Scholen worstelen met korte broekjes tienermeiden

16-06-2013 15:47 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kwam dit artikel tegen en eerlijk gezegd kan ik het best begrijpen van die docenten, wat jullie?



Sommige scholen voor voortgezet onderwijs hebben er moeite mee dat meisjes in te korte broekjes naar school komen, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant. Die shorts zijn nu in de mode, evenals korte rokjes en hemdjes met inkijk. Docenten kunnen zich daar ongemakkelijk bij voelen. .



Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad

Schoolleider André Hol



Het Berlage Lyceum in Amsterdam stuurde vorige week een meisje naar huis om andere kleding aan te trekken. Andere scholen doen de te korte broek in de ban, hoe warm het buiten ook is. Op Twitter en Facebook uiten de leerlingen dan hun ongenoegen.



Ook leerlingen van het Groene Hart Rijnwoude zijn aangesproken op hun kledingstijl. De meisjes die volgens de school te uitdagend gekleed waren, vinden het 'belachelijk' dat deze grenzen worden gesteld. 'Ik vind die nieuwe korte broekjes juist heel erg leuk', zegt Roos (14). 'Zo is nu de mode. En de jongens zijn er ook enthousiast over. Die vinden het helemaal niet leuk dat die nu niet mogen op school.'



Maar docenten vonden dat ze echt 'te minimaal gekleed' was. Andere leerlingen tonen begrip voor de schoolleiding. 'Soms is die kleding te bloot, en zie ik hun halve kont', zegt een meisje.



De school heeft ook een opvoedkundige rol, vindt schoolleider André Hol: 'Wij moeten leerlingen aanspreken op hun houding en gedrag, en daarbij hoort ook kleding. Je gaat hier niet naar het zwembad.'

http://www.volkskrant.nl/ ... ekjes-tienermeisjes.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:manonnetjuh schreef op 23 juni 2013 @ 12:07:

[...]





In Belgie zijn de scholen ook een stuk beter.

Respect voor de leerkrachten, netjes in rijtjes de school in gaan en verlaten.

Het verschil tussen rijk en arm is zo niet te zien.....

Iedereen is op dat punt gelijkEn waarom is dat beter?
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 juni 2013 @ 12:34:

[quote]manonnetjuh schreef op 23 juni 2013 @ 12:07:

[...]





In Belgie zijn de scholen ook een stuk beter.

Respect voor de leerkrachten, netjes in rijtjes de school in gaan en verlaten.

Het verschil tussen rijk en arm is zo niet te zien.....

Iedereen is op dat punt gelijk[/quote]



Nee, want rijke leerlingen dragen dure merkschoenen, dure horloges, oorbellen van Chanel, etc. De arme kinderen dragen de kleren van oudere broer/zus/neef/nicht af. Of hebben maar twee 'schoolbloesjes'.



Ook in landen met schooluniformen weten kinderen feilloos wie thuis rijk is en wie niet. Ze hebben ook daar hun eigen manier om hun uniformen onderscheidend te maken.



Mijn vriendin in de UK weet bovendien precies welke uniformen van privé scholen zijn, welke van de betere scholen en welke van de wat mindere.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:marlenertje1960 schreef op 23 juni 2013 @ 11:56:

Toen ik in de eerste klas zat op de middelbare school was ik ook twaalf, en droegen wij korte rokjes en plateau zolen. Die waren toen in. Niemand die dat erg vond. Dat was gewoon de mode

Het lijkt wel of de mensen en de leraren vroeger meer met hun tijd meegingen als nu.Dat denk jij. Jij weet toch helemaal niet hoe volwassenen toen over jullie praatten? Daar was je als "hangoor" namelijk helemaal niet bij.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 23 juni 2013 @ 12:45:

[...]



Maar ene uniform zou dat kunnen voorkomen.



En wat de een associeert of de ander: het gaat erom hoe hun doelgroep (de mannelijke bevolking op school) erop reageert, en ik denk dat een ultrakort truitje, rokje of broekje toch meer uitlokt dan een uniform. Denk je ook niet?Mijn Zuidafrikaanse vriendinnen maakten hun uniformjurkjes gewoon een flink stuk korter.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mijn Zuidafrikaanse vriendinnen maakten hun uniformjurkjes gewoon een flink stuk korter.



Mijn tienerdochter probeert dat ook, en wordt dan meteen de klas uitgehaald of al bij de ingang geweigerd.



Helaas weerhoudt het haar niet van het telkens weer proberen. Idem met te korte broekjes naar huis brengen of haar eigen kleren verknippen: ik gooi het meteen de vuilnisbak in.
Toen ik op de middelbare school zat peinsde ik er niet eens over om in een korte broek naar school te gaan. Want dat kon écht niet. Nog liever in je lange spijkerbroek zitten zweten terwijl het buiten 30 graden was... Nu ik studeer ga ik als het warm is gerust in een korte broek naar de uni, wat de rest van de wereld daarvan vindt interesseert me niet echt. Ik ben slank en mijn benen zijn mooi genoeg om een kort broekje te kunnen dragen.



Verder zit voor mij het verschil, zoals hier al vaker gezegd, ook duidelijk in hoe dat broekje gecombineerd wordt: een heel verschil tussen een shirtje/blouse/slippertjes/platte schoenen en hakken/decolleté. En ik hoef niet tegen halfblote billen aan te kijken (maw er is kort en er is kortkort)
anoniem_114059 wijzigde dit bericht op 23-06-2013 19:37
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 juni 2013 @ 12:49:

[...]





Nee, dat denk ik niet.

En waarom staan er in de playboy dan schaarsgeklede vrouwen, en niet volledig geklede vrouwen? Omdat volledig gekleed net zo prikkelend is als schaarsgekleed? Right....



En dat is nu precies mijn punt waarom dat schaarsgeklede op scholen niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Uncharted schreef op 23 juni 2013 @ 19:35:

Toen ik op de middelbare school zat peinsde ik er niet eens over om in een korte broek naar school te gaan.Ik ook niet, ik droeg minirokken en skinnyjeans. Wel droeg ik net als iedereen tijdens gym de korte broek van het verplichte schoolgymuniform.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch eigenlijk helemaal niet nieuw. Bij ons op school, in de jaren 90, werd er ook weleens een meisje naar school gestuurd die een hotpants en naveltruitje (tja toen in de mode) droeg. Die puber meiden hebben zelf niet door wat ze uitstralen met die uitdagende kleren. Goed dat het verboden is op school! Ze moeten toch ook gewoon leren wat wel en niet kan
Alle reacties Link kopieren
ehh naar huis bedoel ik...
Ik vind het ook niks.

Mijn dochters zijn nog klein, maar straks als pubers wil ik ze graag fatsoenlijk gekleed naar school zien gaan.

Kort broekje mag best, maar dan wel met een netjes shirt of bloesje erboven.

Niet teveel bloot, decollete enzo aub, tussen al die puberende jongens vol hormonen :-)
Alle reacties Link kopieren
Dan is het toch mooi als er op school ingegrepen wordt en grenzen getrokken worden? Want anders sta je er als ouder mooi alleen voor.

Grappig, want gisteren kwam in Dr. Phil hetzelfde onderwerp aan de orde.



De meisjes willen wel opvallen en denken te compenseren door dergelijke kleding te dragen.

Maar ze zijn zich echt niet bewust van wat ze uitstralen. Hun uitstraling en wat ze willen en denken, is niet in overeenstemming. Maar dat weten ze niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven