Werk & Studie alle pijlers

VAR, BTW, KVK??

19-02-2013 17:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over het starten van een eigen bedrijf, maar ik kom er echt niet uit. Ik heb al met de KVK gebeld en ook met de Belastingdient, de eerste stuurde me naar de laatste en de laatste verstuurde me naar hun site. Ik snap er dus niks meer van .

Hier mijn situatie:



Ik ben een docent op een middelbare school. Een kennis van me vroeg 2 weken geleden of ik interesse had om haar voorlichtingen op een MBO-school over te nemen omdat ze een andere baan kreeg. Dit moest allemaal snel geregeld worden, zodat de leerlingen hier geen last van zouden hebben. Sinds 2 weken geef ik dus die voorlichtingen. Doordat mijn contactpersoon op die MBO school er niet was, heb ik heb sinds deze week pas contact gehad over de declaratie.



Nu kreeg ik van hem de volgende opties om de voorlichtingen te declareren.

Via een VAR-verklaring of via een KVK-nummer.



Nu heb ik de KVK gebeld en ik kom niet in aanmerking voor een eenmanszaak, dus ook niet voor een KVK-nummer. Zij verwezen me door naar de belastingdienst, om een BTW-nummer aan te vragen.



De vrouw aan de telefoon bij de Belastingdienst stuurde me door naar hun site om daar een BTW-nummer aan te vragen. Maar op hun site lees ik dat er in het Onderwijs geen BTW betaald hoeft te worden??



En het VAR-nummer, dat moet ik eerst aanvragen en dan? Wat kan ik er dan mee? Kan het nergens vinden?



Hopelijk kan iemand me helpen, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer!
Les 1: geloof nooit de mevrouw of meneer van de belastingtelefoon. Ik weet niet of er bij jou een kantoor in de buurt zit, maar vaak helpt het al om daar even langs te fietsen en je vraag te stellen. Een VAR-verklaring kun je invullen met je digid.

Via onderstaande link, alles invullen en dan komt er vanzelf uit welke verklaring je krijgt.



http://www.belastingdiens ... srelatie_online_formulier



Wat betreft een BTW-nummer, dat heb je volgens mij helemaal niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je snelle reactie :)!



Die VAR-verklaring is dus alles wat ik nodig heb om een declaratie in te kunnen dienen?
Een var is: verklaring arbeidsrelatie.

Dus een verklaring van de belastingdienst dat jij zelfstandige bent en en niet in loondienst.



Je moet dus zelf je belasting afdragen, je inkomsten zijn dus bruto. En je moet een wettelijke aansprakelijkheids verzekering zakelijk hebben.



Meer over Var: http://www.kvk.nl/ondernemen/freelancers-en-zzpers/var/
Alle reacties Link kopieren
Onderwijs betaald geen BTW, maar je moet wel belasting afdragen over je inkomen. Als je dit eenmalig doet, kan je dit ook gewoon onder 'extra inkomen' o.i.d. invullen op je belastingaangifte 2013. Scheelt je een hoop gedoe.



(en als je een eigen bedrijf wil en dit niet weet, dan raad ik je aan naar een startersdag van het KvK te gaan)
Alle reacties Link kopieren
Is die VAR verklaring niet afgeschaft per 2013 trouwens?
Ik heb geen idee hoe het werkt bij het bedrijf waar jij je declaraties moet indienen, daarvoor moet je bij het bedrijf zelf zijn. Verder wat Beelicious zegt. De VAR is eigenlijk zekerheid voor het bedrijf zodat de belastingdienst weet dat jij niet bij hen in loondienst bent.
Alle reacties Link kopieren
(en dan heb je ook nog diverse VAR's (VARren? VARea?), waaronder VAR-ROW. Die moeten je opdrachtgever wel accepteren, want niet elke opdrachtgever accepteert elke VAR, en jij kan niet elke VAR krijgen)
quote:thomaaas schreef op 19 februari 2013 @ 17:38:

Is die VAR verklaring niet afgeschaft per 2013 trouwens?Volgens mij niet, je kan hem in ieder geval nog aanvragen
Alle reacties Link kopieren
En als je handig bent schrijf je je gewoon in bij de KVK. Heb ik ook gedaan als ZZP-er. Bovendien wordt dan met de belastingdienst alles geregeld. Dat neemt niet weg dat veel opdrachtgevers alsnog een VAR verklaring willen zien.



En als net startende ondernemer of ZZP-er word je bij de KVK voorgelicht, door de belastingdienst ook. Die komen zelfs een huisbezoek brengen



Inschrijven bij de KVK kost wel wat, maar dat gaat je de kop niet kosten. Bovendien kun je in aanmerking komen voor de regeling kleine ondernemingen. Hoef je geen BTW af te dragen onder een bepaald drempelbedrag.



Mijn advies: stap bij de KVK binnen en laat je voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:eingenzinnig schreef op 19 februari 2013 @ 17:39:

[...]





Volgens mij niet, je kan hem in ieder geval nog aanvragen Ik heb het even opgezocht Maar je hebt gelijk. Ik heb gehoord dat er stemmen opgingen om het af te schaffen, maar ze hebben uiteindelijk de regels aangepast. Dom van me dat ik dat nieuws niet goed in de gaten heb gehouden.
En ik dacht dat inschrijven bij de KvK vanaf 2013 gratis was.
quote:vlammetje1976 schreef op 19 februari 2013 @ 17:39:

En als je handig bent schrijf je je gewoon in bij de KVK. Heb ik ook gedaan als ZZP-er. Bovendien wordt dan met de belastingdienst alles geregeld. Dat neemt niet weg dat veel opdrachtgevers alsnog een VAR verklaring willen zien.



En als net startende ondernemer of ZZP-er word je bij de KVK voorgelicht, door de belastingdienst ook. Die komen zelfs een huisbezoek brengen



Inschrijven bij de KVK kost wel wat, maar dat gaat je de kop niet kosten. Bovendien kun je in aanmerking komen voor de regeling kleine ondernemingen. Hoef je geen BTW af te dragen onder een bepaald drempelbedrag.



Mijn advies: stap bij de KVK binnen en laat je voorlichten.



Bij mij niet hoor. Ik heb ze nog nooit gezien, heb wel een aantal keer het kantoor mogen bezoeken omdat spullen niet aangeleverd werden.



Daarbij als je je gaat inschrijven, let dan even op of het alleen gaat om producten/diensten die btw-vrij zijn of dat je ook producten/diensten levert waar wel btw over moet worden afgedragen. In het eerste geval moet je dat namelijk zelf duidelijk aangeven bij de KVK en heb je verder geen gedoe met de kwartaal-aangiftes.
quote:thomaaas schreef op 19 februari 2013 @ 17:43:

[...]





Ik heb het even opgezocht Maar je hebt gelijk. Ik heb gehoord dat er stemmen opgingen om het af te schaffen, maar ze hebben uiteindelijk de regels aangepast. Dom van me dat ik dat nieuws niet goed in de gaten heb gehouden.Om eerlijk te zijn begon ik ook even te twijfelen na je opmerking, maar ik had het toevallig net daarvoor opgezocht voor TO, vandaar dat ik het had gezien:)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag met de KVK gebeld, maar zij gaven aan dat ik niet in aanmerking kom voor een onderneming. Ik heb namelijk maar een opdrachtgever en werk geen 15 uur per week of meer. Ook ben ik niet van plan om reclame te maken voor m'n 'onderneming' en denk ik dat er op korte termijn niet meer opdrachtgevers komen.



Het gaat ook maar over nu 2, misschien later 4-5 voorlichtingen per week. Maar ik wil deze wel op een of andere manier kunnen declareren.



BTW is ook niet van toepassing (dacht ik?) omdat ik in het onderwijs voorlichtigen geef.



Ik weet gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen, ik ben namelijk als docent gewoon gewend dat alles gewoon geregeld is qua salaris. CAO, contract, salaris. Nu moet ik het opeens zelf uitzoeken en worden er opeens allerlei termen gebruikt waar ik geen kaas van heb gegeten.



Ik heb net zoals Eingenzinnig een VAR-verklaring aangevraagt, hopelijk dat ik vanuit daar wat meer duidelijkheid kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eingenzinnig schreef op 19 februari 2013 @ 17:47:

[...]





Om eerlijk te zijn begon ik ook even te twijfelen na je opmerking, maar ik had het toevallig net daarvoor opgezocht voor TO, vandaar dat ik het had gezien:)Ik had 'm net aangevraagd toen die discussie gevoerd werd, dus dat gedeelte was blijven hangen, maar de rest niet... Slordig van mij. Excuses!
Alle reacties Link kopieren
Er klopt niet veel van wat tegen je is gezegd:



"Via een VAR-verklaring of via een KVK-nummer." Dit zijn twee aparte zaken.



Er zijn verschillende soorten var (verklaring arbeidsrelatie), maar odrachtgevers vragen van zzp'er altijd om een VAR WUO (verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming) om zich ervan te vrijwaren dat er geen arbeidsrelatie is tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (jij).



Een VAR WUO kun je van de belastingdienst krijgen, maar dan moet je wel eerst een eenmanszaak bij de KVK hebben opgericht èn aan meerdere eisen voldoen, waaronder dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt en niet afhankelijk bent van 1 opdrachtgever. Dit alleen al is een grond voor afwijzing van een VAR WUO aanvraag.



Verder: ben je als zzp'er verplicht om over het bedrag dat je in rekening brengt, BTW af te dragen (btw-nummer is nodig). Een onderwijsinstelling kan in tegenstelling tot bedrijven geen btw terugvorderen van de belastingdienst. Ofwel de BTW die jij in rekening brengt, kan een onderwijsinstelling niet terugkrijgen van de belastingdienst.



Maar dat allemaal terzijde en op naar een oplossing. Het lijkt me te gecompliceerd en te veel gedoe geven - ook met inkomstenbelasting en BTW-aangiftes - om voor een dergelijke eenmalige lessenreeks een eenmanszaak op te richten, jezelf als bedrijf te presenteren, VAR WUO aan te vragen, BTW aangifte elk kwartaal te doen, administratie in te richten etc.. Zeker nu je hier onbekend mee bent.



Beter is om contact op te nemen met de onderwijsinstelling en te vragen of er geen andere manier is om betaald te krijgen, zoals via opting in . Bij de onderwijsinsteling waaraan ik ben verbonden werken veel gastdocenten op basis van opting in. Soms rechtstreeks via de onderwijsinstelling zelf en soms via een tussenpersoon/ pay roll bedrijf, zoals Corso. Je geeft dan door hoeveel uur je hebt gewerkt met eventuele onkosten en dat krijg je dan uitbetaald. Belastingen worden ingehouden, je krijgt een salarisstrookje en aan het begin van het jaar een jaaroverzicht voor de belastingdienst.



Gaat het maar om een paar lessen, dan is uitbetaling op basis van een onkostenvergoeding wellicht ook mogelijk.



Kortom, naar de onderhandelingstafel ... .
quote:Boogschutter10 schreef op 19 februari 2013 @ 18:21:

Er klopt niet veel van wat tegen je is gezegd:



"Via een VAR-verklaring of via een KVK-nummer." Dit zijn twee aparte zaken.



Er zijn verschillende soorten var (verklaring arbeidsrelatie), maar odrachtgevers vragen van zzp'er altijd om een VAR WUO (verklaring arbeidsrelatie winst uit onderneming) om zich ervan te vrijwaren dat er geen arbeidsrelatie is tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (jij).



Een VAR WUO kun je van de belastingdienst krijgen, maar dan moet je wel eerst een eenmanszaak bij de KVK hebben opgericht èn aan meerdere eisen voldoen, waaronder dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt en niet afhankelijk bent van 1 opdrachtgever. Dit alleen al is een grond voor afwijzing van een VAR WUO aanvraag.



Verder: ben je als zzp'er verplicht om over het bedrag dat je in rekening brengt, BTW af te dragen (btw-nummer is nodig). Een onderwijsinstelling kan in tegenstelling tot bedrijven geen btw terugvorderen van de belastingdienst. Ofwel de BTW die jij in rekening brengt, kan een onderwijsinstelling niet terugkrijgen van de belastingdienst.



Maar dat allemaal terzijde en op naar een oplossing. Het lijkt me te gecompliceerd en te veel gedoe geven - ook met inkomstenbelasting en BTW-aangiftes - om voor een dergelijke eenmalige lessenreeks een eenmanszaak op te richten, jezelf als bedrijf te presenteren, VAR WUO aan te vragen, BTW aangifte elk kwartaal te doen, administratie in te richten etc.. Zeker nu je hier onbekend mee bent.



Beter is om contact op te nemen met de onderwijsinstelling en te vragen of er geen andere manier is om betaald te krijgen, zoals via opting in . Bij de onderwijsinsteling waaraan ik ben verbonden werken veel gastdocenten op basis van opting in. Soms rechtstreeks via de onderwijsinstelling zelf en soms via een tussenpersoon/ pay roll bedrijf, zoals Corso. Je geeft dan door hoeveel uur je hebt gewerkt met eventuele onkosten en dat krijg je dan uitbetaald. Belastingen worden ingehouden, je krijgt een salarisstrookje en aan het begin van het jaar een jaaroverzicht voor de belastingdienst.



Gaat het maar om een paar lessen, dan is uitbetaling op basis van een onkostenvergoeding wellicht ook mogelijk.



Kortom, naar de onderhandelingstafel ... .Dit is dus niet waar. Er zijn producten/diensten die vrijgesteld zijn. ALs je onder die categorie valt, hoef je dus ook geen BTW-nummer aan te vragen en hoef je dat ook niet aan te geven bij de belasting. Mijn ervaring is dat je echter wel bij de KVK zelf duidelijk moet aangeven dat dat zo is, want zelf zijn ze niet altijd op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Voor je een VAR aan gaat vragen moet je weten wat je wil wat er uitkomt (drie opties: VAR loon, VAR WUO en VAR ROW). Meestal wil een bedrijf VAR WUO, maar aangezien jij al een vaste baan hebt is het al duidelijker dat je hier geen verkapt dienstverband hebt. Dus misschien wil de onderwijsinstelling ook een VAR ROW accepteren.



Kijk op deze link om meer inzicht te krijgen in welke antwoorden leiden tot welke verklaring.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg Boogschatter. Jouw verhaal is bijna compleet. Bij de VAR aanvraag wordt echter niet alleen naar het aantal (te verwachten) opdrachtgevers gekeken, zwaarder telt het Arbeidsrecht. Burgerlijk wetboek 7:610. Hier een uitspraak van de rechter waaruit blijkt dat het streven naar meer opdrachtgevers niet voldoende is: http://bit.ly/WP6obn Het gaat te ver om hier nu een hele uiteenzetting te plaatsen. Maar het komt er op neer dat wanneer er een gezagsverhouding is met de opdrachtgever je niet zelfstandig bent. Kan je zelf bepalen wanneer je het werk uitvoert? Wanneer je op komt dagen? Ben je ziek kan dan een willekeurig iemand met jouw expertise je vervangen? Moet je verantwoording afleggen? Hier een link naar een rechtersuitspraak waarbij een persoon die productdemonstraties gaf niet zelfstandig bleek te zijn. http://bit.ly/Y96xG5 Er is in dit geval geen mogelijkheid om zelfstandig met een juiste VAR (VAR-WUO of VAR-DGA) de taak uit te voeren. Je zal dan inderdaad via een tussenbureau, payroll e.d. moeten werken als je niet in loondienst bij de school wil of kan werken. Waarom is een 0-uren contract / oproepbasis geen optie voor de betreffende MBO school?



Bedankt voor je link Miss Martine maar kijk aub uit met dit soort tips en ook met tussenbureaus die VAR’s voor je aanvragen. Vul je aanvraag altijd waarheidsgetrouw in en niet zo de kruisjes neerzetten dat je de juiste VAR krijgt. Dit doe je ook niet bij de inkomstenbelasting. Dit is puur fraude en ik ken een aantal mensen die hier failliet door zijn gegaan toen achteraf bleek dat de gewenste VAR niet afgegeven had mogen worden. Heb je het naar waarheid ingevuld en krijg je de gewenste VAR maar bleek hij achteraf niet te passen bij de situatie dan wordt hij wel per direct ingetrokken maar krijg je geen naheffingen (genoten startersaftrek e.d.) en boetes. Hier een uitspraak over een zaak waarbij de werkelijke situatie niet overeen kwam met de geschetste situatie op het VAR aanvraagformulier: http://bit.ly/YFDAAr



Dit zegt de overheid over de VAR:

Minister de Jager van Financiën schreef op 6 mei 2010 in een brief naar de Tweede Kamer het volgende:



"Dat neemt niet weg dat de VAR, als een soort eigen verklaring over hoe iemand werkzaamheden wenst te gaan uitvoeren, een afspiegeling moet zijn van de werkelijke feiten en omstandigheden."Hij geeft ook aan dat de VAR-houder, bij sterk en structureel afwijkende omstandigheden ten opzichte van de gepresenteerde omstandigheden waarop de VAR is afgegeven, dit dient te melden. Het blijft dan ook zo dat de VAR-houder zelf verantwoordelijk is of en voor welke opdracht hij zijn VAR gebruikt."



Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijft op 4 maart 2011 het volgende naar de Tweede Kamer:



"De inspecteur beoordeelt de bij de aanvraag gepresenteerde omstandigheden alsof deze feitelijk al hebben plaatsgevonden. De VAR heeft zo alleen betekenis voor omstandigheden zoals die in de aanvraag zijn gepresenteerd.



Succes ermee JufVragenvuur. Ik begrijp dat het lastig is. En bovenstaande maakt het vast niet makkelijker. Je kunt in ieder geval de VAR aanvragen. Als je naar waarheid het aanvraagformulier van de VAR aanvraagt en opstuurt is er niets aan de hand. Krijg je de juiste VAR dan kan je gewoon aan de slag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven