Gezondheid alle pijlers

melatonine om te slapen

27-03-2013 13:23 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb al langere tijd last van slapenloosheid.

van de huisarts kreeg ik temazapam, maar dit is verslavend en helpt me niet meer.

Ik las over MELATONINE, voor dat ik dit koop, heeft iemand ervaring hier mee dat het echt werkt?

gr Sabine
Alle reacties Link kopieren
Wat is de oorzaak van je slapeloosheid?
Alle reacties Link kopieren
Melatonine koop je gewoon bij het Kruidvat. Ik gebruik het soms en heb het idee dat ik beter inslaap en dieper slaap. Je moet het wel een half uur van te voren innemen.
Alle reacties Link kopieren
melatonine kan ook via de huisarts. de dosis is ong. 10x hoger dan bij het kruidvat
Ja ik slaap ermee. Bevalt me prima. Het is een aanvulling op een stof die jezelf al aanmaakt, kan dus geen kwaad. Ik gebruik nu 1 tabletje .
Alle reacties Link kopieren
quote:kitty26 schreef op 27 maart 2013 @ 13:27:

Ja ik slaap ermee. Bevalt me prima. Het is een aanvulling op een stof die jezelf al aanmaakt, kan dus geen kwaad. Ik gebruik nu 1 tabletje .1 tablet, hoeveel is dat dan? In mg?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het zo af en toe (2x per maand ongeveer) om even een nacht goed te slapen. Ik val dan sneller in slaap en slaap beter door. Weet niet precies meer hoeveel mg er in die van mij zit maar 2 pilletjes is meer dan voldoende. Als ik er 3 neem ben ik gelijk tot 2 uur 's middags de volgende dag een zombie dus dat is echt te veel.
Ik zou naar een slaaptherapeut gaan als je al aan de pillen zit. Ik heb ook melatonine gebruikt, ook de sterke variant, maar op een gegeven moment bleef ik ook met die pillen gewoon wakker.



Mocht je niet direct naar een therapeut willen, kan ik je trouwens wel van harte aanbevelen!!, dan is dit misschien wel een mooie tussenstap:

http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574730



Ik hoop dat je snel van je slapeloosheid verlost bent!
Alle reacties Link kopieren
BEDANKT voor alle tips (oorzaak was stress, stress is nu weg en kan toch niet in slapen komen) Ik koop de melatonine vandaag nog!

dank Sabine
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook valdispert rust gebruiken, dit is homeopathisch en kan dus geen kwaad!!
Melatonine ook niet, zeker niet in de doses waarin het gewoon bij de drogist verkocht wordt. Een pilletje is 0,1 mg (ik neem er 2 en slaap daar meestal prima op). En inderdaad: melatonine maakt je lichaam zelf ook al aan.
Alle reacties Link kopieren
Kruidvat spul is inderdaad wat slap tov dat van de HA. Als je het via de HA krijgt, moet je het overigens (ook) zelf betalen tenzij je bepaalde verzekeringen hebt (zoals Zilveren Kruis) dan kan je het wel gratis krijgen via bepaalde apotheken (zoals eFarma).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb om in te slapen, goede ervaring met Powersleep van het merk Sleepzz. Er zit in elk geval 1 mg melatonine in en nog wat slaapbevorderende "stofjes".

Ik heb ook van alles geprobeerd om beter te slapen, helaas nog zonder blijvend resultaat. Doorslapen lukt mij niet, maar ik ben blij dat ik in elk geval iets heb gevonden waarmee ik -over het algemeen- binnen een half uur in slaap val.

Via de huisarts kun je nog Melatonine krijgen met meer mg.
Melatonine werkt prima bij mij. Iedere avond twee tabletjes en ik slaap nu tenminste door. Of het echt werkt of dat ik denk dat het werkt en daarom beter slaap, weet ik niet. Maakt me ook eigenlijk niks uit.
quote:durske schreef op 27 maart 2013 @ 13:26:

melatonine kan ook via de huisarts. de dosis is ong. 10x hoger dan bij het kruidvat



Kan via de huisarts maar wij krijgen het niet vergoed.

Gelukkig komt er regelmatig iemand uit Canada over en die neemt het dan (veel goedkoper) mee. Hier twee kinderen die het nodig hebben om in te slapen.

Mijn man gebruikt, net als wazig, wel eens powersleep en heeft daar goede ervaringen mee, gewoon te kopen bij de drogist.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg t van de HA.

Heb hiervoor ook pam, zoplicon en nog iets gehad. Ook slaaptherapie. Ik kan me nu goed ontspannen, en de oefeningen hebben me goed bij het bevallen geholpen. Maar niet qua slapen.

Ik maak nu nachten van minstens 6 uur, dus ben er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
TO mag ik me je ruilen?

Ik ben smiddags en savonds zo'n slaapkop...

ik val regelmatig veel te vroeg in slaap...



die melatonine van de drogist daar zit zo weinig in, 1 of 2 tabletjes heeft niet zo erg veel zin.

waarom probeer je niet eens rooibos of kamillthee?
De dosis melatonine hoeft niet altijd hoog te zijn om afdoende te werken is mij uitgelegd door de psychiater. De 1 heeft aan 0.1 mg voldoende een ander heeft 1.0 mg nodig, kwestie van uitproberen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel van de HA melatonine gehad (5 mg) en bij de drogist gehaald (3 mg) en met beide slaap je prima in. Helaas werkt het niet zo goed tegen doorslaap problemen (waar ik last van heb). Wat er fijn aan is dat het geen gewenning geeft zoals sommige andere slaapmiddelen. Ik zou gewoon die van de drogist proberen (bij de Tuinen hebben ze een zeer breed assortiment) in een sterkte naar keuze.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een hoop misverstanden over melatonine



Melatonine maak je zelf aan om in slaap te vallen, een aantal uren voor je naar bed gaat, de biologische klok



Die klok kan bijv verstoord zijn agv een jetlag. Dan is een klein duwtje genoeg. Dat duwtje zijn de pillen van 0,1 mg, te koop bij de drogist. Ze werken heel snel ( dus innemen, gaan douchen en gaan slapen, 1-2-3 pillen). Neem je ze in en je gaat nog een blokje om dan is het effect weg



Een verkeerd aangeleerd/ontwikkeld dag/nachtritme is ook hiermee te verhelpen. Dit is oa bekend bij depressies.



De sterkere varianten zijn bedoeld voor mensen die echt te weinig melatonine aanmaken (dat kan sec zo zijn, ook kinderen die ADHD medicatie slikken hebben hier last van)



Zowel de lagere als de hogere doseringen helpen alleen met inslapen, niet met doorslapen. Een veel gehoorde klacht is zelfs dat mensen al vroeg wakker worden, vroeger dan gepland.



gewone slaappillen mogen volgens de NHG standaard nog maar kort worden voorgeschreven, ik denk dat veel ha zich hier niet aanhouden. Het kan je helpen in een periode van stress maar dan zal ook die stress moeten worden aangepakt



TO, ik denk dat je met de oorxzaak van je slaapprobleem aan de slag moet, pillen (welke dan ook) lossen dat probleem niet op
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik al langere tijd elke avond 4 pilletjes van 0,1 mg melatonine, en slaap er prima op inmiddels
Dat denk ik ook, SuzanneSuus.
Ik gebruik zelf ook 4 mg melatonine, via de huisarts heb ik dit verkregen. Het is gelukkig niet verslavend, dat is wel erg fijn! Maar ik denk dat die van de drogist wel erg laag in de dosering zijn, maar misschien wel goed om met zoiets te beginnen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven