Dorp of stad met kinderen?

19-05-2008 10:41 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie in een dorp of in een stad? En woonde je daar al voordat je kinderen kreeg of ben je verhuisd? En had dat iets te maken met de kinderen?

Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van het wonen in een stad of in een dorp vooral tov kinderen?

Wij wonen nu in een stad en zijn sterk aan het twijfelen of we niet naar een kleinere plaats willen verhuizen, onder andere vanwege onze kinderen. Al spelen er natuurlijk meer dingen mee, waaronder bijvoorbeeld dichter bij familie wonen, huizenprijzen die veel lager liggen, enzovoorts.

Maar aan de andere kant vind ik het in onze stad ook best leuk, we beginnen ons sociale leven hier weer wat op te pakken, alles is bij de hand en makkelijk te bereiken, er is hier best veel te doen.

Wat zijn jullie overwegingen geweest om te wonen waar je nu woont en heeft het krijgen/hebben van kinderen daarin meegespeelt?
Ik denk dat dorp of stad echt een persoonlijke voorkeur is. Ben je een stadsmens, wordt je mss diep ongelukkig in een dorp en andersom.

Wat mijn afweging altijd is geweest... Kunnen mijn kinderen veilig spelen in de omgeving. Niet wonen aan een straat met druk (gevaarlijk) verkeer. Leuke buurt, genoeg andere kinderen. Veilig in de buurt kunnen spelen is voor mij de belangrijkste afweging. Dat kan je in een dorp vinden, maar met een beetje zoeken ook in een stad.
Ik woon in een dorp, vlakbij de stad. Zo profiteer ik van allebei. Na 10 minuten fietsen sta ik in het centrum van de stad waar vanalles te zien en te doen is en waar ik werk. En hier in het dorp woon ik heerlijk rustig, aan een park en aan het water. Veel speelplekken voor de kinderen (heb alleen geen kinderen). Gezelligheid, beetje ons-kent-ons-cultuur, samen bbq-en, lagere huizenprijzen, weinig criminaliteit, geen hangjongeren. Ik durf mijn fiets voor het huis te laten staan, zonder dat ie gejat wordt. Uiteraard wel minder voorzieningen, maar daarvoor ga ik gewoon naar de stad!
Ik ben niet een uitgesproken dorps- of stadsmens, heb in beide gewoond en ik zie van beide voor en nadelen.

Ik weet dat het een persoonlijke voorkeur is, maar ik ben gewoon benieuwd waarop andere mensen hun keuze baseren.
Kaboutertje12 schreef op 19 mei 2008 @ 10:46:

Ik denk dat dorp of stad echt een persoonlijke voorkeur is. Ben je een stadsmens, wordt je mss diep ongelukkig in een dorp en andersom.

Daar heb je gelijk in! Ik ben opgegroeid in een dorp. En voor mij voelt een dorp altijd als thuiskomen. De stad is me te hectisch, leuk voor een dagje shoppen of een avondje stappen, maar daarna wil ik toch echt weer naar huis. Ik zoek meer naar rust dan naar een bruisend stadsleven. Maar da's voor iedereen weer anders. Voor kinderen maakt het denk ik niet veel uit. Als er maar veilige speelplekken zijn!!!!!
Ben opgegroeid in de stad. Nooit als nadeel ervaren. Ben wel een echt stadsmens. Dorpen: ik moet er niet aan denken. Je kunt je kind prima in de stad opvoeden, doe je je kind echt niets mee te kort hoor.
Wij zijn van een flinke stad verhuisd naar een klein dorps stadje. Met name omdat we het daar niet meer naar ons zin hadden, maar het bleek achteraf ook een geweldige stap voor onze kinderen.

De vrijheden die ze hier hebben hadden ze daar niet gehad.
Hé wat grappig, ik zat er pas aan te denken om een dergelijk topic te openen, maar je bent me voor.

Wij woonden al jaren in een redelijk grote stad, naar volle tevredenheid. Toen dochter geboren was gingen we ineens wat kritischer naar onze woonomgeving kijken en toen vonden we onze wijk toch ineens wat minder geschikt voor een opgroeiend kind (we woonden bijvoorbeeld tegenover een drugspand, nooit last van gehad, maar met kinderen toch een wat minder idee vond ik zelf). Heel veel in de stad zelf gekeken, maar uiteindelijk toch in een dorp 7km verderop belandt.

Ikzelf had daar veel twijfels over, had de eerste 2 jaar hier ook best moeite mee, maar nu we 3 jonge kinderen hebben, wil ik niet anders meer. Voor jonge kinderen is ons dorp ideaal. Het is klein, er zijn heel erg veel jonge kinderen hier, alles is op loopafstand en we hebben tegenwoordig een hele grote tuin.

Vooral die tuin is ideaal: we hebben nu een jonge baby, waardoor je toch wat meer aan huis gebonden bent en de afgelopen weken hebben de oudste van 2 en 3 onafgebroken in de tuin gespeeld met of zonder buurkinderen. Ik zou echt niet meer weten hoe we het zonder tuin hadden moeten doen (in ons oude huis hadden we alleen balkon en piepklein tuintje).

Of een dorp voor tieners leuk is weet ik niet (ik vond het als tiener niet leuk in een dorp), maar dat is nog ver van ons bed show. Dat zien we dan wel weer, en binnen een straal van 10 k hebben we hier altijd nog een grote stad en 2 kleinere steden.

Overigens moet ik wel zeggen dat de keuze voor ons wat makkelijker werd om uit onze oude woonplaats weg te gaan omdat onze beste vrienden ook vertrokken naar andere steden/dorpen.
Wij zijn heel bewust verhuisd naar een klein dorp (rond de 4000 inwoners) in de buurt van een grote stad in de Randstad.

Toen de oudste 2 kleiner waren woonden we nog aan de rand van het centrum van diezelfde grote stad, was een heerlijke buurt want net een dorp opzich maar buiten spelen zou geen optie zijn (veel jaren 30- bovenwoningen en geen speelpleintjes) en de woningen zelf zijn ook meer geschikt voor starters.

Het grote voordeel van wonen in een (klein) dorp vind ik de gemoedelijkheid, het 'ons kent ons', rustig op straat, je 'kent' ook iedereen. Kinderen kunnen gerust het hele dorp doorcrossen om hun vriendjes op te zoeken, er gebeurt hier gewoon nooit iets geks. Fietsen staan nog veilig zonder slot op straat en de achterdeur staat ook altijd open. Dat soort dingen. Ik vind dat kneuterige nu heerlijk, niet toen ik geen kinderen had maar nu met kinderen is dat een hele grote plus.

Ook als ouders onderling gaat het veel gemoedelijker, juist omdat je iedereen kent. Dus bij calamiteiten is er zo een hele rits ouders die je in kunt schakelen en iedereen helpt elkaar. Dat ken ik echt niet van mijn eigen jeugd, waar ik wel in de stad ben opgegroeid.
Anky, wat toevallig.

Wij wonen nu in een flat en verhuizen willen we sowieso voordat dat dochter naar de basisschool gaat, zodat ze niet hoeft te wisselen van school als het zover is.

Een tuin mis ik nu wel inderdaad, maar ook als we hier in de stad blijven denk ik dat we wel een huis met tuin kunnen kopen uiteindelijk. Nadeel is alleen dat je voor hetzelfde geld waarvan je hier een piepklein rijtjeshuis in een niet al te geweldige wijk kunt kopen, we in het stadje waar we eventueel naartoe willen verhuizen een grote 2 onder 1 kap met lap grond kunnen kopen in een leuke wijk.
hoi hoi,

Ik ben opgegroeid in de stad (heb er ruim 27 jaar gewoond) en ik heb altijd geroepen ik ga nooit in een dorp wonen! Ik voelde me prettig in de stad, veel mogelijkheden zoals openbaar vervoer bijvoorbeeld. Op zondag zijn de winkels open en altijd heel veel vrienden. En ja in een dorp is het zo ons-kent-ons en ik vond het altijd maar net of ik in een centerparcs park liep. Maar ja dan ontmoet je de liefde van je leven en ja waar woont ie in een klein dorp in NH. Pffffffff ja wat doe je dan als echt stadsmeisje........ In september toch maar besloten om bij hem in te trekken, een hele stap met veel ups en downs........maar......ik vind het nog steeds stom om te zeggen........ Ik wil hier nooit meer weg, mensen zijn hier zo vriendelijk, in de supermarkt vragen de cassieres hoe het met je gaat en op straat kom je mensen tegen en maken een praatje met je omdat je de vriendin bent van en zo leer je mensen kennen. Ik moet wel toegeven dat we straks naar een iets groter dorp gaan verhuizen, omdat in ons dorp geen winkels zitten alleen maar een kroeg hahaha Maar goed het blijft een dorp en dan wel met supermarkt slager drogist etc
Ik woonde in de stad. Zag alle voordelen daarvan, zoals alle boodschappen lopend, schouwburg, makkelijk even winkelen, uit eten en lekkere terrasjes. Maar toen er kinderen kwamen vervielen die voordelen een beetje, zeker bij de tweede. Een keer per week reden we de stad uit voor een supermarkt waar we de auto konden parkeren (want met twee kinderen kregen we het gewoon niet meer mee), de schouwburg werd ook veel meer organisatie en uit eten deden we amper. En als de kinderen buiten wilden spelen, moesten we altijd mee en was het toch een rondje wandelen of naar een speeltuintje toe (onze tuin was niet groot genoeg om te spelen).

Dus nu wonen we in (of eigenlijk zelfs buiten) een klein dorp, waar we voor hetzelfde geld een drie keer zo groot huis hebben gekocht als we hadden in de stad. We hebben een ruime tuin die groot genoeg is om te spelen en zelfs om rondjes in te fietsen. Wat me verder ook aanspreekt is dat het buitenspelen niet zo georganiseerd is rond ingerichte speeltuintjes (die zijn hier amper), maar dat hier in de natuur wordt gespeeld. Het verkeer is rustig dus ik heb mijn zoon gewoon op straat leren fietsen. De school is klein en overzichtelijk. En mensen kennen elkaar en zijn betrokken. Er is weinig keus voor wat betreft sportclubs enzo, maar dat houdt het ook wel overzichtelijk. En bovendien zijn er grotere plaatsen in de buurt voor als ze iets bijzonders willen als ze wat groter zijn. Ons leven is gewoon een stuk overzichtelijker en minder hectisch geworden, en dat lijkt me heel gezond voor kinderen. Rust en ruimte, de gote voordelen. En minder keuzevrijheid heeft ook zijn goede kanten (mits er een school die waar je tevreden over bent).
Ha, wat een leuk onderwerp!

Wij wonen met kind midden in een grote stad. Het gaat prima.

Kind gaat naar een goede school en heeft leuke vriendjes. Spelen op straat gaat niet zo makkelijk, maar we zijn binnen 5 minuten fietsen in het park. Natuurlijk hebben we getwijfeld toen we ons kind kregen, maar dat was vooral door de vragen van anderen of we niet niet een huisje met een tuintje etc wilden. Maar nee, we kregen al de kriebels toen we eens naar huizen gingen kijken uit de stad. Wij zijn wel mensen die vaak uit eten gaan, theater, s'avonds nog even een terrasje of ijsje en we voelen ons hier het prettigst en ons kind dus ook.
Kijk ook eens met wat voor kinderen jouw kind zal opgroeien. Het woord peer-pressure bestaat niet voor niets. In een prachtwijk is de kans dat als je kind later naar de school reünie gaat en blijkt dat er vijf kinderen uit de klas in de gevangenis hebben gezeten groter dan als je je kind in een rustige buitenwijk of dorp laat opgroeien.

Gaan de kinderen in de buurt na de basisschool allemaal naar het VMBO, of gaat de meerderheid naar VWO en Havo? Dat zijn dingen die de toekomst van je kind kunnen bepalen en hoe politiek incorrect ook, ik zou er toch rekening mee houden.
Zelfde ervaringen als Nippo (en ook Bambi) inderdaad. Waar ik vroeger de 'ons-kent-ons' mentaliteit als benauwend ervoer, vind ik het nu juist prettig. Ook prettig vind ik zelf dat men hier in het dorp elkaar altijd groet, ook de tieners doen dat (heel apart was dat in het begin).

En de mogelijkheden tot vertier zijn hier minder, maar er is nog zat keuze voor de kinderen (ik kom tijd te kort voor alle speelgroepjes, dansen-met-kinderen en muziek-op-schoot-cursussen).

En die grote tuin, die is dus echt ideaal voor jonge kinderen. En als ze groter zijn kunnen ze gewoon lekker op straat spelen en in het bos/bij de beek enzovoorts.
Ik woon in een goede buurt in de stad en mijn kind zit op een particuliere school in het centrum. Een vooral heel leuke school, maar ook met goede resultaten. Ik denk dat mijn kind alle kansen krijgt op deze manier.
Ik heb veel in de stad gewoond en woon nu in een 'dorp' (het is officieel een stad maar het voelt als een dorpje) en inderdaad, ik wil hier nooooooooit meer weg.

Het is hier zo mooi groen en rustig. Sávonds lekker in je tuintje zitten. De kleine kan op straat spelen zonder dat je bang hoeft te zijn voor het verkeer. Lieve buren. Speeltuin in de buurt. Prachtige omgeving om te fietsen. Altijd voor de deur kunnen parkeren, Basisschool in de straat...enzovoort. Een naar de stad rij je binnen 10 minuten of 20 minuutjes met de fiets.

We hebben kenissen die midden in de stad wonen en verklaren ons voor gek, 'wat moet je daar.' Ik zou de vraag eerder andersom stellen. (zij hebben ook kleine kinderen) die kunnen niet op de straat spelen. Moeten straten verderop parkeren(betaald). Horecapubliek door de straten in t weekend. Klein tuintje.

Tuurlijk zijn er geschikte plekken in de grote stad en andersom. Je moet het per situatie bekijken.

Ik ben in iedergeval heel gelukkig!!!
pomodori schreef op 19 mei 2008 @ 11:19:

Ik woon in een goede buurt in de stad en mijn kind zit op een particuliere school in het centrum. Een vooral heel leuke school, maar ook met goede resultaten. Ik denk dat mijn kind alle kansen krijgt op deze manier.

Ik had het over een prachtwijk. Ik woon in Feyenoord en nu vind ik het erg leuk wonen. Maar als ik een kind had zou ik het no way hier naar school sturen en inderdaad naar een montesori- of vrije- school in het centrum doen of verhuizen.

Kinderen kunnen hier heel goed buitenspelen. Geen drukke straten, veel speeltuintjes en trapveldjes. Maar de kinderen waar mee buitengespeeld zou worden, dat zie ik niet zitten.

Op youtube heb ik de filmpjes gevonden van tienjarigen die hier in de buurt aan happy-slapping doen en voor de lol ramen in gooien.
Oh sorry, ik had nog nooit van prachtwijk gehoord, maar net even opgezocht..
Wij wonen in een stad en vindt het toch wel zijn voordelen hebben.

Zeker als de kinderen op een leeftijd komen en dan naar de middelbare school moeten.Zou het alleen al niet plezierig vinden als men kinderen dagelijks 15 km heen en terug moeten fietsen om naar school te kunnen.Zodoende heeft dit voor ons wel de doorslag gegeven.
pomodori schreef op 19 mei 2008 @ 11:26:

Oh sorry, ik had nog nooit van prachtwijk gehoord, maar net even opgezocht..
Geeft niet, het is ook misschien niet zo'n prachtterm. ;-)
AbsoluteEinstein, dat is idd ook iets waar ik nu mee bezig ben. In onze buurt zou ik mijn kinderen no way naar school doen. De kwaliteit van de scholen is niet best, veel probleemjeugd en veel probleemgezinnen. Maar er zijn in deze stad wel goede scholen en leukere buurten, dus dat is het punt niet.
In het stadje waar we naartoe willen is het ook weer niet heel klein trouwens. Wel véél kleiner dan hier, maar ze hebben tegenwoordig een bioscoopje een aantal grotere winkels zoals de C&A en dergelijke, dat was er allemaal nog niet toen ik er vroeger woonde.

Qua scholen is het niet ver fietsen voor de kinderen, er zitten veel soorten scholen en 2 grote middelbare scholen en 1 kleinere. De dichtstbijzijnde redelijk grote stad is alleen 45 minuten met de auto.
Als mijn kinderen tieners zijn, zullen ze wel wat minder van dit dorp gecharmeerd zijn. Maar voor de ouders zie ik nog steeds voordelen. Ik denk dat ik liever heb dat ze naar de discotheek gaan in een naburig dorp dan in de stad rondzwerven. Drugs en alcohol zijn hier niet te krijgen. En inderdaad zullen ze ver naar school moeten fietsen, maar dat is ook wel gezond. Bovendien denk ik dat die eerste 10 jaar gewoon heel vormend zijn voor kinderen, en dat een dorp ze meer stabiliteit en rust kan bieden.
Vlak voor de bevalling van de eerste ben ik uit Amsterdam vertrokken en na een omzwerving via het verre zuiden, woon ik met man en inmiddels 4 jonge kinderen op de Veluwe. Toevallig liepen we gisteren door Amsterdam en hadden we het erover dat ik eigenlijk wel graag terug wil als de kinderen de deur uit zijn. Hun vader ziet zichzelf helaas tegen die tijd het liefst een vrijstaand huis met tuin. Tsja. Als we onze wensen zouden combineren, kom je terecht in onbetaalbaar zuid. Gelukkig hebben we nog jaren om de perfecte bankoverval te beramen :smile:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven