan ga je toch gewoon werken?

Ik zou er niet aan moeten denken om jarenlang mijn hand op te moeten houden (want zo zie ik het toch), en daarom ben ik ook zo snel mogelijk weer gaan werken. Dat dat soms niet kan is een ander verhaal.
noa schreef op 17 mei 2008 @ 09:55:

ik weet niet hoelang je in de situatie hebt gezeten maar de bijstand geeft vaak pas structurele problemen na een jaar of vijf.

De bijstand is toch bedoeld als een tijdelijk vangnet. Hoe kun je dan 5 jaar in de bijstand zitten? In die tijd had je toch allang een baan kunnen vinden (ja ook als je kleine kinderen hebt) of voor mijn part een hele studie gedaan hebben.
Als ik dit soort reacties lees, denk ik altijd, hoe wereldvreemd kun je zijn?
shahla schreef op 16 mei 2008 @ 21:58:

[...]

Nou, waar ik woon anders niet. Per december 2007/januari 2008 om precies te zijn. Het zal er wel vanaf hangen wanneer een gemeente via Sociale Zaken collectief is gaan verzekeren.
Dat zou kunnen, hier was het in ieder geval al sinds 2005 zo.
Liv schreef op 17 mei 2008 @ 10:15:

[...]

Ja, en dat is nou zo stom: zo knap vind ik het helemaal niet van mezelf. Ik deed destijds een reïntegratiecursus en daar moesten we een keer berekenen wat we nou precies aan inkomen en uitgaven hadden: bleek dat iedereen, als je alles optelde (dus alle toeslagen, en kinderbijslag) op een inkomen zat van modaal niveau. Zonder te werken dus..... Als ik daar mijn uitgaven van aftrok, hield ik echt genoeg over om van te leven en om extraatjes zoals een schoolreisje te betalen.

En de diverse kosten zoals gemeentebelastingen, waterschap ed worden allemaal kwijtgescholden.

En ja, ik heb wel in armoede geleefd, al zal het niet de allerergste vorm van armoede zijn: met ons gezin hadden we dus minder te besteden, omdat helemaal níets wordt kwijtgescholden, je geen recht hebt op huurtoeslag etc etc. Van één inkomen leven (mét schulden ja) wordt dan heeeel erg moeilijk, en we hadden dan ook echt geen geld voor extraatjes. Kleding was al erg lastig (gelukkig kreeg ik veel van oudere zus met oudere kids), schoenen? de goedkoopste, een nieuw bed of matras? Nou nee, dat zat er niet in. Van de kinderbijslag dichtten we de gaten, of betaalden we achterstallige rekeningen.

Op vakantie zijn we jarenlang niet geweest. En ja, aan het einde van de maand was er meestal te weinig geld voor boodschappen. Regelmatig hebben we automatische incasso's terug laten boeken, gewoon omdat we eten moesten hebben.....

Ik vertel dit absoluut niet om zielig te doen, maar wil maar aangeven dat ik niet spreek vanuit een positie van: "die heeft het altijd goed gehad en heeft geen idee".

Bovendien wijs ik toch echt als eerste met de vinger naar mezelf: we hadden nooit schulden moeten maken, en ik had misschien, na de geboorte van de eerste, moeten blijven werken.... Dus we hadden die positie echt aan onszelf te danken.

Maar nog steeds is het bijna onmogelijk om van 1 inkomen rond te komen, voor de meeste gezinnen. Met een modaal inkomen lukt je dat gewoon niet.

Ik vind dat je er wel goed mee omgaat. Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen 'had ik maar dit gedaan, of had ik maar dat'. Maar feit is gewoond at je in die situatie zit en dat je het gered hebt. Vind ik knap.

Maar, het is ook net wat Meds schreef, als je lang in de bijstrand zit, dan kom je pas in de problemen.

Ik ben het niet eens met de opmerking dat het bijna onmogelijk is om rond te komen van één inkomen.

Ik ken gezinnen die een huis kopen met een hypotheek die ingesteld is op twee inkomens. Als dan één inkomen wegvalt, dan kom je inderdaad in de problemen.
shining schreef op 17 mei 2008 @ 10:15:

[...]

Als ik dit soort reacties lees, denk ik altijd, hoe wereldvreemd kun je zijn?
En waarom leg je niet uit hoe het wél zit als ze het mis heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven