Waar kan ik manzaad kopen?

04-03-2013 13:55 84 berichten
Ik ben op zoek naar maanzaad om op de korst van mijn zelfgebakken broden te doen. Ik kon het bij AH niet kopen. De molen hier in mijn buurt verkoopt het ook niet.

Weet iemand waar ik het wel kan kopen?

Bedankt
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 maart 2013 @ 13:55:

Ik dacht dat je sperma zocht.Jij ook al?
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor de topictitel aangeklikt haha. Ik hoopte al op een verspreking : D
quote:Plazilla:

Maanzaad als drug

Enkele jaren geleden werd er in de Verenigde Staten een agent geschorst, nadat uit een drugstest bleek dat hij drugs had gebruikt. De man bleef maar ontkennen en na een uitgebreid onderzoek bleek dat het slechts een paar bolletjes met maanzaad waren die de onterechte beschuldiging hadden veroorzaakt.

Herkomst en eigenschappen

Maanzaad is afkomstig van de bolpapaver. Deze plant wordt ook wel slaapbol genoemd omdat hij zeer giftig sap bevat dat in bepaalde doseringen zelfs dodelijk is. De bolpapaver komt enkel in het Midden-Oosten in het wild voor, waar de maanzaadjes ruim 4000 jaar geleden al werden gebruikt vanwege hun pijnstillende werking: het maanzaad bevat namelijk opium.

De maanbol waaruit het zaad wordt gewonnen, vormt zich nadat de plant is uitgebloeid en vertoont kleine openingen zodra het zaad rijp is. Wanneer de steel van de bolpapaver vervolgens door de wind wordt bewogen, slingert het droge, blauwgrijze zaad uit de maanbol en kunnen zich nieuwe planten vormen op de plekken waar de zaadjes neerkomen.

Een onschuldig broodje

De term opiaten duidt op de alkaloïden die aanwezig zijn in opium, een extract uit de slaapbol. Deze alkaloïden worden onder andere gebruikt in morfine, thebaïne, codeïne en heroïne. Alhoewel het maanzaad slechts enkele sporen van de actieve stoffen in opiaten bevat, kan een grote hoeveelheid van het maanzaad schadelijk zijn en waanbeelden veroorzaken.

De bolpapavers worden tegenwoordig in veel landen gekweekt, waaronder ook Nederland, en het maanzaad wordt vooral gebruikt voor op brood en bolletjes. Aangezien drugstests ook na het eten van dit zaad positief uitslaan, zijn al in vele landen werknemers onterecht beschuldigd van drugsgebruik.

Van bakker tot junk

In 1997 werd een 26-jarige bakker met spoed opgenomen in het ziekenhuis nadat hij een ernstige epileptische aanval had gehad. De artsen veronderstelden dat er sprake was van een overdosis heroïne, maar de man ontkende dit. Toch bleek in zijn bloed een grote concentratie morfine aanwezig.

Een collega van de bakker meldde een dag later dat er de laatste weken steeds meer maanzaad was besteld, tot wel 25 kilo per week, terwijl de bakkerij slechts drie kilo per week nodig had. De bakker gaf vervolgens toe 's avonds in de bakkerij maanzaadthee te drinken. Doordat hij de hoeveelheden maanzaad geleidelijk had vergroot, tot wel vier kilo per dag, was zijn bloed langzaam gewend geraakt aan de morfine. Bij zijn opname in het ziekenhuis vertoonde het bloed van de man daardoor een morfinegehalte dat drie keer zo hoog was als dat van een heroïneverslaafde die aan een overdosis sterft.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Wikipedia:

Blauwmaanzaad waarbij de zaden worden gebruikt als maanzaad voor "op de broodjes".

Het zaad bevat vrijwel geen opiaten, maar een test op verdovende middelen zal na het consumeren van een grote hoeveelheid maanzaad wel een positieve uitslag vertonen.
Dan rest mij nu nog de vraag:

voor óp of ín je brood?
quote:Amand schreef op 04 maart 2013 @ 15:07:

Ik sta er bekend om dat ik het gratis weggeef.Ja en dan ook nog meer gratis `gemekker` over alimentatie zeker, nee dank je .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Ik heb vandaag maanzaad kunnen kopen bij de molen! Nu maar hopen dat ik niet high word Ik zal er niet teveel van eten.

Armand, ik hoef jouw zaad niet

Ik ben lekker bezig met broden bakken en tegenwoordig komen ze uit de oven... heerlijk! Vooral als ik het deeg na de eerste rijs even door maanzaad en/of sesamzaad rol. Als het brood uit de oven komt zit het vooral aan de buitenkant van mijn brood dus in mijn beleving is dat óp mijn brood.
Prachtige titel !

Succes met je broodje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:kleinevos schreef op 08 maart 2013 @ 18:59:

Dan rest mij nu nog de vraag:

voor óp of ín je brood?Als je het zelf bakt: Wat jij maar wilt. Spacecake is nog niet uit, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven