Help mijn kind wordt gepest

26-02-2013 13:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
.

Mijn kind wordt gepest

Totaal aantal stemmen: 2

Kind (50%)
Pesten (50%)
anoniem_68812 wijzigde dit bericht op 16-04-2013 18:55
Reden: topic gestopt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
te snel.. School moet wat doen aan pesten wat OP SCHOOL plaats vindt.. maar TO zou zelf aktie kunnen nemen en de betreffende ouders benaderen..Wel makkelijk hoor.. om alles maar bij school te leggen..
Alle reacties Link kopieren
we
anoniem_68812 wijzigde dit bericht op 16-04-2013 18:58
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kom op zeg. De werkende ouders zijn 's avonds gewoon thuis om daar even aan te gaan. En een gesloten gemeenschap, moet ik me dan een hek voorstellen wat om het dorp staat? Iedereen is tegen jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Louba schreef op 26 februari 2013 @ 17:12:

Kom op zeg. De werkende ouders zijn 's avonds gewoon thuis om daar even aan te gaan. En een gesloten gemeenschap, moet ik me dan een hek voorstellen wat om het dorp staat? Iedereen is tegen jullie?Geloof me, er zijn echt dorpen waar je als buitenstaander bijna niet tussen komt. Zou voor mij dan al jaren geleden een reden zijn om te verhuizen. Maar deze kinderen TO, Zitten die niet al vanaf groep 1 bij elkaar in de klas?
Is het maar 1 kind wat pest? En welk verhaal is de wereld in?

Urk? Volendam? Kampen? Marken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Louba schreef op 26 februari 2013 @ 17:12:

En een gesloten gemeenschap, moet ik me dan een hek voorstellen wat om het dorp staat? Iedereen is tegen jullie?Bij een gesloten gemeenschap moet je je een dorp voorstellen waar je 40 jaar kan wonen en dan nog wordt er gezegd nee dat is geen echte ..... .. Dat is import.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_68812 wijzigde dit bericht op 16-04-2013 18:59
Reden: .
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Silvy, nee sommige kids wel. Maar het is een grote basisschool met 5 groepen 1/2 van 30 kinderen per klas. Mijn dochter werd pas in groep 4 het haasje. Juf vond toen dat zij hetzelfde was als haar broer en de klassen waren van 3 naar 4 opnieuw gehusseld. Daar is het begonnen. Maar er zitten ook in de andere klassen groepen 5 meiden van mijn dochter haar oude groep die ook worden gepest. Ze hebben namelijk door de klassen te husselen de raddraaiers uit elkaar gehaald. En die nu verdeeld zijn in 3 groepen 5 en dus lekker weer aan het raddraaien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje onsamenhangend, maar wat ik begrijp heb je je dochter straf gegeven omdat ze snoep heeft meegegeten wat een ander meisje heeft gekocht van gestolen geld van een broertje??? Zoiets? Agosss, je kind is 8 wat verwacht je nou? Daar zou ik ook onzeker over worden, want zij denkt; ík heb het toch niet gestolen??? Maar toch krijgt zij straf.

Als dat meisje dan gaat rondbazuinen dat jóúw dochter het heeft gestolen zou ik een bezoekje gaan brengen aan de ouders en het meisje zelf.
Alle reacties Link kopieren
@ Madam dat hebben we gedaan. Maar het negeren en pesten blijft en ook het verhaal blijft hangen. En hier heb ik geen oplossing voor.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat slijt hoop ik voor je. Hier kan je niets aan doen, denk ik. Je dochter kan het blijven ontkennen en zeggen hoe het echt is, maar meer kan je ook niet doen. Kinderen zijn gewoon heel hard naar elkaar soms. De meeste snappen niet dat die opmerkingen bij jouw dochter een emotie teweeg brengt. Helemaal op die leeftijd niet. En de kinderen die dat wel snappen, dat zijn de gevoelige kinderen...en het lullige is dat die vaak de pineut zijn.

Heb het hier aan de hand gehad met mijn kind. De juf had het gelukkig wel al snel door. Ze kon niet tegen sommige opmerkingen van kinderen op.

Jouw kind is emotioneel al verder dan de meeste kinderen hier in de klas, zei ze, en dat klopte...
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 26 februari 2013 @ 14:09:

Oh God, jacky, heeft de juf het weer gedaan?



Waarom wordt de schuld zó vaak bij school/leerkracht gelegd?





Oh God, Calvijn, ik ben zelf leerkracht en ik sluit mijn ogen niet voor kinderen die gepest worden.



Hoe kun je nu als leerkracht dit aanhoren van ouders, vervolgens zeggen dat dit buitenschool gebeurd en doorrrrrr... Dat gaat er bij mij niet in. Er bestaat in een klas ook zoiets als saamhorigheid en vooral veiligheid. En veiligheid is een voorwaarde om te kunnen leren. Als je dat als leerkracht niet inziet...wat doe je dan in het onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 26 februari 2013 @ 14:53:



De juf vind ik er eentje die lekker makkelijk is. Natuurlijk houdt de verantwoordelijkheid van school op bij het hek, maar als een kind stelselmatig buiten school gepest wordt gaat het ook niet meer graag naar school.





verantwoordelijkheid houdt op bij het hek? Dus plaats delict buiten het hek is einde verantwoordelijkheid?



Arm kind, voor haar ligt de harde werkelijkheid in een ruimte waar je dagelijks een aantal uren door brengt. Heel dichtbij.



Maar ik begrijp je wel. Juf is lekker makkelijk. trainingen kunnen baat hebben. Maar de met de klassenmanagement van deze juf is duidelijk iets mis als zij de zorgen van moeder negeert
quote:beppe71 schreef op 26 februari 2013 @ 18:17:

Silvy, nee sommige kids wel. Maar het is een grote basisschool met 5 groepen 1/2 van 30 kinderen per klas. Mijn dochter werd pas in groep 4 het haasje. Juf vond toen dat zij hetzelfde was als haar broer en de klassen waren van 3 naar 4 opnieuw gehusseld. Daar is het begonnen. Maar er zitten ook in de andere klassen groepen 5 meiden van mijn dochter haar oude groep die ook worden gepest. Ze hebben namelijk door de klassen te husselen de raddraaiers uit elkaar gehaald. En die nu verdeeld zijn in 3 groepen 5 en dus lekker weer aan het raddraaien zijn.





Dit haal ik er even uit, want het lijkt me behoorlijk cruciaal. Ik zou nog eens met de directeur babbelen, en dan liefst met de ouders van die anderen erbij. Samen sta je sterk.



En Jacky12, mijn dochter speelde eens bij een vriendinnetje in de buurt van de school. Er kwamen een hoop kinderen samen en een paar begonnen iemand uit te schelden. Dochter en vriendinnetje zijn naar school gelopen en hebben dat gemeld bij de juf, die nog daar was. Antwoord van juf; school is voorbij, daar kan ik niks aan doen.



Dochter viel van haar geloof. Ik ook. Maar de verantwoordelijkheid van school houdt toch echt op bij het hek.



Alleen, in het geval van TO is er sprake van een combi; een hussel, een groepje, een liegend kind dat foute verhalen rondbazuint. Dat liegende kind, daar kan school niks aan doen. Maar de klassen husselen en dan zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn, dát is wel erg makkelijk.



En TO, heeft je dochter geen vriendinnetje(s) in één van die andere groepen? Dan zou je kunnen beginnen met een overplaatsing naar een andere klas. Ik werd vroeger ook gepest, maar ik had ook vriendinnen. Dat scheelt enorm.
To wat vervelend!



Mijn broertje van 10 is hoogbegaafd (IQ van 150) en heeft misschien Asperger (vorm van autisme) en daarnaast ook veel meegemaakt in zijn jonge leventje.

Na schooltijd liep het pesten een keer vreselijk uit de hand terwijl de juf erbij was en toen mijn moeder haar erop aansprak zei ze: 'ouders moeten het oplossen, het is buiten schooltijd.'



Mijn broertje is naar een andere school nu vor hoogbegaafde kindjes. Ze hebben een pestbus op de gang en als je iemand hoort pesten (binnen of buiten schooltijd) of je wordt gepest of je pest zelf dan mag je anoniem een briefje in de pestbus doen en dan wordt het gedrag door de meester besproken in het kringgesprek.

Daarnaast heeft mijn broertje op initiatief van de school mijn meester als vertrouwenspersoon gekregen, wegens de traumatische ervaringen in zijn vroege jeugd. Hij heeft een ster gekregen en als hij zich niet prettig voelt geeft hij die aan de meester en dan gaat de meester even met hem praten.



Hij is nu veel gelukkiger en weerbaarder als het nog misgaat en hij nog gepest wordt. Hij komt vaak bij mij en mijn vriend logeren en voor het eerst hoor ik hem leuke dingen vertellen over school.

Hij is gek op zijn meester en je ziet dat het voor hem heel goed is om zijn eigen veilige plekje te hebben om te praten, die niet binnen het gezin is. Gewoon een plekje alleen voor hem.



Wat ik wil zeggen: de juf kan als ze dat wil een enorm verschil maken. Dat ze dat niet wil is er treurig. Want zoals je bij mijn broertje ziet, hij bloeit er echt van op dat hij die steun krijgt. Voor jonge kinderen met een moeilijke achtergrond is het nu eenmaal heel zwaar. Ze hebben allerlei emoties maar hun manier van coping is nog te primitief om te kunnen werken.



Zou je niet met de directie van de school anders kunnen overlegen over zo'n pestprotocol als de pestbus? Het werkt voor de kindjes echt super goed en er zit vaak een briefje. Zo leren ze zonder dat duidelijk is om welke klasgenootjes het gaat en dus zonder veroordeel te worden, wat voor effect hun gedrag heeft.



Ik hoop dat je iets kunt vinden wat werkt. Sterkte iig! En probeer je dochter te laten weten dat ze goed is zoals ze is en dat ze altijd met alles bij je terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 27 februari 2013 @ 09:16:

[...]





En Jacky12, mijn dochter speelde eens bij een vriendinnetje in de buurt van de school. Er kwamen een hoop kinderen samen en een paar begonnen iemand uit te schelden. Dochter en vriendinnetje zijn naar school gelopen en hebben dat gemeld bij de juf, die nog daar was. Antwoord van juf; school is voorbij, daar kan ik niks aan doen.



Dochter viel van haar geloof. Ik ook. Maar de verantwoordelijkheid van school houdt toch echt op bij het hek.







Ik zou niet van mijn geloof gevallen zijn. Wat jij omschrijft is het andere uiterste. Juf is geen maatschappelijk werkster of politie agent. Zij regelt het in de klas, voor de kinderen in die klas. Waar het dan ook maar mis is gegaan (binnen of buiten het hek), als er leerlingen betrokken zijn, dan pak je dat aan.

Als 1 van die kinderen zich ongelukkig voelt, dan MOET je daar iets mee.



Maar....zij hoeft geen oppas te zijn van kinderen die toevallig na schooltijd op het schoolplein rond hangen. Dan ga je maar naar je moeder/vader/oppas, dat zou ook mijn reactie zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. We hebben gisterenavond ouderavond gehad. En weer werd het eigenlijk afgewimpeld. Toen ben ik erg emotioneel geworden. Dat wij straks met een kind zitten dat levenslang getekend is door dit. En dat er iets aan gedaan moet worden.



10 minuten gesprek was natuurlijk te kortn. man en ik naar de ib-er en nog een half uur nagepraat.

Resultaat. Er komen wat meer observaties in en om de klas.

Het onderwerp pesten en negeren komt ter sprake. Mijn dochter krijgt op dat moment een computer opdracht over hetzelfde onderwerp. En er komen gespreken over hoe ze met mijn dochter moeten omgaan of kunnen omgaan.

En andersom krijgt mijn dochter gesprekken hoe ze moet reageren.



We hopen dat het gaat helpen.

We wachten het af. We geven het tot de zomervakantie en anders een andere klas erna of naar een andere school hier in het dorp.



(heeft het toch nog geholpen met jullie antwoorden in mijn achterhoofde en even netjes spreekwoordelijk met de vuist op tafel geslagen)
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je nu toch gehoord wordt en er iets gedaan wordt. Een observatie is een goed begin. Ik vind het wel wat raar dat je dochter tijdens die groepsgesprekken een andere opdracht krijgt. Als zij als uitzondering op de pc mag werken, verwijder je haar nog meer van de groep.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar misschien is het zo ook wat minder confronterend voor haar, als zij even wat anders mag gaan doen. Anders is het zo; de klas tegen/over dochter...

Eigenlijk moet de juf elke week/maand even met de klas praten over de sfeer in de klas en wat er speelt.



Fijn dat er wat gebeurt beppe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven