Straatkrantverkopers en daklozen

14-05-2008 21:23 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Als er een nieuwe straatkrant uit is, koop ik hem vaak bij mijn 'vaste' straatkrantverkoopster.

In de loop van de tijd heb ik een aantal dingen van haar gehoord over haar privé-omstandigheden, ze is eigenlijk een soort bekende van me geworden.

Dan zie ik andere straatkrantverkopers staan met hetzelfde exemplaar, dan voel ik me bijna schuldig:"nee ik heb 'em al...."

Heb wel eens geld gegeven met de mededeling: "laat 't krantje maar zitten, want die heb ik al", maar ik realiseerde me dat ik dan wel aan de gang kan blijven.

Sommige straatkranters zijn nogal opdringerig, die krijgen een gewoon: 'nee, dankje' te horen, maar toch vind ik het zielig.

Ik kreeg zonet trek ik caramelijs, dus ik pak de fiets en rijdt naar de supermarkt. Staat daar een meisje, eigenlijk een hardstikke mooi meisje, ze komt naar me toe en zegt: mag ik je iets vragen?

Ik voel al aan wat de bedoeling is, dus nogal bot reageer ik: 'nee, vandaag niet'. Ik steek over, voel me naar worden: ik heb vanmiddag dure schoenen gekocht, en nou krijg ik trek en ik ga gewoon een bak ijs kopen.

Ik draai me om, ze vangt mijn blik, en ik zeg tegen haar: 'Sorry, dat ik zo bot deed, vraag maar.' Ze vroeg geld voor een slaapplaats in het slaaphuis voor een nacht, en die heb ik haar gegeven. Ze was ontzettend blij, en zei dat ze zo'n geluk had, want ze had ook zo'n ontzettende dorst, en er was iemand die iets voor haar te drinken aan het kopen was, die zou er zo aan komen.

Ik ben dus lang niet de enige die deze mensen iets geeft, maar het geeft me geen goed gevoel.

Ik voel me eigenlijk nog schuldiger als ik wel geef, omdat het me een soort afkoop-gevoel geeft, zonder dat het werkt dan.

En het ontroert me altijd diep als ik mensen zie die zo diep gezonken zijn. Het zal je vader of moeder maar zijn, of je kind, je zusje, of jezelf.

Ook het gevoel dat je het leed van de hele wereld wel verzachten wil?

Wordt je ook voor gek verklaard als je met zo'n verhaal thuis komt?
misschicken schreef op 17 mei 2008 @ 10:49:

Oh en in de (thuis)zorg kun je ook zo aan de slag, als verzorgende. No problem. Dat is veel schoonmaakwerk, en je kunt vaak ook nog opklimmen door opleidingen ernaast te doen.

Je haalt twee dingen door elkaar. Zorg, verzorgende is geen schoonmaakwerk, maar heb je wel degelijk een opleiding voor nodig.

Schoonmaakwerk niet nee.
Liv schreef op 17 mei 2008 @ 10:50:

[...]

Is dat belangrijk dan? En van alfahulp kun je soms wel doorstromen.....(want het valt dus wel onder zorg he?)
Nee, is niet belangrijk, maar we hadden het over ongeschoold werk.
shining schreef op 17 mei 2008 @ 10:51:

[...]

Nee, is niet belangrijk, maar we hadden het over ongeschoold werk.
Ja, maar daar vragen ze nu juist géén 18 jarigen voor, maar oudere dames....

[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. Zorg, verzorgende is geen schoonmaakwerk, maar heb je wel degelijk een opleiding voor nodig.

Schoonmaakwerk niet nee.
Denk dat ze helpende bedoelt: en van daaruit kun je inderdaad erg goed doorstromen, opleidingen worden betaald.

[...]

Schoonmaakwerk niet nee.
Laat ik nou ook in de thuiszorg gewerkt hebben. Ook ongeschoold personeel wordt daar aangenomen, vaak in combinatie met een opleiding, maar wel gelijk aan de slag. Schoonmaakwerk, maar ook steunkousen aantrekken, babbeltje met de cliënt, maaltijd verzorgen, boodschapje doen. Geen medische handelingen inderdaad, maar wel degelijk verzorgen.
Liv schreef op 17 mei 2008 @ 10:53:

[...]

Denk dat ze helpende bedoelt: en van daaruit kun je inderdaad erg goed doorstromen, opleidingen worden betaald.
Oh heet dat helpende tegenwoordig, die namen veranderen ze ook elke zoveel jaar. maakt niet uit hoe het heet, het is wel mogelijk.
Bottomline, als je echt wílt werken dan is dat echt mogelijk. Maar hoeveel mensen stagneren het niet door onverzorgd naar een sollicitatie te gaan, of niet eens een fatsoelijke brief te kunnen/willen schrijven?
Ook daarbij is het niet meer zo dat als je je op maandag aanmeldt, je op dinsdag kunt beginnen. Vroeger misschien, maar de tijden zijn veranderd.
misschicken schreef op 17 mei 2008 @ 10:56:

Bottomline, als je echt wílt werken dan is dat echt mogelijk. Maar hoeveel mensen stagneren het niet door onverzorgd naar een sollicitatie te gaan, of niet eens een fatsoelijke brief te kunnen/willen schrijven?

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik zie veel in mijn omgeving dat oudere mensne niet meer aan het werk komen. En dat heeft niks te maken met hun instelling, maar bijvoorbeld met leeftijd of met kinderen waar men rekening mee moet houden.

Kom ik weer op mijn eerdere opmerking, niet iedereen die in de bijstand zit is te lui om te werken.
shining schreef op 17 mei 2008 @ 10:58:

[...]

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik zie veel in mijn omgeving dat oudere mensne niet meer aan het werk komen. En dat heeft niks te maken met hun instelling, maar bijvoorbeld met leeftijd of met kinderen waar men rekening mee moet houden.

Kom ik weer op mijn eerdere opmerking, niet iedereen die in de bijstand zit is te lui om te werken.
Nee hoor niet iedereen is te lui, maar zoeken misschien net niet hard genoeg. En voor kinderen hebben ze prachtige oplossingen zoals KDV, BSO, gastouders, oppas in de familie......
Als je van het negatieve van de mens uitgaat krijg je inderdaad dat soort ervaringen ja.
Liv schreef op 17 mei 2008 @ 10:15:

[...]

En de diverse kosten zoals gemeentebelastingen, waterschap ed worden allemaal kwijtgescholden.

Oh? Daar heb ik heel andere ervaringen mee.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
shahla schreef op 17 mei 2008 @ 11:02:

[...]

Oh? Daar heb ik heel andere ervaringen mee.

Ik niet. Gaat zelfs automatisch: als je 1 keer kwijtschelding hebt gevraagd (en gekregen) krijg je jaar daarop automatisch, hoef je niets voor te doen.

BTW: dat was 20 jaar geleden al zo: kan me nog herinneren dat ik toen eventjes een uitkering heb gehad en dat ook toen al die dingen werden kwijtgescholden. (ook als je heel laag inkomen hebt trouwens)
shining schreef op 17 mei 2008 @ 10:15:

[...]

Als ik dit soort reacties lees, denk ik altijd, hoe wereldvreemd kun je zijn?
Juist niet wereldvreemd. Ik heb veel van de wereld gezien en ben dus tot de conclusie gekomen dat we het over het algemeen erg goed hebben in Nederland. En ik blijf erbij: een bijstandsuitkering is bedoeld als tijdelijk vangnet.

Als mensen willen, kunnen ze best aan het werk, maar ik heb het idee dat een te groot deel van de mensen met een uitkering het allemaal wel best vindt zo.
Cum non tum age
shining schreef op 17 mei 2008 @ 10:57:

Ook daarbij is het niet meer zo dat als je je op maandag aanmeldt, je op dinsdag kunt beginnen. Vroeger misschien, maar de tijden zijn veranderd.
Ja, en zo is er voor alles wel een excuus... je moet wel wíllen natuurlijk.....
Liv schreef op 17 mei 2008 @ 11:09:

[...]

Ja, en zo is er voor alles wel een excuus... je moet wel wíllen natuurlijk.....
Absoluut, maar er moet dan ook werk zíjn natuurlijk.......
shining schreef op 17 mei 2008 @ 11:10:

[...]

Werk ZAT! je wil niet weten hoeveel Polen er hier aan het werk zijn omdat wij die banen niet WILLEN.
Ik denk dat een deel van de mensen in de bijstand ook niet wil werken omdat ze wanneer ze werken niet veel meer verdienen dan wanneer ze een uitkering hebben en daarom dus ook niet willen.
Cum non tum age
misschicken schreef op 17 mei 2008 @ 11:11:

[...]

Werk ZAT! je wil niet weten hoeveel Polen er hier aan het werk zijn omdat wij die banen niet WILLEN.
Zo...rustig maar hoor.........
noa schreef op 17 mei 2008 @ 11:12:

Ik denk dat een deel van de mensen in de bijstand ook niet wil werken omdat ze wanneer ze werken niet veel meer verdienen dan wanneer ze een uitkering hebben en daarom dus ook niet willen.
Ja, mee eens.
noa schreef op 17 mei 2008 @ 11:12:

...en niet doordenken dat als ze eenmaal aan eht werk zijn het makkelijker wordt om door te stromen naar een baan die misschien beter bij ze past, of beter verdient, of meer groeimogelijkheden biedt.
shining schreef op 17 mei 2008 @ 11:12:

[...]

Zo...rustig maar hoor.........
Ik ben de kalmheid zelve, ik zit nog steeds...
misschicken schreef op 17 mei 2008 @ 11:13:

[...]

...en niet doordenken dat als ze eenmaal aan eht werk zijn het makkelijker wordt om door te stromen naar een baan die misschien beter bij ze past, of beter verdient, of meer groeimogelijkheden biedt.
Bovendien denk ik dat het ook nog wel eens ontbreekt aan trots, of een positief zelfbeeld. Iets wat je eerder krijgt door te werken dan door je hand op te houden.
shining schreef op 17 mei 2008 @ 11:10:

[...]

Ja, en zo zijn we weer waar we begonnen.......
Volgens mij kunnen we hier nog wel een uur over discussieëren, maar intussen kennen we elkaars standpunten wel. We hebben andere ervaringen, das duidelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven