Werk & Studie alle pijlers

VAR, BTW, KVK??

19-02-2013 17:21 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over het starten van een eigen bedrijf, maar ik kom er echt niet uit. Ik heb al met de KVK gebeld en ook met de Belastingdient, de eerste stuurde me naar de laatste en de laatste verstuurde me naar hun site. Ik snap er dus niks meer van .

Hier mijn situatie:



Ik ben een docent op een middelbare school. Een kennis van me vroeg 2 weken geleden of ik interesse had om haar voorlichtingen op een MBO-school over te nemen omdat ze een andere baan kreeg. Dit moest allemaal snel geregeld worden, zodat de leerlingen hier geen last van zouden hebben. Sinds 2 weken geef ik dus die voorlichtingen. Doordat mijn contactpersoon op die MBO school er niet was, heb ik heb sinds deze week pas contact gehad over de declaratie.



Nu kreeg ik van hem de volgende opties om de voorlichtingen te declareren.

Via een VAR-verklaring of via een KVK-nummer.



Nu heb ik de KVK gebeld en ik kom niet in aanmerking voor een eenmanszaak, dus ook niet voor een KVK-nummer. Zij verwezen me door naar de belastingdienst, om een BTW-nummer aan te vragen.



De vrouw aan de telefoon bij de Belastingdienst stuurde me door naar hun site om daar een BTW-nummer aan te vragen. Maar op hun site lees ik dat er in het Onderwijs geen BTW betaald hoeft te worden??



En het VAR-nummer, dat moet ik eerst aanvragen en dan? Wat kan ik er dan mee? Kan het nergens vinden?



Hopelijk kan iemand me helpen, ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer!
Les 1: geloof nooit de mevrouw of meneer van de belastingtelefoon. Ik weet niet of er bij jou een kantoor in de buurt zit, maar vaak helpt het al om daar even langs te fietsen en je vraag te stellen. Een VAR-verklaring kun je invullen met je digid.

Via onderstaande link, alles invullen en dan komt er vanzelf uit welke verklaring je krijgt.



http://www.belastingdiens ... srelatie_online_formulier