Kinderopvang niet meer kunnen betalen.

24-03-2013 20:05 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, hoor. Ik hoor zojuist een vrouw in het Rtl journaal zeggen dat ze (ach en wee) de kinderopvang niet meer kan betalen omdat ze sinds enige tijd geen baan meer heeft en dus de Kindertoeslag na 3 maanden stopt. "Dan wordt 't dus te duur, hè!"



Begrijp ik dan goed dat je evengoed nog opvang denkt nodig te hebben als je fulltime thuis zit?!



Begrijp me niet verkeerd. Het is zeker erg als je ontslagen wordt en ik snap ook dat het even lastig kan zijn omdat je niet weet hoe snel je straks weer opvang kunt regelen als je weer een baan hebt. Maar gezien het feit dat er nu genoeg plaatsen zijn op de crèches lijkt me dat dus niet zo'n groot probleem.



Zie ik nu iets over het hoofd of zijn "we" het tegenwoordig maar gewoon gaan vinden dat de kinderen opgevangen worden óók als je niet werkt?!? En de belastingbetaler dat dan ook nog eens door "subsidieert". (heb zelf ook kinderen, opvang, toeslag én werk)



Ik heb dit hele stuk nu getypt en denk... "Wat wil je er nu eigenlijk mee?" Eigenlijk gewoon m'n ei kwijt en natuurlijk ook de mening van anderen hierover lezen.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien is het vrij moeilijk in te schatten voor de meeste mensen hoe de financiële situatie is over zo'n 18 jaar. Ik denk dat de meeste mensen er vanuit gaan dat die langzamerhand toch wel iets beter gaat worden. Tenminste als je in de 20 bent, liggen er nog allerlei kans voor je (over het algemeen).

Daarbij kan de situatie ook ineens veranderen als je al kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kan kinderen hebben en een goede baan.Baan kwijtraken, scheiding erdoor en dan zit je totaal onverwacht aan de bodem van je financien. Dus om een huidige baan als maatstaf te nemen voor een kind, lijkt me wat voorbarig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat bedoelde ik ook met mijn laatste zin Je kunt wel bepaalde verwachtingen hebben (wat heel logisch is en vaak ook geen onredelijke gedachte), maar hoe het daadwerkelijk loopt weet niemand.... Om dat nou een reden te laten zijn om geen kinderen te krijgen?
Nu ja, neem je toch een andere hobby
Koekie: ik ken geen een sportclubje voor kinderen dat ongeveer 600 euro per maand kost. Voor ik werkloos werd, waren kosten kinderopvang 600,00 per maand. Daarvan betaalde ik 1/3 zelf. En dan nog 1/3 is 200 euro. De gemiddelde sportclub kost 20 euro per maand ofzo? (overigens, ik ben alleenstaand ouder).

En als mijn zoon later gaat studeren zal hij dat voor een deel zelf moeten financieren. Heb ik ook gedaan en met mij vele anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer striae van de groeispurt tussen mijn 13-15 jaar dan van mijn zwangerschappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:baan68 schreef op 24 maart 2013 @ 20:40:

[...]





Tenzij je op staande voet wordt ontslagen, heeft je werkgever altijd nog rekening te houden met een opzegtermijn van minimaal een maand, lijkt mij. Maar ik begrijp ook wel dat het laatig is, maar waarom dan toch vast willen houden aan die kinderopvang ná die 3 maanden (of wat de opzegtermijn van de crèche dan ook is). Je wilt toch élke euro die je kunt besparen, als je in de WW komt, pakken?



Omdat de kinderopvang voor mijn kinderen een plek is waar hun vriendjes zijn, waar voorschoolse vaardigheden worden gestimuleerd, en waar wij als ouders een heleboel extra aan hebben door de observatiegesprekken en de tips en adviezen die we van pedagogisch medewerkers en pedagogen krijgen.



Bij ons centrum is steeds minder plek voor kinderen doordat er veel leidsters zijn ontslagen wegens de terugloop in kindaantallen. (Daardoor heb ik, toen ik laatst weer kon gaan werken, een maand lang opa en oma moeten inschakelen voor de opvang van jongste! En die werken ook nog gewoon want ja, je moet tegenwoordig langer door he ). Om die reden heb ik het niet aangedurfd om, zonder concreet uitzicht op maar wel druk bezig voor een nieuwe baan, oudste destijds weg te halen en van het kdv te halen. We hebben dus die bijna 1000 euro per maand voor twee dagen zelf betaald. Met één kind gaat dat nog net, maar de tweede is pas aangemeld toen die baan er was. Ik heb een dikke vinger opgetrokken naar het UWV, dat inderdaad zei dat ik eerst opvang voor de kinderen moest regelen om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. De plek was er niet, en het geld ook niet. Dat is nu eenmaal de consequentie van het gesubsidieerde stelsel dat we nog hebben momenteel. Van mij mag de toeslag verdwijnen als de opvang goedkoper en structureler verbeterd wordt, en als er op andere wijzen dan via de kinderopvang gestimuleerd kan worden dat meer vrouwen weer gaan werken. Want helaas mogen met name de vrouwen weer aan het aanrecht door kortzichtig die subsidies weer terug te draaien maar geen aandacht te besteden aan de arbeidsparticipatiegraad van vrouwen die bedroevend laag is in dit land.
Alle reacties Link kopieren
Niet voor een ww-uitkering in aanmerking komen, omdat je geen opvang hebt, vind ik dan wel weer heel belachelijk. Het is of het 1 of het ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die opmerking niet helemaal. Mijn man zit ook in de WW en hij heeft totaal niets over kinderopvang hoeven bespreken bij zijn WW-aanvraag hoor. Idd na 3 maanden geen toeslag meer. En als hij werk vindt, is het (terecht!) ons probleem dat er snel weer opvang geregeld is.

Toen hij op gesprek moest komen bij het UWV (na een maand of 3) zeiden ze zelfs dat hij de kinderen rustig mee mocht nemen naar dit gesprek. (Dat was nav zijn vraag of de volgende keer de afspraak bij voorkeur niet 3x een dag van tevoren verzet zou worden. Opvang regelen is ons probleem (in dit geval vrij regelen voor mij), maar 3 keer opvang/vrij regelen voor een gesprek dat telkens een dag van tevoren weer verzet wordt, is minder).
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er bij het UWV om dat je beschikbaar bent voor het aantal uren waarover je WW krijgt, zodra je iets doet op die dagen waardoor je niet beschikbaar bent, voldoe je niet aan de vereisten voor een WW-uitkering. Wellicht wordt door sommige consulenten dan letterlijk gezegd: dan moet je dus zorgen dat je opvang hebt voor die dagen. Maar je ziet het op de site van het UWV nergens letterlijk zo staan. Bij het aanvragen van je WW-uitkering moet je trouwens wel je voormalige werkrooster invullen, dus de dagen waarop je werkte. In principe zou je dus op die dagen beschikbaar zijn.

Daar komt het vandaan, maar in de praktijk gaat het het UWV niet zoveel aan hoe jij je kinderopvang regelt..
quote:Falcon schreef op 25 maart 2013 @ 22:13:

Het gaat er bij het UWV om dat je beschikbaar bent voor het aantal uren waarover je WW krijgt, zodra je iets doet op die dagen waardoor je niet beschikbaar bent, voldoe je niet aan de vereisten voor een WW-uitkering. Wellicht wordt door sommige consulenten dan letterlijk gezegd: dan moet je dus zorgen dat je opvang hebt voor die dagen. Maar je ziet het op de site van het UWV nergens letterlijk zo staan. Bij het aanvragen van je WW-uitkering moet je trouwens wel je voormalige werkrooster invullen, dus de dagen waarop je werkte. In principe zou je dus op die dagen beschikbaar zijn.

Daar komt het vandaan, maar in de praktijk gaat het het UWV niet zoveel aan hoe jij je kinderopvang regelt..



Bij ons is daar nooit om gevraagd toen ik werkeloos was.

En ja, ook met een rooskleurig vooruitzicht kan situatie veranderen.

Bij ons manlief baan kwijt door reorganisatie, en ik had de toezegging mondeling dat mijn contract verlengd zou worden, nou mooi niet ineens.

Zaten we met een zoon van 3 maanden oud en ik geen werk meer en man bijna niet meer. Gelukkig heeft man gelijk wat anders gevonden en ik binnen 1,5 maand, maar toch, je spaargeld vliegt er doorheen dan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een discussie zeg. Gaat alle kanten op :-). Ik ben een werkende moeder en kinderen gaan drie dagen naar de opvang en dit kost heel veel geld! Als ik geen kinderopvangtoeslag zou krijgen zou werken (ondanks dat ik een redelijk inkomen heb) echt niet meer lonen. Maar het zit hem ook in de hoge uurprijzen vind ik en hoe het in dit land geregeld is. Mijn idee is dat iedereen zoveel mogelijk zou moeten werken waar mogelijk. Goed voor jezelf en voor de economie. Maar dan zou het beter zijn als de staat de kinderopvang rechtstreeks subsidieert zodat de uurprijzen lager zijn. En dan kan je onder een bepaald inkomen een toeslag geven (vergelijkbaar met huurtoeslag) en daarboven niet. Meer zoals in de Scandinavische landen. Daar is het perfect geregeld en betaalbaar. Ik vind zeker dat men goed na moet denken over hoeveel kinderen kosten maar kinderen zijn ook 'nodig' om onze economie draaiende te houden en straks 'onze' pensioenen te blijven betalen en zorg te verlenen e.d.... Ik vind het heel normaal dat de overheid daar dus aan bijdraagt.
Pluk de dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook aan de hand gehad, kinderen op de crèche terwijl ik mij de blubber solliciteerde.

Met 2 mnd opzegtermijn op het Kdv.

Het was geen pretje. Iedere dag thuis voelde als spijbelen en er waren op ten duur geen uzb's meer om bij langs te gaan.



Gelukkig kon ik bij de opvang de opzegtermijn naar 1 mnd verzetten (er kan in de opvangwereld nu veel meer dan voorheen) en had ik in die maand een baan gevonden.



Niet iedereen heeft zoveel geluk om zo snel weer een nieuwe baan te vinden. Maar ik vond het wel mijn plicht heel hard te "werken" in de tijd dat mijn kinderen op het Kdv zaten. Dat harde werken was in dit geval dus solliciteren.



Maar het is een gruwelijke korte periode.
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 28 maart 2013 @ 10:35:

[...]





Bij ons is daar nooit om gevraagd toen ik werkeloos was.





Waar is niet om gevraagd? Of je kinderopvang had? Nee. Maar je moet wel ondertekenen dat je je rechten en plichten kent, en die houden onder meer in: beschikbaar zijn. Fijn dat het toch goed is gekomen!

Maar ik zit in dezelfde situatie hoor, WW en over twee maanden geen recht meer op KOT. Ik ga dan niet helemaal opzeggen, maar twee ochtenden aanhouden. En dan maar hopen dat op die ochtenden toevallig alle sollicitatiegesprekken worden ingeroosterd ;)

(en nee, dat gaat dus niet lukken.. maar ik wil kind wat continuïteit bieden en zodra ik werk heb, de kdv-plek makkelijk weer kunnen uitbreiden, dat lukt makkelijker als bestaande klant dan als nieuwe).



Trouwens, TO is wel erg kortzichtig over werkloosheid. Solliciteren met continu kinderen om je heen lukt niet, je hebt ook in de WW wat kinderopvang nodig (en zoals gezegd, je moet immers beschikbaar zijn van het UWV).

Ik moet toch al snel twee dagen per brief uittrekken (info verzamelen, inlezen, soms een extra schrijfopdracht doen als ik door een eerste ronde heen ben). Maar dat hangt van het werk af wat je doet.. ik moet voor sommige sollicitaties een heel werkplan maken, daar ben ik wel drie-vier weken mee bezig!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf een half jaar werkeloos geweest en heb in die tijd onze dochter 1 dag per week naar het kdv gebracht ipv 2. Wij konden die ene dag nog wel redelijk betalen en op die manier hielden we toch een voet tussen de deur bij het kdv. En dat was dan ook echt mijn sollicitatiedag. Op de andere dagen schreef ik de brieven terwijl ze lag te slapen of in de avond (om ze dan in de ochtend te mailen ) Moet ik er wel bij zeggen dat mijn schoonmoeder regelmatig in heeft moeten springen op de dagen dat ze geen kdv had en ik ook niet de dag kon ruilen. Niet ieder bedrijf is erg flexibel met de dagen waarop ze de gesprekken houden.



De 3 maanden zijn in de huidige economie aan de korte kant, ik zou het beter vinden als de toeslag wordt gekoppeld aan de looptijd van de ww, met een maximum van 2 dagen per week ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven