Geld & Recht alle pijlers

Geen uitkering geen woning?

24-06-2013 13:30 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik stel deze vraag voor mijn zus.



De situatie is als volgt:



Gescheiden met schulden, met de kinderen inwonend bij ouders. Staat al lang genoeg ingeschreven bij de woningbouwvereniging om in aanmerking te komen voor een huis.

Het punt is alleen dat ze geen inkomen heeft (wel zoekende natuurlijk). Zelfs geen uitkering. Het huis krijgt ze pas als ze een uitkering heeft en een uitkering pas als ze een huis heeft.

Via de gemeente wordt ze van het kastje naar de muur gewezen. Ze krijgt pas een uitkering als ze bij wijze van spreken bij het Leger Des Heils aanklopt. Dus geen onderdak heeft.

Er is volgens de gemeente geen andere oplossing dan dat.



Weten jullie waar ze heen kan met haar vragen, een instantie of iets dergelijks? Alle tips zijn welkom, wij weten het zelf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo werkt het nu eenmaal. Eerst een baan zoeken dus.
Alle reacties Link kopieren
Als je zus recht heeft op een uitkering, kan ze ook een inwonenden uitkering krijgen.

Staat ze ingeschreven bij jullie ouders?

Want dat is dan wel een vereiste.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Voor een uitkering heb je een adres nodig. Dat heeft ze want ze woont toch bij jullie ouders?

Postadres bij het leger des heils is ook mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Budgetbeheerder meldt zich. heb vaker met dit soort zaken te maken.



Ze krijgen pas een uitkering als ze een eigen huis hebben. Meldt bij de gemeente dat ze een huis kunnen krijgen en vraag een uitkering aan. Meld bij de woningbouw dat er een aanmelding ligt bij de gemeente voor een uitkering en dat ze graag voor een woning in aanmerking willen komen.



Een vorm van budgetbeheer via de gemeente of tussenkomst van een maatschappelijk werkster wil ook vaak helpen. De woningbouw wil een zekerheid dat de huurinkomsten kunnen worden betaald. Succes, een van beide moet even beginnen te bewegen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Meryan schreef op 24 juni 2013 @ 13:34:

Tja, zo werkt het nu eenmaal. Eerst een baan zoeken dus.Wat een akelige reactie, je weet niets van de situatie af!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Dat is een catch 21...



Postadres bij Leger kan ook, of bij ouders
Raar verhaal, ze zou in principe gewoon bijstand moeten kunnen krijgen. Staat ze ingeschreven op het adres bij haar ouders, dus waar ze daadwerkelijk verblijft? Zo ja, dan kan ze de bijstand gewoon aanvragen. Niet weg laten sturen, aanvragen en aandringen op een beschikking zodat je eventueel bij een afwijzing in bezwaar kan gaan. Krijgt ze eventueel nog (kinder) alimentatie? Dit wordt namelijk door de gemeente wel als inkomen geteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louba schreef op 24 juni 2013 @ 13:38:

Budgetbeheerder meldt zich. heb vaker met dit soort zaken te maken.



Ze krijgen pas een uitkering als ze een eigen huis hebben. Meldt bij de gemeente dat ze een huis kunnen krijgen en vraag een uitkering aan. Meld bij de woningbouw dat er een aanmelding ligt bij de gemeente voor een uitkering en dat ze graag voor een woning in aanmerking willen komen.



Een vorm van budgetbeheer via de gemeente of tussenkomst van een maatschappelijk werkster wil ook vaak helpen. De woningbouw wil een zekerheid dat de huurinkomsten kunnen worden betaald. Succes, een van beide moet even beginnen te bewegen!



Ik bestrijd dit.

Inwonenden hebben ook recht op een uitkering

Mits ze ingeschreven staan.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Louba schreef op 24 juni 2013 @ 13:38:

Budgetbeheerder meldt zich. heb vaker met dit soort zaken te maken.



Ze krijgen pas een uitkering als ze een eigen huis hebben. Meldt bij de gemeente dat ze een huis kunnen krijgen en vraag een uitkering aan. Meld bij de woningbouw dat er een aanmelding ligt bij de gemeente voor een uitkering en dat ze graag voor een woning in aanmerking willen komen.



Een vorm van budgetbeheer via de gemeente of tussenkomst van een maatschappelijk werkster wil ook vaak helpen. De woningbouw wil een zekerheid dat de huurinkomsten kunnen worden betaald. Succes, een van beide moet even beginnen te bewegen!dit is niet correct. Ook als je bv bij ouders inwonend bent, hetzij tijdelijk na een scheiding kan je in aanmerking komen voor een wwb uitkering.
Deze uitkering zal overigens wel lager zijn dan een normale uitkering, gezien het feit dat je zelf geen echte woonlasten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Eindeloos. Woont ze misschien sinds vorig jaar voor 1 juni al bij jullie ouders? Toen was de inkomenstoets van kracht, die na 1 juni 2012 met terugwerkende kracht is opgeheven. Ze kan dus haar eigen uitkering ontvangen. Mits ze inderdaad op het adres ingeschreven staat. Maar anders kan ze een daklozenuitkering ontvangen, maar dan moet ze in een daklozengemeente ingeschreven staan.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zoveel inhoudelijke reacties! Ik ga even lezen hoor, kom er zo op terug, bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
quote:Louba schreef op 24 juni 2013 @ 13:38:

Budgetbeheerder meldt zich. heb vaker met dit soort zaken te maken.



Ze krijgen pas een uitkering als ze een eigen huis hebben. Meldt bij de gemeente dat ze een huis kunnen krijgen en vraag een uitkering aan. Meld bij de woningbouw dat er een aanmelding ligt bij de gemeente voor een uitkering en dat ze graag voor een woning in aanmerking willen komen.



Een vorm van budgetbeheer via de gemeente of tussenkomst van een maatschappelijk werkster wil ook vaak helpen. De woningbouw wil een zekerheid dat de huurinkomsten kunnen worden betaald. Succes, een van beide moet even beginnen te bewegen!Dank je Louba, hier hebben we wellicht wat aan. De gemeente is tot nu toe erg star gebleken. Misschien inderdaad maatschappelijk werk inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat het klopt Louba, maar in een vorige posting zeg je geen woning geen uitkering.

Ik snap 't niet meer,
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ze staat sinds vandaag ingeschreven bij ouders en heeft aan de hand van die inschrijving dit (opnieuw) te horen gekregen. Het een kan niet zonder het ander volgens hun.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 24 juni 2013 @ 13:38:

[...]



Wat een akelige reactie, je weet niets van de situatie af!Het was totaal niet akelig bedoeld hoor. Maar als alleenstaande met kinderen lijkt het me verstandig om zsm een baan te hebben. Van de bijstand word je ook niet vrolijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
En als ze straks wel een uitkering heeft, maar een lagere, voldoet ze dan wel aan de inkomenseis van de wbv?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 24 juni 2013 @ 13:37:

Voor een uitkering heb je een adres nodig. Dat heeft ze want ze woont toch bij jullie ouders?

Postadres bij het leger des heils is ook mogelijk.Bedoel je dan alleen een postadres? Ik ga even zoeken op Google...
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 24 juni 2013 @ 13:41:

[...]





Ik bestrijd dit.

Inwonenden hebben ook recht op een uitkering

Mits ze ingeschreven staan.Eens, To zuster moet alleen ergens zijn ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ze voor hulp naar maatschapenlijk werk. Of naar de huisarts die kunnen haar dan adviseren om haar door de moeilijke situatie te lozen.



sterkte lijkt mij pittig
Alle reacties Link kopieren
quote:Meryan schreef op 24 juni 2013 @ 13:49:

[...]





Het was totaal niet akelig bedoeld hoor. Maar als alleenstaande met kinderen lijkt het me verstandig om zsm een baan te hebben. Van de bijstand word je ook niet vrolijk natuurlijk.Ik snap hem Zoeken lukt nog wel,vinden iets lastiger...
Alle reacties Link kopieren
Met een postadres krijg je een daklozen uitkering.

Dat zal de bedoeling niet zijn voor een moeder met kinderen.

Als ze ingeschreven staat bij jullie ouders, moet de Soc.Dienst haar een uitkering geven.

Dat is haar recht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Mits ze geen spaargeld heeft natuurlijk, maar ik lees schulden......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Laat je zus straks ook uitzoeken waar ze recht op heeft kwa toeslagen, bij Stichting Leergeld als je weinig te besteden hebt voor schoolgaande kinderen bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven