Ervaring met zelfstudie Engels (spreken)
dinsdag 2 april 2013 om 10:12
Goedemorgen,
Al een tijdje ben ik op zoek naar een zelfcursus Engels voor gevorderden om mijn spreekvaardigheid te verbeteren. Ik vind het moeilijk om in te schatten welke cursus het meest geschikt is voor mij.. misschien kan iemand mij daarbij helpen?
Ik zit qua lezen en schrijven op een vergevorderd niveau (mijn studieboeken zijn in het Engels, ik lees en schrijf wetenschappelijke artikelen en in mijn vrije tijd lees ik ook in het Engels). Met luisteren zit het ook wel goed, want ik kijk films en programma's altijd zonder ondertiteling. Het probleem zit 'm dus echt in het spreken. Ik weet de woorden wel, maar ik voel me erg ongemakkelijk ofzo en kan me dan niet goed uitdrukken.
Ik zoek dus een zelfstudiecursus waarbij de focus ligt op spreekoefeningen.. ik hoef niet te kunnen solliciteren/vergaderen o.i.d. in het Engels, maar ik moet wel kunnen samenwerken met Engelse studenten en een gesprek op gang kunnen houden.
Alvast bedankt!
Al een tijdje ben ik op zoek naar een zelfcursus Engels voor gevorderden om mijn spreekvaardigheid te verbeteren. Ik vind het moeilijk om in te schatten welke cursus het meest geschikt is voor mij.. misschien kan iemand mij daarbij helpen?
Ik zit qua lezen en schrijven op een vergevorderd niveau (mijn studieboeken zijn in het Engels, ik lees en schrijf wetenschappelijke artikelen en in mijn vrije tijd lees ik ook in het Engels). Met luisteren zit het ook wel goed, want ik kijk films en programma's altijd zonder ondertiteling. Het probleem zit 'm dus echt in het spreken. Ik weet de woorden wel, maar ik voel me erg ongemakkelijk ofzo en kan me dan niet goed uitdrukken.
Ik zoek dus een zelfstudiecursus waarbij de focus ligt op spreekoefeningen.. ik hoef niet te kunnen solliciteren/vergaderen o.i.d. in het Engels, maar ik moet wel kunnen samenwerken met Engelse studenten en een gesprek op gang kunnen houden.
Alvast bedankt!

dinsdag 2 april 2013 om 10:39
Voor Frans spreken heb je de Alliance Francaise (met een cedille onder de c, geen idee waar die nu weer zit) . . . maar, bestaat er ook niet zoiets voor de Engelse taal? Ik meen dat er bij de AF vanaf het 2e jaar alleen maar Frans wordt gesproken, zou dus mooi zijn als je daar de Engelse versie van kunt vinden!
Of je kunt lid worden van een Engels sprekende toneelvereniging?
Ik noem maar wat, heb geen idee of dat ook bestaat?
Of zet een kennismakingsadvertentie voor een wekelijks conversatie-uurtje??
Of je kunt lid worden van een Engels sprekende toneelvereniging?
Ik noem maar wat, heb geen idee of dat ook bestaat?
Of zet een kennismakingsadvertentie voor een wekelijks conversatie-uurtje??
dinsdag 2 april 2013 om 10:49
Als je echt goed Engels wilt kunnen spreken, kan je dat niet met een zelfstudie doen. Juist door veel met andere mensen te spreken verbeter je je spreekvaardigheid. De tip van een Engelstalige toneelvereniging is een goede. Daar heb ik zelf ook jaren bij gezeten tijdens mijn studie Engelse Taal en Cultuur. Ik weet niet in welke stad je zit, maar volgens mij heeft elke grote stad wel zo'n vereniging.
Semper ubi sub ubi

dinsdag 2 april 2013 om 11:05
quote:Idreamofgenie schreef op 02 april 2013 @ 10:49:
Als je echt goed Engels wilt kunnen spreken, kan je dat niet met een zelfstudie doen. Juist door veel met andere mensen te spreken verbeter je je spreekvaardigheid. De tip van een Engelstalige toneelvereniging is een goede. Daar heb ik zelf ook jaren bij gezeten tijdens mijn studie Engelse Taal en Cultuur. Ik weet niet in welke stad je zit, maar volgens mij heeft elke grote stad wel zo'n vereniging.Dat geldt toch voor elke taal? Niet alleen voor het Engels....
Als je echt goed Engels wilt kunnen spreken, kan je dat niet met een zelfstudie doen. Juist door veel met andere mensen te spreken verbeter je je spreekvaardigheid. De tip van een Engelstalige toneelvereniging is een goede. Daar heb ik zelf ook jaren bij gezeten tijdens mijn studie Engelse Taal en Cultuur. Ik weet niet in welke stad je zit, maar volgens mij heeft elke grote stad wel zo'n vereniging.Dat geldt toch voor elke taal? Niet alleen voor het Engels....
dinsdag 2 april 2013 om 11:23
De gêne gaat niet weg door spreekoefeningen maar door veel te spreken in de taal zelf met anderen . Ik begrijp dat dat nu juist de drempel is maar anders blijf je rondjes draaien voor die drempel. Kwestie van doen, hoe eng ook. Geen tips over hoe en waar maar ik zou idd kijken naar iets leuks en laagdrempeligs.

dinsdag 2 april 2013 om 11:37
Ben op het moment Spaans aan het leren en snap je spreekdrempel heel erg goed. Ergens weet ik de stof wel maar het daadwerkelijke spreken vind ik moeilijk. Nu werk ik op een internationale werkplek zodat ik kan oefenen en een spanjaard vertelde me laatst ook dat ik niet bang moest zijn want mn uitspraak was prima. Dat gaf me wel een boost om door te gaan! Heb je niet iemand in je omgeving waar je mee kunt oefenen?
dinsdag 2 april 2013 om 11:45
Ik zat met hetzelfde 'probleem', en wij moesten voor onze studie (leraaropleiding Engels) een paar maanden in een Engelstalig land wonen en werken. Daar is mijn uitspraak gigantisch van verbeterd. Dus als je de mogelijkheid hebt... dan word je namelijk ondergedompeld in de taal, je moet het spreken de hele tijd, en hoort het de hele tijd om je heen. Dan gaat het vanzelf verbeteren.
Zelfstudie zou ik ook niet zo snel doen. Zelf hoor je veel minder goed waar het fout gaat namelijk.
Zelfstudie zou ik ook niet zo snel doen. Zelf hoor je veel minder goed waar het fout gaat namelijk.
dinsdag 2 april 2013 om 11:46
Wat anderen al zeggen: met mensen praten is echt veel zinvoller dan in je eentje uitspraakoefeningen doen. Bij mij in de buurt woont iemand die conversatiecursussen Spaans geeft, volgens mij worden dat soort cursussen overal wel aangeboden. Je zit dan in een groep met mensen die hetzelfde niveau hebben dus je kunt van elkaar leren. Door het gewoon te doen kom je vanzelf oer die drempel heen.
dinsdag 2 april 2013 om 14:07
Bedankt allemaal. Zo'n zelfstudie is inderdaad niet de meest efficiënte manier, maar gesprekken voeren met vreemden gaat me echt nog ff te ver 
Ik heb besloten dat ik begin met voorlezen aan een vriendin van mij (haar ouders komen uit Engeland en ze spreken thuis Engels) om over m'n angst voor 'hardop' spreken heen te komen. Als dat een beetje lukt gaan we alleen nog maar Engels praten met elkaar.

Ik heb besloten dat ik begin met voorlezen aan een vriendin van mij (haar ouders komen uit Engeland en ze spreken thuis Engels) om over m'n angst voor 'hardop' spreken heen te komen. Als dat een beetje lukt gaan we alleen nog maar Engels praten met elkaar.