Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over baarmoederhalskanker

25-06-2007 11:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je dertigste krijg je om de vijf jaar de oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker thuis. Niet prettig zo'n uitstrijkje, maar wel erg belangrijk. In Nederland krijgen jaarlijks zo'n 600 vrouwen baarmoederhalskanker en van hen overlijden er 200.

Je kunt hier al je vragen stellen over baarmoederhalskanker. Deze vragen zullen beantwoord worden door Bram ter Harmsel, gyneacoloog in het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft.



____________________________________________________

-------------------------------------------------------------------------------------------



Extra toevoeging 16-05-2008:



De deskundige beantwoord nu geen vragen meer. Dit topic blijft gewoon open vanwege de nuttige informatie. Men is uiteraard vrij om gewoon te discussieren in dit topic, of om je verhaal te doen, vragen te stellen en lotgenoten te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
-
Ik heb eigenlijk al heel lang een vraag hier over. Want baarmoedrrhalskanker word seksueel overgedragen meestal staat overal. Maar als een man en een vrouw bijvoorbeeld al 20 jaar samen zijn en ze gaan alleen met elkaar naar bed. Komt het dan door de man dat die vrouw kanker krijgt? dat snap ik niry echt, en ik hoop dat iemand er antwoord op heeft.
Weet niemand het??
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoeft dat niet hoor bente. Mijn moeder heeft 2 jaar geleden haar baarmoeder moeten laten verwijderen wegens beginnende baarmoederkanker. Ze is nu 74 en is al 30 jaar alleen dus geen man etc. Er zijn dus ook andere oorzaken.
Oh oke dat wist ik niet. bedankt voor je reactie.
Sorry ik bedenk me nu dat mijn reactie super ego is. Ik hoop dat het nu goed met je moeder gaat!
Bente, de kans dat je als je seksueel actief bent ooit HPV oploopt, ook met condoom, is zo groot dat het heel weinig zegt over iemands seksuele moraal. Laat staan dat je een 'schuldige' kunt aanwijzen.



Madamemicmac, had je moeder baarmoederkanker of baarmoederhalskanker? Dat is namelijk niet hetzelfde. Hoop dat het verder goed met je moeder gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat er andere oorzaken zijn, klopt niet. Zoals eerder in dit topic door de deskundige zelf is uitgelegd, is de kans op baarmoederhalskanker zo goed als 0 bij iemand die maagd is (of als er geen exen zijn).



Het antwoord op de vraag van bente is dan ook dat de huidige partner niet degene hoeft te zijn die voor besmetting heeft gezorgd (ook niet als je al 20 jaar monogaam samen bent), maar dat er heel veel jaar geleden een besmetting (via een ex aan je eigen kant of de kant van de partner) kan hebben plaatsgevonden. Vervolgens kan het jaren duren voordat het virus daadwerkelijk leidt tot de ontwikkeling van cellen die steeds gevaarlijker zijn.



Als je het specifiek over baarmoederhalskanker hebt (want zoals ericito zegt is dat een ander verhaal dan baarmoederkanker), is tot nu toe dus niet gebleken dat maagden deze ziekte ook kunnen ontwikkelen en lijken er dus geen "andere oorzaken" te zijn. Bij twee mensen die al langdurig monogaam samenleven hoeft de huidige partner niet de persoon te zijn van wie de vrouw het heeft gekregen. De besmetting heeft meestal al langer geleden plaatsgevonden.



Uitleg HPV
Ja ik heb het ovet baarmoederhals kanker, em niet baarmoederkanker.

Bedankt voor die site melissa, echt heel handig. Alleen wat ik mij dan nog afvraag is dat ze het hebben over dat de besmetting al jaren van te voren kon zijn. maar er staat geen jaartal bij dus dat vind ik lastig. Want ik had ook ergens gelezen dat dit tot 10 jaar was. Weet iemand of dat klopt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had inderdaad baarmoederkanker. Wel had ze altijd al uitstrijkjes die niet goed waren, en dat is aan de hals.

Nou ja, alles is goed met haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:bente- schreef op 14 april 2013 @ 10:11:

Ja ik heb het ovet baarmoederhals kanker, em niet baarmoederkanker.

Bedankt voor die site melissa, echt heel handig. Alleen wat ik mij dan nog afvraag is dat ze het hebben over dat de besmetting al jaren van te voren kon zijn. maar er staat geen jaartal bij dus dat vind ik lastig. Want ik had ook ergens gelezen dat dit tot 10 jaar was. Weet iemand of dat klopt?Graag gedaan. Wat betreft het aantal jaar: je kunt er vanuit gaan dat het net zo goed om twintig jaar kan gaan. Veel van de vrouwen die op hun 40e baarmoederhalskanker blijken te hebben, vallen waarschijnlijk gewoon onder de (zeer grote) groep die rond het 20e jaar HPV opliep. De ontwikkeling van virusbesmetting tot kwaadaardige cellen kan wel 20 jaar duren. Vandaar ook dat een vrouwen met een langdurige relatie waarbij wel sprake is van een of meerdere exen echt niet hun huidige partner hoeven te verdenken van vreemdgaan als HPV of (een voorstadium van) kanker wordt ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag de uitslag pap 3b gekregen. Ik ben wel geschrokken
Wat kan ik nu verwachten?
Alle reacties Link kopieren
RinJoTy schreef:
29-06-2017 15:22
Ik heb vandaag de uitslag pap 3b gekregen. Ik ben wel geschrokken
Wat kan ik nu verwachten?
Ik vraag mij hetzelfde af!
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik pap2 en HPV heb. Omdat ik dus ook het virus en klachten heb, wordt ik meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog. Wat die gaat doen, wist de HA-assistente mij ook niet te vertellen..
RinJoTy schreef:
29-06-2017 15:22
Ik heb vandaag de uitslag pap 3b gekregen. Ik ben wel geschrokken
Wat kan ik nu verwachten?
Heb hetzelfde gehad.Ik had cin 3 en heb een lis gekregen.
Laat je niet gek maken door dingen te gaan googlen.
Ik heb mezelf toen helemaal gek gemaakt.
Zelfs de lis valt reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee of ze bij pap2 ook al lisexcisie doen? In mijn brief van de gynaecoloog staat dat ik een colposcopie krijg en 'meestal zal de gynaecoloog meteen een lisexcisie doen'.
Alle reacties Link kopieren
ikblijflieveranoniem schreef:
30-06-2017 21:41
Iemand enig idee of ze bij pap2 ook al lisexcisie doen? In mijn brief van de gynaecoloog staat dat ik een colposcopie krijg en 'meestal zal de gynaecoloog meteen een lisexcisie doen'.
Hoi, ik moet as vrijdag naar de gynacealoog. Ik heb pap3a1 met hpv. Eruit gekomen met bevolkingsonderzoek. Ik heb ook folder gekregen met precies dezelfde informatie...ik ben ook benieuwd of ik direct geholpen word.
Nee niet altijd.Ik moest eerst wachten op de uitslag van het stukje weefsel wat ze hadden weggenomen.
Daarna pas een lis.
Alle reacties Link kopieren
tammie28 schreef:
02-07-2017 11:33
Hoi, ik moet as vrijdag naar de gynacealoog. Ik heb pap3a1 met hpv. Eruit gekomen met bevolkingsonderzoek. Ik heb ook folder gekregen met precies dezelfde informatie...ik ben ook benieuwd of ik direct geholpen word.
Hmm ben ook benieuwd! Succes en sterkte vrijdag! Laat je weten hoe het is gegaan?
Ik ben pas de 14e aan de beurt :-[ duurt lang!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zal laten weten hoe het is gegaan. Nu vrijdag dichterbij komt raak ik steeds meer gespannen bah....niet voor de onderzoeken en evt behandeling, maar meer voor de uitslagen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven