Hypotheek,moeilijk?

14-03-2013 11:52 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor mensen nu vaak zeggen dat het zo moeilijk is om een hypotheek te krijgen.

Net las ik in een ander topic iemand zeggen dat ze geen hypotheek kon krijgen ivm de studieschuld.



Ik heb in augustus vorig jaar een hypotheek afgesloten samen met vriend. Op 1 salaris (voor de veiligheid) wel op 2 namen. Beide een studieschuld van 15.000.

Een 'gewoon' modaal salaris. (HBO)



Toch hebben wij een behoorlijke hypotheek af kunnen sluiten van rond de 240.000. Daar kun je een aardig huisje voor kopen.



Ik vraag me dan af, is er dan sinds die tijd al zoveel veranderd op de markt dat het nu nog moeilijker is? Hebben wij geluk gehad?

Bij ons is helemaal niet gevraagd naar een studieschuld oid.. Het ging eigenlijk heel soepel...



Hoe werkt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:foxytoxy, 10 minuten geleden

Gefeliciteerd, je hebt een rijke vriend.
Alle reacties Link kopieren
Met NHG is er geen cent afwijking mogelijk van de standaard regels. Ergens gaat er dus iets mis in jouw verhaal. Misschien bij de beeldvorming over wat een modaal inkomen is?

Studieschuld moest altijd al worden opgegeven maar pas per 1-1 zijn daar vaste regels voor. Verder is het nu niet veel moeilijker geworden om een hypotheek te krijgen dan voor 1-1. Je mag iets minder lenen en maandlasten zijn hoger maar dat was t eigenlijk wel.
quote:foxytoxy schreef op 14 maart 2013 @ 12:23:

[...]





Nee, dat maakt niet uit voor de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen.Ik dacht van wel, omdat dat ook invloed heeft op je maandelijkse kosten toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 14 maart 2013 @ 12:25:

[...]





Natuurlijk niet. Je hoeft niet altijd aan je grens te zitten. De hypotheek is dan gewoon 10000 minder omdat je 10000 euro minder hoeft te lenen aangezien je dat al zelf betaald.Ik ging nu over een specifiek geval. Waarin het dus wel ging over maximale hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Dat je uberhaupt een hypotheek afsluit als je er zo weinig van weet...
Ik denk dat vriend van TO gewoon aan haar een veel lager inkomen heeft verteld, zodat ze niet ineens een heleboel gaat uitgeven
Alle reacties Link kopieren
quote:PlofKipje84 schreef op 14 maart 2013 @ 12:25:

Lemonlover, niet alle mensen in de zorg hebben weinig verstand van economie hoor... Ik werk in de zorg en weet precies hoe het allemaal zit qua hypotheken, niet meer dan normaal bij zo'n financiële verplichting...zo was het niet bedoeld hoor! was gewoon een grapje en ging specifiek om anja. ik zit zelf ook niet in de economie maar ben ook redelijk op de hoogte. en vriendinnen die wel in de zorg zitten zijn ook prima in staat zelf hun belastingaangifte in te vullen! wilde niemand voor het hoofd stoten:)
Alle reacties Link kopieren
Ter beeldvorming: met een rente van 4,5% heb je op dit moment ¤ 51000,- inkomen nodig om een hypotheek te krijgen van ¤ 240000,-.
Zelf een jaar geleden een huis gekocht. ik studeerde nog en vriend was startende hbo-er. Verdiende iets onder modaal en onze max was rond de 160.000 euro.
Lemonlover, weet ik. Was ook vooral bedoeld met de opmerking over dat je bij dit soort verplichtingen toch wel moet weten waar je over praat... Ongeacht je beroep :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de studieschuld ligt het er maar net aan waar deze loopt. Als die bij de IB groep (die uit Leeuwarden, ook van de OV kaart), hoeft de studieschuld voor de hypotheekberekening niet meegenomen te worden. Is het een lening bij een bank of andere geldverstrekkende instantie, dan moet de schuld wel meegenomen worden in de berekening. Simpelweg omdat ze allebei onder andere condities zijn verstrekt.
Alle reacties Link kopieren
ANJA ben je er nog, zijn hier genoeg meiden die je willen helpen maar dan moet je wel reageren. Als jij kunt aangeven wat je salaris strook aangaf toen je die moest overleggen (of salarisstrook van je vriend) kan hier verder gekeken worden. Tot op heden zou ik de conclusie willen trekken voor je dat je eens goed in de papieren gaat duiken en beoordeeld of wat er is afgesproken allemaal wel klopt op basis van wat hierboven is egzegd. Heb het vermoeden dat er iets heel erg mis is gegaan mits je vriend dus 55.000 euro per jaar verdient.
TO, als je hier zo weinig zicht op hebt weet je dan wel zeker dat alles goed geregeld is? het ene hypotheekmannetje is de andere niet en alleen omdat hij iets zegt hoeft het nog niet waar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 14 maart 2013 @ 12:34:

ANJA ben je er nog, zijn hier genoeg meiden die je willen helpen maar dan moet je wel reageren. Als jij kunt aangeven wat je salaris strook aangaf toen je die moest overleggen (of salarisstrook van je vriend) kan hier verder gekeken worden. Tot op heden zou ik de conclusie willen trekken voor je dat je eens goed in de papieren gaat duiken en beoordeeld of wat er is afgesproken allemaal wel klopt op basis van wat hierboven is egzegd. Heb het vermoeden dat er iets heel erg mis is gegaan mits je vriend dus 55.000 euro per jaar verdient.



Tenzij..



Maar verder: TO heeft toch helemaal geen probleem? En geen vraag eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:anjapanja schreef op 14 maart 2013 @ 11:52:



Ik vraag me dan af, is er dan sinds die tijd al zoveel veranderd op de markt dat het nu nog moeilijker is? Hebben wij geluk gehad?

Er is zeker heel veel veranderd en je hebt idd geluk dat je nog onder de oude voorwaarden een hypotheek hebt. Sinds 1 jan. is alleen nog de zeer ongunstige annuïteitenhypotheek mogelijk. Bij deze hypotheek bestaat steeds een kleiner gedeelte van de maandelijkse aflossing uit aftrekbare rente. Concreet betekent dit dat je nettomaandlast steeds verder stijgt. Een risicovolle hypotheek dus, want een soort glazen bol veronderstelling dat je in de toekomst hogere hypotheeklasten kunt betalen dan nu.
Mijn man verdient boven modaal en wij kunnen ook écht geen 240.000 lenen hoor! Wij komen tot 197.000. Ergens klopt er zeker iets niet, of je moet volledig aflossingsvrij hebben? ( en dan heb je vanaf 1 april een probleem) Maar zelfs dan niet denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:elliekanellie schreef op 14 maart 2013 @ 12:34:

Wat betreft de studieschuld ligt het er maar net aan waar deze loopt. Als die bij de IB groep (die uit Leeuwarden, ook van de OV kaart), hoeft de studieschuld voor de hypotheekberekening niet meegenomen te worden. Is het een lening bij een bank of andere geldverstrekkende instantie, dan moet de schuld wel meegenomen worden in de berekening. Simpelweg omdat ze allebei onder andere condities zijn verstrekt.Dit is niet waar. Een studieschuld van DUO moet tegenwoordig wel degelijk worden meegenomen bij de berekening van de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 14 maart 2013 @ 12:56:

Mijn man verdient boven modaal en wij kunnen ook écht geen 240.000 lenen hoor! Wij komen tot 197.000. Ergens klopt er zeker iets niet, of je moet volledig aflossingsvrij hebben? ( en dan heb je vanaf 1 april een probleem) Maar zelfs dan niet denk ik.



Ook dit klopt niet, je hypotheekvorm heeft geen invloed op het bedrag wat je mag lenen. Daarnaast hebben mensen die een volledig aflosvrije hypotheek hebben geen probleem vanaf april. Als je die hebt mag je die gewoon houden met behoud van de rente aftrek.



(Daarnaast kan een hypotheek met NHG die vorig jaar is afgesloten niet volledig aflosvrij zijn, dat mocht toen ook al niet als je je huis voor meer dan 50% financieerde.)
Alle reacties Link kopieren
quote:mooiedromen schreef op 14 maart 2013 @ 13:03:

[...]





Dit is niet waar. Een studieschuld van DUO moet tegenwoordig wel degelijk worden meegenomen bij de berekening van de hypotheek.Wij hebben in januari een hypotheek afgesloten en hoefden NIET onze studieschuld op te geven. Ook voor de NHG maakt het niet uit. Wél is het voor jezelf slim om na te gaan of je de maandlasten kan betalen, als het goed is kijkt de bank/hypotheker daar samen met jou naar. Verder zijn de regels wel aangescherpt per 1/1, voor ons betekende dat dat we ineens minder konden lenen dan een maand eerder in december (zelfde inkomen). Verder zit je inderdaad vast aan een anuiteitenhypotheek, dus de maandlasten liggen hoger dan bij bijv. aflossingsvrij. En ik hoef vast niet toe te voegen dat jullie hypotheekbedrag niet klopt met een modaal salaris
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 14 maart 2013 @ 12:27:

[...]



Ik dacht van wel, omdat dat ook invloed heeft op je maandelijkse kosten toch?



Zie post hierboven: het vaststellen van wat je maximaal mag lenen is enkel van je inkomen afhankelijk.



Je keuze voor hypotheekvorm komt daarna, en dat bepaalt vervolgens hoeveel je per maand daadwerkelijk moet gaan afdragen.
Alle reacties Link kopieren
Mooiedromen: "ze" zeggen dat er strenger op wordt gelet, maar het is ook niet te controleren als je zelf niet verteld dat er een studieschuld is....

http://financieel.infonu. ... met-een-studieschuld.html
anoniem_159601 wijzigde dit bericht op 14-03-2013 13:22
Reden: Typefoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat TO zegt is sowieso niet waar. Volgens haar hebben ze nu een hypotheek waar de eerste jaren niet op afgelost hoeft te worden. Maar als je een hypotheek afsluit met NHG dan mag je volgens de 'oude' regels maximaal 50% aflossingsvrij financieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:elliekanellie schreef op 14 maart 2013 @ 12:34:

Wat betreft de studieschuld ligt het er maar net aan waar deze loopt. Als die bij de IB groep (die uit Leeuwarden, ook van de OV kaart), hoeft de studieschuld voor de hypotheekberekening niet meegenomen te worden. Is het een lening bij een bank of andere geldverstrekkende instantie, dan moet de schuld wel meegenomen worden in de berekening. Simpelweg omdat ze allebei onder andere condities zijn verstrekt.Oh crap, misschien moet ik dan toch wat gaan regelen met mijn studielening bij dezelfde club in Groningen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft to inderdaad weinig zicht op de hypotheek. Misschien maar goed dat ze een mannetje hadden. ( of juist niet).



Ik heb zelf ook niet zoveel zicht op bedragen of de precieze regels. Ik kan alleen maar afgaan op mijn ervaring.



Vriend studeert. Dus hij doet niet mee. Ik werk en studeer en heb inkomen van 45000. Heb vorig jaar mei de hele riedel doorlopen. Hebben een hypotheek op 1 salaris van 232.000 gekregen. Dat is niet zoveel als to maar wel meer dan 190.000 wat ik ergens zag staan.

Vriend heeft wat eigen vermogen maar dat zit niet in hypotheek.

Beiden studieschuld, niet bkr en niet meegenomen. We lossen net als to de eerste paar jaar niet 100% af maar de helft ( dat is t minimum).



Maargoed, ik weet er het fijne niet van. Ik wert hoe onze situatie in elkaar steekt en daar heb ik me behoorlijk in moeten verdiepen, cijfers zijn niet mijn beste kant. Maar wij hadden een hypotheekadviseur, die heeft bemiddeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven