Mag het weer terug naar de jaren 70?

07-03-2013 21:36 1100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me stiekem wel eens af. Maar misschien ben ik wel een slechte moeder hoor. Een moeder die haar kind niet het heilige boontje van de klas vindt en die ook niet zo bang is aangelegd voor elk kwaad dat een mens kan overkomen.



Ik wil weer een meute kinderen achterin de auto kunnen flikkeren zonder stoeltjes en indien nodig gordels.



Ik wil weer dat kinderen kunnen pitten op de achterbank van de auto als je ergens ver rijdt.



Ik wil weer dat je je kind met 6 jaar in redelijkheid naar buiten kunt schoppen en erop vertrouwd dat je kind niet meteen in 7 sloten tegelijk loopt.



Ik wil weer dat je je kind een sleutel mag geven voor om zijn/haar nek en dattie zelf naar huis mag, zonder dat het zielig is.



Ik wil weer dat ouders niet spastisch en in alle staten reageren als je kind toevallig een half uurtje later thuis gebracht wordt van het (uitgelopen) kinderfeestje.



Ik wil geen stomme helm op hoeven zetten en een knaloranje wapperende vlag achterop het fietsie.



Ik wil weer dat mijn kind mag rolschaatsen skeeleren zonder dat ik haar eerst helemaal moet insnoeren in knie, elleboog en hoofdbeschermers.
quote:valentinamaria schreef op 12 maart 2013 @ 21:06:

nee, ik waag me niet zonder harnas buiten.

en omdat de meeste ongelukken thuis gebeuren doe ik ook zo min mogelijk huishoudelijk werk.Dat is nog eens een goed argument om niet te poetsen. En dan de rotzooi laten liggen zodat de kinderen leren hun nek te breken?
quote:saaaaar81 schreef op 12 maart 2013 @ 21:07:

[...]





Dank je. Ik heb het er best moeilijk mee besefte ik me vandaag.
Alle reacties Link kopieren
zo leren kinderen wel hoe een parcours werkt istar.

en hun ruimtelijk inzicht wordt vast beter.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht niet eens een lolobal.



Maar goed, dankzij mijn zo-niet-jaren-'70 ouders ben ik opgegroeid tot een volwassene die óveral bang voor is en die gebukt onder zorgen, met opgetrokken schouders (en kraag) rond zich heen spiedend door het leven gaat, altijd op zoek naar mogelijk gevaar waar ik mijn kind tegen moet beschermen.



Of het komt niet door mijn ouders, maar door de autostoeltjes, dat kan ook natuurlijk. Dat lijkt me zelfs een stuk waarschijnlijker. Dus.



Morgen weer naar de dokter voor nieuwe pillen voor mij en een paar nieuwe shots vaccinatie voor mijn kind. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn immers.



*trekt helmpje recht*
Alle reacties Link kopieren
Dit gaan we nooit eens worden, is een eindeloze discussie.



Kennelijk is het volgens sommigen een goed idee als kinderen hun lichaam leren kennen door hun gezicht open te vallen op een stoeptegel bij het buiten spelen. Probeer eens hoe aangenaam dat is zou ik zeggen.



Ik ben er wel klaar mee. Mijn twee watjes liggen op bed, ik ga een topicje verder kijken. Toedeloe!
Alle reacties Link kopieren
Rages onder de jeugd

De klik klak is in de jaren 70 een kortstondige, maar overweldigende rage. Het zijn twee harde ballen, elk met een touwtje verbonden aan een plastic ring die je vasthoudt. Je laat ze afwisselend boven en onder je pols tegen elkaar slaan. Vaak gaat het mis, dan slaat zo'n kogel hard op het kinderpolsje met polsbreuken tot gevolg. Ziekenhuizen hebben het zo druk met alle verwondingen dat de klik klaks na een jaar alweer verboden worden.





Goh.................
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh, nog een ding wat me te binnen schoot:



Mijn man heeft zo'n fijne beschermde jeugd gehad, ik niet. Ben er best jaloers op. Ik heb de voorbeelden die typerend zijn niet als prettig ervaren en ben een echte schijtluis. Man niet.
Alle reacties Link kopieren
Gunst ja, klik-klaks. Dát deden we tussen het knikkeren en touwtje springen door.



En een paar jaar daarna had je van die halve rubberen ballen die je binnenstebuiten duwde en op de grond legde, dan sprongen ze omhoog. Werden ook verboden trouwens, omdat een paar sukkels dat ding niet op de grond legden, maar op hun oog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 12 maart 2013 @ 21:24:

Gunst ja, klik-klaks. Dát deden we tussen het knikkeren en touwtje springen door.



En een paar jaar daarna had je van die halve rubberen ballen die je binnenstebuiten duwde en op de grond legde, dan sprongen ze omhoog. Werden ook verboden trouwens, omdat een paar sukkels dat ding niet op de grond legden, maar op hun oog. Wanneer het mogelijk is zal men het doen
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder verzuchtte trouwens in de jaren zeventig (nou vooruit.. en tachtig) over de dingen die zij vroeger "nog" mocht, dat het achteraf gezien eigenlijk te idioot voor woorden was dat ze dat zomaar zonder erover na te denken deden. En dat het toch mooi was dat we tegenwoordig (jaren '70 had ze het over dus) wat beter nadachten voordat we onze kinderen ermee lieten spelen. Denk bijvoorbeeld aan de loodhoudende verf die in de jaren '50 nog op blikken kinderspeelgoed zat en die in de jaren '70 verboden was.
Ik heb nog zo'n klik-klak gekocht voor mijn dochter. Jeugdsentiment, stoute moeder ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 12 maart 2013 @ 21:26:

[...]





Wanneer het mogelijk is zal men het doen





Ja, maar ze léérden er wel iets van (al zagen ze er niets van terug... nou ja, niet met dát oog althans).



En ook niet onbelangrijk: het werd verboden. De betutteling uit de jaren '70 en '80.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 12 maart 2013 @ 21:24:

Gunst ja, klik-klaks. Dát deden we tussen het knikkeren en touwtje springen door.



En een paar jaar daarna had je van die halve rubberen ballen die je binnenstebuiten duwde en op de grond legde, dan sprongen ze omhoog. Werden ook verboden trouwens, omdat een paar sukkels dat ding niet op de grond legden, maar op hun oog. Als je ze wel op de grond legde sprongen ze alsnog in je oog.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 maart 2013 @ 21:31:

[...]





Als je ze wel op de grond legde sprongen ze alsnog in je oog.Maar daarmee trok je dan weer niet je oog uit je kas omdat dat ding hartstikke vacuüm zoog.
Alle reacties Link kopieren
(Dus van mijn manier leerde je méér! )
Alle reacties Link kopieren
Ik brak mijn arm toen ik op mijn kousenvoetjes over het zeil in de woonkamer liep en uitgleed. Levensgevaarlijk, op kousen lopen.

Daarna verkeerd gediagnostiseerd en daardoor voor de rest van mijn leven een beperkte armfunctie, dat kon toen nog, een arts die zijn werk niet goed deed.



Maar ik kan dan nu wel heel goed autorijden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 12 maart 2013 @ 21:50:

Ik brak mijn arm toen ik op mijn kousenvoetjes over het zeil in de woonkamer liep en uitgleed. Levensgevaarlijk, op kousen lopen.



Dus dan maar nooit meer op kousenvoetjes in het huis lopen?



Waar moet dit alles heen? Hoe kun je nog normaal functioneren als straks alles eng is en dus afgeschermd moet worden?



Is dat wat we willen? Een samenleving zoals in Amerika met allerlei onzinmaatregelen en vol met massahysterie?
quote:Beeldig schreef op 12 maart 2013 @ 21:33:

(Dus van mijn manier leerde je méér! )Aha het is weer tijd voor het belachelijk maken van het onderwerp, omdat het echt discussieren op grond van argumenten te lastig is gebleken.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 21:53:

[...]



Dus dan maar nooit meer op kousenvoetjes in het huis lopen?



Waar moet dit alles heen? Hoe kun je nog normaal functioneren als straks alles eng is en dus afgeschermd moet worden?



Is dat wat we willen? Een samenleving zoals in Amerika met allerlei onzinmaatregelen en vol met massahysterie?





Daar ga je weer.



Over hysterie gesproken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 21:53:

[...]



Dus dan maar nooit meer op kousenvoetjes in het huis lopen?



Waar moet dit alles heen? Hoe kun je nog normaal functioneren als straks alles eng is en dus afgeschermd moet worden?



Is dat wat we willen? Een samenleving zoals in Amerika met allerlei onzinmaatregelen en vol met massahysterie?quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 21:55:

[...]



Aha het is weer tijd voor het belachelijk maken van het onderwerp, omdat het echt discussieren op grond van argumenten te lastig is gebleken.Ja, helemaal eens. Veiligheidsmaatregelen worden belachelijk gemaakt en echt discussiëren op grond van argumenten wil maar niet lukken inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Of bedoelde je dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom wel weer terug als er normaal en inhoudelijk gediscussieerd kan worden...
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 12 maart 2013 @ 21:24:

Gunst ja, klik-klaks. Dát deden we tussen het knikkeren en touwtje springen door.



En een paar jaar daarna had je van die halve rubberen ballen die je binnenstebuiten duwde en op de grond legde, dan sprongen ze omhoog. Werden ook verboden trouwens, omdat een paar sukkels dat ding niet op de grond legden, maar op hun oog.



Ik heb ooit zo'n plofbal op de ronde knop van mijn vaders luie stoel gelegd, toen hij daar zijn avonddutje lag te doen. Naast zijn oor.

De arme man sprong samen met de halve bal een meter de lucht in.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 21:53:

[...]



Dus dan maar nooit meer op kousenvoetjes in het huis lopen?



Waar moet dit alles heen? Hoe kun je nog normaal functioneren als straks alles eng is en dus afgeschermd moet worden?



Is dat wat we willen? Een samenleving zoals in Amerika met allerlei onzinmaatregelen en vol met massahysterie?



Ja, dat is wat we willen.



Serieus Iris, you lost me. Ik vind dat je enorm doordraaft, dat je appels met peren vergelijkt en dat je koste was kost je theorie bevestigd wil zien.



Er is toch ook nog een middenweg, heb je daar wel oog voor (misschien ben je geraakt door een plopbal in de jaren 70)?



Hoe dan ook, ik ben blij met autostoeltjes en -gordels, met rubberen tegels of zand onder het klimrek, met het rookverbod in openbare ruimten, met de jaarlijkse APK-keuring, met normering voor schadelijke stoffen, met het verbod op DDT, dat DES niet meer wordt voorgeschreven, met fietsstoeltjes die er voor zorgen dat kindervoeten niet tussen de spaken kunnen komen, enz enz.



Wat mij betreft weegt het ruimschoots op tegen het leed dat fietshelmpje heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven