Werk & Studie alle pijlers

Vrijwilligers werk naast je baan?

27-05-2008 14:32 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk naast mijn fulltime baan en eigen bedrijf ook nog eens als vrijwilliger voor de Doe Een Wens Stichting. Ik doe dat uit passie en het geeft me enorm veel voldoening en energie! Ik heb geen kinderen, maar wel een druk sociaal leven, daarnaast natuurlijk een huishouden draaiende te houden met manlief, twee konijnen en een hond. Toch lukt het me om tijd te maken voor m'n vrijwilligerswerk. Daar ben ik best een beetje trots op!

Eigenlijk zouden veel meer mensen vrijwilligerswerk moeten doen. Natuurlijk begrijp ik de argumenten "geen tijd" best, maar het lukt mij toch ook?

Doe jij vrijwilligerswerk? Wat voor? En als je het niet doet: waarom niet (argument "tijd" telt dus niet meer)
Ja ik doe vrijwilligerswerk. Ik kom er nu net vandaan. Ik ben vrijwilliger in een dierenasiel en maak honden en kattenverblijven schoon en laat de honden uit. Deze tijd van het jaar wordt het weer steeds drukker, dus ze kunnen iedere hulp gebruiken.
Ik doe op dit moment geen vrijwilligerswerk. Ik heb er wel de tijd voor, dus ik ben een beetje aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Dus wie weet kan ik me binnenkort ergens nuttig maken.
Toen ik ging solliciteren voor de vrijwillige brandweer hoorde ik dat ik er voor betaald zou worden! Prima voor elkaar!

Ik studeer en door mijn nieuwe 'vrijwilligerswerk' kon ik m'n rottige bijbaantjes afzeggen en dus heb ik alleen maar meer tijd gekregen!
PPfff.. ik heb er tijd voor, dus een ander moet dat ook maar hebben

ik geef geld aan t goede doel.. dus n ander moet dat ook maar doen.

en omgekeerd: n ander heeft kinderen, dus ik wil ze ook

Lijkt me niet echt n goede reden

en ja ik doe vrijwilligerswerk, want ik heb er tijd voor omdat ik werkloos ben.Zo gauw ik werk heb is dat over want dit is werk voor overdag, en aangezien ik de pest heb aan collecteren ,za; het dan ophouden voor me
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan, maar ben ermee gestopt omdat ik het inderdaad niet meer kon combineren met mijn fulltime baan. Het ging niet meer. Het hangt er allemaal maar vanaf hoe hectisch je baan is, hoe druk het vrijwilligerswerk, en hoe druk je andere verplichtingen.
Ik doe ook vrijwilligerswerk. Ik zie het alleen absoluut niet als werk, maar meer als een gezellige avond/ dag/ weekend/ week (komt allemaal voor) met vrienden en een stel (meestal) leuke kinderen.

Wat ik doe? Ik ben leiding bij een scoutinggroep, waar ik zelf ook altijd lid ben geweest. Veel van mijn vrienden zijn ook nog steeds actief, dus het is (meestal) erg leuk... Kost veel tijd, maar je krijgt er gelukkig veel voor terug van de kinderen en jongeren (in 'mijn' groep zijn ze 14 tot 18 jaar, dus van kinderen kun je niet echt meer spreken...)
Zelfde als Mouzepoes!
anoniem_49864 wijzigde dit bericht op 03-11-2018 11:20
92.78% gewijzigd
Ik werk ook vrijwillig, ben net als mouzepoes druk in de scouting, ik organiseer allerlei kampen, ben regiosecretaris. Het scheelt dat mijn betaalde baan flexibel is qua diensten, zodat ik toch weekenden en avonden daarmee bezig kan zijn.
ik werk full-time en 10 uur per week vrijwilligerswerk. Ik doe het momenteel wel met een ik-gerichte reden. Ik hoop dat het vrijwilligerswerk betaald werk gaat worden zodat ik mijn full-time baan kan opgeven. Daarna zal ik wel weer wat vrijwilligerswerk doen maar niet zo veel als nu.
mozart schreef op 27 mei 2008 @ 14:32:

Ik werk naast mijn fulltime baan en eigen bedrijf ook nog eens als vrijwilliger voor de Doe Een Wens Stichting. Ik doe dat uit passie en het geeft me enorm veel voldoening en energie! Ik heb geen kinderen, maar wel een druk sociaal leven, daarnaast natuurlijk een huishouden draaiende te houden met manlief, twee konijnen en een hond. Toch lukt het me om tijd te maken voor m'n vrijwilligerswerk. Daar ben ik best een beetje trots op!

Eigenlijk zouden veel meer mensen vrijwilligerswerk moeten doen. Natuurlijk begrijp ik de argumenten "geen tijd" best, maar het lukt mij toch ook?

Doe jij vrijwilligerswerk? Wat voor? En als je het niet doet: waarom niet (argument "tijd" telt dus niet meer)

Tja, je strijkt mij een beetje tegen de haren in. Ik wil namelijk wel graag vrijwilligerswerk doen, maar ik KAN het niet. Ik wil al ik weet niet hoelang vrijwilligerswerk doen voor Stichting Doe Een Wens. Ik werk alleen 40 uur. En bij de functies staat meestal dat je minimaal 8 uur doorde weeks beschikbaar moet zijn. Ik begrijp het wel, je moet met instanties bellen en andere zaken regelen. En helaas. Ik werk van maandag t/m vrijdag. Dus, ik héb wel tijd, maar niet van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Bij mij is het dus toch het argument tijd.

Overigens heb ik wel vrienden op het idee gebreacht om twee jaar geleden gesponsord voor Stichting Doe Een Wens de Nijmeegse Vierdaagse te lopen. En, ik ben jaloers op je. Ik denk dat jij heel dankbaar werk hebt. Wie weet in de toekomst als er kinderen zijn en ik parttime ga werken.
Dat jij er tijd voor hebt, wil niet zeggen dat een ander daar tijd voor heeft. Dat jij er tijd aan wilt besteden, wil nog niet zeggen dat een ander daar tijd aan moet willen besteden.

Tikje aanmatigend dus, jouw posting.
oeoeh ik doe geen vrijwilligerswerk (wat slecht van mij!)

en aangezien volgens jou 'geen tijd' niet geldig is, kan ik er geen reden voor geven. 8-P
toffifee schreef op 27 mei 2008 @ 15:30:

[...]

Tja, je strijkt mij een beetje tegen de haren in. Ik wil namelijk wel graag vrijwilligerswerk doen, maar ik KAN het niet. Ik wil al ik weet niet hoelang vrijwilligerswerk doen voor Stichting Doe Een Wens. Ik werk alleen 40 uur. En bij de functies staat meestal dat je minimaal 8 uur doorde weeks beschikbaar moet zijn. Ik begrijp het wel, je moet met instanties bellen en andere zaken regelen. En helaas. Ik werk van maandag t/m vrijdag. Dus, ik héb wel tijd, maar niet van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Bij mij is het dus toch het argument tijd.

Overigens heb ik wel vrienden op het idee gebreacht om twee jaar geleden gesponsord voor Stichting Doe Een Wens de Nijmeegse Vierdaagse te lopen. En, ik ben jaloers op je. Ik denk dat jij heel dankbaar werk hebt. Wie weet in de toekomst als er kinderen zijn en ik parttime ga werken.
Het was niet mijn bedoeling je tegen de haren in te strijken. Overigens zijn er veel vrijwilligers bij DEWS die net als jij en ik een ft baan hebben. Dus wellicht kun je het nog eens proberen, want ook in het weekend en 's avonds zijn er veel vrijwilligers nodig (bijv. bij acties die georganiseerd worden om geld in te zamelen). Wellicht kun je ook je baas eens lief aankijken en vragen of je zo nu en dan iets onder werktijd (in zijn tijd!) mag doen. Tegenwoordig gaan veel bedrijven er prat op te doen aan maatschappelijk ondernemen en dit valt er dan ook onder! Wie weet staan ze open voor een dergelijk argument!
Kwarktaart schreef op 27 mei 2008 @ 15:36:

oeoeh ik doe geen vrijwilligerswerk (wat slecht van mij!)

en aangezien volgens jou 'geen tijd' niet geldig is, kan ik er geen reden voor geven. 8-P

Kijk, dat is nog eens eerlijk!

(overigens begrijp ik -nogmaals- dat tijd wel geldig is, maar om te voorkomen dat iedereen antwoord met de reden: geen tijd, ben ik dit zo voor geweest)
fleurtje schreef op 27 mei 2008 @ 15:31:

Dat jij er tijd voor hebt, wil niet zeggen dat een ander daar tijd voor heeft. Dat jij er tijd aan wilt besteden, wil nog niet zeggen dat een ander daar tijd aan moet willen besteden.

Tikje aanmatigend dus, jouw posting.
Ho, ho. Ik spreek bewust over "eigenlijk zouden....." dat houdt bij voorbaat al een voorbehoud in dat ik bewust maakte. Dus er is geen sprake van een aanmatigende post.
Mijn reden is: geen zin in. Ik werk niet voor niets parttime.
Ik doe op 4 plaatsen vrijwilligerswerk. Overdag vaak.

Ik ben afgekeurd maar wil me op de uren dat het gaat me wel inzetten voor de medemens. En je hebt sociale contacten.

Deze week collecteer ik (voor het Nationaal Epilepsiefonds, volgende week voor de klas staan om gastles te geven (over Unicef). En tussendoor ook even met psychiatrische mensen werken. Af en toe doe ik nog iets anders met sport.
fleurtje schreef op 27 mei 2008 @ 15:53:

Waarom geen zin in? wat doe je met de rest van de tijd??
Ik heb mijn redenen om parttime te werken, heb tijd voor mezelf nodig. In die tijd lees ik, kijk ik films, slaap ik etc. Als ik zoveel uur vrijwilligerswerk zou kunnen doen, zou ik net zo goed meer uren betaald kunnen werken en minder uren in de wajong zitten.
steph schreef op 27 mei 2008 @ 15:56:

[...]

Waarom geen zin in? wat doe je met de rest van de tijd??
Kind opvoeden? Uit haar neus peuteren? Forummen? Mag iemand zelf beslissen waarom ze geen vrijwilligerswerk doet? Ik snap overigens jouw redenatie ook, en als ik in jouw situatie had gezeten had ik het wrs. ook gedaan. Ik vind alleen niet dat het iedereen opgedrongen moet worden.
mozart schreef op 27 mei 2008 @ 15:48:

[...]

Het was niet mijn bedoeling je tegen de haren in te strijken. Overigens zijn er veel vrijwilligers bij DEWS die net als jij en ik een ft baan hebben. Dus wellicht kun je het nog eens proberen, want ook in het weekend en 's avonds zijn er veel vrijwilligers nodig (bijv. bij acties die georganiseerd worden om geld in te zamelen). Wellicht kun je ook je baas eens lief aankijken en vragen of je zo nu en dan iets onder werktijd (in zijn tijd!) mag doen. Tegenwoordig gaan veel bedrijven er prat op te doen aan maatschappelijk ondernemen en dit valt er dan ook onder! Wie weet staan ze open voor een dergelijk argument!
Nou, wie weet neem ik binnenkort wel contact met ze op. Ik moet eerst even op zoek naar een andere baan.
mozart schreef op 27 mei 2008 @ 15:49:

[...]

(overigens begrijp ik -nogmaals- dat tijd wel geldig is, maar om te voorkomen dat iedereen antwoord met de reden: geen tijd, ben ik dit zo voor geweest)
Ik denk dat 'geen tijd' en 'geen zin' toch wel de grootste argumenten zijn om geen vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar het ligt misschien ook aan je omgeving? Ik ken weinig tot geen mensen die vrijwilligerswerk doen. Ik heb er zelf ook nooit bewust over nagedacht om het te doen. Maar ja, dat is denk ik met heel veel dingen het geval. Laatst vroeg iemand mij of ik bloed gaf aan de bloedbank; nee dus. Maar ik zou ook niet weten waarom niet, gewoon ook nog nooit over nagedacht. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken...
toffifee schreef op 27 mei 2008 @ 16:01:

[...]

Kind opvoeden? Uit haar neus peuteren? Forummen? Mag iemand zelf beslissen waarom ze geen vrijwilligerswerk doet? Ik snap overigens jouw redenatie ook, en als ik in jouw situatie had gezeten had ik het wrs. ook gedaan. Ik vind alleen niet dat het iedereen opgedrongen moet worden.

Nogmaals: ik dring het ook niet op. Nogmaals: ik stelde ook: "eigenlijk zouden....." wat dus een voorbehoud inhoud. Ik ben er ook helemaal niet voor dat het iedereen opgedrongen moet worden; stel je voor dat het een verplichting zou zijn....lijkt me ook niet goed.

Ik schreef dit topic ook om de mensen aan 't denken te zetten over vrijwilligerswerk. Da's gelukt ;-)
fleurtje schreef op 27 mei 2008 @ 15:53:

Vind ik ook een heel eerlijke reden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven