Schoonmoeder geeft mijn dochter een pak voor haar broek

23-05-2008 08:22 106 berichten
Ik zit met iets en ik hoef niet echt oplossingen, ik wil er gewoon eens over praten met mensen (moeders) die het volgende ook meegemaakt hebben want ik weet niet hoe ik moet reageren.

Mijn dochter is vier en het is een lieve meid. Ze heeft een eigen wil maar ik heb nog nooit opvoedingsproblemen met haar gehad, ze is eerder te lief (bijna een doetje soms) en verlegen dan brutaal en wild o.i.d.

Ze logeert regelmatig bij haar opa's en oma's en de laatste tijd gaat dat bij mijn schoonouders niet zo goed. Ze hebben haar erg, (heel erg) verwend en ze mag daar letterlijk alles. Ik heb al vaak uitgelegd dat ze dat niet begrijpt en dat ze grenzen nodig heeft. Helaas, ze nemen mijn man en mij als ouders niet serieus, nooit gedaan ook en slaan al onze regels en adviezen in de wind, geven ons kind veel te snoepen en cadeaus en zij bepaalt wat er gebeurt. Ik heb er begrip voor dat bij opa & oma andere regels gelden maar het is wel duidelijk dat het op den duur niet werkt als je zo'n kind de baas laat zijn.

Nu heeft ze van woensdag op donderdag bij haar opa & oma gelogeerd en was ze woensdagavond nog om kwart voor tien wakker, terwijl ze normaal gesproken om kwart voor zeven naar bed gaat en om zeven uur slaapt. Ze werd op een gegeven moment van vermoeidheid en opgefoktheid lastig en toen heeft mijn schoonmoeder haar een pak voor haar billen gegeven.

Dat vertelde ze me gisteren tussen neus en lippen door. Zelf hebben mijn man en ik onze dochter nog nooit geslagen en dat zijn we ook niet van plan. Het is helemaal geen kind wat een klap/tik 'nodig' heeft. Ze heeft zelfs al een jaar niet meer een paar minuutjes op de gang gezeten of zo, ze is heel volgzaam doorgaans.

Ik begrijp dat mijn schoonmoeder in wilde grijpen maar slaan dat gaat er bij mij niet in. Het gedrag van mijn dochter was in mijn ogen het resultaat van hun 'jij mag alles bij opa & oma' houding en dan uit frustratie gaan slaan als het niet gaat zoals je wil.....

Ik heb haar heel rustig gezegd wat ik er van vond maar van binnen kookte ik van woede. Ik heb ook gezegd dat de logeerpartijen vanaf nu verleden tijd zijn. Mijn man is het daarmee eens maar hij vond het moeilijk om er iets van te zeggen omdat zijn moeder volgens hem niet begrijpt wat ze fout heeft gedaan. In haar ogen is een pak voor haar broek heel gewoon en hoort het bij de opvoeding. Volgens hem zou ze nooit begrijpen waarom ik kwaad was.

Is het overdreven dat ik zo boos ben?

Hebben jouw ouders/schoonouders/andere familie je kind weleens fysiek gestraft en hoe reageerde je daar op?

Hoe is het nu met de verhouding met die persoon/en?

Hoe heb je het je kind uitgelegd of hoe hebt je er over gepraat?

Willen jullie even met me meedenken?

Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou woest zijn. En ik zou dit dus wel hebben laten merken. Ik vind het nog knap dat je rustig hebt kunnen blijven, ik geloof niet dat ik dat gekund zou hebben.

Ik heb verder geen tips voor je. Wellicht nog eens een goed gesprek met je schoonouders aangaan en aangeven wat je dwars zit qua hun manier van omgaan met dochter en dat je slaan echt onacceptabel vind?
Pfff Leo, geen ervaring hier, maar wat een rotsituatie zeg! Kan me voorstellen dat je pislink bent en groot gelijk dat je er iets van hebt gezegd.

Ik ben op zich geen tegenstander van een tik voor de kont of een tikkie op de hand, maar daar moet het wel bij blijven. En ik vind dat de ouders de enigen zijn die dat eventueel zouden mogen doen.

Misschien nog een keer praten als je niet meer boos bent?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Hoi eleonora,

Balen, echt zielig voor je dochter ook.

Voor mij zou dit een uitgemaakte zaak zijn: daar logeert ze dus nevernooit meer. Andere regels, beetje extra verwennerij, okee. Maar jullie hebben bepaalde opvoed-basics waar ze zich aan dient te houden.

Een extra koekje, iets later naar bed, okee, maar als jullie bijv. niet slaan, haar niet op de pc laten en haar niet laten vloeken (ik noem maar wat) dan zijn dat basiswaarden waarbinnen geen flexibiliteit is.

Knap dat je rustig bent gebleven!

Ik was ontploft, denk ik. Ga nog eens rustig ervoor zitten om met ze te praten, leg uit wat jullie zo erg vinden (ja, jullie, je man moet mee!) en maak een afspraak. Bijv. voor een mddagje bij opa en oma. Als dat goed gat (dus volgens jullie normen en waarden), dan misschien weer eens een dagje. enzovoorts.

Wat zegt je dochter hiervan? was ze overstuur?

succes!
Aan de ene kant je kind volstouwen met kado's en andere verwennerijen en als het ze dan even niet zint een pak voor dr broek?

Mijn kind zou daar dus niet meer gaan logeren.
Wisten zij dat jullie slaan not done vinden?

Ik kan me voorstellen dat je heel erg boos bent, omdat zij jullie regels in de wind slaan wat betreft slaan. Maar...zou je je dochter haar slaappartijtjes bij opa en oma ontnemen omdat ze 1 keer een fout hebben gemaakt? Ik kan me voorstellen dat dit je eerste reactie is, maar laat je dochter toch lekker genieten van oma en opa zolang het nog kan. Op voorwaarde natuurlijk dat dit slaan eens maar nooit weer was, en dat ze in het vervolg rekening houden met jullie wensen!
ik vind het niet overdreven van je hoor.........ik heb 3 kids en die worden ook niet geslagen......ook niet door opa en oma.......

heeft je dochter er vragen over?
Ik denk dat je niet overdreven hebt gereageerd, hoewel ik niet meteen de logeerpartijen af zou schaffen. Is het niet mogelijk om het nog eens te bespreken met schoonouders om toch een soort vaste lijn te hebben wat de opvoeding betreft. Dus ook echt zeggen dat fysiek geweld not done is bij jullie. Wanneer ze onhandelbaar wordt voor hun kun je haar misschien alsnog ophalen ofzo?

Wanneer je de logeerpartijen direct afkapt zal je dochter dit ook niet begrijpen zeker niet als ze vaak bij opa en oma komt/kwam.

Mijn schoonmoeder houdt er soms ook ouderwetsere ideen op na wat opvoeding betreft. Zelf hebben we nog geen kinderen, maar mijn neefje en pleegzoontje zijn hier vaak. Ik bespreek nu dan ook al dingen over hoe ik de opvoeding zie en dat ik van haar verwacht dat ze zich aan onze regels houdt zover mogelijk. Hier lijkt ze wel begrip voor te hebben. Ik snap best dat ze iets losser kan zijn en niet alles hoeft stipt, maar de grote lijnen wel. Veel te verwarrend voor een kind anders.

Ik zou trouwens ook bespreken dat ze zo laat naar bed gaat wanneer ze bij je schoonouders is. Haar hele ritme is dan naar de knoppe en vaak zijn kinderen een paar dagen erna nog steeds niet te genieten. Maar dan is ze natuurlijk weer bij jullie en hebben opa en oma hier geen last van. :smile:

Tja een lastige situatie. Ga topic in de gaten houden want ik vrees dat ik in de toekomst met soortgelijk bijltje moet gaan hakken. :cry:
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Normaal om zeven uur slapen en nu drie uur later nóg wakker zijn...dan is het toch niet gek dat een klein kind zich 'moe' gaat gedragen???!!! En dan moet het kind het ontgelden? Pfoe, ik zou hier echt heeeel link van worden.

Als je schoonouders niet bereid zijn zich wat meer van jullie regels aan te trekken, en niet inzien dat ze het gedrag van je dochter zelf hebben losgemaakt door haar zo lang wakker te houden, dan zou het bij mij ook afgelopen zijn met de logeerpartijtjes.
Ik zou eens samen met je man om de tafel gaan met je schoonouders en een goed gesprek aangaan. Dat júllie de ouders zijn, dat júllie bepalen hoe jullie dochter wordt opgevoed. Dat jullie het niet eens zijn met de manier waarop zij met haar omgaan, en dat dat volgens jullie ook de oorzaak is van het 'vervelende gedrag' die bewuste avond. Dat jullie begrijpen dat ze in wilde grijpen, maar dat jullie totaal niet achter die klap staan.

Ik denk dat dit goed moet worden uitgesproken, om vervelende situaties te voorkomen. Als jullie namelijk nu beslissen dat dochter niet meer bij opa&oma mag logeren, dan ljkt het mij van groot belang dat opa&oma goed begrijpen waaróm jullie deze keuze maken. Niet alleen ben je ze dat m.i. verplicht, het lijkt me ook verstandig om ruzies / scheve gezichten te voorkomen.

Succes, en nee, verder geen ervaring, no kids :no:
Leo, heel knap dat je rustig bent gebleven.

Ik ben niet tegen de 'corrigerende tik', maar dan moet het wel terecht zijn. In dit geval was het niet terecht. Absoluut niet. Als ik moe ben, word ik ook onuitstaanbaar.
Het is niet verwonderlijk dat je boos bent, dat voorop gesteld.

Ik ben het echter met je man eens. Je schoonmoeder is zich van geen kwaad bewust.

Zij heeft het beste met haar kleindochter voor en heeft daar, haar eigen, invulling aan gegeven middels een pak voor de billen. In haar ogen niets mis mee.

Echter, in jouw ogen, not done.

Je hebt nu in je emotie een aantal dingen meteen doorgevoerd die voor twee partijen niet leuk zijn.

Voor je dochter niet, die mag/kan niet meer logeren bij opa en oma, en voor je schoonmoeder die haar kleinkind niet meer te logeren krijgt.

Tijd voor een goed gesprek lijkt mij.

Uitleggen hoe jij dingen ziet een aanpakt en ook het waarom daarvan. Nieuwe tijden, nieuwe opvoeding, ook oma en opa moeten opnieuw worden "opgevoed"" .

En dat doe je ook niet met, in mijn ogen, een klap voor de broek van oma door haar meteen op deze manier te straffen.

Een ding vraag ik mij oprecht af, zou je op precies deze wijze hebben reageert als het je eigen moeder was die dit deed?.

Succes.
Niet overdreven en ik zou ook direct het logeren afschaffen. Ik zou je schoonouders duidelijk blijven maken dat je dit niet tolereert en dat je dochter daar alleen nog maar onder jouw toezicht is.

Mijn ouders zijn ook niet de zachtzinnigste. Op het moment heb ik (niet om deze reden maar een andere) even helemaal geen contact meer met ze. Maar mocht het contact er weer komen, dan gaat dat inderdaad alleen onder mijn toezicht. Want ze doen nu nog niets (onze dochter is pas een half jaar), maar ik durf er niet op te vertrouwen dat ons kind er niets van meekrijgt. En dat kun je dan als ouders weer proberen op te lossen.
Hé Leo,

Ik vind het knap dat je zo rustig reageerde, had ik echt niet gekund. Ik vind ook zeker niet dat je overdreven doet, als je wilt dat je schoonouders dat laten.

Bij mij zou het over en uit zijn met de logeerpartijtjes, geen discussie over mogelijk. Of dat nou een goede oplossing is, is een tweede... Dus misschien is het idd verstandig eens met zn allen rond de tafel te gaan zitten.

x

ps. Mag mijn dochter een keer bij jullie komen logeren, volgens mij ben jij zo'n lieve moeder.
Hoi Eleonora,

Wij hebben ook zoiets aan de hand gehad met mijn man's ouders. Zodra zij er waren namen ze de controle over mijn kids over. Ik kon nauwelijks gedag zeggen tegen mijn kinderen, want schoonvader had haast en had de kinderen al in de auto voor ik er erg in had. Schoonmoeder ging neusjes vegen, snoetjes poetsen. Luier van dochter verschonen. En een keer trok ze zelfs huilend kind uit mijn armen om het te troosten... Toen had ik helemaal zoiets van ze gaan nooooooit meer daarheen.

Maar goed, alle moed bij elkaar verzameld en het gesprek aangegaan. Letterlijk rond de tafel gezeten. En ik zweer je, ik had er geen vertrouwen in. Maar het hielp! Ik ben echt superblij dat we dat gedaan hebben. Niet alleen hebben we de flexibele oppas hard nodig :-$, maar de kids vinden het nog steeds gewoon geweldig om naar opa en oma te gaan.

Afijn, gaat dus niet zozeer over het fysieke, maar over schoonouder-relatie besef ik nu. Wat het fysieke betreft: ook niet teveel poeha maken. Als het echt eenmalig is, dan maak je het dan ook wel erg groot voor je kind. Maar een lastig evenwicht.
Ik zie het wel vaker gebeuren door oma's eigenlijk . Persoonlijk vind ik het nogal bizar . Het zijn dan eigenlijk altijd de moeders van de moeder , die héél dik met en vaak bij hun dochter zijn . ( die zeg maar elke dag samen naar de Super de Boer gaan ) . Ik vind het een teken van je eigen kind niet serieus nemen , maar volgens mij vinden die moeders het zelf wel lekker makkelijk ; hoeven zij het tenminste niet te doen .Wie er het dichtst bij is slaat maar toe , zoiets .

Dat je zelf in een situatie heel misschien een tik uitdeelt is één ding ........... maar dat een ánder aan jouw bloedje komt .... ik begrijp je verontwaardiging en je onbegrip ; zo'n lief leuk Fientje die door opa/oma " alleen maar " lief hoeft te worden gevonden ; AFBLIJVEN !

Hier waren - en zijn - de grootouders ook superverwenners en in uitzonderingsgevallen ( mijn kinderen waren - en zijn - altijd uitzonderlijk lief bij hun opa's en oma's ) was een " ik tel tot drie / kijk eens naar mijn ogen oid " altijd al van een verpletterende indruk .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het oudste kind is eigenlijk in mijn ogen vaak zielig ; een proeflapje , noem ik dat .

Ik heb met oudste weleens dingen laten gebeuren ( en dat klinkt veel groter dan het is , hoor ) die tegen mijn gevoel in gingen . Maar dan wil je geen zeikerd zijn of geen ruzie maken .... Laat ik als voorbeeld nemen dat de oudste toch wel vergroeid was met zijn fopspeen en dat er kinderloze ooms waren die dan die speen uit kinds bakkes trokken . ( beter fysiek voorbeeld heb ik niet ) . Dat liet ik dan toch gebeuren terwijl ik inwendig kookte ; hands off !

Bij mijn tweede gebeurde zoiets niet ; ik was er op bedacht en zei er meteen wat van als ik dácht dat die speen er uitgetrokken zou worden ( niks niet dollen met mijn baby ) .

Wat ik eigenlijk wil zeggen , Leolief , is dat Fien er niet dood van gaat , maar dat jij als moeder jouw - en háár ( door jouw gemaakte weliswaar ) grenzen moet bewaken . Jij wil niet dat jouw dochter een corrigerende tik krijgt ? Klaar , geen discussie over mogelijk , kan oma 100 keer bedenken dat in haar tijd bladiebladiebla , gaat niet meer gebeuren .

Zit Fien er mee ? Jij kan vast héle zielige dingen en spannende en komische dingen vertellen die jij en Wé vroeger te verduren kregen en dat oma ( die vroeger zelf als straf boterhammen met spinnenkoppen moest eten bijvoorbeeld ) vergeten was dat dat nu niet meer hoort , maar dat jij gezegd hebt dat ze het niet meer moet vergeten .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heee wat zijn jullie snel, kind naar school gebracht en daar zijn jullie al met z'n allen :-]

Ik ga even proberen iedereen antwoord te geven en dat kan volgens mij in een algemene posting.

Ik lees dat jullie niet vinden dat ik heb overdreven, dat vind ik fijn. Ik ben zelf blij dat ik kalm ben gebleven, al ben ik - nadat ik mijn zegje had gedaan - wel naar binnen gegaan (we zaten in de tuin) en ik heb Juweel gebeld, die hier ook post op het forum. Toen ben ik wel even ontspruid. Toen ik uitgebeld was wilde ik weg en heb ik alleen nog kortaf op mijn schoonmoeder gereageerd. Mijn man viel mij wel bij maar zei verder niets en dus daarom ben ik niet boos geworden, ik had mijn zegje gedaan en ik zag niets in een ordinaire schreeuwpartij. Mijn schoonmoeder is 75 en écht van een andere generatie, ik zag wel in dat ruziemaken niet zo helpen.

Ja, ze weten dan wij niet slaan en dat we daar tegen zijn. Maar zoals ik al zei hebben ze ons en onze regels als ouders nooit echt serieus genomen. Dit is een laatste incident in een reeks over de afgelopen drie jaar want mijn dochter was ongeveer één jaar toen ze voor het eerst daar ging logeren.

Een goed gesprek klinkt leuk en daar zou ik als het mijn ouders waren dan ook meteen aan beginnen maar met mijn schoonouders is het lastig communiceren. Dat vind ik een beetje lastig uitleggen zonder er van alles bij te moeten halen maar ze zullen ons in een gesprek in alles gelijk geven en een beetje laconiek doen en zullen vervolgens precies doen wat ze zelf willen. Ik ken ze nu ruim zes jaar en het is nooit anders geweest.

Het logeren moet afgelopen zijn. Niet alleen vanwege deze billenkoek. Mijn dochter is niet van suiker en ze zal er best overheen komen. Het is meer dat ik het effect wat opa, oma & kleinkind op elkaar hebben niet ok vind. En dit is een soort climax. Contact met haar opa en oma zal er natuurlijk zijn. Ze ging ook zonder te logeren regelmatig een middagje op bezoek. Ik zal niemand het contact met elkaar ontzeggen maar logeren, dat wil ik niet meer, in ieder geval niet totdat mijn dochter wat ouder is maar ik ben bang dat het dan niet meer kan omdat mijn schoonouders behoorlijk bejaard zijn.

Ik ben zelf ook van mening dat mijn dochter zo opgewonden was omdat haar opa en oma haar opgewonden hadden gemáátkt. Dat mijn dochter daar straf voor kreeg vind ik niet kunnen.

Natuurlijk ben ik kwaad en reageerde ik primair, al deed ik het - en daar ben ik nogmaals tevreden over - heel beheerst. Als het mijn ouders waren geweest was het zeker tot een gesprek gekomen maar het logeren was ook voorbij geweest totdat het kind wat ouders was geweest e.d.

Heb ik nu alle vragen beantwoord?

Ik zal het nog even nakijken.

En Fleur, je dochter komt maar, als jij maar meekomt voor de gezelligheid ok?
blijfgewoonbianca schreef op 23 mei 2008 @ 09:02:

Het oudste kind is eigenlijk in mijn ogen vaak zielig ; een proeflapje , noem ik dat .

Ik heb met oudste weleens dingen laten gebeuren ( en dat klinkt veel groter dan het is , hoor ) die tegen mijn gevoel in gingen . Maar dan wil je geen zeikerd zijn of geen ruzie maken .... Laat ik als voorbeeld nemen dat de oudste toch wel vergroeid was met zijn fopspeen en dat er kinderloze ooms waren die dan die speen uit kinds bakkes trokken . ( beter fysiek voorbeeld heb ik niet ) . Dat liet ik dan toch gebeuren terwijl ik inwendig kookte ; hands off !

Bij mijn tweede gebeurde zoiets niet ; ik was er op bedacht en zei er meteen wat van als ik dácht dat die speen er uitgetrokken zou worden ( niks niet dollen met mijn baby ) .

Wat jij hier zegt.... Ik ben nu zwanger van de tweede en ik heb dát gevoel al zoooooo erg.
eleonora schreef op 23 mei 2008 @ 09:15:

En Fleur, je dochter komt maar, als jij maar meekomt voor de gezelligheid ok?
Als die frituurpan er is.... :hug:
blijfgewoonbianca schreef op 23 mei 2008 @ 09:02:

Wat ik eigenlijk wil zeggen , Leolief , is dat Fien er niet dood van gaat , maar dat jij als moeder jouw - en háár ( door jouw gemaakte weliswaar ) grenzen moet bewaken . Jij wil niet dat jouw dochter een corrigerende tik krijgt ? Klaar , geen discussie over mogelijk , kan oma 100 keer bedenken dat in haar tijd bladiebladiebla , gaat niet meer gebeuren .

Zit Fien er mee ? Jij kan vast héle zielige dingen en spannende en komische dingen vertellen die jij en Wé vroeger te verduren kregen en dat oma ( die vroeger zelf als straf boterhammen met spinnenkoppen moest eten bijvoorbeeld ) vergeten was dat dat nu niet meer hoort , maar dat jij gezegd hebt dat ze het niet meer moet vergeten .

Dat ken ik, dat ik dingen laat gebeuren met dochterlief (7 mnd), omdat ik dan niet wil zeiken ofzo. Laatst wilde schoonmams (overigens een schat van een mens) meiske even de hond laten aaien bij familie, terwijl ik dat eigenlijk geen goed idee vond. Ik vertrouw die hond niet helemaal, is nogal een schrikachtig beesje, en meiske kan naturlijk nog niet zachtjes aaien.

Toch laten gebeuren, en gelukkig ging het goed, maar het had net zo goed wel fout kunnen gaan.Hondje schrok wel, en sprong weg toen hij in zijn vacht gepakt werd, maar beet gelukkig niet. Ik was achteraf echt boos op mezelf! Dat laat ik dus ook echt niet meer gebeuren, zoiets!

OT: ik zou echt woest zijn, en mijn man ook, als mijn (schoon)moeder mijn kind zou slaan!
Maar serieus: ik vind het zooooo knap dat jij zo rustig bent gebleven. Zou willen dat ik dat kon.
Of Fien er mee zit....Ja, dat doet ze. Ze schaamt zich.

Hahaha, ik heb dat met die spinnenkoppen niet gezegd maar wel uitgelegd dat oma anders over dingen denkt dan papa en mama. Ze vindt oma 'stom' en ja.....dat kan ik haar niet kwalijk nemen.

Ik merk dat veel mensen toch zoiets hebben van; ach ja, dat gebeurt en het zijn tóch je schoonouders enzovoort...Eigenlijk snap ik dat niet zo goed. Niemand vindt het toch goed als een ander zijn/haar kind slaat? Ik bedoel als íemand Fien een tik geeft dan zijn dat mijn man of ik en niemand anders. Lijkt mij dan weer.....
ik vind het knap hoe sommige hier kunnen beredeneren! persoonlijk zou ik ook in alle staten wezen en ik zou mijn kind er ook niet meer alleen achter laten.dat hoeft natuurlijk niet voor eeuwig te zijn, maar wel zo lang dat het echt duidelijk is dat onze regels gelden.

mijn schoonmoeder (hartstikke lief mens, verder geen problemen mee) was nogal overbezorg en vergat dan welleens dat er ouders naast t kind zaten (af pakken als ze ging huilen dat soort dingen) gesprek aangegaan (te laat want toen was ik t al meer dan zat)en nu totaal geen problemen meer! mijn schoon vader (mijn eigen vader ook trouwens) wil nog welleens zijn zin doorf drijven maar dan is het mooi wel mijn schoonmoeder die hem op zijn handen tikt :)
fleurtje schreef op 23 mei 2008 @ 09:17:

[...]

Als die frituurpan er is.... :hug:
Ik bouw 'm in voor je :smooch:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven