Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe studierichting

17-07-2013 12:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 22 jaar. Na de middelbare school (havo) ben ik naar het HBO gegaan om een sociale studie te doen. De eerste twee jaar gingen heel erg goed. Dit wil zeggen goede cijfers en interessante lesstof. Maar toen werd de situatie wat ingewikkelder.. Ik heb namelijk een verslaafde moeder (alcohol) die ook nog eens psychisch is (nooit voor laten testen en pas sinds een maand sporadisch in behandeling). Zodra mijn moeder begint te drinken wordt ze agressief naar mij toe. En ze drinkt elke dag. Soms begint ze al in de ochtend en om 2 uur in de middag dronken is voor haar niet ongewoon...



Lang verhaal kort: ik trok mijn studie niet meer. Na mijn tweede jaar heb ik een tussenjaar genomen en uiteindelijk ben ik aan mijn derde jaar begonnen. Mijn derde jaar hield in dat ik vier dagen stage moest lopen, één dag school en dan had ik nog voor op de zaterdag een bijbaantje van 10.00-21.00 uur want jah ik moest alles zelf betalen natuurlijk..

Mijn derde jaar is niet lekker verlopen. Ik had wat problemen op stage en vier weken voordat ik klaar was hebben ze aangegeven dat ik het zeer waarschijnlijk niet zou gaan halen. Ik heb toen besloten om mijn stage vroegtijdig af te breken.

Nu zou de meest logische stap zijn om naar je mentor/decaan te gaan toch? Nu ben ik naar beide geweest maar ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug.. Geen succes en het vraagt veel van mijn energie.



Op het moment heb ik niet het gevoel dat ik ergens nog energie voor heb. Ik merk dat ik veel vaker ziek ben, moeite heb met opstaan etc. Ik woon trouwens nog steeds thuis maar binnen een half jaar kan ik mijn eigen woning krijgen

Maar goed ik heb voor mijn gevoel dus geen energie om volgend jaar weer naar school te gaan. Dat wil zeggen dat ik weer een stage moet zoeken, weer hard moet werken etc. en ik heb de vorige gebeurtenissen nog niet helemaal verwerkt.

Ik zit ook al in therapie en dat vraagt ook veel energie..

Dus mijn idee was om wederom een tussenjaar te nemen maarja dan voel je je ook 'mislukt'.



Nu heb ik dus het idee opgevat om een creatieve weg in te slaan. ik voelde me namelijk altijd al aangetrokken tot de schuldhulpverlening. Ik heb hier ook veel ervaring mee opgedaan via mijn stage. Dus ik ben een thuisstudie 'schuldhulpverlening' begonnen en ik vind het erg interessant. Gewoon om een jaartje toch bezig te blijven met iets van mijn studierichting. Nu zag ik ook dat er een thuissituatie bestond 'sociaal juridisch medewerker' op mbo niveau. Nog een thuisstudie die je in je eigen tempo kan uitvoeren.

Nu leek het mij een perfect idee om een jaartje fulltime te werken via mijn bijbaan, tot rust te komen, op mezelf te gaan wonen en hieraan te wennen en in tussentijd thuisstudies te doen in mijn interesserichting. Ik zou dan eventueel zelfs een bijbaan in die richting kunnen vinden!



Nu vroeg ik me echter af wat jullie hiervan denken en of jullie nog tips hebben..
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je nu pas uit huis eigenlijk??



En ik vind schuldhulpverlening nu niet echt een creatieve weg eigenlijk..
Alle reacties Link kopieren
je zegt dat je je opleiding wel leuk vond...waarom niet gewoon afmaken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat je teveel hooi op je vork gaat nemen. Fulltime werken, verhuizen, thuisstudie en nog eens een bijbaan erbij + therapie. Klinkt niet echt heel erg als een situatie waarin je een beetje kunt "bijkomen". Vraag je bovendien ook af of het nuttig is voor je toekomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 17 juli 2013 @ 12:38:

je zegt dat je je opleiding wel leuk vond...waarom niet gewoon afmaken?



Omdat ik bang ben dat het op het moment meer kwaad dan goed zal gaan doen als ik met mijn studie verder ga. Ik sta onder enorm veel stress vanwege mijn thuissituatie. Vandaar dat ik mezelf even een jaartje rust wil gunnen.



En waarom ik nu pas het huis uit ga? Omdat ik eerder geen woning kon vinden en ik heb twee hondjes die ik per se mee wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:flexiia schreef op 17 juli 2013 @ 12:42:

[...]





Omdat ik bang ben dat het op het moment meer kwaad dan goed zal gaan doen als ik met mijn studie verder ga. Ik sta onder enorm veel stress vanwege mijn thuissituatie. Vandaar dat ik mezelf even een jaartje rust wil gunnen.



En waarom ik nu pas het huis uit ga? Omdat ik eerder geen woning kon vinden en ik heb twee hondjes die ik per se mee wil nemen.

Achja die huisdieren altijd.



Je kunt toch ook een jaartje rust nemen en dan je oude opleiding oppikken? Ik zie niet hoe dat meer onrust zou geven dan beginnen aan een nieuwe studie. Als je je studie wel leuk vond is het best zonde van alle tijd en energie die je er 3 jaar in hebt gestopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiaaaaa schreef op 17 juli 2013 @ 12:40:

Ik denk eerlijk gezegd dat je teveel hooi op je vork gaat nemen. Fulltime werken, verhuizen, thuisstudie en nog eens een bijbaan erbij + therapie. Klinkt niet echt heel erg als een situatie waarin je een beetje kunt "bijkomen". Vraag je bovendien ook af of het nuttig is voor je toekomst.



ehm.. Ik wil nu fulltime gaan werken via mijn bijbaan. Dus eerst werkte ik er enkel op de zaterdag en nu ga ik er doordeweeks ook werken. Zo'n dertig uur in totaal. Daarnaast heb ik therapie omdat het niet zo goed met me ging (logisch met mijn moeder).

En ik wil verhuizen juist omdat mijn thuissituatie niet zo lekker verloopt. Ik denk dat op mezelf gaan wonen me veel rust zal gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over een extra bijbaan vinden in de richting van je nieuwe studie. De stappen die je wilt nemen zijn logisch (uit huis en therapie) maar daar bovenop Nog een nieuwe studie, meer werken en een nieuwe extra bijbaan maken het echt niet makkelijk. De vraag is of dat wel een verstandige keus is dus. Je hebt het net zo druk, zij het niet nog drukker dan wanneer je met je huidige studie doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker proberen om jouw hbo opleiding af te maken! Praat met decanen!

Mocht het niet mogelijk zijn bij jouw hogeschool, kijk dan wat andere hogescholen je kunnen bieden. Er zijn genoeg scholen waarbij het stagebureau een stage voor je zoekt!



Eerlijk gezegd denk ik niet dat je (later) met een thuisstudie aan een baan komt. Te veel concurrentie van andere mensen die hoger geschoold zijn of meer ervaring hebben via stage.



Succes met jouw beslissing!
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 17 juli 2013 @ 12:43:

[...]



Achja die huisdieren altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je absoluut te veel hooi op je vork neemt. Als ik jou was zou ik eens uittekenen wat je precies met je leven wilt. En dat bedoel ik letterlijk. Ga tekenen wat je wilt gaan doen, hoe je je toekomst voor je ziet. Visualiseren dus. Opsommen. Nadelen, voordelen. Allemaal lijstjes maken, maar houdt het wel overzichtelijk



Probeer je studie af te maken. Je krijgt er waarschijnlijk spijt van als je nu stopt. Een HBO-diploma hebben is echt heel fijn! Je krijgt met lager of met thuisstudie niet zo makkelijk een baan.



Kun je lenen bij DUO? Ik zou dan je bijbaan schrappen zodat je ook rustmomenten kunt inplannen. Vooral naast 4 dagen stage.



Wees zuinig op jezelf.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan voor deze thuisstudie maar proberen je HBO af te maken. Ga opzoek naar een stage die wel bij je past. Er zijn vast meer opties dan alleen het werk wat je nu gedaan hebt.



Ik denk dat de (thuis) MBO opleiding schuldhulpverlening je op dit moment niets gaat brengen. Er is al praktisch geen werk in verband met bezuinigingen en dan heb je ook nog concurrentie van mensen die een reguliere (vaak zelf HBO) opleiding hebben gedaan. Daarnaast is schuldhulpverlening psych ook zwaar en dat lijkt me voor jou op dit moment niet ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij best wel jammer dat je nu een mbo-studie overweegt, terwijl je hbo deed. Bij de NTI hebben ze ook een volledige hbo-opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Zou dat niet iets zijn? Je kunt dan kiezen voor een volledige thuisstudie of een klassikale versie, waarbij je toch één dag in de week echt naar school moet. Maar je zou dan eigenlijk ook net zo goed.een hbo-studie in deeltijd kunnen doen. Want 30 uur werken is toch ook nog niet fulltime? Ik heb zelf een aantal jaren geleden een deeltijd-hbo-opleiding gedaan naast mijn baan van toen 32 uur en dat vond ik goed te doen qua studiebelasting. Jij hebt daarnaast wellicht nog wel wat ballast van je privé-situatie, waardoor het uiteraard zwaarder zou kunnen zijn. Aan de andere kant zou studeren je ook een heel goed gevoel kunnen geven dat je bezig bent met je te ontwikkelen en jezelf een goed toekomstperspectief te bieden. Dat kan je ook energie geven i.p.v dat het alleen maar energie opslurpt.



Welke studie deed je eigenlijk op het hbo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven