Werk & Studie alle pijlers

statistiek: Hoe groot is mijn feitelijke populatie?

15-02-2013 20:43 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn samenvatting wil ik aangeven hoe groot mijn populatie is.

In mijn analyses heb ik een populatie van 460.

Maar het aantal respondenten in mijn databestand is 498.

Wat moet ik dan weergeven in mijn samenvatting? Gewoon mijn werkelijk aantal personen in mijn data of alleen de mensen die zijn meegenomen in mijn analyses?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je in hè analyse 460 genomen als je meer respondenten hebt?
460, met de vermelding dat je 498 respondenten had van wie er dus 460 nuttige exemplaren zijn overgebleven.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het natuurlijk ook zo zien: je analyse is gebaseerd op een steekproef van je populatie en groot genoeg om op basis van de conclusies van je analyse een uitspraak te doen over de hele populatie
quote:regina75 schreef op 15 februari 2013 @ 20:45:

Waarom heb je in hè analyse 460 genomen als je meer respondenten hebt?Niet iedere respondent vult zijn formuliertje goed in he. En misschien vielen er een paar achteraf gezien niet in de doelgroep. Je weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Je steekproef is dan 460 en je populatie 498
quote:regina75 schreef op 15 februari 2013 @ 20:48:

Je kunt het natuurlijk ook zo zien: je analyse is gebaseerd op een steekproef van je populatie en groot genoeg om op basis van de conclusies van je analyse een uitspraak te doen over de hele populatie

Daar zeg je me zo wat. Ik ben er echt al veel te lang uit haha.



Maar je hebt gelijk: TO moet niet spreken van een populatie maar van een steekproef (uit een populatie dus). En ze heeft een steekproef genomen van 498 personen, waarvan ze 460 antwoorden heeft gebruikt om haar analyses op te baseren.
quote:regina75 schreef op 15 februari 2013 @ 20:49:

Je steekproef is dan 460 en je populatie 498Das een behoorlijk betrouwbare steekproef dan .
populatie (statistiek)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op vrijdag 15 februari 2013 20:51 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="regina75 in "statistiek: Hoe groot is mijn feitelijke..."" class="messagelink">regina75 schreef op 15 februari 2013 @ 20:48</a>:</b>

Je kunt het natuurlijk ook zo zien: je analyse is gebaseerd op een steekproef van je populatie en groot genoeg om op basis van de conclusies van je analyse een uitspraak te doen over de hele populatie</div></blockquote>

Daar zeg je me zo wat. Ik ben er echt al veel te lang uit haha.



Maar je hebt gelijk: TO moet niet spreken van een populatie maar van een steekproef (uit een populatie dus). En ze heeft een steekproef genomen van 498 personen, waarvan ze 460 antwoorden heeft gebruikt om haar analyses op te baseren.



Ja, dat klinkt goed!



TO, kun je hier iets mee?
steekproef
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is je populatie groter, dat hangt van je onderzoeksvraag af. De omvang van de steekproef is volgens mij 460. Ik zou hier wel bij vermelden hoeveel mensen je hebt benaderd om mee te doen, hoe groot de respons was, en welk deel daarvan bruikbaar was voor onderzoek. Of je steekproef representatief was hangt ervan af. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er sprake is van selectieve non-respons of dat je de keus voor wie je benaderde op een bepaalde manier hebt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Het is al weer bij me weggezakt maar is populatie niet de term voor de grotere groep mensen/dieren/planten waarover je uitspraken wil doen, maar waarvan je alleen de mensen in de steekproef hebt onderzocht. Dus alle vrouwen tussen die 20-30 die viva lezen is een populatie van 10.000.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is het volgens mijn lady voldemort.



een aantal hebben idd veel vragen niet beantwoord dus die kon ik niet meenemen in mijn analyse.
quote:borderwalk schreef op 15 februari 2013 @ 20:58:

Het is al weer bij me weggezakt maar is populatie niet de term voor de grotere groep mensen/dieren/planten waarover je uitspraken wil doen, maar waarvan je alleen de mensen in de steekproef hebt onderzocht. Dus alle vrouwen tussen die 20-30 die viva lezen is een populatie van 10.000.Ja. En als je dan wilt weten wat 'de Viva-lezeressen' denken van al die sneeuw tegewoordig neem je een steekproef van laten we zeggen 100 Viva-abonnees, en die stuur je dan een leuke vragenlijst op. Vervolgens sturen er dan tien de vragenlijst niet terug, vijf vullen hem maar half in en dan hou je nog 85 vragenlijsten over om te analyseren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me als lezer van je rapport zou afvragen is wel hoe je van die 498 op 460 bent gekomen. Hoe heb je bepaald welke 38 er niet mee werden genomen in je analyse?
Alle reacties Link kopieren
joyce, dat heeft spss gedaan. Omdat er 38 waren die teveel missing values hadden om in de analyses meegenomen te worden. In de output van de analyse staat 460.
Alle reacties Link kopieren
Die 38 mag je non-respons noemen, samen met de proefpersonen die niet gereageerd hebben. 460 is je respons. Je steekproef is de 498 plús het aantal personen dat je wel benaderd had, maar niet gereageerd heeft.
TO, jouw steekproef is 460, de populatie is de groep personen waarnaar je de steekproef resultaten wil generaliseren (en die weet je niet). (En de steekproef is de data die je wel gebruikt, je kan geen data generaliseren naar een populatie als je die data niet hebt, wat het geval is bij die missing values, daarom is de steekproef 460).



Lady Voldemort heeft gelijk; vermeldt dat 498 mensen hebben meegedaan aan de study maar de resultaten van 460 uiteindelijk gebruikt worden in de methode sectie.
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 15 februari 2013 @ 21:29:

joyce, dat heeft spss gedaan. Omdat er 38 waren die teveel missing values hadden om in de analyses meegenomen te worden. In de output van de analyse staat 460.



Oh maar als spss het doet is het altijd goed



Gewoon rapporteren dat de vragelijst is ingevuld door 498 respondenten waarvan er 460 zijn meegenomen in de analyse.



De overige 38 respondenten zijn niet meegenomen omdat........



En ik denk dat je het woord "populatie" hier verkeerd gebruikt..
Alle reacties Link kopieren
Die 498 zijn niet je populatie maar je steekproef. Die 38 zijn ook geen nonrespons, dat zijn de mensen die je een vragenlijst hebt gegeven en nooit iets van hebt teruggekregen. Die 38 zijn incomplete responsen en daarom uitgevallen voor verdere analyses, en dat beschrijf je gewoon: 'er zijn 498 vragenlijsten uitgedeeld. 38 vragenlijsten (x procent) kwamen incompleet terug en zijn daarom niet meegenomen voor verdere analyses. Er bleven dus 460 proefpersonen over (x procent man, gemiddelde leeftijd y jaar).'



Je kunt ook nog analyseren of er iets bijzonders was met mensen van de de incomplete vragenlijsten, op basis van gegevens die je wel hebt. Waren daar bijv. meer mannen bij of waren ze jonger dan de complete lijsten?

Maar op zich zijn er niet zo veel uitgevallen dus geen groot probleem om ze achterwege te laten, zo lang je dat proces maar beschrijft.



Weet je trouwens zeker dat je die 38 vragenlijsten geen enkele keer analyseert? Als je een deel van hun data wel hebt kun je die bij sommige analyses wel gebruiken en dan varieert de grootte van je steekproef dus per analyse.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven