Cartoonist Gregorius Nekschot opgepakt

16-05-2008 09:45 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Openbaar Ministerie onderzoekt cartoons 'Gregorius Nekschot'

15 mei 2008


In Amsterdam is afgelopen dinsdag bij een doorzoeking in een onderzoek naar discriminerende cartoons één persoon aangehouden en materiaal in beslag genomen. De doorzoeking volgt op een onderzoek dat het Openbaar Ministerie (OM) verleden jaar startte naar cartoons van 'Gregorius Nekschot'. De aangehouden persoon is na verhoor heengezonden.



Uit het onderzoek is gebleken dat een aantal cartoons die op internet werden gepubliceerd volgens het OM beledigend zijn over moslims en over mensen met een donkere huidskleur. Daarnaast zijn de cartoons naar oordeel van het OM mogelijk haatdragend.



Bij de beoordeling of de cartoons discriminerend zijn of aanzetten tot haat heeft het OM nadrukkelijk gekeken of de cartoons binnen de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van artistieke expressie passen. Het is bekend dat cartoonisten in hun spotprenten een bepaald standpunt ventileren. Cartoons hebben vaak een satirisch karakter en kunnen daardoor kwetsend zijn voor anderen. De kwetsendheid van een uiting is echter niet bepalend voor de strafbaarheid daarvan. Volgens het OM zijn bij de beoordeelde cartoons van Nekschot de grenzen van de strafbaarheid echter wel overschreden en daarom strafbaar.



De cartoons werden gepubliceerd op een website en in boeken die onder de naam 'Gregorius Nekschot' werden uitgegeven. In het voorjaar van 2005 werd aangifte gedaan tegen de website van Nekschot vanwege de daarop geplaatste cartoons. Het Landelijk Expertise Centrum Discriminatie (LECD), ondergebracht bij het OM in Amsterdam, startte daarop een onderzoek dat leidde tot de doorzoeking.



Het onderzoek van het LECD richt zich verder op de identiteit van betrokkenen. Daaronder vallen onder meer de maker van de cartoons en degene die deze op een website plaatsen of op andere wijze openbaar maken. Na afronding van het onderzoek zal een beslissing worden genomen over de afdoening van de zaak





Wat zullen we nou krijgen ? Nekschot is geen beste cartoonist, zijn cartoons zijn nogal grof en ook slecht getekend. Maar: sinds wanneer worden cartoonisten opgepakt in ons kikkerlandje ?

Dit vind ik werkelijk ongehoord en ook zeer zorgwekkend.

Is de angst voor de Islam het nu echt aan het winnen van de vrijheid van meningsuiting ?



Hoelang duurt het nog voor een site als Frontaalnaakt.nl wordt verboden ?

Hoe lang mag Hans Teeuwen nog zingen: "het vrije woord gaat nooit verloren" ??
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerlijk gezegd niet super veel vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak. Ben daar nogal in teleurgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet heel veel maar toch wel enig vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak. In dit geval zou het mij ten zeerste verbazen als er een veroordeling zou volgen, gezien de jurisprudentie op dit gebied van de afgelopen pakweg 40 jaar.

Rechters hebben in de afgelopen jaren meermalen bewezen dat ze in elk geval niet zomaar achter het OM aanhobbelen.



Ik hoop intussen wèl dat er in de 2e Kamer een stevig debat zal worden gevoerd over de vraag of dit optreden van het OM toelaatbaar is. Als de Gggristenhonden in de politiek het wel OK vinden om overheidsmacht te misbruiken (ik heb het over de manier waarop Nekschot is opgepakt) in de hoop daarmee de instemming te winnen van Islamitische fanatici in binnen- en buitenland dan is de zelf-islamisering van NL al verder gevorderd dan ik dacht.



Nogmaals: het werk van Nekschot is op het randje en misschien wel er over. Persoonlijk vind ik dat het niet verboden moet worden maar laat de rechter daar maar over oordelen. Dat wordt dan voor het eerst in 42 jaar (1966 Willlem Holtrop met zijn cartoon van Juliana als hoer van fl 5,2 miljoen).

Echter: als onze eigen overheid Gestapo-achtige methoden gaat aanwenden om een tekenaar in de boeien te slaan is er something rotten in our Kingdom. Laten we hopen dat de 2e Kamer nog wèl weet wat hun taak is.



Nekschot, hoe abject zijn cartoons ook zijn, werkt vanuit een groot wantrouwen tegen ideologieën en religies. De afgelopen pakweg 2000 jaar geschiedenis geeft hem daarin nou niet bepaald ongelijk trouwens. Hij heeft daar dus een uitgesproken mening over en hij gebruikt zijn cartoons om die mening vorm te geven.

Natuurlijk zijn er mensen die niet blij zijn met zijn visie op waar zij heilig in geloven maar moet hem daarom de mond worden gesnoerd ?

Enfin, dat is dus de vraag waar de rechter zich over zal moeten buigen. Ik wens hem veel wijsheid en een rechte rug. Hij zal beide nodig hebben.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Als Nekschot door de rechter schuldig word bevonden hebben we in Nederland dus helemaal geen vrijheid van meningsuiting.

De staat durft zijn rug niet recht te houden maar buigt uit bangheid....

BAH!
Alle reacties Link kopieren
ElleMichelle schreef op 18 mei 2008 @ 10:56:

Als Nekschot door de rechter schuldig word bevonden hebben we in Nederland dus helemaal geen vrijheid van meningsuiting.

De staat durft zijn rug niet recht te houden maar buigt uit bangheid....

BAH!




Dat ben ik niet met je eens hoor: de rechter legt de uitingen van Nekschot langs de objectieve meetlat zoals die in de wet staat opgenomen. Die grenzen zijn redelijk duidelijk bepaald in de wet. Dat het OM meent een zaak te hebben, zegt niet altijd dat de wet daarin meegaat. Soms is het ook gewoon even een punt maken (aanhouding, proces met veel media-aandacht) en nemen ze het verlies op de koop toe. Zijn toch ernstig politiek en mediabewuste jongens, die lui van het OM. Maar we zullen toch echt wel vertrouwen moeten hebben in de rechter die zich niets aantrekt van wat de media schrijven en uitzenden en politici blaten, maar alleen de wet als uitgangspunt neemt. Dat hebben ze in ieder geval boloofd bij hun beediging en we moeten er op vertrouwen dat ze dat ook doen.

De scheidslijn is zó dun: pasgeleden is iemand veroordeelt die een bekende van mij had toegeroepen dat zij een publieke vrouw was met een dodelijke ziekte. Een ander werd vrijgesproken omdat 'ie gezegd had: 'ik VIND jou een publieke vrouw met een dodelijke ziekte. Ze zeiden hetzelfde, maar het eerste was belediging, het tweede het uiten van een mening. Héél bijzonder :-(
Alle reacties Link kopieren
Heel de wereld weet van de inval,dus heel de wereld is in afwachting van de rechtszaak.

Ja jongens,in Nederland pakken we de cartonisten wel aan hoor,we zijn niet Denemarken.

Mijn hemel wat een gezichtsverlies,Nederland,bekend als vrij land,waar alles kan en iedereen kan leven zoals die wil.Dit vrije land pakt nu met 10 man een cartonist op die niemand wat heeft aangedaan.Ik zou het een schande vinden als hij schuldig word bevonden.Geldt voor de cartonisten en satires geen vrijheid van meningsuiting meer?
Alle reacties Link kopieren
Laat ze liever hun energie steken in de maffia.
Alle reacties Link kopieren
Ja,of in Slootervaart en omstreken waar buurtschoffies de boel onveilig maken maar nee daar moet iedereen met fluwelen handschoenen aangepakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier de website met een condoleanceregister voor het "vrije woord" dat afgelopen week ten grave is gedragen...

http://www.condoleancereg...art_registered.php&id=768
Hey Lord,don't ask me questions
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 18 mei 2008 @ 10:14:

In dit geval zou het mij ten zeerste verbazen als er een veroordeling zou volgen, gezien de jurisprudentie op dit gebied van de afgelopen pakweg 40 jaar.

(..)

Nogmaals: het werk van Nekschot is op het randje en misschien wel er over. Persoonlijk vind ik dat het niet verboden moet worden maar laat de rechter daar maar over oordelen.




Als het werk van meneer Nekschot erover is, zou er toch een veroordeling moeten komen? Dat zou dan geen verbazing mogen wekken.



En wat belangrijk is om nog eens te herhalen, voor degenen die blijven huilen over een aanval op de 'Vrijheid van Meningsuiting', is dat er geen land ter wereld is waar geen toetsing achteraf mogelijk is, en je ongelimiteerd kunt zeggen en schrijven wat je wil.

Tegen de rapper Rachid el Ghazoui, Youssef en Kamal die een videoclip maakten waarop Wilders wordt onthoofd, en de kunstenaar Jonas Staal is door de heer G. Wilders eerder aangifte gedaan, wat ook door Justitie is opgepikt. Dit is dus allerminst een nieuwe ontwikkeling, en de PVV-leider is duidelijk geen voorvechter van een onvoorwaardelijke Vrijheid van Meningsuiting voor kunstenaars.
Alle reacties Link kopieren
"Een volk dat voor tirannen zwicht

zal meer dan lijf en goed verliezen,

dan dooft het licht."



Henk van Randwijk
Alle reacties Link kopieren
Jaap,doodsbedreigingened is wat anders dan satire....

Een videoclip waarin Wilders wordt onthoofd vind ik ook niet kunnen...

Heb jij ooit een cartoon gezien waarin iemand werd onthoofd....

Werk je bij de politie of zo dat je de inval zo staat te verdedigen?
Robin4ever schreef op 18 mei 2008 @ 16:15:

Hier de website met een condoleanceregister voor het "vrije woord" dat afgelopen week ten grave is gedragen...

http://www.condoleancereg...art_registered.php&id=768
Dat er dan weer mensen op zo'n site dingen zetten als "Velleman we weten waar je woont" en zijn telefoonnummer op de site zetten (ik weet niet of de echt is, maar goed) vind ik dan ook toch ook weer jammer.......
Alle reacties Link kopieren
Heejhallo, ben ik helemaal met je eens.Wat mij betreft zouden zulke reakties meteen verwijderd moeten worden en persoonlijke bedreigingen altijd moeten worden aangepakt.Hoeft dan niet meteen een 10-koppig SWAT team te zijn.Een dagvaarding kan bv ook.

Maar ik vond persoonlijk de site wel een kreatieve, non-agressieve manier om de persoonlijke verontwaardiging er even uit te gooien.En dat er dan af en toe een rotte appel tussen zit is jammer idd.
Hey Lord,don't ask me questions
Alle reacties Link kopieren
jaap schreef op 18 mei 2008 @ 16:19:

[...]





Als het werk van meneer Nekschot erover is, zou er toch een veroordeling moeten komen? Dat zou dan geen verbazing mogen wekken.



Het woordje "misschien" was je blijkbaar ontgaan ?



En wat belangrijk is om nog eens te herhalen, voor degenen die blijven huilen over een aanval op de 'Vrijheid van Meningsuiting', is dat er geen land ter wereld is waar geen toetsing achteraf mogelijk is, en je ongelimiteerd kunt zeggen en schrijven wat je wil.

Tegen de rapper Rachid el Ghazoui, Youssef en Kamal die een videoclip maakten waarop Wilders wordt onthoofd, en de kunstenaar Jonas Staal is door de heer G. Wilders eerder aangifte gedaan, wat ook door Justitie is opgepikt. Dit is dus allerminst een nieuwe ontwikkeling, en de PVV-leider is duidelijk geen voorvechter van een onvoorwaardelijke Vrijheid van Meningsuiting voor kunstenaars.
toetsing achteraf is prima; Gestapo manieren gebruiken om iemand te intimideren is minder gepast



en een onthoofding van een concreet persoon is toch ècht op te vatten als een concrete tegen een persoon gerichte bedreiging en dus van een heel andere orde dan het werk van Nekschot. Wat ben ik blij dat jij geen rechter bent !



en wat boeit het in vredesnaam in deze discussie waar de PVV leider voor of tegen is ? Laat je Wilders obsessie toch eens varen !



Je hebt nog steeds niet verteld door wie of welke instantie je eigenljik betaald wordt trouwens
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Over boeien gesproken: wat boeit het in vredesnaam in deze discussie 'door wie of welke instantie Jaap wordt betaald', Marco7314?
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel Compli: ik doe mijn best om een beetje te begrijpen hoe Jaap tot zijn onnavolgbare redenaties is gekomen. Het blijft bijzonder.



Maarre ... heb jij ook iets inhoudelijks bij te dragen in dit topic ? Of ben je alleen maar op zoek naar iemand om voor of tegen te zijn ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
'Arrestatie Nekschot fout politiek signaal'



AMSTERDAM - Stichting Pers en Prent vermoedt dat aan de arrestatie van cartoonist Gregorius Nekschot door een klein politieleger vorige week politieke motieven ten grondslag liggen.

"De timing lijkt allesbehalve toevallig, zo vlak na alle gedoe rondom Fitna", meent voorzitter Hans IJsselstein Mulder. "Alsof onze politici naar het buitenland het signaal af willen geven dan wel wat problemen met Wilders te hebben gehad, maar kijk eens hoe flink wij zijn een 'foute' tekenaar aan te pakken."



De Stichting Pers en Prent, die het verzamelen van de spotprenten die in de diverse media verschijnen tot haar voornaamste taak kent, heeft vorige week meteen een mail rondgestuurd onder de Nederlandse cartoonisten waarin het handelen van justitie in de zaak Nekschot beschamend en buitenproportioneel wordt genoemd. Deze week volgt een tweede brief die ook door alle cartoonisten ondertekend zal worden. "Ongewild ontstaat er een atmosfeer waarin cartoonisten zich toch achter de oren gaan krabben", legt hij uit. "Het feit alleen al dat een tekenaar als Gregorius Nekschot zijn werk in de anonimiteit doet omdat hij bang is voor bedreigingen of erger, zegt alles over het klimaat waarin we leven." " Wat heel belangrijk is voor ons, is dat nog helemaal niet duidelijk is om welke tekeningen van Nekschot het gaat. Ik heb wel wat heftige dingen van hem gezien, maar de vraag is of hij strafbare feiten heeft gepleegd."



Cartoonisten Vereniging De Tulp deelt die vraagtekens bij monde van voorzitter Jean Gouders. "Harde satire? Zeker! Provocerend? Absoluut! Smakeloos: daar valt over te twisten. Beledigend? Wellicht. Maar haat zaaien als motief?" Gouders eindigt zijn reactie met de cynische constatering dat "de huidige wetgeving toereikend blijkt om cartoonisten en ander opinievormend tuig hard aan te pakken." IJsselstein Mulder zegt daarop niet verbaasd te zijn als de Nederlandse cartoonisten komende dagen van zich gaan laten horen. "Getekende reacties liggen dan voor de hand."





Denemarken





De affaire rond cartoonist Gregorius Nekschot heeft in Denemarken opmerkelijk weinig aandacht getrokken. De media hebben vrijwel uitsluitend aandacht voor Birma en China en maar één krant heeft een kort artikel aan de cartoonist gewijd. Het uitblijven van het nieuws is opvallend: de Denen zijn vanwege hun cartooncrisis zeer gespitst op bedreigde kunstenaars en zien zichzelf als voorvechters van de vrijheid van meningsuiting. Gregorius Nekschot werd eind februari wel door de Deense omroep TV2 geïnterviewd. Daarbij werd hij uitsluitend van achteren geïnterviewd en was zijn gezicht niet te zien. Zijn stem was daarbij echter niet verdraaid. Nekschot vertelde in dat interview dat hij tot aan zijn dood cartoons zal blijven maken. De Deense omroep TV2 zal vandaag opnieuw een nieuwsreportage over Nekschot uitzenden.
Alle reacties Link kopieren
Nederland mag een voorbeeld nemen aan Denemarken!
Op zoek? Neuh, dat ben ik nooit op dit forum. Kandidaten om voor of tegen te zijn bieden zich hier doorgaans spontaan aan :)



Wat de discussie betreft: het is weer het liedje van hoe ver de grens van vrijheid van meningsuiting (of in dit geval 'artistieke uitingen') zich dient te strekken. Wat mij betreft mogen die plaatjes best gepubliceerd worden, net als een cabaretier zijn ding mag doen. Of je er om kunt lachen of niet.



Wat mij wel een beetje zorgen baart, is de algemene trend om in sterk toenemende mate voortdurend een grote groep mensen van een uitheems bijgeloof weg te zetten als minderwaardig. Zeker omdat dit om de haverklap breeduit in alle media wordt belicht, het is immers 'hot'. Ik zou het jammer -- en tamelijk goedkoop -- vinden wanneer onze 'artiesten en intellectuelen' het denigreren van moslims nog verder tot nationale sport verheffen.



Ik zou het overigens dan weer minder erg vinden wanneer alle vormen van religie gelijkelijk het mikpunt van spot werden ;)
Alle reacties Link kopieren
Donkeyshot schreef op 18 mei 2008 @ 23:46:

toetsing achteraf is prima; Gestapo manieren gebruiken om iemand te intimideren is minder gepast



en een onthoofding van een concreet persoon is toch ècht op te vatten als een concrete tegen een persoon gerichte bedreiging en dus van een heel andere orde dan het werk van Nekschot. Wat ben ik blij dat jij geen rechter bent !



en wat boeit het in vredesnaam in deze discussie waar de PVV leider voor of tegen is ? Laat je Wilders obsessie toch eens varen !



Je hebt nog steeds niet verteld door wie of welke instantie je eigenljik betaald wordt trouwens




En jij hebt nog niet uitgelegd hoe het kan dat je 24/7 de tijd hebt om je op een heel scala aan forums te manifesteren.

Maar voorzover je vraag suggereert dat ik betaald wordt om jouw propaganda te weerspreken, kan ik je geruststellen. Ik ben het stadium voorbij dat ik inkomen uit loondienst nodig heb om rond te komen, en zou mijzelf nog liever verhangen dan met het verkondigen van andermans visie mijn brood te verdienen.



Verder kom je maar niet los van dat beeld van een Gestapo, waaruit ik dan maar afleid dat je in slaap bent gevallen toen het nazisme op school ter sprake kwam. Als de Gestapo je uit huis kwam halen, dan was de kans dat daar ooit nog zou terugkeren niet bijster groot. Een 'detail' waardoor jij je niet van je boodschap af zal laten brengen, vrees ik. Maar zo zit jij kennelijk in elkaar.



Je riedeltje over een vermeende Wilders-obsessie is natuurlijk ook alleen maar een afleidingsmanoevre om niet inhoudelijk op de kwestie in te hoeven gaan. Van een geënsceneerde executie op YouTube gaat geen dreiging uit, anders dan dat mensen zich erdoor zouden kunnen laten inspireren. En dat is nou precies wat we onder 'haatzaaien' verstaan. En het is goed dat het OM de vinger aan de pols houdt en bereid is dit soort uitingen met wettelijke maatregelen te bestrijden. Althans, dat is mijn mening, die zijn weerslag vindt in de wetgeving die wij in Nederland kennen. Daarnaast is meneer Nekschot, volgens het OM, ook over de schreef gegaan waar het rascistische uitingen betreft, en daar zitten we, sinds die tijd waarin de échte Gestapo zich roerde, als Nederlandse samenleving ook niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
ElleMichelle schreef op 19 mei 2008 @ 09:02:

Nederland mag een voorbeeld nemen aan Denemarken!
Je bedoelt dat ze hier ook selectief verontwaardigd moeten reageren? Want nadat de redacteur die verantwoordelijk was voor die gewraakte anti-Moslim cartoons op CNN aankondigde ook een serie anti-Joodse cartoons te zullen publiceren, werd hij prompt ontslagen. En één van de cartoonisten die een spotprent leverde voor die serie anti-Moslim cartoons in die rechtse krant, zag eerder een spotprent waarin hij de draak stak met Christenen geweigerd, omdat de lezers er aanstoot aan zouden kunnen nemen. Lekker voorbeeld, dat Denemarken......
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder gezegd: doorlopen mensen; niets aan de hand. Jaap zegt het zelf.



90 % van de Volkskrant lezers (n.b. die lezen een kwaliteitskrant en laten zich dus niet zo snel leiden door onderbuikgevoelens als het GS tuig en de Wilders meute) vindt dat er wèl iets aan de hand is en dat de handelwijze van het OM bedenkelijk is.

Maar laten we eerst het politieke debat maar afwachten dan, en vervolgens de uitspraak van de rechter. Het is tenslotte al gebeurd en niet meer terug te draaien. En wie weet krijgt Jaap wel gelijk ?



Ik merk trouwens dat ik (geen rechter zijnde) de neiging heb om beduidend meer ruimte te gunnen aan onafhankelijke tegendraadse cartoonisten dan aan cartoonisten die standpunten van machthebbers vertolken, zoals je die zag in nazi-Duitsland, de USSR en nog steeds kunt zien in Iran.

Maar de machthebbers zijn natuurlijk per definitie geneigd om juist die onafhankelijke dwarsliggers aan te pakken. Van een luis in je pels heb je meer last van van een valse hond die je zelf aan de lijn hebt.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Jaap,als ik zeg dat Nederland een voorbeeld mag nemen aan Denemarken,heb ik het erover dat de Deense staat achter de cartonisten staat,de vrijheid van meningsuiting staat hoog in de vaandel.

Ik heb het er niet over dat bepaalde kranten/tijdschriften bepaalde dingen niet plaatsen,daar is de hoofdredacteur verantwoordelijk voor niet de staat...

Maar jij trekt alles weer uit het verband....
Alle reacties Link kopieren
Goed verwoord EM. Dit soort discussies wordt wel erg vermoeiend omdat je voortdurend zaken moet corrigeren die Jaap (willens en wetens) uit hun verband rukt.

Vanwege zijn systematische discussievervuilingstechnieken stelde ik dan ook de vraag door wie hij eigenlijk betaald wordt. Maar hij schijnt het onbezoldigd te doen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
ElleMichelle schreef op 19 mei 2008 @ 09:59:

Jaap,als ik zeg dat Nederland een voorbeeld mag nemen aan Denemarken,heb ik het erover dat de Deense staat achter de cartonisten staat,de vrijheid van meningsuiting staat hoog in de vaandel.

..




Inderdaad! Normaal gesproken schaam ik me niet gauw voor het gedrag van een ander, maar hoe het OM dit heeft aangepakt, blergh, dan schaam ik me er wel voor om een Nederlander te zijn.



Wat beterft de vrijheid van meningsuiting, wat mij betreft is het nieet meer dan logisch dat bij smaad en bedreigingen de vrijheid van meningsuiting op zijn grenzen stuit. Ook cartoonisten in dienst van een regime zoals al eerder aangegeven om propaganda te maken en 1 bevolkingsgroep te 'demoniseren' is ook wat mij beterft niet goed te keuren. Maar laat ze nou niet net doen alsof Nekschot te nieuwe Untermensch heeft gemaakt. Iedereen komt bij hem aan de beurt. Als er iemand bij mij een slechte indruk achterlaat van moslims is dat niet een cartoonist, maar een imam die weigert een uitzending bij te wonen als er wijn op tafel staat o.i.d. Niet een cartoonist met een kritische prent. En als er iemand bij mij een slechte indruk geeft van christenen dan zijn het SGP'ers van wie vrouwen thuis achter het aanrecht horen. Of een oud leraar bij mij op school die vond dat aids een straf van god was voor homo's. Niet een prent van Nekschot waarin ze belachelijk worden gemaakt (zoals die prent met die homo aan het kruis).



Maar goed, de rechter zal het zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven