Wie werkt er bij een echte pizzeria?

30-05-2008 16:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn de pizza`s van de pizzeria lekker... Thuis proberen we ze wel eens na te maken, maar wat we ook proberen ze worden nooit zo lekker. Dus wie weet wat hun geheim is, hoe komt hun bodem zo lekker en hun saus zo verrukkelijk??!!



Ik zou zo graag het recept willen weten van de echte bodem en de saus. Hoe maken ze de pizza`s van de pizzeria toch zo lekker? Wie weet het? :)
Alle reacties Link kopieren
Pizzeria's hebben een houtgestookte oven of pizza oven en maken de bodem heeeeeel dun!

De saus lekker zelf maken, met wat knoflook en basilicum en flink wat olijfolie, neem geen kant en klare saus.
Wat ook helpt is zo'n pizzasteen in de oven, in plaats van op de bakplaat. Dan wordt de bodem meer zoals in de pizzeria.
Alle reacties Link kopieren
Even met een pizzabakker aanleggen en het geheim ontfutselen. En hier natuurlijk (door)vertellen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Maak je bodem zo dun mogelijk.

Tomatensaus: uitje en knoflook fruiten in olijfolie, gezeefde tomaten erbij, zout, peper, beetje suiker, basilicum en oregano.

Gebruik mozzarella als kaas i.p.v. nederlandse kaas.
Alle reacties Link kopieren
pomodori schreef op 30 mei 2008 @ 17:45:

Maak je bodem zo dun mogelijk.

Tomatensaus: uitje en knoflook fruiten in olijfolie, gezeefde tomaten erbij, zout, peper, beetje suiker, basilicum en oregano.

Gebruik mozzarella als kaas i.p.v. nederlandse kaas.




Dat hebben we dus allemaal al geprobeerd, ook de bodem van bloem gemaakt enzo (dus geen kant en klaar bodem en saus) en ze worden natuurlijk wel lekker, maar lang niet zo lekker als bij de pizzeria.



Hoe kom je aan zo`n steen voor in je oven?
Alle reacties Link kopieren
Bij de betere kookwinkels en bj de bijenkorf ooit eens gezien.

Wij hebben hem ook en de pizza's zijn echt heel goed.

Trouwens, als je een keer een makkelijke, lekkere pizza wil: Bij de AH verkopen de steenovenpizzabodems. Als je daar deze tomatensaus op doet, goede mozzarelle en andere goede producten, is jouw pizza toch heel smakelijk hoor.

Bij de pizzeria doen ze toch vaak heel goedkope spullen op de pizza's.
Alle reacties Link kopieren
TheEmpress schreef op 30 mei 2008 @ 19:09:

[...]





Dat hebben we dus allemaal al geprobeerd, ook de bodem van bloem gemaakt enzo (dus geen kant en klaar bodem en saus) en ze worden natuurlijk wel lekker, maar lang niet zo lekker als bij de pizzeria.



Hoe kom je aan zo`n steen voor in je oven?
Ik heb zo'n steen meteen bij de aanschaf van ons fornuis gekocht. We hebben een fornuis van Solitaire (Bosch), 90cm. Je kunt even bij hen op de website kijken of je ze los kunt bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een ver verleden bij een pizzeria gewerkt. Maar de pizzabakker liet hem nogal eens vallen. Misschien geeft dat ook een extra smaaksensatie? X-D

Ik denk dat de tip van Bagheera een goeie is.
Alle reacties Link kopieren
In een pizzeria zit de pizza zo'n 3-5 minuten in een oven van 350 graden. (of heter, kan ook) Heb je thuis ook zo'n warme oven? Volgens mij zit daar het verschil in.



Toen ik nog bij een pizzeria werkte, was de saus alleen met gepelde tomaten, oregano, wat zout en peper. Goed mixen. Thuis gooi ik er nog wat italiaanse kruiden en gember door.

Mijn pizza's zijn lekkerder dan in de pizzeria, zegt mijn familie ;-)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Jaaa ik woon in Italie en we hebben een bedrijf met een pizzeria én een houtoven..

Ik zal eens voor je kijken of ik het recept voor je kan stelen haha. De deeg maken we hier ook zelf. :)



Kom er op terug (als de pizzabakker tenminste zijn geheim prijs wil geven ;) )
Alle reacties Link kopieren
Vast wel. Geef je hem in ruil onze favoriete (stamppot)recepten ;)

Maar ik at eens bij iemand in CH en die maakte pizza zelf maar wel kant en klare bodem (afbak van Buitoni); nergens hier kunnen vinden; die bodem vond ik echt lekker. Houd van (dunne) knapperige bodem zoals de pizza crossa was, maar opeens is die nergens meer verkrijgbaar..... *snik*
Alle reacties Link kopieren
summerbreeze21 schreef op 30 mei 2008 @ 22:38:

Jaaa ik woon in Italie en we hebben een bedrijf met een pizzeria én een houtoven..

Ik zal eens voor je kijken of ik het recept voor je kan stelen haha. De deeg maken we hier ook zelf. :)



Kom er op terug (als de pizzabakker tenminste zijn geheim prijs wil geven ;) )




YES YES YES :worship: YESSSSSSSSS :applause: :jump: :worship: :hello: :cheer2: :cheer: :cheer2: :rolling: X-D :cheers: :-9 :whoops:

:blob Dat zou echt fantastisch zijn!!!! Als je dat wilt doen, super!!

Ik wacht met smart.....
Alle reacties Link kopieren
Ik sta vanavond ook in de keuken, dus dan vraag ik het even :)
Alle reacties Link kopieren
Heb 6 jaar als pizzabakker gewerkt het het geheim is gewoon de steenoven.

Het deeg gewoon een basis van meel,water, gist en olijfolie..Goed doorkneden en dun uitrollen.. Verder niet teveel bloem op de plek strooien waar je hem uitrolt want meestal geeftdat een verbrande smaak aan de bodem.

En oja.. een marmerenplaat waar je hem op uitrolt is ideaal en het liefst met koud deeg!
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_17983 wijzigde dit bericht op 01-06-2008 15:40
Reden: oeps foutje
% gewijzigd
@TO: het "geheim" van de echte pizza heeft echt niets met ingredienten te maken maar wel met materieel.

Een pizzaoven, liefst op hout gestookt, maakt echt al het verschil. Een pizzasteen zoals hieronder door een poster aangeraden komt al wel in de buurt maar is het net niet helemaal. Ik vrees dus dat je je keukentje of tuin flink zult moeten verbouwen voor je hetzelfde resultaat bereikt X-D
Alle reacties Link kopieren
De pizzaoven die wij gebruikte in de zaak was ook maar een "kleintje". Gewoon een electronische met steen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het geheim zit idd in de oven. Ik overweeg nog wel eens een houtovenpizzatent te beginnen, daar zijn er veel te weinig van in NL.



Hoe ik thuis de beste pizza krijg is zo:



bodem: witbroodmix van Koopmans (niet de pizzamix!) minder olie in doen dan op de verpakking staat (klein scheutje) anders wordt-ie te slap. Goed laten rijzen.



Deeg dun uitrollen met deegroller en ronddraaien/ verder uitrekken over je vuist, zoals de pizzabakker ook doet, daar wordt-ie lekker luchtig van. (tot ca 2-3 mm dik, je moet er net niet doorheen kunnen kijken, pas wel op met lange nagels!). Ik gebruik ongeveer 1/2 tot 2/3 pak broodmix voor een hele bakplaat.



Tomatensaus: tomaten uit blik (ik gebruik ca 1,5 blikje), en dan het liefst blokjes tomaten, niet de hele. Goed uit laten lekken in een zeef. Prakken met een vork (pureren in keukenmachine is al minder lekker helaas), nog een keer laten uitlekken in de zeef. Oregano, beetje peper en teentje geperste knoflook erdoor. Meer niet. Meer knof is lekker maar geeft ook veel dorst achteraf.



Het grootste deel van de kaas direct op de tomatensaus doen en de rest van de ingredienten erbovenop dan blijft de kaas lekker smeuiig ipv dat het uitbakt. Vlees of vis (ham, salami, tonijn) ónder de groenten doen om zelfde reden. Ik gebruik gewone belegen kaas.



Groenten die je erop doet zo droog mogelijk houden. Vooral champignons zijn lastig. Een gewone oven is niet heet genoeg om champignons uit te drogen. Als je verse gebruikt gaan ze 'zweten' en maken ze je pizza te nat - die moet je eerst snijden, dan even in kokend water laten slinken dan dan uit laten lekken op keukenpapier. (Ik vind dat meestal teveel werk en gebruik dan champignons uit blik die ik met keukenpapier droog maak.)

Ook dingen uit potjes (kappertjes, rode paprika) op keukenpapier laten uitlekken.

Ik doe er soms dunne plakjes courgette op, die hoef je niet voor te koken, maar leg ze wel bovenop (met nog wat oregano erop).



Oven op maximale stand voorverwarmen. Strooi een beetje broodmix over alufolie tegen aanbakken.

Pizza 10-15 min bakken (afh van hitte oven), tot de korstjes lichtbruin zijn. Na het bakken een beetje olijfolie eroverheen sprenkelen.
.
Alle reacties Link kopieren
http://productimages.wehkamp.nl/is/image/Wehkamp/?src=Wehkamp%





Deze heb ik ook, van de Wehkamp. Het is ook een steen en die wordt loeiheet! Je maakt er de lekkerste pizzas op, met van die luchtblazen aan de zijkant.

Het deeg maak ik met de broodbakmachine maar ik heb ook wel eens zo'n kant en klaar deeg gekocht. Zo'n rol met een tomatensausje erbij. En dat werd ook lekker op deze steen.
Alle reacties Link kopieren
Plaatje lukt niet jammer genoeg.
impala schreef op 07 juni 2008 @ 03:05:

Het geheim zit idd in de oven. Ik overweeg nog wel eens een houtovenpizzatent te beginnen, daar zijn er veel te weinig van in NL.



Hoe ik thuis de beste pizza krijg is zo:



bodem: witbroodmix van Koopmans (niet de pizzamix!) minder olie in doen dan op de verpakking staat (klein scheutje) anders wordt-ie te slap. Goed laten rijzen.



Deeg dun uitrollen met deegroller en ronddraaien/ verder uitrekken over je vuist, zoals de pizzabakker ook doet, daar wordt-ie lekker luchtig van. (tot ca 2-3 mm dik, je moet er net niet doorheen kunnen kijken, pas wel op met lange nagels!). Ik gebruik ongeveer 1/2 tot 2/3 pak broodmix voor een hele bakplaat.



Tomatensaus: tomaten uit blik (ik gebruik ca 1,5 blikje), en dan het liefst blokjes tomaten, niet de hele. Goed uit laten lekken in een zeef. Prakken met een vork (pureren in keukenmachine is al minder lekker helaas), nog een keer laten uitlekken in de zeef. Oregano, beetje peper en teentje geperste knoflook erdoor. Meer niet. Meer knof is lekker maar geeft ook veel dorst achteraf.



Het grootste deel van de kaas direct op de tomatensaus doen en de rest van de ingredienten erbovenop dan blijft de kaas lekker smeuiig ipv dat het uitbakt. Vlees of vis (ham, salami, tonijn) ónder de groenten doen om zelfde reden. Ik gebruik gewone belegen kaas.



Groenten die je erop doet zo droog mogelijk houden. Vooral champignons zijn lastig. Een gewone oven is niet heet genoeg om champignons uit te drogen. Als je verse gebruikt gaan ze 'zweten' en maken ze je pizza te nat - die moet je eerst snijden, dan even in kokend water laten slinken dan dan uit laten lekken op keukenpapier. (Ik vind dat meestal teveel werk en gebruik dan champignons uit blik die ik met keukenpapier droog maak.)

Ook dingen uit potjes (kappertjes, rode paprika) op keukenpapier laten uitlekken.

Ik doe er soms dunne plakjes courgette op, die hoef je niet voor te koken, maar leg ze wel bovenop (met nog wat oregano erop).



Oven op maximale stand voorverwarmen. Strooi een beetje broodmix over alufolie tegen aanbakken.

Pizza 10-15 min bakken (afh van hitte oven), tot de korstjes lichtbruin zijn. Na het bakken een beetje olijfolie eroverheen sprenkelen.




Ik ga hem zo klaar maken!

Alleen doe ik het pizzadeeg altijd 10 min voorbakken, en daarna pas beleggen en afbakken.
Alle reacties Link kopieren
De bodem wordt van een meel gemaakt dat in NL moeilijk verkrijgbaar is, volgens mij is dat 00 meel.
Alle reacties Link kopieren
en suikervrij is-ie een beetje gelukt??
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven