Kinderen
alle pijlers
Hoe streng zijn jullie nu je zwanger bent w.b. eten/ drinken
dinsdag 3 juni 2008 om 16:24
Er moest nog een vraagteken achter maar dat paste niet
Maar naar aanleiding van het beschimmelde appel topic en de reacties erop: hoe streng zijn jullie, nu je zwanger bent, als het om eten en drinken gaat? Eten jullie helemaal geen rood vlees? Geen brie enzo? En hoe zit het met drop? Wijn? Sigaretten? En zo is er nog een ellenlange lijst met wat we nu niet zouden mogen eten/ drinken/ doen....
Ik vraag het me af!
Maar naar aanleiding van het beschimmelde appel topic en de reacties erop: hoe streng zijn jullie, nu je zwanger bent, als het om eten en drinken gaat? Eten jullie helemaal geen rood vlees? Geen brie enzo? En hoe zit het met drop? Wijn? Sigaretten? En zo is er nog een ellenlange lijst met wat we nu niet zouden mogen eten/ drinken/ doen....
Ik vraag het me af!
dinsdag 3 juni 2008 om 17:30
Grappig dat mensen wel streng tegen Roken zijn, maar niet tegen alcohol :
Advies
In 2005 bracht de Gezondheidsraad een advies uit over alcohol en zwangerschap. De raad stelt in een rapport dat als vrouwen zwanger willen worden of zijn, ze het beste geen druppel alcohol kunnen drinken. Er bestaat namelijk geen veilige ondergrens. Ook moeten vrouwen oppassen met alcohol als ze borstvoeding geven. Daarnaast hebben andere recente onderzoeken uitgewezen dat zeer weinig alcoholgebruik al op lange termijn fysieke en mentale schade kan aanrichten.
de rest van het artikel.
Advies
In 2005 bracht de Gezondheidsraad een advies uit over alcohol en zwangerschap. De raad stelt in een rapport dat als vrouwen zwanger willen worden of zijn, ze het beste geen druppel alcohol kunnen drinken. Er bestaat namelijk geen veilige ondergrens. Ook moeten vrouwen oppassen met alcohol als ze borstvoeding geven. Daarnaast hebben andere recente onderzoeken uitgewezen dat zeer weinig alcoholgebruik al op lange termijn fysieke en mentale schade kan aanrichten.
de rest van het artikel.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
dinsdag 3 juni 2008 om 17:37
Denk dat dat ook komt omdat er aan de andere kant wordt gezegd dat 1 wijntje per dag geen kwaad kan (voor een volwassene dan he).
Die pindas mogen niet vanwege allergieen en salami schijnt toch te rauw te zijn, maar toen ik het mijn VK vroeg zei ze gewoon ook 'alles met mate'.
Ik ken ook niemand die doorgerookt heeft hoor, de hele wereld weet dat dat slecht voor je is en dat verandert over 20 jaar ook niet opeens.
Trouwens 60 jaar geleden moest je rood vlees eten want was goed voor je ijzer zeiden ze tegen mijn oma.
Mijn vader is ook wel een klein beetje raar
Die pindas mogen niet vanwege allergieen en salami schijnt toch te rauw te zijn, maar toen ik het mijn VK vroeg zei ze gewoon ook 'alles met mate'.
Ik ken ook niemand die doorgerookt heeft hoor, de hele wereld weet dat dat slecht voor je is en dat verandert over 20 jaar ook niet opeens.
Trouwens 60 jaar geleden moest je rood vlees eten want was goed voor je ijzer zeiden ze tegen mijn oma.
Mijn vader is ook wel een klein beetje raar
dinsdag 3 juni 2008 om 17:39
dinsdag 3 juni 2008 om 17:42
drank is van invloed op de ontwikkeling van een kind, roken op de groei, simpel gezegd. Beide schadelijk maar op een andere manier. IEn veel vrouwen drinken 1 keer per week een wijntje terwijl rokende zwangeren vaak elke dag blijven roken. Ik vind alcohol drinken tijdens een zwangerschap ook niet echt te begrijpen, kan je dan niet even die paar maanden zonder denk ik dan? Ik zou zelf het risico gewoon niet willen lopen, ook al is het klein.
dinsdag 3 juni 2008 om 17:43
dinsdag 3 juni 2008 om 17:46
Ja maar hoe weten ze dan wat zeer weinig is? Zal wel niet te achterhalen zijn maar ik vraag het me altijd af. Je leest dit soort onderzoeken zo vaak. Van roken weet iedereen dat het schadelijk is, maar of een half glas wijn per week nou schadelijk is dat weet niemand. Of ten minste, ik kan het nooit ergens terugvinden. En dus nemen veel mensen het zekere voor het onzekere, maar vraag het me toch af...
dinsdag 3 juni 2008 om 17:48
ik ben niet echt een kroegtijger, en ik rook niet, maar ik heb me nooit druk gemaakt als ik zwanger in de kroeg zat in de rook. Dan had ik me dagelijks zorgen moeten maken als ik achter vieze bussen aanfietste met hun lekkere uitlaatgassen of als ik op mijn balkonnetje zat en daar lekkere amsterdamse lucht inademde. Dat hoort gewoon bij het leven zeg maar. Je kan zelf zo gezond mogelijk leven, maar je ook nog druk maken om je omgeving, dan blijf je bezig.
dinsdag 3 juni 2008 om 17:48
Wijn laat ik staan. Koffie lust ik nu niet meer en roken deed ik al niet.
Verder geen rauw vlees of rauwe melkproducten.
Niet teveel leverproducten en verder eet ik gewoon waar ik zin in heb.
Partner rookt nu niet meer binnenshuyis en dat vind ik niet meer dan normaal. Het kind komt zoiezo niet in een rookomgeving dan.
Maar als ik naar een verjaardag ga en er wordt gerookt dan verlang ik niet dat iedereen daarmee stopt om mij.
Dan blijf je maar thuis toch?
En over drank tijdens de zwangerschap zijn de meningen zeer verdeeld.
Eerst zeiden ze ook dat voor 6 weken de drank geen kwaad kon ivm nog geen bloedcontact tussen moeder en kind????
Nou de gynaecoloog zei juist dat die eerste weken juist de ergste schade opleveren.
Zucht......
Afijn beter van niet he?
Verder geen rauw vlees of rauwe melkproducten.
Niet teveel leverproducten en verder eet ik gewoon waar ik zin in heb.
Partner rookt nu niet meer binnenshuyis en dat vind ik niet meer dan normaal. Het kind komt zoiezo niet in een rookomgeving dan.
Maar als ik naar een verjaardag ga en er wordt gerookt dan verlang ik niet dat iedereen daarmee stopt om mij.
Dan blijf je maar thuis toch?
En over drank tijdens de zwangerschap zijn de meningen zeer verdeeld.
Eerst zeiden ze ook dat voor 6 weken de drank geen kwaad kon ivm nog geen bloedcontact tussen moeder en kind????
Nou de gynaecoloog zei juist dat die eerste weken juist de ergste schade opleveren.
Zucht......
Afijn beter van niet he?
dinsdag 3 juni 2008 om 17:51
Volgens mij is bij roken het effect directer zichtbaar en meetbaar, terwijl de schade door alcohol pas veel later zichtbaar en merkbaar is. En omdat niemand kan zeggen hoeveel alcohol wanneer in de zwangerschap schadelijk is, is het makkelijkste advies om maar gewoon niet te drinken. Je kan nou eenmaal moeilijk een proef doen met 100 zwangere vrouwen waarvan er 10 1 glas per week drinken, 10 2 glazen, 10 3 glazen etc etc.
dinsdag 3 juni 2008 om 17:52
dinsdag 3 juni 2008 om 17:53
Ik ben gestopt met roken ondanks dat ik behoorlijk verslaafd (28 jaar lang) aan die peuken was.
Bij mijn vorige zwangerschap (das al weer 20 jaar geleden) heb ik doorgerookt. Er werd wel gezegd dat het slecht kon zijn, maar zoveel nadruk als er tegenwoordig op wordt gelegd, was er toen niet.
Eigenlijk was het niet eens moeilijk.. je doet het voor je kind, en dan merk je dat de motivatie veel groter is!
Alcohol dronk ik bijna al niet en nu dus ook helemaal niet. Drop ben ik aan verslaafd, maar dat beperk ik nu ook.
Zalm.. hmm.. wist ik niet! Heb al behoorlijk wat vis naar binnengewerkt de afgelopen maanden, aangezien ik bijna geen vlees door m'n keel krijg (normaal wel hoor, maar sinds de zwangerschap niet).
Gr.
Daan
Bij mijn vorige zwangerschap (das al weer 20 jaar geleden) heb ik doorgerookt. Er werd wel gezegd dat het slecht kon zijn, maar zoveel nadruk als er tegenwoordig op wordt gelegd, was er toen niet.
Eigenlijk was het niet eens moeilijk.. je doet het voor je kind, en dan merk je dat de motivatie veel groter is!
Alcohol dronk ik bijna al niet en nu dus ook helemaal niet. Drop ben ik aan verslaafd, maar dat beperk ik nu ook.
Zalm.. hmm.. wist ik niet! Heb al behoorlijk wat vis naar binnengewerkt de afgelopen maanden, aangezien ik bijna geen vlees door m'n keel krijg (normaal wel hoor, maar sinds de zwangerschap niet).
Gr.
Daan
dinsdag 3 juni 2008 om 17:54
Ja precies dat bedoel ik ook en niemand de daar aan mee gaat werken
Ik weet het hoor, dat het beste advies is om gewoon maar helemaal niet te drinken. Ik denk dat ikzelf 1 keer in de twee weken een half glaasje wijn heb gedronken maar in die eerste weken wel meer. Ikzelf voel me daar niet schuldig om maar zou het fijner vinden als er duidelijkheid was. Heb me drukker gemaakt om de kaas.
Ik weet het hoor, dat het beste advies is om gewoon maar helemaal niet te drinken. Ik denk dat ikzelf 1 keer in de twee weken een half glaasje wijn heb gedronken maar in die eerste weken wel meer. Ikzelf voel me daar niet schuldig om maar zou het fijner vinden als er duidelijkheid was. Heb me drukker gemaakt om de kaas.
dinsdag 3 juni 2008 om 17:55
Ik merk wel dat ik bewuster eet, dat ik voldoende voedingsstoffen binnen krijg
elke dag 2 stuks fruit volkoren zuurdesemboterhammen zilvervliesrijst etc etc.
gewoonlijk schoot het gezonde eten er soms wel eens bij in , witbrood, te weinig groente & fruit.
Bij dingen waar ik over twijfel of t mag check ik even de site van voedingscentrum.nl
Ik ga niet de etiketten af om de kijken of ergens een spoortje kaneel in zit, maar kaneel/ suikerbrood eet ik niet.
Ik eet geen vlees dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken.
en kaas houd ik niet meer van sinds ik zwanger ben. dus ook daarover hoef ik me niet druk te maken.
Geen alcohol, ze zeggen wel dat een klein glaasje geen kwaad kan , maar dan lust ik de volgende twee glaasjes ook dan maar helemaal niet.
Ik zijk niet over anderen die roken , als ik er last van heb dan ga ik ergens anders staan.
verders gewoon gevarieerd eten en snoepen met mate.
Beetje logisch nadenken, en bij twijfel even naar voedingcentrum.nl.
elke dag 2 stuks fruit volkoren zuurdesemboterhammen zilvervliesrijst etc etc.
gewoonlijk schoot het gezonde eten er soms wel eens bij in , witbrood, te weinig groente & fruit.
Bij dingen waar ik over twijfel of t mag check ik even de site van voedingscentrum.nl
Ik ga niet de etiketten af om de kijken of ergens een spoortje kaneel in zit, maar kaneel/ suikerbrood eet ik niet.
Ik eet geen vlees dus daar hoef ik me al geen zorgen over te maken.
en kaas houd ik niet meer van sinds ik zwanger ben. dus ook daarover hoef ik me niet druk te maken.
Geen alcohol, ze zeggen wel dat een klein glaasje geen kwaad kan , maar dan lust ik de volgende twee glaasjes ook dan maar helemaal niet.
Ik zijk niet over anderen die roken , als ik er last van heb dan ga ik ergens anders staan.
verders gewoon gevarieerd eten en snoepen met mate.
Beetje logisch nadenken, en bij twijfel even naar voedingcentrum.nl.
dinsdag 3 juni 2008 om 17:57