Werk & Studie alle pijlers

Statistiek (regressieanalyse) Ik kan wel janken!

25-02-2013 14:46 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel janken.... statistiek ligt me niet. Helemaal niet.

Docent is vandaag niet te bereiken, en niemand in mijn omgeving heeft statistiek (gehad) of snapt het.

Ik heb alle boeken erop na geslagen maar ik kom er niet uit.



ik wil mediatie aantonen. Dit heb ik via de methode van baron en kenny gedaan dus via (hierarchische) regressieanalyse.

Ik heb eerst een regressieanalyse gedaan van x naar M (mediator) en daarna in een regressieanalyse de overige 2 stappen.



ook heb ik covariaten, die heb ik in de regressieanalyses toegevoegd. So far so good. Nu krijg ik in mijn output een hele hoop tabellen. Ik weet niet welke ik waarvoor moet gebruiken en in elke tabel staan steeds model 1, 2 (en soms 1,2 en 3).

Wat betekent dit en waar moet ik nu kijken?



in het eerste model zie ik dat het daar alleen over de covariaten gaat. In het tweede model staan er de covariaten en ook de onafhankelijke variabele(X).



Ik zie model summary en daarna zie ik anova en dan nog een tabel met coefficienten. Welke tabel moet ik nu aflezen? En naar welk model moet ik kijken? En welke getallen heb ik nodig in mijn rapportage?



bleeh.. ik voel me zo dom.
Alle reacties Link kopieren
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 25 februari 2013 @ 16:41:

Nee dat verwacht ik niet. Ik geef alleen aan dat ik dat nodig zou hebben om het te kunnen afleiden uit een artikel. Ik weet wel dat die er niet instaan.Getriggerd door dit topic heb ik ff gegoogled: wat is mediatie analyse. De eerste hit:

http://www.academia.edu/1738112/Mediatie_Analyse

Daar staat in wat het is, hoe je je model maakt en waarom Preacher en Hayes te verkiezen is boven Baron en Kenny (onderaan pag 3).

Er volgt een voorbeeld, compleet met SPSS output (pag 4 tm 9).

De covariaat komt op pag 13.

Als je dit leest, snap je het dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven