Aanloopkatje, en nu?

08-03-2013 20:09 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit hier net een klein katje enoooooooorm hard te miauwen voor mijn deur....



Deur open gedaan; een klein zwart katje van hooguit een maand of vier.

Zo aanhankelijk als de pest.



De straat door geweest, niemand kent hem, zeggen alleen hem wel eens gezien te hebben.

Ik ben bij de mevrouw van Amivedi terecht gekomen, die heeft mijn gegevens.



Katje nu maar in huis genomen....



Maar ja, mijn kat staat niet te springen.

Katje heeft net de halve etensbak van mijn kat leeg gegeten, beestje lijkt uitgehongerd. Mijn kat heeft nog niet aangevallen, maar blaast als een gek.

Ik vind het niet tegen vallen.



Wat doe ik het best?

Katten uit elkaar zetten? Of het zo laten zolang als mijn kat niet aanvalt? Kleintje vindt alles best trouwens, die loopt rond of hij nooit anders gedaan heeft.



Ik houd katje sowieso vannacht binnen. Het is hondenweer, ik gooi zo'n beetje niet de straat op.

Hoop eigenlijk dat de eigenaar zo op de stoep staat.

Dat, of dat de eigenaar nooit meer komt en mijn kat vriendjes wordt met de aanlooppoes



Tips?



Help!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:laure schreef op 11 maart 2013 @ 21:24:

[...]





Ik vind het leuk dat buurkatten in mijn tuin op bezoek komen.

Ik niet. Ik heb veel vogelhuisjes in mijn tuin en ik voer ze in de winter ook bij.



Verder heb ik een hond die katten door midden bijt. Is ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
OMG, gaan we nu in el-luk topic deze uitgekauwde discussie voeren?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 11 maart 2013 @ 21:32:

OMG, gaan we nu in el-luk topic deze uitgekauwde discussie voeren?over wat je wel of niet leuk vindt valt niet veel te discussiëren
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 11 maart 2013 @ 21:32:

OMG, gaan we nu in el-luk topic deze uitgekauwde discussie voeren?

Yep.

Hoe vaker mensen het horen, hoe groter de kans dat ze toch een keer inzien dat ze niet goed bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 11 maart 2013 @ 22:05:

[...]



Yep.

Hoe vaker mensen het horen, hoe groter de kans dat ze toch een keer inzien dat ze niet goed bezig zijn.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 11 maart 2013 @ 22:05:

[...]



Yep.

Hoe vaker mensen het horen, hoe groter de kans dat ze toch een keer inzien dat ze niet goed bezig zijn.





Dat denk ik niet.



Mijn kat doet het op de kattenbak omdat ik anderen niet op wil zadelen met haar stront, maar van die hitsige berichtjes van mensen zoals jij krijg ik de neiging om de kattenbak alsnog te legen in andermans tuin (bij wijze van spreken).



Lord.
Alle reacties Link kopieren
Ohja en een mooi verhaal natuurlijk van Marels. Fijn om te weten dat er mensen zijn die aandacht hebben voor dieren en zo correct mogelijk handelen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat iones niet alleen om de kattenpoep, winterteen. Maar ook, en ik denk zelfs nog het meest, om de veiligheid van de kat.
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_Acy schreef op 11 maart 2013 @ 22:28:

Het gaat iones niet alleen om de kattenpoep, winterteen. Maar ook, en ik denk zelfs nog het meest, om de veiligheid van de kat.Ze schrijft over lastig vallen van andere mensen. Ik ken nu juist veel mensen die buurkatten in hun tuin leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
En niet alle andere mensen reageren zo tof op buurkatten in de tuin.

Je hebt mensen die bv met een buks (schrijf ik dat goed?) op katten schieten.



Als je iones een beetje kent weet je dat ze een dierenvriend is. En staat veiligheid van een dier bij haar voorop.
Alle reacties Link kopieren
quote:winterteen schreef op 11 maart 2013 @ 22:16:

[...]





Dat denk ik niet.



Mijn kat doet het op de kattenbak omdat ik anderen niet op wil zadelen met haar stront, maar van die hitsige berichtjes van mensen zoals jij krijg ik de neiging om de kattenbak alsnog te legen in andermans tuin (bij wijze van spreken).



Lord. Doen joh!
Alle reacties Link kopieren
quote:missy_Acy schreef op 11 maart 2013 @ 22:28:

Het gaat iones niet alleen om de kattenpoep, winterteen. Maar ook, en ik denk zelfs nog het meest, om de veiligheid van de kat.

Dit speelt zeker een rol.



En niet voor niets. Mijn man had 2 honden en die liet hij maar aantodden overal, net zoals veel kattenmensen met hun kat laten doen. Ik keurde dat af en toen ik eenmaal bij hem woonde, hadden de honden al zoveel jachtpassie ontwikkeld, ze waren niet meer te houden. Daarbij opgeteld dat mijn man het vertikte om deuren achter zich dicht te doen, zodat ze gelegenheid kregen om te ontsnappen. Ik zei "dat blijft niet goed gaan" en "als een van de twee iets overkomt, dan is dat de jongste". Hij zei "waarom zou het niet goed gaan?" Ik antwoordde "omdat er allerlei gevaren zijn zoals gevaarlijke mensen, verkeer en alle gevaarlijke dingen die wij nog niet hadden kunnen bedenken en waar wij geen erg in hadden."



En op een dag was het zo dat ze loerden totdat de buitendeur open ging en SJOEF! Weg waren ze! Ze drongen zich langs hem heen door de buitendeur en renden knoelhard weg.



Totdat de jongste in de septic tank bij de buurman belandde tijdens rattenjacht. Ze had zich kennelijk ingegraven.

Het wateroppervlak stond ver beneden de rand, dus ze kon onmogeljk er weer uit komen. De buurjongen hoorde haar huilen, hij stak zijn arm naar binnen in een poging haar eruit te halen, en ineens hoorde hij haar niet meer. Ze was verdronken.



En dit is niet mijn manier om met honden om te gaan, en ik had nooit gedacht dat een hond van mij op zo'n manier om zou komen (want ze was inmiddels ook van mij en ik hield zielsveel van haar). En ik was zó kapot en zo kwaad op mijn man omdat hij oorzaak was van mijn grote verdriet. Die nacht hebben we van de stress niet kunnen slapen om wat zij had moeten doorstaan toen ze stierf.



En vele kattenmensen nemen dit risico willens en wetens omdat hun kat anders niet te houden zou zijn of ongelukkig, zogenaamd "uit liefde' omdat ze "anders egoistisch zijn".

Nou, liever mijn hond een beetje laten balen omdat ze haar zin niet krijgt, dan dat ik zo'n enorm verdriet moet doorstaan. Liever geen hond dan zoiets meemaken. Maar ja, ik hou dan ook van mijn honden.



En als mensen van hun kat houden zoals ik van mijn honden hou, dan voelen ze zich net zo als ik toen ik mijn hond verloor. En geloof me, dat doet zo'n pijn, dat wil je echt niet meemaken!
Alle reacties Link kopieren
Iones,



Ik ben gek op mijn katten en onze hond en mijn dochter is ook gek op haar poes, maar jij bent niet de persoon om te oordelen of zij haar kat wel of niet binnen kan houden!
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 12 maart 2013 @ 17:03:

Iones,



Ik ben gek op mijn katten en onze hond en mijn dochter is ook gek op haar poes, maar jij bent niet de persoon om te oordelen of zij haar kat wel of niet binnen kan houden!In veel gevallen kun je de kat best op je eigen terrein houden (ik zie ook liever dat katten dan tenminste in de tuin komen, dan dat ze helemaal binnen blijven). Daar zijn wel middelen voor. Maar daar moet je je in willen verdiepen. En dat kost natuurlijk geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je redenering Iones. Hoewel hier veel discussie over mogelijk is ben ik echter niet overtuigd dat alle katten gewend kunnen raken aan een binnenleven en zich dan voldoende happy kunnen voelen.

Ja, als ze altijd binnen worden gehouden lopen ze geen risico voor de door jou aangegeven gevaren. Hetzelfde geldt voor mensen en vooral de meer kwetsbaren zoals kinderen. Maar leven brengt risico’s met zich.



Overigens kunnen zich ook binnenshuis rampen voordoen; ik meen me een topic te herinneren waar een jong katje op een vreselijke manier binnenshuis gewond of dood was geraakt en de TO had er een enorm trauma van.



Ik kan me voorstellen dat je geen kat neemt of de kat niet buiten laat komen als je aan een drukke weg woont. Maar tenzij er ernstige risicosituaties zijn, zie ik niet waarom mensen niet voldoende van hun katten zouden houden wanneer ze hun katten buiten laten. Integendeel:



“Het antwoord op de vraag 'binnen of buiten' hangt in de praktijk af van het karakter van uw kat en van de omstandigheden bij u in huis en in de omgeving.



De ene kat zal zich sneller en beter aanpassen aan het binnenleven dan de andere. Een kat die al jaren buiten komt, zal waarschijnlijk nooit meer wennen aan een leven binnenshuis. Dierenartsen in de Verenigde Staten zeggen dat veel katten als ze binnen worden gehouden onherroepelijk gedragsproblemen ontwikkelen als ze geen speciaal behandelprogramma volgen. Behandeling is gericht op het voorkomen en ombuigen van probleemgedrag en wordt vaak ondersteund door een tijdelijke toediening van angstonderdrukkende medicijnen. Helaas lost een tijdelijke toediening van angstremmers het onderliggende probleem, de stress van de opsluiting, niet op waardoor veel katten in de VS uiteindelijk langdurig medicijnen nodig hebben. Soms is het slimmer om een actieve buitenkat zijn gelukkige maar risicovolle leventje buiten te gunnen in plaats van hem te dwingen tot een lang maar treurig leven opgesloten in huis.”

http://www.licg.nl/112/pr ... kat-binnen-of-buiten.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven