Cito Dé uitslag 2013

05-03-2013 15:11 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten er al ouders in spanning ? Ik wel...



Ik heb een ingewikkeld kind (HB, asperger , klas overgeslagen en faalangstig).. Zijn cito kan dus alle kanten op.. Hij heeft een laag zelfbeeld.. dus voor hém zou het zo fijn zijn als de score is wat hij graag wil (VWO)..



Voor óns maakt het niets uit, de school zijn we nog niet uit en hij is toch voor ons al een kanjer.. Maar ja.. dat kan ik wel zeggen, hij ziet dat anders..



Hoe is het bij jullie ? Ook in spanning en is de score wat jullie er van hadden gehoopt / verwacht ?
Alle reacties Link kopieren
Maar als ie nou heel laag scoort op de cito, dan is er toch nog altijd de leerkracht en zijn ouders die weten wat hij kan. Mag hij dan niet naar het vwo als jullie denken dat dat er bij hem wel in zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 05 maart 2013 @ 15:14:

Maar als ie nou heel laag scoort op de cito, dan is er toch nog altijd de leerkracht en zijn ouders die weten wat hij kan. Mag hij dan niet naar het vwo als jullie denken dat dat er bij hem wel in zit?CITO wordt steeds meer echt doorslaggevend. Vervolg school kijkt er streng naar
Alle reacties Link kopieren
Zal ik je wat verklappen.... Ze zijn al binnen bij ons op school, maar we houden het nog even voor ons zelf.

Volgens mij wordt het donderdag en vrijdag aan ouders en kinderen verteld.



'Onze' HB-asperger had een score van 550, misschien is dat wel jouw zoon, je weet maar nooit :D
Mijn nichtje heeft haar uitslag gisteren al gekregen, krijgen niet alle scholen ze op dezelfde dag?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo worden de uitslagen nog niet vrijgegeven als ze er al zijn, Kelso?
Helaas, niet vandaag..... Ik hoop morgen.



Eind van de week vind ik wel laat, de 15e moeten de inschrijvingen op de nieuwe scholen binnen zijn. Hier hangt de keuze van de school af van de score. Ik hoop dus echt dat ze hem morgen meekrijgt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzle schreef op 05 maart 2013 @ 15:25:

Hoezo worden de uitslagen nog niet vrijgegeven als ze er al zijn, Kelso?Omdat er donderdag en vrijdag gesprekken zijn gepland met ouders en leerlingen.
Je hebt toch twee varianten van de cito tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
quote:kelso schreef op 05 maart 2013 @ 15:23:

Zal ik je wat verklappen.... Ze zijn al binnen bij ons op school, maar we houden het nog even voor ons zelf.

Volgens mij wordt het donderdag en vrijdag aan ouders en kinderen verteld.



'Onze' HB-asperger had een score van 550, misschien is dat wel jouw zoon, je weet maar nooit :Dnee hoor.. hij heeft geen 550.. helaas
Hier uitslag; 541 punten. Prima dus! Kind heeft ADHD en een verbaal performaal kloof dus krijgt het niet kado, daarom ben ik trots
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt dat puntensysteem? wij hadden vroeger geen cito.
quote:Flashy schreef op 05 maart 2013 @ 15:33:

Hoe werkt dat puntensysteem? wij hadden vroeger geen cito.Kijk eens hier
Van Wiki:

De keuze voor de schaal 501-550 bij de standaardscores van de Eindtoets, komt voort uit de gedachte dat je voor deze toets geen voldoendes of onvoldoendes kunt halen. Cito wil om die reden voorkomen dat er geassocieerd wordt met de schoolcijfers 1-10, of met een IQ-score (intelligentietest), waar de scores meestal worden aangeduid met een gemiddelde van 100. Er is gekozen voor een schaal van 50 punten voor deze toets met 200 opgaven, omdat deze schaal nauwkeurig genoeg is voor het doel waar het bij de Eindtoets in de eerste plaats om gaat: het geven van een onafhankelijk advies over het best passende brugklastype voortgezet onderwijs.
quote:lizzy75 schreef op 05 maart 2013 @ 15:14:

Maar als ie nou heel laag scoort op de cito, dan is er toch nog altijd de leerkracht en zijn ouders die weten wat hij kan. Mag hij dan niet naar het vwo als jullie denken dat dat er bij hem wel in zit?Nee, die score is wel heel belangrijk, vroeger in mijn tijd ook al. Dat was echt de indicatie voor je niveau. Bij een score die echt niet in de lijn der verwachting ligt, wordt er soms een second opinion gedaan, herinner ik me nog.
quote:lizzy75 schreef op 05 maart 2013 @ 15:14:

Maar als ie nou heel laag scoort op de cito, dan is er toch nog altijd de leerkracht en zijn ouders die weten wat hij kan. Mag hij dan niet naar het vwo als jullie denken dat dat er bij hem wel in zit?



Dat gaat je niet helpen als je een slechte cito hebt gemaakt. Mijn jongste moet nog even, maar zijn cito was een paar weken geleden dramatisch slecht. Wij en zijn juffen stonden met onze oren te klapperen, want in de klas scoort hij normaal heel hoog, heeft verdiepingsstof, verbredingsstof, levelwerk en staat op de nominatie voor de Platoklas.

Maar als hij in groep 8 die cito ook zo verknalt, kunnen wij en de school nog zo hard roepen dat hij toch echt vwo kan doen, er wordt van die cito uitgegaan. En dan zal de school wellicht wel enige invloed hebben, maar van bijvoorbeeld een vmbo-advies kunnen ze toch echt geen havo, laat staan vwo-advies maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook voorbeeld, van kind dat hele lage cito-score had (onderkant VMBO), maar ouders en juf vonden toch dat HAVO er in moest zitten. Kind naar HAVO, haalde alleen maar onvoldoendes, dus nu naar VMBO en nu gaat het wel goed. Zo'n CITO heeft het vaak aan rechte eind.
Alle reacties Link kopieren
Nou.. lughnasadh.. Zo zwart wit is het niet.. Scores zijn wel belangrijk maar als schooladvies VWO is dan schrijven ze hem in op VWO..



Ik ga morgen iig aan de bak met school om te zien wat zij vinden ..



Kind is nu eenmaal ingewikkeld.. maar deze score past niet..totaal niet.. maar had ik wel verwacht.. kind is zo faalangstig..
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 05 maart 2013 @ 15:43:

Ik ken ook voorbeeld, van kind dat hele lage cito-score had (onderkant VMBO), maar ouders en juf vonden toch dat HAVO er in moest zitten. Kind naar HAVO, haalde alleen maar onvoldoendes, dus nu naar VMBO en nu gaat het wel goed. Zo'n CITO heeft het vaak aan rechte eind.Bij een gemiddeld kind wel.. Maar die van mij is juist niet gemiddeld.. Hoog IQ, klas overgeslagen.. maar is domweg onderpresteren en faalangstig.. tja.. dan kan je nog zo slim zijn maar als je angsten en je autisme je in de weg zitten.. dan is het een heel ander verhaal..
Alle reacties Link kopieren
Hij krijgt minimaal HAVO advies is ons al gezegd.. maar hij zelf wil naar het VWO.. en daar zetten we dus nu op in..
Alle reacties Link kopieren
Een Cito geeft niet altijd een goed beeld. Ik kan bijvoorbeeld geen meerkeuzevragen en daarom had ik een mavo- havo score. Normaal haalde ik altijd 8ten en 8ens ben ook naar het vwo gegaan gelukkig als het alleen aan de score had gelegen moest ik naar een mavo klas. Heb gewoon universiteit gedaan. Het is ook een moment opname. Stel je bent ziekig of je hebt faalangst.
Hier in de omgeving is het zo dat je bij scholen een bepaalde score moet hebben wil je er terecht komen. Dus stel dat de school als vereiste een minimale score van 532 telt en het kind heeft HAVO-advies gekregen, maar wel maar 531 of 530 gehaald, dan wordt het kind niet aangenomen.

Is bij veel vriendinnen van mij gebeurd toen ik jaren geleden in groep 8 zat.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 15:45:

[...]





Bij een gemiddeld kind wel.. Maar die van mij is juist niet gemiddeld.. Hoog IQ, klas overgeslagen.. maar is domweg onderpresteren en faalangstig.. tja.. dan kan je nog zo slim zijn maar als je angsten en je autisme je in de weg zitten.. dan is het een heel ander verhaal..

Maar daar houdt dit kind toch op VO altijd last van?



(enne.... noem mij iemand met een 'gemiddeld kind')
Alle reacties Link kopieren
Het niveau is voor ons niet lijdend.. wel waar hij past.. Onze middelste had wél hoge score voor CITO maar zit op VMBO-TL daar zit hij het beste op zijn plaats. Onze oudste had ook geen denderende score en doet nu gemakkelijk de HAVO.. Maar daar was LVS enorm duidelijk en helder hoe het kind in elkaar stak..



Maar onze jongste spant de kroon.. Hij is zo ingewikkeld, zo niet te volgen.. dus die cito score was voor ons niet onverwacht..
quote:poldervrouw schreef op 05 maart 2013 @ 15:44:

Nou.. lughnasadh.. Zo zwart wit is het niet.. Scores zijn wel belangrijk maar als schooladvies VWO is dan schrijven ze hem in op VWO..



Ik ga morgen iig aan de bak met school om te zien wat zij vinden ..



Kind is nu eenmaal ingewikkeld.. maar deze score past niet..totaal niet.. maar had ik wel verwacht.. kind is zo faalangstig..



Als mijn zoon straks in groep 8 vmbo-punten scoort op de cito, bij wijze van spreken, gaat de school toch echt niet vwo adviseren. Ook al zou hij dat wel kunnen. Daarnaast zou de beoogde middelbare school hem ook niet aannemen met die punten, hoe hard de school ook zou roepen dat hij echt veel beter kan.



Mijn oudste heeft die cito vorig jaar gehad. Hij had zo'n hoge score dat er geen enkel probleem was, maar verschillende klasgenoten werden door de beoogde middelbare school afgewezen op grond van de score, ook met bemiddeling van de basisschool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven