moeite met borderline-vriendin.....

26-05-2008 17:08 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zie hier een topic staan met "bordeline en aanverwante zaken", maar kan hier even niets vinden over hoe buitenstaanders deze aandoening ervaren.

Als sinds een jaartje of 5 heb ik een vriendin met borderline. Vanaf het begin af aan kon ik goed met haar opschieten en heb ik het hele borderline maar een beetje voor lief genomen. Dit met als resultaat dat ik haar gedrag op dit moment meer dan beu ben. Vanaf het begin heb ik (voor mijn gevoel) een hoop voor haar betekend. Ze kon met ons mee op vakantie (ook een aantal dagen voor het hotel betaald), een aantal keren meegeholpen met verhuizen, veel praten, geld lenen etc. Altijd heb ik al het idee gehad dat ik er weinig voor terug kreeg. Valt op zich ook niet te verwachten, aangezien ze aardig met zichzelf in de knoop zit, toch vind ik het lastig.

Zo heeft ze een aantal keren mijn vriend proberen te verleiden, (heeft ie trouwens meteen verteld) is er nooit voor mij als ik iets heb, is altijd te laat met afspraken en reageert nauwelijks op mails/sms, e.d. (terwijl het eerste bericht nota bene van haar af komt).

Voor mij is nu de druppel. M'n vriend zit nu overspannen thuis. Zij wist dat hij "ziek" was, maar verder niet. In een sms aan mij stuurt ze dat ze hoorde dat mn vriend ziek was, wenste hem beterschap en hoopte dat er niets ernstig was. Ik reageer vervolgens dat ze beter even kan bellen aangezien het een beetje lastig is via de sms. Vervolgens hoor je er niets meer van…. Hoe hier mee om te gaan? Ik zit er echt aan te denken met deze vriendschap te kappen aangezien het maar van één kant afkomt. Heb ook vaak genoeg met haar hierover gepraat, maar ze wil de dingen gewoon niet zien.

Mij vraag: hoe gaan jullie met dit soort situaties om? Ik weet even niet hoe er mee te handelen. Er zijn nog zat andere dingen gebeurt, maar anders wordt mn bericht zo lang… ;-)
Mischien moet ik er een kanttekening bij maken.

Een Borderlinepersoonlijkheidsstoornis kan zich op veel verschillende manieren profileren.

In deze stoornis kom je ook veel verschillende mensen tegen.

Introvert,extrovert,mensen met hele opvallende eigenschappen of juist mensen die erg op de achtergrond zijn.

De groep met extreme eigenschappen valt natuurlijk het meeste op.

Ik vind het gewoon jammer dat daardoor eigenlijk een verkeerd beeld ontstaat van deze stoornis.

Dat is ook de reden waarom ik heel terughoudend ben met vertellen dat ik borderline heb.(zie sowieso geen reden om dat te delen)

Ik ben bang dat mensen dan denken dat ik een a-sociaal,jaloers,onbetrouwbaar,impulsief,ruzie-zoekend,agressief,labiel en zuigend persoon ben.

Op het impulsieve na ben ik dat allemaal niet.

En zo met mij een heleboel.

@ setter.

Ik pak het ook niet echt persoonlijk op.

Het is meer dat het mij raakt dat door het negatieve beeld dat vaak geschetst wordt,de stoornis maatschappelijk een eenzijdig beeld krijgt.

Borderline hebben is geen excuus of een vrijbrief om je onbeschoft of a-sociaal te gedragen.

In mijn ogen staat dat zelfs totaal los van het hebben van Borderline.

Maar goed,ik gebruik mijzelf natuurlijk als referentiekader.

Anyway,het voegt niet echt iets toe voor to,maar ik wilde dit er nog even over kwijt.
Iry, het is ook helemaal niet mijn bedoeling jou te beledigen, ben ervan overtuigd dat niet iedereen met borderline zo is. Mijn vriendin is (helaas) toevallig wel zo. Het is moeilijk uit te leggen, maar ze reageerd vaak echt heel apart....

Bijvoorbeeld met een verhuizing..... Komt haar schoonfamilie helpen en dan is het: "wat doen hun nou weer hier", puur omdat ze dan zelf in de stress zit, best vervelend. Dan probeer je te zeggen dat die mensen haar alleen willen helpen en dat dringt dan niet door, legt ze al het werk neer en gaat in een hoekje zitten met een chagerijnige kop.... kan ik werkelijk met mn pet niet bij. Door dit soort acties (en dat zijn er echt ontelbaar veel, ze kunnen ook niet zo snel naar een verjaardag, omdat zij zich daar niet prettig bij voelt.) vind ik het wel belangrijk dat je het aan de mensen verteld die het dichtst bij je staan, die kunnen jou gedrag veel beter een plek geven....
Ik neem het ook niet op als een belediging hoor.

Het is gewoon even iets wat ik kwijt wilde.

Het lijkt mij heel vervelend om met zo'n vriendin een vriendschap te onderhouden.

heeft ze eigenlijk wel ooit hulp of therapie gehad?

Er valt een hoop te leren zodat ze beter met haar eigenschappen om kan gaan.
ze is al ongeveer 8 jaar in therapie en ik heb zelf het idee dat het niet werkt. Heb dit ook een keer aangekaart en geopperd dat ze misschien een nieuwe therapeut moetst zoeken (?) maar dit mocht niet baten, helaas.....

Blij dat je het niet als een beleding ziet, snap heel goed dat je dat even kwijt wilde..... Is ook absoluut niet m'n bedoeling om mensen over één kam te scheren.... ;-)
Mensen hebben idd gewoon een karakter. Misschien zijn er raakvlakken bij bv. bordeline...maar iedereen is gewoon uniek.

Lees maar eens de kenmerken van een willekeurige "stoornis" dan herken je er vast zelf ook wel ietsje van.

Vind haar geen leuke vriendin...niet om haar "stoornis" ( rotwoord) maar nogmaals omdat ze je vent wilde versieren. Exit wat mij betreft. :)
[quote]Vrouwtje83 schreef op 28 mei 2008 @ 16:58:

ze is al ongeveer 8 jaar in therapie en ik heb zelf het idee dat het niet werkt. Heb dit ook een keer aangekaart en geopperd dat ze misschien een nieuwe therapeut moetst zoeken (?) maar dit mocht niet baten, helaas.....

Blij dat je het niet als een beleding ziet, snap heel goed dat je dat even kwijt wilde..... Is ook absoluut niet m'n bedoeling om mensen over één kam te scheren.... ;-)[/quote]

Ik heb wat ervaring met 1 borderliner vrouw: het is niet te doen: ze is al 2 decennia in therapie, het lijkt niet bepaald te helpen;

Niet reageren op mails,sms of telefoon, of erg onvriendelijk reageren zonder dat daar aanleiding toe is;

Onvoorspelbaar, irrationeel, instabiel;

Zeldzaam egoistisch, wel een zeer intelligente vrouw, maar het zuigt alle energie uit je door met zo iemand om te gaan.

Uiterst vermoeiend. Voor mij nooit meer!
Ben het eens met claire (Hoi meid :hello: )

Quatro,

Jij bevestigd nu precies mijn punt met je post.

Je gooit alle nare eigenschappen van een persoon met Borderline op de stoornis.

Daarmee impliceer je dat mensen met Bordeline onuitstaanbare personen zijn.

Dat is jammer.

Therapie kan veel effect hebben.

Echter moet de persoon zelf wel echt willen.

Mensen met Borderline hebben wel een gerichte en kortdurende aanpak nodig.

Langdurige therapieen hebben inderdaad weinig resultaat.

Beter is kort en intensief.

Met evt. een aantal herhalingen om het scherp te houden.

Medicatie maakt ook vaak een wereld van verschil.

Het is wel zo dat het moelijker is met deze stoornis om structuur te houden.

Dat kan het nemen van medicatie in de weg staan.

Ik vind dat je gewoon je grenzen moet stellen binnen een vriendschap.

En daar mag best ruimte zijn voor begrip als iemand beperkingen heeft vanwege een stoornis (of wat dan ook).

De verwachtingen die je normaal in een vriendschap hebt kan je niet verlangen van iemand met een beperking (door een stoornis,depressie ,handicap).

Het is natuurlijk aan jezelf of de vriendschap genoeg waarde heeft om dat op te brengen.

Er zullen wel leuke kanten aanwezig moeten zijn natuurlijk.

Als je het zelf niet meer als een vriendschap kan zien.

Heeft het niet veel nut om er energie in te blijven stoppen.
quattro35 schreef op 28 mei 2008 @ 23:42:

Ik heb wat ervaring met 1 borderliner vrouw: het is niet te doen: ze is al 2 decennia in therapie, het lijkt niet bepaald te helpen;

Niet reageren op mails,sms of telefoon, of erg onvriendelijk reageren zonder dat daar aanleiding toe is;

Onvoorspelbaar, irrationeel, instabiel;

Zeldzaam egoistisch, wel een zeer intelligente vrouw, maar het zuigt alle energie uit je door met zo iemand om te gaan.

Uiterst vermoeiend. Voor mij nooit meer!

Zo wél 1 ervaring met één borderline vrouw!

Die bestaan in mijn ogen niet "borderline" vrouwen.

Jij hebt in mijn ogen kennis gemaakt met een vrouw die je helemaal leeg zoog...dat kan. Maar om nou te zeggen dat alle borderliners hetzelfde zijn gaat mij echt te ver. In mijn ogen zijn die stoornissen in het leven geroepen om een groep mensen met bepaalde problemen een naam te geven. Dat jij er voor kiest om niet met een mens om te gaan die je totaal leeg zuigt dat kan ik helemaal begrijpen. Daar kies ik ook voor.
Off topic: hey Iry!! :hello:
[quote]claire123 schreef op 29 mei 2008 @ 00:27:

[...]

Zo wél 1 ervaring met één borderline vrouw!

Eén vond ik meer dan genoeg ;-)

(Ik weet het: allerlei gradaties, vormen, licht - ernstig etc).

Die bestaan in mijn ogen niet "borderline" vrouwen.

Nou.....op haar verzoek heb ik veel gelezen op internet over borderline, kwam toch wel akelig goed overeen met hoe zij is.

Ook herkende ik bij haar veel dingen die ik hier op het forum had gelezen van een forumster die een poosje geleden erg veel schreef.

Valt me trouwens op dat veel vrouwen (mannen hebben het geloof ik vrijwel nooit) vaak het liefst ontkennen dat ze borderline hebben, terwijl alle signalen voluit die kant op wijzen.

Jij hebt in mijn ogen kennis gemaakt met een vrouw die je helemaal leeg zoog...dat kan. Maar om nou te zeggen dat alle borderliners hetzelfde zijn gaat mij echt te ver. In mijn ogen zijn die stoornissen in het leven geroepen om een groep mensen met bepaalde problemen een naam te geven. Dat jij er voor kiest om niet met een mens om te gaan die je totaal leeg zuigt dat kan ik helemaal begrijpen. Daar kies ik ook voor.[/quote]

Hmmmmmmmmm, gister weer een e-mail gehad van m’n “vriendin”. Ze deed weer net of er niets aan de hand is, heel lastig.

Vooral omdat ze alleen reageert via de mail of sms. Ik heb haar aangeven dat ik het vervelend vond dat ze zo laat was met reageren.

Ook aangegeven dat ze niet van mij kon verwachten dat ik bleef wachten op haar antwoord dat ze wel of niet kon komen voor een afspraak, waardoor ik nu alweer allerlei andere plannen had gemaakt.

Hoop dat deze opmerkingen een beetje aankomen……

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven