Gezondheid
alle pijlers
Stoppen met roken
maandag 4 juni 2007 om 14:56
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.
(Mark Twain)
Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!
Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:
Boeken:
Kristina Ivings - Rookvrij
Jan Geurtz - De Opluchting en De verslaving voorbij
Hulpmiddelen:
Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)
Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!
Tellertjes
Silkquit
Een goeie link
Noorderlicht
Losse tips
(Mark Twain)
Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!
Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:
Boeken:
Kristina Ivings - Rookvrij
Jan Geurtz - De Opluchting en De verslaving voorbij
Hulpmiddelen:
Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)
Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!
Tellertjes
Silkquit
Een goeie link
Noorderlicht
Losse tips
- Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.
- Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.
- Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.
- Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!
- Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.
- Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.
- Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!
- Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.
-
woensdag 28 mei 2008 om 17:12
Soooowwww.. dat zijn flinke dreigementen, Elenah...
"als de kilo's eraan vliegen dan pak ik echt weer een peuk"... Wat een onzin! Je maakt het jezelf wel ook onnodig moeilijker hoor...
Echt, iedereen moet zijn eigen weg hierin vinden. Wij kunnen je een luisterend oor bieden een schop onder je billen af en toe, maar jij moet het zelf doen! Wil je nou stoppen of niet? Gewoon even voor de duidelijkheid... Waarom probeer je anders niet toch een hulpmiddel?
De onrust ed horen er in het begin inderdaad wat bij. Dat herinner ik me nog goed. Ik kon me veel minder goed op werk concebntreren, bijvoorbeeld, maar toch overheerste met name de euforie van het niet-meer-roken. probeer even voor jezelf duidelijk te krijgen waarom je dit ook weer zo graag wilt, anders kom je nergens.
"als de kilo's eraan vliegen dan pak ik echt weer een peuk"... Wat een onzin! Je maakt het jezelf wel ook onnodig moeilijker hoor...
Echt, iedereen moet zijn eigen weg hierin vinden. Wij kunnen je een luisterend oor bieden een schop onder je billen af en toe, maar jij moet het zelf doen! Wil je nou stoppen of niet? Gewoon even voor de duidelijkheid... Waarom probeer je anders niet toch een hulpmiddel?
De onrust ed horen er in het begin inderdaad wat bij. Dat herinner ik me nog goed. Ik kon me veel minder goed op werk concebntreren, bijvoorbeeld, maar toch overheerste met name de euforie van het niet-meer-roken. probeer even voor jezelf duidelijk te krijgen waarom je dit ook weer zo graag wilt, anders kom je nergens.
Computer says nooooo
woensdag 28 mei 2008 om 18:51
Nee hoor! Waarom?!!! Je rookt toch niet meer?!! ROKEN IS GEEN OPTIE!!
Google eens op ontwenningsverschijnselen die bij stoppen met roken horen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. Het gaat allemaal ook weer over. Onrustig zijn en slecht slapen hoort er allemaal bij. Die fase hebben wij allemaal ook doorstaan, dus we weten precies wat je bedoelt.
Misschien is het inderdaad een idee om toch hulpmiddelen erbij te gaan gebruiken? En bedenk je ook even waarom je ook alweer wilde stoppen...
Oelepetoetie!!! Leuk dat je je spreekwoordelijke gezicht weer eventjes laat zien! Fijn te horen dat het goed met je gaat, enne...natuurlijk gaan die kilootjes er ook weer af! Goed joh, dat je ook al bijna op de 5 maanden zit! Hoe voelt dat nou?
woensdag 28 mei 2008 om 19:33
Elenah, vervelend he, die bijwerkingen van het niet roken. Maar maak eens een lijstje van de negatieve punten van niet roken tegenover roken. Ik zal je op weg helpen.
Negatief van roken:
Slecht voor je gezondheid, slechte huid, geen conditie, slechte adem, weinig reukvermogen, vaker ziek, kost heel veel geld, je gaat eerder dood.
Negatief van stoppen met roken:
Je komt een paar kilo aan, je bent een week of 4 sjaggie en je slaapt een week of 4 slecht.
Hmmmmm best moeilijk he
Meid kom op, niet roken heeft zoveel voordelen. Even doorzetten en dan zie je dat zelf ook in.
Negatief van roken:
Slecht voor je gezondheid, slechte huid, geen conditie, slechte adem, weinig reukvermogen, vaker ziek, kost heel veel geld, je gaat eerder dood.
Negatief van stoppen met roken:
Je komt een paar kilo aan, je bent een week of 4 sjaggie en je slaapt een week of 4 slecht.
Hmmmmm best moeilijk he
Meid kom op, niet roken heeft zoveel voordelen. Even doorzetten en dan zie je dat zelf ook in.
donderdag 29 mei 2008 om 01:26
Hey meiden!
Sjar, ik heb het idee dat je op een moeilijk punt staat. Half jaar ongeveer nu toch he? Ik weet dat je het weet, maar toch: seriously, niet één hijs!!! Echt Niet Doen. Je bent een (s)Topper!
Elenah, wat er in mijn openingspost staat is bijna waar: ik ben echt al heel veel keren gestopt met roken. Meestal kwam ik wel een paar kilo aan, maar die kilo's zijn er NOOIT (lees: NOOIT) weer afgegaan als ik weer begon. Dus ook al kom je een paar kilo aan: de remedie is niet om weer te gaan roken. Sporten, gezond eten, dat helpt dan weer wel. Maar roken niet. Enne... Gefeliciteerd met je eerste drie dagen!!
Sum, hoe is 't met jou?
Sjar, ik heb het idee dat je op een moeilijk punt staat. Half jaar ongeveer nu toch he? Ik weet dat je het weet, maar toch: seriously, niet één hijs!!! Echt Niet Doen. Je bent een (s)Topper!
Elenah, wat er in mijn openingspost staat is bijna waar: ik ben echt al heel veel keren gestopt met roken. Meestal kwam ik wel een paar kilo aan, maar die kilo's zijn er NOOIT (lees: NOOIT) weer afgegaan als ik weer begon. Dus ook al kom je een paar kilo aan: de remedie is niet om weer te gaan roken. Sporten, gezond eten, dat helpt dan weer wel. Maar roken niet. Enne... Gefeliciteerd met je eerste drie dagen!!
Sum, hoe is 't met jou?
-
donderdag 29 mei 2008 om 11:19
Even melden: ik zit vandaag precies op dag 50!!! Voel me prima, heb eerlijk gezegd geen last gehad van slecht slapen of chagrijnigheid, wel een beetje van de euforie die hierboven al eens genoemd werd.... Verder vind ik mijn collega's erg stinken wanneer ze terugkomen van hun rookpauze!! Gaat dat nog over? In de kroeg is het nog wel uit te houden hoor, zo erg anti-rook ben ik ook weer niet. Maar mensen gaan er echt van stinken (is voor velen misschien geen nieuwe informatie, maar als je 14 jaar gerookt hebt is dit best wel een eye-opener).
En ja Elenah, je komt er van aan. Ik ben al 4 kilo aangekomen!! Grrrr..... Niet dat ik het leuk vind, maar zoals Anemoon al zei: het gaat er echt niet vanaf omdat je rookt... Het gaat er vanaf omdat je sport en gezond eet.
Hou vol!!
En ja Elenah, je komt er van aan. Ik ben al 4 kilo aangekomen!! Grrrr..... Niet dat ik het leuk vind, maar zoals Anemoon al zei: het gaat er echt niet vanaf omdat je rookt... Het gaat er vanaf omdat je sport en gezond eet.
Hou vol!!
donderdag 29 mei 2008 om 12:29
Hi!
@Elenah: Volhouden meid! Probeer om niet te focussen op wat je mist of op dat ene mogelijk nare bijverschijnsel van stoppen: aankomen.. Er zijn namelijk meer positieve gevolgen van niet-roken hoor ! Je ontneemt jezelf niks, je geeft jezelf juist je vrijheid, gezondheid, schoonheid, geur, centjes etc. terug. Hoe fijn is dat??
Je wilt niet je hele leven blijven roken, neem ik aan. Dus dan moet je er ooit doorheen en dat is nu even moeilijk. Dat hele erge duurt niet zo heel lang hoor en daarna ben je gewoon een niet-roker: geweldig toch?
Nog een maandje en dan mag je in de horeca ook al niet meer roken. Heb je geen last van als je straks een maand niet meer rookt.
Ik denk dat je het aankomen echt wel binnen de perken kunt houden als je wat meer gaat bewegen en jezelf niet overgeeft aan snoepen en zo. Het lukt mij heel goed om niet te gaan snoepen ter vervanging en volgens mij kom ik tot dusver ook echt niet aan.
Sterkte Elenah!!!!!!!!!
Bij mij gaat het al een stuk makkelijker inmiddels. Ik heb al best vaak dat ik er een hele tijd niet aan denk dat ik niet kan roken. Ben ook weer wat rustiger.
@Elenah: Volhouden meid! Probeer om niet te focussen op wat je mist of op dat ene mogelijk nare bijverschijnsel van stoppen: aankomen.. Er zijn namelijk meer positieve gevolgen van niet-roken hoor ! Je ontneemt jezelf niks, je geeft jezelf juist je vrijheid, gezondheid, schoonheid, geur, centjes etc. terug. Hoe fijn is dat??
Je wilt niet je hele leven blijven roken, neem ik aan. Dus dan moet je er ooit doorheen en dat is nu even moeilijk. Dat hele erge duurt niet zo heel lang hoor en daarna ben je gewoon een niet-roker: geweldig toch?
Nog een maandje en dan mag je in de horeca ook al niet meer roken. Heb je geen last van als je straks een maand niet meer rookt.
Ik denk dat je het aankomen echt wel binnen de perken kunt houden als je wat meer gaat bewegen en jezelf niet overgeeft aan snoepen en zo. Het lukt mij heel goed om niet te gaan snoepen ter vervanging en volgens mij kom ik tot dusver ook echt niet aan.
Sterkte Elenah!!!!!!!!!
Bij mij gaat het al een stuk makkelijker inmiddels. Ik heb al best vaak dat ik er een hele tijd niet aan denk dat ik niet kan roken. Ben ook weer wat rustiger.
donderdag 29 mei 2008 om 13:52
<ritsel> <ritsel>... kraaaak.....
Heeeeeeeyyyyyyy I'm back!
Fantastische tijd gehad in Schotland met super mooi weer, alleen de dag van vertrek heeft het even geregend. En.... voorproefje gehad van een rookvrije horeca, nog een paar weken dan is het hier ook zo ver nou van mij mag het!!!
Nog een paar dagen en dan zit ik aan een jaar rookvrij.... pfff heel hard gegaan en toch ook weer niet (lekker duidelijk maar hopelijk weten jullie wat ik bedoel ) Ook de grens van 10.000 (tien duizend jah!) sigaretten niet gerookt is tijdens de vakantie gepasseerd nah echt niet te geloven als je je dat probeert voor te stellen zeg...
11 M, 3 W, 4 D, 13 H, 50 mins and 9 secs.
10096 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.463,94.
Life saved: 5 weeks, 1 hour, 20 minutes.
Ik moet even bijlezen hier er is flink gepost zie ik!
voor alle "oude" en nieuwe (s)Toppers hier!!!!!
Heeeeeeeyyyyyyy I'm back!
Fantastische tijd gehad in Schotland met super mooi weer, alleen de dag van vertrek heeft het even geregend. En.... voorproefje gehad van een rookvrije horeca, nog een paar weken dan is het hier ook zo ver nou van mij mag het!!!
Nog een paar dagen en dan zit ik aan een jaar rookvrij.... pfff heel hard gegaan en toch ook weer niet (lekker duidelijk maar hopelijk weten jullie wat ik bedoel ) Ook de grens van 10.000 (tien duizend jah!) sigaretten niet gerookt is tijdens de vakantie gepasseerd nah echt niet te geloven als je je dat probeert voor te stellen zeg...
11 M, 3 W, 4 D, 13 H, 50 mins and 9 secs.
10096 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.463,94.
Life saved: 5 weeks, 1 hour, 20 minutes.
Ik moet even bijlezen hier er is flink gepost zie ik!
voor alle "oude" en nieuwe (s)Toppers hier!!!!!
donderdag 29 mei 2008 om 14:48
Sartan... Goed joh! Bijna een jaar al!
Ik snap inderdaad wat je bedoelt met dat het langzaam en toch snel gaat.
Soms vind ik dat ik 'al' 5 maanden gestopt ben en soms dat ik 'pas' 5 maanden gestopt ben...Over het algemeen ben ik gevoelsmatig al véél langer van de sigaret af en inderdaad Himmie, je geeft jezelf zoveel vrijheid! Geef jezelf dat kadootje!
Teigera, het stinken van je collega's gaat pas over als zij ook stoppen met roken... En inderdaad, als roker heb ik me nooit gerealiseerd dat ik zó erg stonk...
Wat betreft het aankomen...Ik ben in gewicht aangekomen, maar toch slanker dan toen ik nog rookte.
Toen ik ging stoppen met roken heb ik een afspraak gemaakt met mezelf. Als ik (lekkere) trek kreeg, mocht ik van mezelf best snoepen, maar wel pas nadat ik een appel of wat rijstwafels had gegeten...meestal had ik dan na die appel geen trek meer, of door te denken aan een appel had ik al geen trek meer...
Verder ben ik begonnen met hardlopen en heb ik dus vet omgezet in spieren, dus dat verklaart waarom ik in gewicht ben toegenomen. Spieren zijn nu eenmaal zwaarder dan vet.
Efa, leuk dat je hier ook even komt buurten...wie weet komt jouw tijd ooit ook nog weleens...
Ik snap inderdaad wat je bedoelt met dat het langzaam en toch snel gaat.
Soms vind ik dat ik 'al' 5 maanden gestopt ben en soms dat ik 'pas' 5 maanden gestopt ben...Over het algemeen ben ik gevoelsmatig al véél langer van de sigaret af en inderdaad Himmie, je geeft jezelf zoveel vrijheid! Geef jezelf dat kadootje!
Teigera, het stinken van je collega's gaat pas over als zij ook stoppen met roken... En inderdaad, als roker heb ik me nooit gerealiseerd dat ik zó erg stonk...
Wat betreft het aankomen...Ik ben in gewicht aangekomen, maar toch slanker dan toen ik nog rookte.
Toen ik ging stoppen met roken heb ik een afspraak gemaakt met mezelf. Als ik (lekkere) trek kreeg, mocht ik van mezelf best snoepen, maar wel pas nadat ik een appel of wat rijstwafels had gegeten...meestal had ik dan na die appel geen trek meer, of door te denken aan een appel had ik al geen trek meer...
Verder ben ik begonnen met hardlopen en heb ik dus vet omgezet in spieren, dus dat verklaart waarom ik in gewicht ben toegenomen. Spieren zijn nu eenmaal zwaarder dan vet.
Efa, leuk dat je hier ook even komt buurten...wie weet komt jouw tijd ooit ook nog weleens...
donderdag 29 mei 2008 om 19:13
Teigera: dat gaat niet meer over: rokers STINKEN! Goorlappen! gnagnagna...
EFAAAAAHHHH!!!!
Goed man! Go Girl!
Hihihi.... ik dacht al dat ik iets hoorde ritselen...
Wat ben je toch een superkanjer! een JAAARRR!
Fijn dat je zo heerlijk hebt gehad in Schotland Sartan!
x
Verder voor iedereen die ik 'over sla':
ik val mijn stoel van de honger dus ik ga er weer vandoor!
EFAAAAAHHHH!!!!
Goed man! Go Girl!
Hihihi.... ik dacht al dat ik iets hoorde ritselen...
Wat ben je toch een superkanjer! een JAAARRR!
Fijn dat je zo heerlijk hebt gehad in Schotland Sartan!
x
Verder voor iedereen die ik 'over sla':
ik val mijn stoel van de honger dus ik ga er weer vandoor!
Computer says nooooo
donderdag 29 mei 2008 om 19:54
donderdag 29 mei 2008 om 20:02
Zeg dat wel.... als ik over iedere sigaret 2 minuten zou doen (en dan moet je stevig doorpaffen!!) en ik begon nu om 20.00 uur met de eerste sigaret aan te steken zou ik.. eens kijken... (20.000 minuten = 333 uur ) 13.8 etmalen aan een stuk door moeten roken. Dan zou ik dus op 12 juni rond 15:00 uitgerookt zijn..... UCHE UCHE UCHE proest... laat maar.....