Nog steeds je ouders nodig?

06-02-2013 10:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal in de war. Bijna 2 jaar geleden verloor ik mijn vader, ik was 24, hij pleegde zelfmoord. Hij was mijn maatje en ook de echte ouder thuis. Mijn moeder is meer een vriendin. De relatie met haar is nogal ingewikkeld en ik voel me vaak alleen. Met mijn zusje heb ik wel een hele sterke band, maar ook duidelijk het gevoel dat ik de grote zus moet zijn, het voorbeeld.



Ik merk gewoon heel erg dat ik A) mijn vader mis en B) een vaderfiguur.



Is dat wel normaal op je 26e? Ik hoor alleen maar dingen over volwassen zijn en onafhankelijk zijn van collega's en vrienden, is het dan raar om nog echt een ouder nodig te hebben, zoals ik dat voel?
Alle reacties Link kopieren
quote:suuri schreef op 06 februari 2013 @ 11:58:

Ik vraag me af: als TO had geschreven dat ze een partner heeft en dat haar man nog heel erg zijn moeder nodig heeft, hoe anders zouden de reacties hier dan zijn?



De meeste reactie hier nu zijn: nee joh, maakt niet uit, is juist fijn, ik ren zelf ook voor ieder ditje of datje naar mams en paps, maar als een man het doet, is het run forrest run.



Sorry, beetje offtopic, maar het viel me op. Sterkte TO met het verlies van je vader.

Wat een onzin.



Er is een heel verschil tussen een goede relatie met een van je ouders hebben en die missen aan de ene kant, een een claimerige, bemoeizuchtige schoonouder en partner zonder ruggengraat(waar dat soort topics meestal over gaan) aan de andere kant.
Helemaal eens hoor, Orzoo. Kazman heeft een vergelijkbare relatie met zijn ouders als ik. Het verschil is dat hij veel later het huis uit is gegaan en pas met mij aan zijn eerste serieuze relatie begon, waardoor hij soms moeite heeft zich te realiseren dat hij met mij een beslissing moet nemen, met de argumenten die wij samen bespreken, en niet met zijn ouders



Maar verder, voor TO: niks raars aan wat jij voelt! Meisje, het is pas 2 jaar geleden dat je je vader hebt verloren! Dat lijkt me normaal gesproken al behoorlijk naar maar in het geval van een (totaal onverwachte?) zelfmoord helemaal niet raar dat je daar nog om rouwt en je vader mist.
TO, ook over 12 jaar, 25 jaar, 40 jaar is het niet gek dat je je vader mist. Zoals anderen al zeiden; je eigen boontjes kunnen doppen hoeft niet te betekenen dat je niemand anders nodig hebt.



Mijn beide ouders zijn jong overleden en ik red het in het dagelijks leven prima. Heb een mooi huis, goede financiele situatie, fijne relatie en het leukste kind van de wereld. Maar ik ben mij er wel degelijk van bewust dat ik mijn basis een beetje kwijt ben. Niemand kent mij zoals zij mij kenden, niemand wist zoveel van mij als zij. Bij niemand kan ik meer even kind zijn, al mijn onzekerheden laten zien en gewoon even volledig geborgen zijn.



Ik kan me voorstellen dat jij dit ook een beetje hebt. Het is bij tijd en wijle retezwaar. Laat ook toe dat het dat is en maak het niet kleiner.
Alle reacties Link kopieren
quote:googlette schreef op 06 februari 2013 @ 13:33:

TO, ook over 12 jaar, 25 jaar, 40 jaar is het niet gek dat je je vader mist. Zoals anderen al zeiden; je eigen boontjes kunnen doppen hoeft niet te betekenen dat je niemand anders nodig hebt.



Maar ik ben mij er wel degelijk van bewust dat ik mijn basis een beetje kwijt ben. Niemand kent mij zoals zij mij kenden, niemand wist zoveel van mij als zij. Bij niemand kan ik meer even kind zijn, al mijn onzekerheden laten zien en gewoon even volledig geborgen zijn.







Wat heb je dat mooi omschreven !

Zo is het precies. Bij mijn ouders kan ik nog even kind zijn, al ben ik 54. Omgekeerd zijn zij steeds meer mijn zorg, nu ze ouder en kwetsbaarder worden.
Dank Amarna



Wat jij beschrijft, het zorgen voor je ouders, is ook zwaar. Ik denk dat jij TO dat nu ook ervaart, maar in sneltreinvaart. Normaliter groeit dit, worden je ouders steeds ' wat minder' en neem jij langzaam een andere rol aan, binnen het hele gezin. Jij hebt die rol nu in rap tempo op je genomen, ook t.o. van je zusje.
Alle reacties Link kopieren




Natuurlijk kan je je eigen boontjes doppen, je eigen banden plakken en je eigen problemen oplossen.



En natuurlijk mis je je vader ontzettend! Kijk, als er iets aan mijn auto hapert, kan ik natuurlijk op internet zoeken of een monteur bellen om om hulp te vragen. Maar ik vraag mijn papa.



Zelfde geldt voor vraagjes over mijn belastingaangifte, nieuwe verzekeringen, etc. Natuurlijk kan je het allemaal zelf. Maar als het kan, is het ook logisch om even advies aan je ouders te vragen. En als dat niet meer kan, mis je dat dus.



Om nog maar niet te spreken over emotioneel missen. Inderdaad bij de gedachte alleen al een van mijn ouders te moeten missen wordt ik al verdrietig. Mijn oma is pas overleden, en mijn moeder mist haar ook ontzettend. Natuurlijk heeft ze haar niet nodig in de zin van dat ze niet zelfstandig is. Maar alle telefoontjes en kletspraatjes laten toch een gat achter.



TO, geeft jezelf de tijd. Jammer dat je een andere band met je moeder hebt (wel herkenbaar), maar niets aan te doen. Geef het ook tussen jullie nu weer te tijd. Jullie zullen nu ook weer een andere relatie krijgen, je moeder en zusje hebben ook hun verdriet, zoals jij het jouwe hebt. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle lieve en begripvolle reacties, heel fijn!



Het topic over een ouder moeten missen ken ik al idd. Ik vind het alleen zwaar om daar mee te schrijven, is allemaal nog net iets te vers en te pijnlijk. En zelfdoding is gewoon een totaal andere doodsoorzaak en rouwproces...ik heb wel een praatgroep gevolgd met dit thema, heel prettig was dat.



Ik mis inderdaad het niet meer zo even kunnen bellen, zijn steun en zijn grenzeloze vertrouwen in mij als persoon. Hij was zo trots op me. Nu probeer ik dat zelf in stand te houden, maar dat is zo wel heel moeilijk.



Een vriend van hem is er wel voor me, die is iets ouder dan ik en is een soort grote broer voor me. Mijn tante is pas sindskort weer in mijn leven, maar ze is wel heel lief en zorgzaam. Toch voel ik me vaak heel en heel erg alleen. Mijn papa verliezen was mijn grootste nachtmerrie. Altijd al. Al toen ik klein was voelde ik feilloos aan dat mijn moeder zonder hem het niet aan zou kunnen. En dat kan ze ook niet. Ze is meer een klein zusje, nog erger dan mijn echte zusje.



Soms ben ik zo kwaad. En voel ik me ook zo schuldig. Er zijn heus mensen die het slechter hebben maar dit kleine meisje in mij, wil haar papa terug.
Alle reacties Link kopieren
Och meisje toch, dat lijkt me heel normaal zials jij je voelt! Ja, er zijn mensen die het nog slechter hebben, maar jij krijgt al heel wat op je bord hoor, daar hoef je je echt niet schuldig om te voelen.



Toen mijn oma overleed (94, was gewoon op, verder niks dramatisch of zo), zei mijn moeder van 59 ook 'nu is er niemand meer die onvoorwaardelijk van me houdt'. Terwijl ze een goede relatie heeft met mijn vader, twee kinderen en een hoop vriendinnen. Maar zoals de band met je ouders is dat toch nooit. Natuurlijk redt ze het prima, en de laatste 5 jaar van mijn oma's leven heeft ze vooral voor haar gezorgd, tot aan naar de wc brengen en wassen aan toe. Dus dat had niks met onzelfstandigheid te maken, maar gewoon met het gevoel dat je bij de relatie hebt.



Ik kan heel goed voor mezelf zorgen, heb al jaren een baan, eigen huis etc. Maar als ik mijn huis binnenkort te koop zet is het wel fijn als ik een beetje over dingen kan overleggen met mijn vader, die heeft er meer verstand van dan ik of mijn vrienden.



Praat jezelf vooral niet aan dat het raar is om je vader te missen, of het gevoel dat je bij hem kreeg. En je mag ook boos zijn dat je hem niet meer hebt, ook dat hoort er bij (overigens zowel bij een natuurlijk overlijden als zelfdoding, echt, is heel normaal). Zelfs in gevallen waar het overlijden 'beter' was bij bv ernstige ziekte/pijn, kun je tegelijkertijd opgelucht zijn dat iemands lijden voorbij is, en toch ook boos dat jij iemand kwijt bent.



Fijn dat je wel hulp krijgt om er over te praten, het is al zwaar genoeg, en jij lijkt het ook nog eens een beetje in je eentje op te moeten vangen, plus zorg voor anderen. Hele dikke knuffel voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je knuffel!



Ik heb schulden. Na mijn vaders dood ben ik compleet vastgelopen. Nu heb ik her financieel heel zwaar en ik kan het niet geloven, maar ik zit hier serieus te huilen omdat mijn laatste broek kapot gegaan is en ik die niet kan vervangen. Ik vroeg mijn moeder om het geld (30 euro voor een nieuwe) en ze zei nee. Omdat ze het niet had zei ze. En even later bleek ze zelf geshopt te hebben en naar een feestje te gaan....dat maakt me dan verdrietig. No way dat mijn vader me zo had laten zitten. Die had me bij wijze van nog een broek van zichzelf gegeven.



En dat mis ik aan mijn moeder, gewoon het moeder zijn. Het verzorgende, het troostende. Dat heeft zij niet. Met papa kon ik over alles praten, voor mijn moeder moet ik zelf een soort psycholoog zijn.



Bah. Natuurlijk zijn die schulden mijn eigen schuld. Maar ik zou nooit mijn kind zo in de stront laten zitten of zonder eten laten zitten (is ook al eens gebeurd). Er zijn zelfs collega's die nog liever en meelevender zijn.



Ik heb gewoon echt geen ouders meer.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan ik me voorstellen dat dat zo voelt. Ik heb zelf geen ervaring, maar een ex van mij had ook wel eens zulke dingen. Vroeg hij als student of hij 50 euro kon lenen van zijn ouders ivm met veel onverwachte kosten. Nee, dat kon echt niet. Nou ja, dat kan natuurlijk. Maar het steekt wel als ze vervolgens trots hun gloednieuwe keuken laten zien, en vertellen welke meubels ze allemaal hebben besteld (echt, in hetzelfde bezoek).



Heb je ook iemand die je helpt met je schulden? Je bent niet de eerste die door moeilijke omstandigheden daarin terecht komt, maar aanmodderen is ook niet de bedoeling. Natuurlijk heb je ze zelf gemaakt, maar daarom mag je nog wel geholpen worden om er weer bovenop te komen.
Alle reacties Link kopieren
Meissie toch! :Hug: Heb je iemand anders in je omgeving die je vertrouwt? Iemand die je weer op de rit kan helpen met hulp in praktische zaken? Een soort surrogaatmoeder?

Heb je het gevoel dat je er wel uit gaat komen financieel gezien, heb je een plan om van de schulden af te komen, of weet je het even allemaal echt niet meer?

Ik zou je zo een paar broeken van mij willen geven joh. En als ik dat denk dan zijn er meer. Maar weet ze te vinden!
Alle reacties Link kopieren
O dus...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven