Werk & Studie
alle pijlers
Vrijwilligers werk naast je baan?
dinsdag 27 mei 2008 om 14:32
Ik werk naast mijn fulltime baan en eigen bedrijf ook nog eens als vrijwilliger voor de Doe Een Wens Stichting. Ik doe dat uit passie en het geeft me enorm veel voldoening en energie! Ik heb geen kinderen, maar wel een druk sociaal leven, daarnaast natuurlijk een huishouden draaiende te houden met manlief, twee konijnen en een hond. Toch lukt het me om tijd te maken voor m'n vrijwilligerswerk. Daar ben ik best een beetje trots op!
Eigenlijk zouden veel meer mensen vrijwilligerswerk moeten doen. Natuurlijk begrijp ik de argumenten "geen tijd" best, maar het lukt mij toch ook?
Doe jij vrijwilligerswerk? Wat voor? En als je het niet doet: waarom niet (argument "tijd" telt dus niet meer)
Eigenlijk zouden veel meer mensen vrijwilligerswerk moeten doen. Natuurlijk begrijp ik de argumenten "geen tijd" best, maar het lukt mij toch ook?
Doe jij vrijwilligerswerk? Wat voor? En als je het niet doet: waarom niet (argument "tijd" telt dus niet meer)
dinsdag 27 mei 2008 om 14:38
dinsdag 27 mei 2008 om 15:01
dinsdag 27 mei 2008 om 15:02
PPfff.. ik heb er tijd voor, dus een ander moet dat ook maar hebben
ik geef geld aan t goede doel.. dus n ander moet dat ook maar doen.
en omgekeerd: n ander heeft kinderen, dus ik wil ze ook
Lijkt me niet echt n goede reden
en ja ik doe vrijwilligerswerk, want ik heb er tijd voor omdat ik werkloos ben.Zo gauw ik werk heb is dat over want dit is werk voor overdag, en aangezien ik de pest heb aan collecteren ,za; het dan ophouden voor me
ik geef geld aan t goede doel.. dus n ander moet dat ook maar doen.
en omgekeerd: n ander heeft kinderen, dus ik wil ze ook
Lijkt me niet echt n goede reden
en ja ik doe vrijwilligerswerk, want ik heb er tijd voor omdat ik werkloos ben.Zo gauw ik werk heb is dat over want dit is werk voor overdag, en aangezien ik de pest heb aan collecteren ,za; het dan ophouden voor me
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 27 mei 2008 om 15:05
dinsdag 27 mei 2008 om 15:11
Ik doe ook vrijwilligerswerk. Ik zie het alleen absoluut niet als werk, maar meer als een gezellige avond/ dag/ weekend/ week (komt allemaal voor) met vrienden en een stel (meestal) leuke kinderen.
Wat ik doe? Ik ben leiding bij een scoutinggroep, waar ik zelf ook altijd lid ben geweest. Veel van mijn vrienden zijn ook nog steeds actief, dus het is (meestal) erg leuk... Kost veel tijd, maar je krijgt er gelukkig veel voor terug van de kinderen en jongeren (in 'mijn' groep zijn ze 14 tot 18 jaar, dus van kinderen kun je niet echt meer spreken...)
Wat ik doe? Ik ben leiding bij een scoutinggroep, waar ik zelf ook altijd lid ben geweest. Veel van mijn vrienden zijn ook nog steeds actief, dus het is (meestal) erg leuk... Kost veel tijd, maar je krijgt er gelukkig veel voor terug van de kinderen en jongeren (in 'mijn' groep zijn ze 14 tot 18 jaar, dus van kinderen kun je niet echt meer spreken...)
dinsdag 27 mei 2008 om 15:21
dinsdag 27 mei 2008 om 15:30
Tja, je strijkt mij een beetje tegen de haren in. Ik wil namelijk wel graag vrijwilligerswerk doen, maar ik KAN het niet. Ik wil al ik weet niet hoelang vrijwilligerswerk doen voor Stichting Doe Een Wens. Ik werk alleen 40 uur. En bij de functies staat meestal dat je minimaal 8 uur doorde weeks beschikbaar moet zijn. Ik begrijp het wel, je moet met instanties bellen en andere zaken regelen. En helaas. Ik werk van maandag t/m vrijdag. Dus, ik héb wel tijd, maar niet van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Bij mij is het dus toch het argument tijd.
Overigens heb ik wel vrienden op het idee gebreacht om twee jaar geleden gesponsord voor Stichting Doe Een Wens de Nijmeegse Vierdaagse te lopen. En, ik ben jaloers op je. Ik denk dat jij heel dankbaar werk hebt. Wie weet in de toekomst als er kinderen zijn en ik parttime ga werken.
dinsdag 27 mei 2008 om 15:48
Het was niet mijn bedoeling je tegen de haren in te strijken. Overigens zijn er veel vrijwilligers bij DEWS die net als jij en ik een ft baan hebben. Dus wellicht kun je het nog eens proberen, want ook in het weekend en 's avonds zijn er veel vrijwilligers nodig (bijv. bij acties die georganiseerd worden om geld in te zamelen). Wellicht kun je ook je baas eens lief aankijken en vragen of je zo nu en dan iets onder werktijd (in zijn tijd!) mag doen. Tegenwoordig gaan veel bedrijven er prat op te doen aan maatschappelijk ondernemen en dit valt er dan ook onder! Wie weet staan ze open voor een dergelijk argument!
dinsdag 27 mei 2008 om 15:56
Ik doe op 4 plaatsen vrijwilligerswerk. Overdag vaak.
Ik ben afgekeurd maar wil me op de uren dat het gaat me wel inzetten voor de medemens. En je hebt sociale contacten.
Deze week collecteer ik (voor het Nationaal Epilepsiefonds, volgende week voor de klas staan om gastles te geven (over Unicef). En tussendoor ook even met psychiatrische mensen werken. Af en toe doe ik nog iets anders met sport.
Ik ben afgekeurd maar wil me op de uren dat het gaat me wel inzetten voor de medemens. En je hebt sociale contacten.
Deze week collecteer ik (voor het Nationaal Epilepsiefonds, volgende week voor de klas staan om gastles te geven (over Unicef). En tussendoor ook even met psychiatrische mensen werken. Af en toe doe ik nog iets anders met sport.
dinsdag 27 mei 2008 om 16:01
dinsdag 27 mei 2008 om 16:05
Ik denk dat 'geen tijd' en 'geen zin' toch wel de grootste argumenten zijn om geen vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar het ligt misschien ook aan je omgeving? Ik ken weinig tot geen mensen die vrijwilligerswerk doen. Ik heb er zelf ook nooit bewust over nagedacht om het te doen. Maar ja, dat is denk ik met heel veel dingen het geval. Laatst vroeg iemand mij of ik bloed gaf aan de bloedbank; nee dus. Maar ik zou ook niet weten waarom niet, gewoon ook nog nooit over nagedacht. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken...
dinsdag 27 mei 2008 om 16:31
Nogmaals: ik dring het ook niet op. Nogmaals: ik stelde ook: "eigenlijk zouden....." wat dus een voorbehoud inhoud. Ik ben er ook helemaal niet voor dat het iedereen opgedrongen moet worden; stel je voor dat het een verplichting zou zijn....lijkt me ook niet goed.
Ik schreef dit topic ook om de mensen aan 't denken te zetten over vrijwilligerswerk. Da's gelukt