Werk & Studie alle pijlers

Rechten bij opzegging baan binnen proeftijd

07-02-2013 19:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva's.



Ik werk sinds ongeveer een maand bij mijn huidige werk. Nu wil ik daar per direct gaan stoppen. Ik heb een proeftijd van twee maanden en wil dus graag opzeggen, maar weet niet of je altijd per direct ontslag kunt nemen (hier is niets over in het contract beschreven) en of er geen voorwaarden aan zijn verbonden (zoals dat je nog zoveel dagen moet werken)? Of is dit per bedrijf verschillend?



Groetjes Orchidee19
Alle reacties Link kopieren
In je proeftijd kun je elke dag gewoon stoppen. Zonder opzegtermijn. Daarmee geef je echter wel je recht op ww op meteen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon zeggen dat je morgen niet meer komt.

Of het heel stijlvol is is een tweede natuurlijk...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon elke dag stoppen.

Als je wil stoppen i.vm. een andere leukere baan en je zou nog wel een weekje willen werken hou er dan rekening mee dat het bedrijf dat niet wil omdat ze geen energie meer in je willen stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt elke dag stoppen. Hoeft bij wijze van spreken niet eens de dag af te maken.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
quote:camomille schreef op 07 februari 2013 @ 19:02:

In je proeftijd kun je elke dag gewoon stoppen. Zonder opzegtermijn. Daarmee geef je echter wel je recht op ww op meteen.Klopt!
Alle reacties Link kopieren
Je mag gewoon stoppen, het is tenslotte een "proef"tijd, om te kijken of het klikt.

Je mag echter vervolgens niet van een ww "genieten".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Okee bedankt allemaal!

Ik ga zometeen bellen, wish me luck :O

(is toch best spannend)
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Heb je ander werk?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Doet dat er toe?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je in deze tijd blij zijn dat je werk hebt. Wat is er zo erg dat je per direct gaat stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik dat vraag? Omdat het wel zo netjes is om even een weekje of wat uit te werken in overleg.
Alle reacties Link kopieren
Besef ook dat dit je niet goeddoet omdat je werkgever bij een referentieverzoek dit wel degelijk kan melden. Het is netjes als je een paar dagen blijft nog nadat je het gemeld hebt ipv de boel uit je handen te laten vallen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Ster_ schreef op 07 februari 2013 @ 19:34:

Waarom ik dat vraag? Omdat het wel zo netjes is om even een weekje of wat uit te werken in overleg.Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking, maar of het nou zo stijlvol is
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 07 februari 2013 @ 19:43:

[...]



Dat bedoelde ik ook met mijn opmerking, maar of het nou zo stijlvol is



Had ik niet eens gelezen, haha .



Maar TO heel eerlijk hè... Je klinkt nu allemaal heel blij enzo maar hoe zou jij het vinden als je huidige baas je zo pats boem zegt dat je niet meer hoeft te komen morgen? Wat gij niet wil dat u geschiedt....
Alle reacties Link kopieren
quote:Ster_ schreef op 07 februari 2013 @ 19:49:

[...]





Had ik niet eens gelezen, haha .



Maar TO heel eerlijk hè... Je klinkt nu allemaal heel blij enzo maar hoe zou jij het vinden als je huidige baas je zo pats boem zegt dat je niet meer hoeft te komen morgen? Wat gij niet wil dat u geschiedt....

Dat mag ook in een proeftijd.



Als de werkgever zeker wil weten dat zijn werknemer niet zomaar opstapt moet hij geen of niet zo'n lange proeftijd geven.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Voor hoe lang is het contract. Een proeftijd van 2 maanden kan nl vaak niet bij een tijdelijk contact en dan kan de proeftijd in het geheel niet geldig zijn.



Indien wel geldig, Je kunt direct weg zonder de reden te benoemen. Refenties? deze werkgever gewoon niet opgeven als referent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@Spijker

Een werkgever is daar niet altijd vrij in, als deze onder een CAO valt.
@Viva-amber

Er zijn verschillende situaties waarin 2 mnd wel mag: bij een vast contract of contract voor langer dan een jaar en wanneer het in de CAO is vastgelegd.



En als een werkgever een verkeerde proeftijd overeenkomt, dan kan hij daar zelf geen beroep op doen. De medewerker kan dat meestal wel, omdat die er vanuit mocht gaan dat de werkgever zich aan de regels zou houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 07 februari 2013 @ 19:51:

[...]



Dat mag ook in een proeftijd.



Tuurlijk. Maar ik zou wel even goed balen als werknemer zijnde. Zo kan ik me dat ook van de werkgever heel goed voorstellen.. Ook als ik ergens zwart werkte (horeca) vroegâh deed ik altijd aan een maand opzegtermijn puur voor de netheid.
Binnen de proeftijd is een opzegtermijn niet van toepassing. Tuurlijk is het vervelend voor de werkgever, maar die hanteren ook geen opzegtermijn als het andersom is. Sterker nog, het kan het beroep op de proeftijd zelfs in gevaar brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 07 februari 2013 @ 19:51:

[...]



Dat mag ook in een proeftijd.



Als de werkgever zeker wil weten dat zijn werknemer niet zomaar opstapt moet hij geen of niet zo'n lange proeftijd geven.Helemaal eens
Alle reacties Link kopieren
Als ik in mijn proeftijd had opgezegd dan denk ik dat ze me liever meteen hadden zien gaan dan dat ik er nog een paar dagen aan vast zou plakken. Ik was bezig met het opzetten van iets nieuws. Hoe minder tijd je daar dan aan hebt besteed, hoe beter zou je denken.



Ik probeer maar te zeggen dat het echt niet altijd wenselijk is om er voor de netheid nog een paar dagen aan toe te voegen.



En een proeftijd is een proeftijd, voor iedereen, werkgever én werknemer. Dus je mag gewoon weggaan. No problem.
Je mag gewoon stoppen, het is jammer voor het bedrijf maar dat is het fijne aan de een proeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven