Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het rookverbod is ook slecht voor het milieu!

http://www.waarmaarraar.n...ramp_voor_het_milieu.html

De CO2 uitstoot zal enorm toenemen door alle terrasverwarmers die de horeca zal plaatsen

Volgens mij gaan er nu alweer stemmen op om de verwarmers dan te verbieden,

Ik kan me de frustratie van de rokers wel heel erg goed voorstellen, daar waar roken vroeger nog gezellig was, wordt je nu overal verbannen, en mag je alleen nog in de zeikende regen (NL is nou geen land om lekker buiten te staan roken) je ding doen,

Hoewel ik zelf niet meer rook, zijn rokers in mijn huis nog altijd welkom, (ik zal liegen als ik vind dat het niet stinkt) maar schop mijn vrienden niet de straat op om te gaan roken,
nu.nl:

HILVERSUM - De horeca is nog niet klaar voor de invoering van een rookverbod. Twaalf van de vijftien regiovoorzitters van Horeca Nederland zeiden dat zaterdag tegen RTL Nieuws. Acht van de vijftien gaf aan dat uitstel nodig is.

Het rookverbod, dat moet zorgen dat personeel van bars, restaurants en andere uitgaansgelegenheden rookvrij kan werken, moet 1 juli ingaan. Negen van de vijftien regiovoorzitters zeggen dat er nog geen voorbereidingen zijn getroffen door de ondernemers.

Dit komt voornamelijk omdat onduidelijk is wat wel en niet mag. Veertien van de vijftien voorzitters vinden dan ook dat de informatieverstrekking vanuit de overheid onvoldoende is.

Uitstel

Kleine horecaondernemers verenigden zich eerder deze maand in de hoop via de rechter uitstel, en uiteindelijk afstel, van het verbod af te kunnen dwingen.

Kleine horeca-ondernemingen lijden volgens de vereniging meer onder de regels omdat zij niet in de gelegenheid zijn rookfaciliteiten in te richten.

1 juli

Op 1 juli komt een einde aan de uitzondering die voor de horeca was gemaakt op het recht op een rookvrije werkplek, dat sinds begin 2004 geldt.

Roken wordt niet alleen taboe in de kroeg, maar ook in onder meer het restaurant, de coffeeshop, het theater, de bioscoop, de studentenvereniging en de sportkantine.

Rookruimte

Wel mogen horecagelegenheden een aparte rookruimte inrichten. De rokers die daar hun toevlucht zoeken, hoeven daar echter niet op bediening te rekenen. Ook kunnen ze nog op het terras roken, als dat maar niet aan alle kanten is afgesloten. "

Hoevel tijd hebben ze nodig dan?? Ze weten dit natuurlijk ook nog maar net...

En wat moet er in vredesnam voorbereid worden?? asbakken weghalen, een stikker op de deur, en verder???
Dat vroeg ik mij ook af, wat moet er voorbereid worden om niet te roken???
Ik snap de uitstel aan vraag van de kleinere ondernemers wel, zeker van degenen zonder personeel. Het rookverbod is er om het personeel in de horeca een rookvrije werkplek te geven, maar ook de (vaak kleine) ondernemers zonder personeel worden verplicht hun zaak rookvrij te maken, ook als zij zelf niet roken en dat is voor veel ondernemers moeilijk te verkroppen...ook omdat in veel horecazaken een heel groot deel van de gasten wel rookt en men verwacht dat dat deel nu wegblijft.

Het aanpassen van een kleine onderneming aan dit verbod kost echt heel veel geld als je ook je rokende gast tevreden wilt houden. Niet iedereen heeft zomaar het geld om maatregelen te treffen (een aparte rookruimte creeeen aparte ventilatie enz enz) en men verwacht dat zeker tegen de herfst, als het weer minder wordt er een aantal kleinere ondernemingen over de kop gaan vanwege het wegblijven van (rokende) gasten.

Vanuit de overheid wordt weinig gedaan om deze kleinere ondernemingen te ondersteunen, ik snap daarom wel dat er een uitstel aangevraagd wordt vanuit die hoek.

De grote jongens hebben vaak wel de tijd en ruimte om zowel de niet rokende als de rokende gasten binnen te kunnen ontvangen en voor die ondernemingen vind ik uitstel dan ook niet nodig.
Ik snap het ook niet echt. Er zijn wel kleine café's bij mij in de buurt die niet de ruimte hebben om een aparte rookruimte te creëren en die staan ook niet te juizen. Men is erg bang voor verlies van klanten, wat ik me ook wel enigszins kan voorstellen. Maar toch denk ik dat het reuze zal meevallen. Neem als voorbeeld Ierland, daar was men echt doodsbenauwd voor die nieuwe wet, ging daar geloof ik vorig jaar in. Maar ze gingen juist meer omzet draaien daar, niet alleen omdat er meer niet-rokers kwamen maar ook omdat de rokers gewoon bleven komen en -hetzij mokken, hetzij gelaten- buiten even rookten. In Italië is het volgens een vriendin van mij die daar veel werkt, ook reuze mee gevallen. Daar is het zonder veel problemen ingevoerd.

Ik vind overigens die reclame die over 1 juli - horeca rookvrij- gaat echt te kneuterig voor woorden. Zo sullig, een levende en grote sigaret die uit een café getrapt wordt. Had daar even een spetterend spotje van gemaakt, denk ik, dit slaat helemaal nergens op.
Op zich wordt er natuurlijk al geruimte tijd melding van gemaakt dat het verbod eraan zit te komen, daarom snap ik dat het voor buitenstaanders net lijkt alsof men nu het eraan op aan komt pas begint te reclameren. Maar het is zo dat er vanuit de overheid naar de horeca toe nogal wat tegenstrijdige berichten werden uitgedragen en dat lange tijd helemaal niet duidelijk was wanneer en voor wie het verbod ging gelden.
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:28:

Maar het is zo dat er vanuit de overheid naar de horeca toe nogal wat tegenstrijdige berichten werden uitgedragen en dat lange tijd helemaal niet duidelijk was wanneer en voor wie het verbod ging gelden.
Kom op zeg, de rest van de werkgevers moest er op 1 januari 2004 al aan geloven. Dat een deel van de horeca-werkgevers nou liever de kop in het zand stak dan na te denken, kan je moeilijk de overheid verwijten. Al vanaf 2004 was het duidelijk: de horeca moest er vroeg of laat aan geloven. Een slimme ondernemer bereidt zichzelf daar dan op voor.
Vind ik niet...misschien duurde het nog wel 10 jaar, moet je dan als kleine ondernemer al een lening aangaan om je tent te verbouwen voor iets wat nog helemaal niet zeker is?!
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:38:

Vind ik niet...misschien duurde het nog wel 10 jaar, moet je dan als kleine ondernemer al een lening aangaan om je tent te verbouwen voor iets wat nog helemaal niet zeker is?!

Dát het er kwam was zeker. Dus dát men moest aanpassen, was zeker. De termijn wellicht niet, maar dat kwam vooral door het gelobby van de horeca zélf: die vroeg keer op keer uitstel. Niet de overheid. Dus dat het zo lang duurde en dat er steeds onduidelijkheid was over de invoeringsdatum, heeft de horeca toch echt aan zichzelf te wijten. Overigens staat de datum van 1 juli bij mijn weten al minstens een jaar vast.

En hoezo verbouwen? Welke verbouwing heb je nodig om gewoon wat asbakken binnen op te ruimen, en er eentje buiten neer te zetten?
--
anoniem_29060 wijzigde dit bericht op 01-06-2008 19:08
Reden: dubbelpost
% gewijzigd
Lees eerst even mijn vorige post, zo simpel is het niet als je al je gasten tevreden wilt houden.
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:44:

Lees even mijn vorige post, zo simpel is het niet als je al je gasten tevreden wilt houden.
Tot nog toe is er ook vrij weinig moeite gedaan om de gasten tevreden te houden die rookvrij op stap wilden, dus ik zie niet in waarom de lat ineens hoger zou moeten liggen als het om rokers gaat.
Lees eerst even mijn eerste post, zo simpel is het niet als je al je gasten tevreden wilt houden.

Natuurlijk is het zo dat er ruim de tijd is geweest en het is ook zo dat er de overkoepelende organisaties in combinatie met de overheid niet al te duidelijk zijn geweest over het wanneer/wie /enz, maar daarvan worden de kleinere ondernemers waarschijnlijk wel de dupe.
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:46:

daarvan worden de kleinere ondernemers waarschijnlijk wel de dupe.

Nogmaals: die zijn dan de dupe van het uitstelgedrag van hun eigen lobby.

En waarom moet er zoveel moeite gedaan worden om rokers tevreden te houden, terwijl al jarenlang de niet-rokers de rook maar moesten dulden? Die werden toch ook niet "tevreden gehouden"? Wat maakt een roker zo veel belangrijker om tevreden te houden dan een niet-roker?

Lijkt mij toch niet zo'n punt om nu te zeggen dat de rokers maar het niet-roken moeten dulden. En anders even naar buiten lopen. Moeten ze tenslotte op hun werk ook, en daar kan het kennelijk ook.
Dhelia schreef op 01 juni 2008 @ 18:46:

[...]

Tot nog toe is er ook vrij weinig moeite gedaan om de gasten tevreden te houden die rookvrij op stap wilden, dus ik zie niet in waarom de lat ineens hoger zou moeten liggen als het om rokers gaat.

Als ik spreek vanuit ons eigen bedrijf (nu verkocht), dan was dat om bij ons het overgrote merendeel van de gasten rookten en de mensen die niet rookten er geen last van hadden. We hadden dan ook goede ventitalie, dat scheelt ook een hoop.

Hadden we ons bedrijf nu nog gehad, dan hadden we ons hele ventitalie systeem moeten laten omleggen en diverse andere aanpassingen moeten doen. Dat zou neerkomen op een inverstering van ca 20.000 euro en dat is als klein bedrijf niet zomaar even op te hoesten.

Wij zaten daarnaast op een plek die omringd was door grotere (keten) bedrijven die allemaal de ruimte hadden aparte rokersruimten te voorzien.

Als (rokende) gast zijnde is de keus niet moeilijk waar je naartoe gaat, als je ergens gezellig binnen kan blijven of ergens waar je bij weer en wind maar buiten moet gaan staan.
In de kleine kroeg annex koffiehuis waar ik elke week kom is er grote weerstand tegen het rookverbod. Gelegenheid om de kleine ruimte op te splitsen zodat er voor elk wat wils is bestaat gewoonweg niet. Dus zou er in het geheel niet gerookt mogen worden. NIet alleen een probleem voor de rokende bezoeker, maar ook voor de eigenaresse die de ene met de andere peuk aansteekt.

Persoonlijk kan ik best een dag zonder roken en zou er geen problemen mee hebben als je er niet meer mag roken. Maar het gros van de vaste klanten kunnen niet zonder.

EIgenlijk logisch dat de eigenaars het liefst zouden willen dat zij de mensen die echt anti-roken zijn buiten mochten sluiten. Maarruh, dat mag niet geloof ik. ;-]
Dhelia schreef op 01 juni 2008 @ 18:51:

[...]

Lijkt mij toch niet zo'n punt om nu te zeggen dat de rokers maar het niet-roken moeten dulden. En anders even naar buiten lopen. Moeten ze tenslotte op hun werk ook, en daar kan het kennelijk ook.
Klopt, maar daar hebben ze niet de keuze tussen naar buiten of niet naar buiten en dat gaat er straks wel zijn.
Ik rook zelf ook niet, maar ik heb er helemaal geen last van tussen de rokers te zitten.

Ik heb er daarom ook geen problemen mee als straks de horeca rookvrij gaat zijn, maar als ex- horeca ondernemer denk ik wel dat het moeilijk rondkomen zal zijn voor kleine bedrijven
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:51:

[...]

Als ik spreek vanuit ons eigen bedrijf (nu verkocht), dan was dat om bij ons het overgrote merendeel van de gasten rookten en de mensen die niet rookten er geen last van hadden. We hadden dan ook goede ventitalie, dat scheelt ook ene hoop.

Hadden we ons bedrijf nu nog gehad, dan hadden we ons hele ventitalie systeem moeten laten omleggen en diverse andere aanpassingen moeten doen. Dat zou neerkomen op een iverstering van ca 20.000 euro en dat is als klein bedrijf niet zomaar even op te hoesten.

Wij zaten daarnaast op een plek die omringd was door grotere (keten) bedrijven die allemaal de ruimte hadden aparte rokersruimten te voorzien.

Als (rokende) gast zijnde is de keus niet moeilijk waar je naartoe gaat, als je ergens gezellig binnen kan blijven of ergens waar je bij weer en wind maar buyiten koet gaan staan.

heb de cijfers zo niet paraat, maar volgens mij rookt het grootste deel van de mensen niet. Misschien dat rokers verhoudingsgewijs meer uitgaan, maar een deel van de niet-rokers zal meer uitgaan als er niet meer gerookt wordt dus dat scheelt dan weer. De niet-rokers klagen dan misschien niet, dat wil niet zeggen dat ze het léuk vinden om in de rook te zitten. En als ik even voor mezelf spreek: ik ga tegenwoordig liever ergens bij iemand thuis wat drinken dan in een kroeg, juist vanwege die rooklucht. Net zoals ik met mijn kinderen eigenlijk alleen in de zomer ergens ga eten, als we buiten kunnen zitten. Dus met een rookvrije horeca zal ik erin elk geval al weer meer gebruik maken.

En ja, als je als kleine ondernemer niet het geld hebt om een aparte rookruimte in te richten, dan zal het wellicht wat klanten kosten. Dan moet je zorgen dat je je op andere wijzen profileert. Betere service. Vriendelijker personeel. Weet ik veel wat. Als klanten alleen komen omdat je toevallig een rookruimte hebt en niet omdat ze je kroeg/restaurant/whatever zo leuk vinden, doe je denk ik toch iets fout.
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:53:

[...]

Klopt, maar daar hebben ze niet de keuze tussen naar buiten of niet naar buiten en dat gaat er straks wel zijn.
Volgens mij is ook die optie 'binnen een rookruimte' een bedenksel van de horeca-lobby en wilde de overheid gewoon iedereen naar buiten, dus ook hiervoor geldt: de horeca zelf is to blame, niet de overheid
Zo simpel als jij het zegt ligt het helaas niet, was dat maar waar..maargoed, dat verbod gaat er toch komen en de horeca zal zich erbij neer moeten leggen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het zal zijn hoor en ik ben ook heel blij dat ik er nu geen kopzorgen meer om heb.
Ja daaag.... we blijven uitstellen zeg.. hallo hee.

Ben na het rookverbod een aantal keren in Engeland en Schotland geweest en de kroegen en restaurants zitten nog net zo vol (ik zou bijna zeggen voller) als daarvoor.

Ik snap dus ook niet wat het issue is.
Hoe lang bestaat nu al de rookvrije werkplek? Een jaar of 5? Dat is ook ingevoerd met een hoop gemok van de rokers.

Nu is het vreemd wanneer je op een bedrijf ziet dat er op de werkplek gerookt wordt.

Rokers hebben heel lang een voorrecht gehad om iedereen in hun omgeving mee te laten genieten van hun sigarettenrook. Wetende dat het schadelijk is voor de omgeving.

Nu worden de rollen omgedraaid, de roker zal zelf een omgeving moeten zoeken waar hij wel mag roken.

Nederland is niet het eerste land waar een rookverbod gaat gelden in de horeca. Er zijn al veel landen ons voorgegaan en dit is toch succesvol gebleken.

En zich voorbereiden op het rookverbod? Net als iemand anders al zei, gewoon asbakken weg uit de zaak.

Mogelijk dat rokers in het begin wat weg zullen blijven, maar er zijn ook mensen die nu juist wel in deze gelegenheden kunnen komen zonder gezondheidsklachten te krijgen.

Er zijn echt veel mensen die dit rokersverbod toejuichen, maar dat zijn niet de rokers.
Dhelia schreef op 01 juni 2008 @ 18:59:

[...]

En ja, als je als kleine ondernemer niet het geld hebt om een aparte rookruimte in te richten, dan zal het wellicht wat klanten kosten. Dan moet je zorgen dat je je op andere wijzen profileert. Betere service. Vriendelijker personeel. Weet ik veel wat. Als klanten alleen komen omdat je toevallig een rookruimte hebt en niet omdat ze je kroeg/restaurant/whatever zo leuk vinden, doe je denk ik toch iets fout.

Sorry hoor, maar jij scheert het wel makkelijk over 1 kam. Volgens mij ben jij al te lang niet meer in een klein kroegje geweest waar gerookt wordt. Voor deze ondernemers is het gewoon niet te behappen om een flinke lening aan te gaan omdat er een aparte rookkamer komt. Vaak is er de ruimte er niet naar, maar vergeet ook niet dat horecaondernemers heel moeilijk een lening kunnen afsluiten ivm risico's.

En de niet-rokers hebben al die tijd in de rokerige riomtes moeten zitten....

Bij ons in de stad heeft een rookvrij cafe gezeten, daar kwam geen hond. Toch vreemd als er meer niet-rokers zijn dan rokers.

Overigens ja ik ben horeca-ondernemer, rook niet meer en heb geen klein rokerig cafeetje!
Lievelust schreef op 01 juni 2008 @ 18:45:

Lees eerst even mijn vorige post, zo simpel is het niet als je al je gasten tevreden wilt houden.
De rokende gasten ja. De niet-rokende zullen er heel blij mee zijn.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven