Hoe bak je een 'natte cake' ?

05-06-2008 14:07 33 berichten
Weten jullie wat ik bedoel?

Van die vochtige cake is dat. Oma's cake en zo uit de supermarkt. Die moet je dus zelf ook kunnen bakken. Het lijkt wel alsof 'ie gekookt of gesmoord is of zo.



Wie heeft weleens zelf zo'n cake gebakken?

Ik kan het vast wel googelen maar ik ben zo benieuwd naar ervaringen van hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Roomboter gebruiken in plaats van margarine doet al wonderen. Daar wordt ie veel sappiger van, zeg maar.



Met mijn moeders cake met margarine kun je iemand doodgooien, zeg maar, die van mij is lekker luchtig en inderdaad, wat "natter"
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
250 gram boter 250 gram suiker, 250 gram bakmeel en 3 eieren



samen in de kom, beginnen met de (gesmolten) boter /margarine rest toevoegen en intussen mixen.

vorm invetten en de oven in (klein uurtje denk ik, weet niet meer, oven niet te vroeg openen anders zakt de boel in, cake is gaar als een breinaald/satestokje wat je erin prikt er droog uitkomt



zo deden wij dat vroeger,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
en dat je er dan geen korst op krijgt maar dat het dan ook aan de bovenkant zompig is? Of moet je 'm dan afdekken bij het bakken?
Met de cakes van mijn moeder kun je iemand ook zwaar verwonden inderdaad. Ik hou altijd mijn hart vast als ze muffins gaat bakken met mijn dochter.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, van die korst weet ik niet.

Je krijgt wel een korstje bij die van mij, maar geen dodelijke moordwapenkorst zeg maar.

Ik vind die korstjes juist lekker.



Ik denk voor echt zo'n vette supermarktcake dat je misschien in verhouding meer boter moet doen.

Dus in plaats van 200-200-200 misschien 200-200-250??

Maar da's gokken hoor.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Yep, afdekken bij het bakken. Daar wordt ie sowieso sompiger van. Roomboter is ook de truc, en dan een lekkere klont extra.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ow ja, en de over iets lager zetten en wat langer bakken. Dan krijg je ook een minder harde korst. Je kunt hem ook afgaren in de magnetron, zodra het korstje zo is als je hem hebben wilt.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Als je de beschikking hebt over een stoomoven, kun je m daar ook in bakken. Dan wordt ie heerlijk romig!
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook andere hoeveelheden ; ik doe van alles 200 ( meel , suiker , boter ) en 4 eieren en een beste scheut spa rood / sinas / of iets anders met bubbels ( als het deeg al klaar is , daarna nog heel even mixen en zo de oven in ; 5 kwartier op 175 graden .

Baktijd vooral niet te lang ; kijk na ruim een uur of je satéstokje al droog is .



( verder pleur ik alles wat me lekker lijkt in een cake ; van verkruimelde speculaasjes en bitterkoekjes tot wit uitslaande chocoladeletters )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad echte roomboter (rare gewoonte hoor, om te bakken met margarine) en ik doe altijd een scheutje whiskey door het beslag...erg lekker en blijft ie ook wat natter. Tip van mijn oma, die ook altijd nog een scheutje whiskey in haar thee deed X-D
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens op zoek kunnen gaan naar een cakeblik met deksel om in te bakken , mijn duifje .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alles wat al gezegd is... en als je niet van een knapperig korstje houdt...

Laat hem dan omgekeerd afkoelen .. dan krijg je zo'n supermarkt effect... :)
Alle reacties Link kopieren
Zou je hem niet bedekt af moeten laten koelen ? dat die dampen er weer in trekken ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef op 05 juni 2008 @ 15:07:

Zou je hem niet bedekt af moeten laten koelen ? dat die dampen er weer in trekken ?




Als ik zo'n supermarkt bovenkant wil, (dat hangt van mn bui af :) ) dan laat ik em half-afgekoeld op z'n kop afkoelen...

Eventuele dampen trekken er dan vanzelf weer in..

Krijg je dus een platte bovenkant met zon klefferig korstje.... heerluk!!



Soms haal ik em uit zn blik om af te koelen.. maar dan moet ie al wel half afgekoeld zijn, anders valt ie uit elkaar...



Goed mixen en ingrediënten op kamertemperatuur... boter goed creme-ig kloppen voordat je de rest erbij doet...
Alle reacties Link kopieren
Bakken er mensen taarten met margarine ??????? :shock:



neem dan een biscuitje of zo....
Alle reacties Link kopieren
Ik warm de boter altijd gewoon effe op in de magnetron , soms spatten de spetters al tegen de bovenkant ; geeft niks ; cake wordt altijd lekker !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou een halve cake wilt bakken (helft van alle ingredienten) kan je dan het zelfde bak blik gebruiken?



Ik denk van wel, maar dat ik dan na bijv 3 kwartier al moet kijken of ie klaar is? Want dan is het blik niet even hoog gevult natuurlijk.



Wil namelijk voor morgen eentje bakken, maar zo'n grote is nergens voor nodig.....
Vraag het een Spakenburger, daar woont de oma van de natte keek ;-)
Het geheim staat op de site van Bakkerij 't Stoepje:



Specifieke Stoepje banketartikelen zijn: Natte Keek: niet helemaal gaar gebakken cake, lekker mals tot het laatste plakje.



Niet helemaal gaar bakken dus.
Grote Natte Keek

De enige echte Spakenburgse Natte Keek. Heerlijk van smaak, en lekker bij de koffie en/of thee.



Ingrediënten:

Suiker, eieren, tarwebloem, plantaardige oliën en vetten, water, zetmeel, rijsmiddel E450, E500, zout, conserveermiddel E200, E282, emulgator E471, E475, verdikkingsmiddel E415, kleurstof E160a (soja), aroma (tarwe, melk), voedingszuur E270, vitamine A en D3.



Voedingswaarde per 100 gr.:Energie



Koolhydraten

Suikers

Vetten

Meerv. onverzadigd

Enkelv. onverzadigd

Verzadigd

Eiwitten

Voedingsvezel

Natrium 1752 kJ

419 Kcal

44,8 gram

27,0 gram

23,6 gram

3,2 gram

8,2 gram

7,5 gram

6,8 gram

0,6 gram

284 milligram



http://www.stoepje.nl/art/producten/grotenattekeek.gif
Alle reacties Link kopieren
Goed topic eleonora! Ik ga morgen gelijk even een cake bakken kijken of het lukt met al deze tips! Jammie!
Hahaha!

Allemaal bedankt voor de tippen!

Ook ik ga aan de experimenteer en zo.



Bia, mijn hart, ik doe er ook van alles doorheen maar dan als in drank. Rum, mandarijnenlikeur, dat soort dingen. Ik ga mijn wituitgeslagen chocoletters vanaf nu ook offeren in de natte cakes die ik ga bakken.



Citroenrasp!

Dat is trouwens ook zalig in de cake, zowel in nat als droge cake...
Citroen rasp mmmm èn vanille!!



En alle seizoenschocolade verdwijnt hier na het seizoen ook in allerhande baksels!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook wel eens wat kwark door het beslag, dan blijft ie ook lekker vochtig en zit er een frisse smaak aan, heel lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven