dysthyme persoonlijkheidstoornis

28-01-2013 17:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft info hierover, mijn zoon is 23 en heeft deze diagnose gekregen. hoe ga je hiermee om , hulp duurt erg lang.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hypnotherapie en regressietherapie sterk afraden. Uit talloze onderzoeken is gebleken dat het alleen maar valse herinneringen creëert. Je neemt een enorm risico, want deze herinneringen zijn zo levensecht dat je ze niet kunt onderscheiden van de waarheid. Omdat het een alternatieve therapie is (wat zoveel wil zeggen dat de mensen die er wél voor geleerd hebben er hun handen niet aan durven te branden vanwege de gevaren, dat zou al genoeg moeten zeggen), kan iedere gek een praktijk voor hypno of regressietherapie openen. Google maar eens naar hypnotherapie en seksueel misbruik. Er lopen lui rond die denken dat het gros van de mensen door hun familie seksueel misbruikt is. Ze schermen met hun waardeloze titels en overtuigen kwetsbare mensen die bij hen komen voor hulp hulp dat ook zij seksueel misbruikt zijn. Hele families zijn daardoor opgebroken. Natuurlijk heeft niet iedere neptherapeut een ongezonde fixatie op seksueel misbruik, maar deze voorbeelden geven alleen al aan hoe gevaarlijk deze therapie kan zijn. Een 'goede' hypnotherapeut vinden is dan ook niet mogelijk, want iedere goed therapeut houdt zich verre van deze gevaarlijke methodes.

Ik geloof best dat BillyJean goede ervaringen ermee heeft, maar dat is pure mazzel.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 03 februari 2013 @ 09:27:

Ik wil hypnotherapie en regressietherapie sterk afraden. Uit talloze onderzoeken is gebleken dat het alleen maar valse herinneringen creëert. Je neemt een enorm risico, want deze herinneringen zijn zo levensecht dat je ze niet kunt onderscheiden van de waarheid. Omdat het een alternatieve therapie is (wat zoveel wil zeggen dat de mensen die er wél voor geleerd hebben er hun handen niet aan durven te branden vanwege de gevaren, dat zou al genoeg moeten zeggen), kan iedere gek een praktijk voor hypno of regressietherapie openen. Google maar eens naar hypnotherapie en seksueel misbruik. Er lopen lui rond die denken dat het gros van de mensen door hun familie seksueel misbruikt is. Ze schermen met hun waardeloze titels en overtuigen kwetsbare mensen die bij hen komen voor hulp hulp dat ook zij seksueel misbruikt zijn. Hele families zijn daardoor opgebroken. Natuurlijk heeft niet iedere neptherapeut een ongezonde fixatie op seksueel misbruik, maar deze voorbeelden geven alleen al aan hoe gevaarlijk deze therapie kan zijn. Een 'goede' hypnotherapeut vinden is dan ook niet mogelijk, want iedere goed therapeut houdt zich verre van deze gevaarlijke methodes.

Ik geloof best dat BillyJean goede ervaringen ermee heeft, maar dat is pure mazzel.



Er zijn misschien wel hypno therapeuten die ongezonde fixaties hebben maar het lijkt me niet dat als je een gezond verstand hebt je daar in zult trappen.



Lees liever het boek van Susan Smit. Heb je veel meer aan als je het kaf van het koren wil scheiden. En niet te vergeten, gebruik je eigen intuïtie.



Een therapeut hoort zich neutraal op te stellen, als hij/zij je een richting in duwt die je verdacht vind dat moet je dat ook bespreekbaar maken. Ook daar kun je van leren en de ander ook, jezelf laten zien.



Laat ik maar niet beginnen over alle valse labels die de reguliere hulpverlening op mij allemaal heeft geplakt...
Ik heb zelf een dysthyme stoornis en ben 26, dus niet zo heel veel ouder dan je zoon. Toen het bij mij werd vastgesteld was ik net zo oud, maar de vermoedens waren er al vanaf mijn 18e, toen ik voor het eerst bij het GGZ belande. Medicijnen hebben mij WEL geholpen tijdens mijn eerste depressie, die enorm zwaar was, maar wel in combinatie met therapie. Verder moet ik zeggen dat ik in dit topic een boel onzin voorbij zie komen.

Je zoon zal hier mee moeten leren om gaan op de een of andere manier, met behulp van medicijnen/therapie of zonder. Meer keuzes zijn er niet vrees ik.



BillyJean, ik ken Susan Smit, en als iemand die zelf deze stoornis heeft kan ik zeggen dat dat echt niet helpt, bij mij tenminste. Ieder persoon met dysthymie is namelijk weer anders. Net zoals iedereen met een normale depressie, of met ADHD, gek he?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is deze diagnose (dysthymie dan) vorig jaar vastgesteld. En wat ik doe ik ermee? Niks eigenlijk. Voor de gewone depressie ben ik behandeld, voor de chronische depressie niet, daarvoor zou ik ergens anders behandeld moeten worden en daar heb ik geen zin in.



Ik ben zoals ik ben, het heeft nu alleen een naam gekregen. Ik wil geen pillen, want dat onderdrukt alleen maar.



Maar ja...ieder persoon is anders. Jouw zoon is volwassen, wat wil hij zelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:BillieJean schreef op 04 februari 2013 @ 14:58:

[...]

Er zijn misschien wel hypno therapeuten die ongezonde fixaties hebben maar het lijkt me niet dat als je een gezond verstand hebt je daar in zult trappen.



Lol, we hebben het hier over mensen met psychische problemen en dan kom jij met zoiets als 'gezond verstand' aan. Dat is het hele probleem van dit soort charlatans; ze beschadigen de kwetsbare mensen. Wie gaat nu toegeven dat ie wel een beetje naïef is, of dat ie niet zoveel menseninzicht heeft. Jij denkt dat je het allemaal zo goed weet, terwijl toch al menigmaal door de wetenschap is aangetoond dat de mensen waar jij je vertrouwen op stelt, de boel belazeren.



quote:Lees liever het boek van Susan Smit. Heb je veel meer aan als je het kaf van het koren wil scheiden. En niet te vergeten, gebruik je eigen intuïtie.

Intuïtie, nog zo'n nutteloos toverwoord... Heb je werkelijk waar niks aan. Het komt uiteindelijk neer op een combinatie van kennis en inzicht om te beoordelen of een bepaalde therapie onzin is of niet. De gemiddelde niet-medisch/psychologisch opgeleide persoon heeft die kennis en inzicht niet. Dat hoeft ook niet, in onze maatschappij zijn de taken niet voor niets verdeeld. Maar om dan maar op zoiets vaags als je intuïtie te vertrouwen is het gevaarlijkste wat je kunt doen...

(En Susan Smit, is dat niet die vrouw die zichzelf 'heks' noemt?)



quote:Een therapeut hoort zich neutraal op te stellen, als hij/zij je een richting in duwt die je verdacht vind dat moet je dat ook bespreekbaar maken. Ook daar kun je van leren en de ander ook, jezelf laten zien.

Nogmaals, we hebben het hier over mensen die met zichzelf in de knoop zitten. Die het allemaal niet helder meer zien. Het is niet voor niks dat ze hulp zoeken. En om dan van die kwetsbare mensen te verlangen dat ze zelf gaan beoordelen of hun (nep-)therapeut het allemaal goed doet en tegengas te bieden als een therapeut over hun grenzen gaat, is gewoon veel te veel gevraagd. Officiele, reguliere hulpverleners hebben hun 'code of conduct' en hun tuchtrechters die ze terugroepen of uit hun vak zetten als ze over de grenzen van hun patiënt gaan. Alternatieve therapeuten hoeven niet eens een opleiding te hebben om een bordje met hun zogenaamde professie aan de deur te mogen schroeven. Je bent vogelvrij als je zo iemand opzoekt voor je therapie.



quote:Laat ik maar niet beginnen over alle valse labels die de reguliere hulpverlening op mij allemaal heeft geplakt...

Dat is een drogreden: dat je naar jouw mening niet goed geholpen bent in het Nederlandse zorgstelsel, betekent niet dat het bij de alternatieven wél goed gaat. Integendeel... Overigens is het vaak zoeken in de psychiatrie naar het juiste 'label', aangezien symptomen kunnen veranderen en stoornissen vaak een verzameling symptomen zijn. Dat kun je een manke van de psychiatrie vinden, maar in werkelijkheid betekent het gewoon dat de mens een complex, veranderlijk wezen is.



Kijk, als jij heel gelukkig wordt van het bezoeken van paranormale beurzen, het lezen van heksenboeken en je te laten hypnotiseren (dat laatste is overigens pure suggestie, mochten er mensen zijn die denken dat je echt een weerloos slachtoffer wordt van de grillen van de hypnotiseur), moet je dat allemaal zelf weten, er is per slot van rekening vrijheid van meningsuiting en vrijheid van behandelaarkeuze in dit land en daar sta ik volledig achter. Maar je presenteert het hier als ware het dé oplossing voor mensen met psychische problemen als de TO en boehoe, de reguliere geneeskunde heb je toch niks aan. Dat zijn gewoon gevaarlijke sentimenten en daar probeer ik een weerwoord aan te geven.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 04 februari 2013 @ 18:18:

[...]



Lol, we hebben het hier over mensen met psychische problemen en dan kom jij met zoiets als 'gezond verstand' aan. Dat is het hele probleem van dit soort charlatans; ze beschadigen de kwetsbare mensen. Wie gaat nu toegeven dat ie wel een beetje naïef is, of dat ie niet zoveel menseninzicht heeft. Jij denkt dat je het allemaal zo goed weet, terwijl toch al menigmaal door de wetenschap is aangetoond dat de mensen waar jij je vertrouwen op stelt, de boel belazeren.





[...]



Intuïtie, nog zo'n nutteloos toverwoord... Heb je werkelijk waar niks aan. Het komt uiteindelijk neer op een combinatie van kennis en inzicht om te beoordelen of een bepaalde therapie onzin is of niet. De gemiddelde niet-medisch/psychologisch opgeleide persoon heeft die kennis en inzicht niet. Dat hoeft ook niet, in onze maatschappij zijn de taken niet voor niets verdeeld. Maar om dan maar op zoiets vaags als je intuïtie te vertrouwen is het gevaarlijkste wat je kunt doen...

(En Susan Smit, is dat niet die vrouw die zichzelf 'heks' noemt?)





[...]



Nogmaals, we hebben het hier over mensen die met zichzelf in de knoop zitten. Die het allemaal niet helder meer zien. Het is niet voor niks dat ze hulp zoeken. En om dan van die kwetsbare mensen te verlangen dat ze zelf gaan beoordelen of hun (nep-)therapeut het allemaal goed doet en tegengas te bieden als een therapeut over hun grenzen gaat, is gewoon veel te veel gevraagd. Officiele, reguliere hulpverleners hebben hun 'code of conduct' en hun tuchtrechters die ze terugroepen of uit hun vak zetten als ze over de grenzen van hun patiënt gaan. Alternatieve therapeuten hoeven niet eens een opleiding te hebben om een bordje met hun zogenaamde professie aan de deur te mogen schroeven. Je bent vogelvrij als je zo iemand opzoekt voor je therapie.





[...]



Dat is een drogreden: dat je naar jouw mening niet goed geholpen bent in het Nederlandse zorgstelsel, betekent niet dat het bij de alternatieven wél goed gaat. Integendeel... Overigens is het vaak zoeken in de psychiatrie naar het juiste 'label', aangezien symptomen kunnen veranderen en stoornissen vaak een verzameling symptomen zijn. Dat kun je een manke van de psychiatrie vinden, maar in werkelijkheid betekent het gewoon dat de mens een complex, veranderlijk wezen is.



Kijk, als jij heel gelukkig wordt van het bezoeken van paranormale beurzen, het lezen van heksenboeken en je te laten hypnotiseren (dat laatste is overigens pure suggestie, mochten er mensen zijn die denken dat je echt een weerloos slachtoffer wordt van de grillen van de hypnotiseur), moet je dat allemaal zelf weten, er is per slot van rekening vrijheid van meningsuiting en vrijheid van behandelaarkeuze in dit land en daar sta ik volledig achter. Maar je presenteert het hier als ware het dé oplossing voor mensen met psychische problemen als de TO en boehoe, de reguliere geneeskunde heb je toch niks aan. Dat zijn gewoon gevaarlijke sentimenten en daar probeer ik een weerwoord aan te geven.



Oh ik kan hele verhalen schrijven over de psychische schade die ik heb opgelopen in het reguliere circuit. Van de ene opname na de andere en gezond verstand heb ik echt wel.



Dat je een probleem hebt betekent nog niet dat je geen gezond verstand hebt. En de manier waarop je hierop reageert doet me erg twijfelen aan die van jou eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Je cynische toon bevalt me niet en bovendien, een dysthyme stoornis komt op hetzelfde neer bij iedereen. Ben ik van overtuigd. Deze mensen draaien om de hete brij heen door negatieve gedachtes en vermijden pijn. Iedereen zou voor het maximum haalbare moeten gaan in het leven en zich niet laten pappen en nathouden. En natuurlijk is het bij iedereen verschillend alleen ik persoonlijk geloof niet meer in het reguliere.quote:Magdalan schreef op 04 februari 2013 @ 18:05:

Ik heb zelf een dysthyme stoornis en ben 26, dus niet zo heel veel ouder dan je zoon. Toen het bij mij werd vastgesteld was ik net zo oud, maar de vermoedens waren er al vanaf mijn 18e, toen ik voor het eerst bij het GGZ belande. Medicijnen hebben mij WEL geholpen tijdens mijn eerste depressie, die enorm zwaar was, maar wel in combinatie met therapie. Verder moet ik zeggen dat ik in dit topic een boel onzin voorbij zie komen.

Je zoon zal hier mee moeten leren om gaan op de een of andere manier, met behulp van medicijnen/therapie of zonder. Meer keuzes zijn er niet vrees ik.



BillyJean, ik ken Susan Smit, en als iemand die zelf deze stoornis heeft kan ik zeggen dat dat echt niet helpt, bij mij tenminste. Ieder persoon met dysthymie is namelijk weer anders. Net zoals iedereen met een normale depressie, of met ADHD, gek he?
Alle reacties Link kopieren
http://www.vandonkernaarlicht.nl/wiebenik.html



Heb je hier iets aan?

Sterkte, voor zowel je zoon als de rest van de familie, want zoiets lijkt me voor iedereen zwaar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd wat Teugel zelf van deze reacties vindt. Zij heeft ten slotte dit topic geopend. Wil je iig veel sterkte wensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:BillieJean schreef op 06 februari 2013 @ 00:23:

Je cynische toon bevalt me niet en bovendien, een dysthyme stoornis komt op hetzelfde neer bij iedereen. Ben ik van overtuigd.



Juist, want mensen zijn geen individuen die een gepersonaliseerde aanpak nodig hebben. Grappig, de psychiatrie wordt wel eens van hokjesdenken beschuldigd, maar jij bent de ultieme hokjesdenker...



quote:(...)ik persoonlijk geloof niet meer in het reguliere.Precies, geloof. Daar gaat het bij jou om. Net zoals andere mensen geloven dat homo's naar de hel moeten of dat vrouwen uitsluitend geschikt zijn voor het baren van kinderen. Geloof en intuïtie, daar komen we ver mee...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:BillieJean schreef op 28 januari 2013 @ 23:18:

[...]





Sterkte! Maar wees niet bang hem te confronteren. Met alleen positief blijven vrees ik dat hij niet zal veranderen. Ik spreek uit ervaring ;).

Pas goed op dat je niet alleen vanuit je eigen ervaringen en belevingen gast redeneren. Wast voor jou werkt hoeft niet voor een ander te werken en wat jou niet heeft geholpen kan een ander juist wel helpen.



Sterkte en succes verder, het is een k*tdiagnose, ontzettend zwaar en altijd een leerproces met vallen en opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Beste Teugel,



Ik hoop dat dit bericht u nog bereikt. Het is mogelijk dat de zienswijze van gebruiker Billyjean u op het verkeerde been zet. Ik vermoed dat het wetenschappelijke GGZ circuit voor haar heeft gefaald en dat zij heil heeft gezocht in alternatieve methodes. Ik heb respect voor billyjean en wens haar alle geluk toe. Echter wil ik mijn zienswijze geven op dysthyme stoornis in de hoop dat uw zoon meer geluk zal vinden.



Een dysthyme stoornis is een ernstige psychische aandoening die onvoldoende erkend wordt door de maatschappij. Ik lees soms dat mensen met deze aandoening gewoon kunnen functioneren in de maatschappij en dat scholing en werk vanzelfsprekend is. Niks is helaas minder waar en het lijden van een persoon met deze aandoening is groot. Ik ken veel mensen met deze aandoening en zijn bijna alle afgekeurd of werken slechts enkele uren per week of doen vrijwilligers werk. In cijfers uitgedrukt (schaal 1-10) is de stemming van iemand met deze stoornis wisselend in cijfers 4, 5,6. Bijna nooit hoger! 4 is vrij somber, 5 is somber maar te doen en 6 is neutraal. Wat ik u wil meegeven is het volgende. GGZ kan uw zoon dmv medicatie en behandeling op een hoger plan tillen, zodat hij meer plezier en geluk ervaart. Zijn stemming kan met een puntje stijgen naar wisselende cijfers 5,6,7. Dit is voor iemand die zo erg lijdt een welkome uitkomst.



Niks doen is geen optie! Dysthyme stoornis is moeilijk behandelbaar, maar de resultaten verschillen van patiënt tot patiënt. Onbehandelbaar laten op deze leeftijd geeft de ziekte gelegenheid andere aandoeningen te ontwikkelen en de kans op terugkerende depressieve periodes vergroten. Het wordt er alleen maar erger op. Helaas is het zo dat dysthyme stoornis een tweede plaats in neemt bij het aantal zelfdodingen in relatie tot een psychische aandoening wereldwijd. Onderschat het dus niet en zoek hulp.



Er zijn nog vele kansen voor uw zoon om een leuk leven tegemoet te gaan.



Succes



Ervaringsdeskundige

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven