Conflict met BSO over allergie zoon: wat nu?

05-06-2008 20:09 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon is ernstig allergisch voor allerhande zaken, met als belangrijkste een pinda allergie. Twee weken geleden heeft dat geresulteerd in een allergische shock, die optrad vlak nadat ik hem ophaalde uit de BSO. Aanvankelijk reageerde ik mild, ik ben me ervan bewust dat een kind nu eenmaal niet in een vacuum leeft en dat het ook thuis zou kunnen gebeuren, maar naarmate de heftigheid van het gebeuren beter tot me doordrong, werd ik er toch wat minder mild over.

Mijn zoon zit sinds maart dit jaar op de BSO van dezelfde organisatie als waar hij op het KDV zat. Over het KDV was ik echt supertevreden, ik heb zelfs staan huilen toen we afscheid namen. Over de BSO ben ik vanaf het begin wat minder tevreden, mijn zoon heeft het er ook niet zo naar zijn zin en zelf heb ik ook niet echt een "klik" met de leiding. Ik vind ze nogal makkelijk, en ook niet zo erg lief voor de kleintjes. Maar ik heb inmiddels begrepen dat dat nu eenmaal inherent schijnt te zijn aan BSO, van alle kanten hoor ik dat ik mijn verwachtingen naar beneden moet bijstellen omdat kdv en bso niet met elkaar te vergelijken zijn.

Vorige week had ik echter een dingetje waarvan ik - bovenop alle andere (kleinere) dingen waar ik niet zo blij mee ben - dacht "ik ga toch eens bellen met de leidinggevende. Nu was ik dat sowieso nog van plan nav die allergische shock, maar op dat moment was ik nog in de begripvolle "tja, dat kan nu eenmaal gebeuren, je kunt niet alles voorkomen" modus.

Echter, dat gesprek heb ik als uiterst onprettig ervaren. Niet alleen reageerde de manager heel laconiek op het verhaal van de allergische shock en probeerde ze zelfs de verantwoordelijkheid daarvoor van zich af te schuiven, ook op mijn andere "klacht" reageerde ze negatief. Op dat punt zijn we dus ook zonder oplossing uit elkaar gegaan.

Ik was echter van mening dat we over mijn zoons allergie wél een goed gesprek gevoerd hadden. Ik was absoluut niet aanvallend, heb het meer gebracht als mededeling met de opmerking dat het wellicht raadzaam was om het beleid tav allergieën wat aan te scherpen. En ik heb haar verzocht pindakaas van het menu te schrappen. Daarvan zei ze gelijk dat ze daar niet aan wilde beginnen, ondanks dat ik haar heel duidelijk heb aangegeven dat pindakaas voor mijn zoon dodelijk kan zijn. Ik vond haar daar tijdens het gesprek al wat luchtig overheen stappen, maar uiteindelijk bereikten we het compromis dat zij mij garandeerde dat áls er pindakaas gegeten zou worden mijn zoon in een andere ruimte zou zijn.

Een paar dagen later sprak mijn zoons eigen leidster me aan, met de vraag of ik niet even een epi-pen kon regelen. Ik heb haar toen uitgelegd dat een epi-pen geen aspirientje is, dat mijn zoons kinderarts niet happig is op beginnen met een epi-pen omdat die met zulke jonge kinderen liever een medicatie-onderhoudsbeleid voert, én dat pas nadat we alle uitslagen van de onderzoeken waar we nu weer in zitten besloten zou worden of mijn zoon een epi-pen krijgt (wat wel zeer waarschijnlijk is, en dat heb ik erbij gezegd).

Ik heb dus weer uitgelegd dat ze gewoon heel voorzichtig moeten zijn, weer uitgelegd wat hij wel en niet mag en weer heel erg benadrukt, voor de honderdste keer, dat pindas voor hem dodelijk kunnen zijn.

Gisteren haalde een vriendin mijn zoon uit de BSO, en toen ik later daar kwam om hem weer op te halen, vertelde zij mij dat mijn zoon aan tafel had gezeten met een pot pindakaas voor zijn neus en met 3 kindjes die allemaal pindakaas aan het eten waren. Terwijl ik toch echt had afgesproken dat als ze pindakaas niet van het menu willen schrappen ( wat ik al onbegrijpelijk vind, maar dat terzijde), dat ik erop stond dat mijn zoon in een andere ruimte moest zijn als er pindakaas gegeten wordt.

Dus heb ik vanochtend weer gebeld, en weer is me gezegd dat het allemaal zo vervelend is voor de andere kinderen. Toen ik zei dat ik het veel vervelender zou vinden als mijn zoon dood ging, werd de leidster een beetje bozig, en zei ze dat ze hem dan niet meer op de groep wilde. Ik heb weer het hele riedeltje afgedraaid, uitgelegd wat zijn allergie inhoudt, haar verteld waar we nu staan in de onderzoeken, verteld hoe ik het zelf ervaar, en weer benadrukt dat totdat ik meer weet van het ziekenhuis, we zullen roeien met de riemen die we hebben, namelijk: extreme voorzichtigheid en medicatie.

Bij het ophalen vanavond heb ik weer een vervelend gesprek gehad. Weer werd mij op het hart gedrukt dat ze de andere kinderen geen pindakaas willen ontzeggen, dat ze in principe ook niet mee willen werken aan afzonderen - of in ieder geval vinden dat dat niet haalbaar is - en daar bovenop werd de leiding die er vanavond was ook boos omdat hij vond dat ik niet zomaar kon zeggen dat het door iets wat hij op de BSO gegeten had kon komen.

Mijn zoon heeft me echter zelf verteld wat hij daar heeft gegeten en dat was iets wat noten en melk bevat (daar is mijn zoon ook allergisch voor). Ze hebben ook zelf toegegeven dat ze dat hebben gegeven, alleen beweren zij dat hij dat alleen op maandag heeft gehad, en mijn zoon had op dinsdagavond direct na het ophalen uit de BSO een allergische shock. Omdat hij thuis niks gegeten had en ook op school niets gegeten had behalve de lunch die ik zelf meegeef én omdat hij zelf verteld heeft wat hij op de BSO gegeten heeft, lijkt het mij duidelijk dat er op de BSO iets is misgegaan. En hoewel ik eerst dus nogal begripvol was, ben ik nu eigenlijk heel boos, vooral omdat ook vanavond weer de indruk werd gewekt dat het heus allemaal wel meeviel en aan zoveel dingen kon liggen.

Tja, dat geloof ik dus niet. Ondanks de herhaaldelijke gesprekken zit mijn zoon aan tafel waar alle kinderen pindakaas eten mete en pot pindakaas voor zijn neus, ze zijn heel star in meedenken over hoe we het veiliger kunnen maken - eigenlijk zeggen ze gewoon op alles "daar beginnen we niet aan" en ze zijn mij een beetje te luchtig over het gebeuren.

Eigenlijk zou ik het liefst mijn zoon daar nooit meer heen laten gaan en dat heb ik vanavond ook aangegeven, dat ik dan wellicht een andere BSO zou zoeken, maar ook dat maakte weinig indruk. Maar ja, omdat ik al een tijdje met twijfels rondloop heb ik al weleens geinformeerd bij andere BSO's, maar alles heeft hier een wachtlijst. Op korte termijn heb ik dus niks anders, dus ik wil nu for the time being er alsnog een oplossing voor zien te vinden. Maar hoe? Ik krijg het gevoel dat ze mijn zoons allergie totaal niet serieus nemen, ik merk in de gesprekken dat ze ook de ballen verstand van allergie hebben ( ze vergelijken het bijv. met kindjes die kosher eten, dus de noodzaak van met name die pinda allergie die lijken ze niet te voelen) en ik ben gewoon doodsbang dat het weer gebeurt.

Iemand advies over wat ik nu kan doen? Zijn er wettelijke richtlijnen ofzo waar ik me op kan beroepen? Ik snap gewoon niet waarom ze bijvoorbeeld niet mee willen werken aan pindakaas schrappen of afzonderen, en zij lijken dat heel onredelijk te vinden. Iemand advies?

Sorry voor het lange verhaal.
Am Yisrael Chai!
Heb niet alles gelezen, dus misschien oud nieuws. Zelf werk ik ook op een kdv en 1 kindje heeft ook een pinda allergie. Hij heeft 1 keer per ongeluk een stukje brood met pindakaas van een ander kindje gegeten. Daarna hebben wij de pindakaas op alle groepen geschrapt. Ook omdat wij zelf zo geschrokken waren en omdat zoiets altijd kan gebeuren zolang er pindakaas in het pand is. De moeder vond het niet zo nodig, voelde zich bezwaard maar we doen het gewoon niet meer. Er is genoeg andere keus en anders eten ze thuis maar pindakaas.

Als wij een klacht krijgen van ouders vragen we altijd of ze een speciaal daarvoor ontworpen klachtenformulier willen invullen. Als het op papier staat wordt er meer mee gedaan dan dat het zo "in de lucht blijft hangen". En 1 keer per jaar worden alle klachten geevalueerd en kun je dus ook zien wat er met de klacht gedaan is.
FV, is er geen leidster op de BSO waarmee je goed contact hebt? Misschien kun je haar wat artikelen van deze site

http://www.schoolenallergie.nl

laten lezen. Zij zou je misschien kunnen helpen om ook de andere leidsters binnen je BSO te overtuigen van de ernst van de allergie van jouw zoon.

Ik vind het wel vreemd dat je nog geen epi-pen hebt. Is zeker geen overbodige luxe. Wij hebben er hier gelijk twee gekregen na de anafylaxische aanval van mijn zoon. Lijkt me toch niet echt logisch om eerst het onderzoekstraject af te maken. Ik zou daar zeker bij de kinderarts achter aan zitten.
tilalia2 schreef op 05 juni 2008 @ 21:08:

Hij krijgtr waarschijnlijk wel een epi-pen, maar hij zit nog in het onderzoekstraject. Ze geven dat ding niet mee als speelgoed als het nog niet zkleer is wat de beste behandeling is, dat lijkt me logisch.
Mij niet eigenlijk. Een epi-pen is levensreddend bij een allergische shockreactie. Boeien of die reactie door een pinda of een wesp veroorzaakt wordt...
Gewoon weg met die pindakaas,is toch van de zotten dat mensen daar over kunnen vallen als hun kind geen pindakaas mag terwijl er notabene een kindje dood aan zou kunnen gaan.

Stel je voor wat er gebeurt als dat dus met het jochie van FV gebeurt waar die kinderen bijzitten(ik denk mss wel heel ver) maar goed het KAN dus gebeuren.

Echt een heel laconieke houding van de bso.

Zou dus echt een klacht indienen als dat mogelijk is?
Ik begrijp het nog niet helemaal geloof ik. Je schreef dat hij één van de twee heftige reacties kreeg van pindasaus die jij had gegeten, niet hij. (Daarna schrijf je dat hij twee keer noten heeft binnengekregen trouwens...).

Als de allergie zo heftig is dat de Prins reageert op jouw pindasaus en op een naald met pindasporen die over zijn huid 'streelt' dan is isoleren toch niet voldoende? Dan zouden de leidsters 's ochtends ook geen pindakaas moeten eten of iets anders waar pinda in verwerkt zit, dingen gebakken in arachideolie bijvoorbeeld.

Ik vind dat de BSO dit uiterst belabberd oppakt, maar zou me kunnen voorstellen dat ze uiteindelijk beslissen dat het voor de Prins niet veilig genoeg is en dat ze die verantwoordelijkheid niet willen dragen.
fashion, ik bedoelde met dergelijk heftige reactie ook echt specifiek de anafylactische shock. Maar die heeft je zoontje dus pas net eigenlijk voor het eerst echt gehad begrijp ik. Daar is volgens mij niks tegen te doen, wel die eerdere symptomen die je beschreef, maar een anafylactische shock is echt het heftigste wat een lichaam kan reageren op een allergie, en dat is lastig, zo niet onmogelijk dat voor te zijn, behalve door het contact met allergenen uit te sluiten.
Om eerlijk te zijn zou ik als ik een opvangorganisatie was, geen kind durven op te vangen dat in een dergelijk extreme mate allergisch was zonder zo'n noodingreep als een epi-pen achter de hand te hebben. Want je kan nog zo goed de pindakaas achter slot en grendel zetten, als er een kind als de mijne binnenkomt (dol op pindakaas, maar met een manier van eten dat de pindakaas vaak tot achter zijn oren zit) die 's ochtends bij het ontbijt pindakaas heeft gegeten, kan het hommeles zijn.

Maar goed, als dat de situatie is, dan moeten ze daar helder over zijn en ronduit stellen dat ze de verantwoordelijkheid niet aandurven.

Voor wat betreft je vraag wat nu te doen, er is een aantal mogelijkheden. Je kan de GGD informeren omdat er een veiligheidsincident is geweest. Je kan een klacht indienen bij de klachtencommissie. En je kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie (maar daarvoor moet je eerst een formele klacht indienen bij de organisatie zelf). Het verschil tussen die commissies is in grote lijnen dat de klachtencommissie vooral gaat over de bejegening, en de geschillencommissie vooral over formele aspecten die terug te voeren zijn op de algemene voorwaarden.

En informeer sowieso de oudercommissie. Het heeft bij onze oudercommissie op de agenda gestaan toen er een ernstig allergisch kindje kwam. Dat staat op de betreffende groep nu o.m. groot op de muur aangegeven, mét alle bijbehorende voorzorgsmaatregelen, zodat het echt niemand, zelfs de mutsigste stagiaire, kan ontgaan.

Je kunt op de site van Boink (www.boink.info, meen ik) via de mail dit soort vragen voorleggen. Mijn ervaring is dat je snel antwoord krijgt.
Eerlijk is eerlijk maar ik heb niet het hele topic gelezen.

Mijn dochters vinden pindakaas heerlijk, maar als er een kindje met pinda allergie in hun groep zou zitten zouden ze er absoluut geen enkel probleem mee hebben, om op die dag geen pindakaas te eten! Er bestaan namelijk nog zoveel andere broodbeleg wat ze lekker vinden en waar geen noten in zitten: appelstroop chocopasta, kokosbrood, smeerkaas etc. De wereld vergaat echt niet als je kind een middag geen broodje pindakees eet!

Ik vind dus dat ze op die dagen dat prins op de bso zit er best rekening mee kunnen houden! Want dat het supergevaarlijk is lijkt mij duidelijk, je ziet niet voor niets op veel verpakkingen staat dat het product is verwerkt in een ruimte waar ook pinda's verwerkt zijn......Zegt mij genoeg!

Vraag jezelf maar eens af (voor degen die de bso gelijk geven): hoe zou jij reageren als je kind een pinda-allergie heeft en daar dus echt supergevoelig voor is en er op deze manier reageerd.....
Wat mij betreft mag de pindakaas eruit! Hebben ze bij mijn zoon op de groep ook gedaan en iedereen heeft 'n brief gekregen dat als de kinderen voor die tijd iets met pinda's hebben gegeten, ze even goed schoon gemaakt moeten worden. Als zoiets fout gaat, is dat vaak per ongeluk. Zoals de meeste dingen met kinderen. Je kunt het risico naar mijn mening niet nemen. Ik moet er niet aan denken dat er een kind doodgaat omdat mijn zoon per ongeluk pindakaas aan hem heeft gesmeerd of zo. Mijn zoon vindt 't best, idd thuis een keertje extra pindakaas, en hij leert rekening houden met anderen. Goede eigenschap. Het spijt me dat je vertrouwen zo beschadigd is, is lastig te herstellen, dus ik zou toch vast verder kijken. Heel veel succes! Ik hoop dat je dit niet al te vaak zult treffen...
Voor de duidelijkheid: op mijn zoons BSO wordt niet geluncht, dat is een andere organisatie en mijn zoon krijgt dus ook zijn eigen brood mee en de overblijfjuffen vinden het geen enkel probleem om dan met hem aan een ander tafeltje te zitten.

Op de BSO worden alleen na schooltijd crackers gegeten als tussendoortje en alleen met vakantieopvang of op studie dagen wordt er ook geluncht. Vandaar dat ik dacht dat vragen of er geen pindakaas op het menu mocht, niet onredelijk was.

De anafalaxys vereniging raadt precies hetzelfde aan: kinderen die pindakaas eten isoleren en goede hygiene en medicatie.
Am Yisrael Chai!
koekkie schreef op 05 juni 2008 @ 22:02:

Er bestaan namelijk nog zoveel andere broodbeleg wat ze lekker vinden en waar geen noten in zitten: appelstroop chocopasta, kokosbrood, smeerkaas etc. .....
Ehm, kokos komt van kokosnoot..

Bij mijn zoon is het zo "erg" dat hij altijd zelf alle verpakkingen leest en iets absoluut mijdt waarop staat dat het sporen van noten of pinda's kan bevatten. Wel zielig; hij is hierdoor echt geremd als het om eten gaat. Maar gelukkig kan er nog een heleboel wèl.
meave schreef op 05 juni 2008 @ 21:49:

[...]

Mij niet eigenlijk. Een epi-pen is levensreddend bij een allergische shockreactie. Boeien of die reactie door een pinda of een wesp veroorzaakt wordt...
epinefrine heeft bijwerkingen die voor een jong kind schadelijk kunnen zijn: ze zullen dus eerst meer tests moeten doen om te kijken of het uberhaupt kàn.
Ik heb ook een ventje dat gek is met pindakaas en er erg onsmakelijke manieren op nahoudt.. begrijp dat een snoetenpoetser dan toch een betere optie zou zijn dan even wegvegen..

Heftig hoor.
tilalia2 schreef op 05 juni 2008 @ 22:11:

[...]

epinefrine heeft bijwerkingen die voor een jong kind schadelijk kunnen zijn: ze zullen dus eerst meer tests moeten doen om te kijken of het uberhaupt kàn.
tja tilalia, als het zover komt dat epinefrine nodig is, is het vaak een zaak van leven of dood, en dan zijn die bijwerkingen bijzaak lijkt mij.
Tilalia, ik geloof zo wat je zegt; dat een epipen bij jonge kinderen schadelijk kan zijn. Maar zoon had tot hij 30 kilo was ook de variant met de lagere dosering, daar wordt natuurlijk wel naar gekeken. En als je de keuze hebt om in te grijpen om een overlijden te voorkomen, kunnen die eventuele bijwerkingen je toch waarschijnlijk ook wel gestolen worden.

Overigens had zoon enkele maanden geleden per ongeluk een nootje binnengekregen. Paniek in de tent natuurlijk ("Ga ik nu dood, mama?"). Maar we hadden - o schande - de epipen niet bij ons die dag en zijn als een speer naar een apotheek gereden, zodat we in ieder geval in de buurt van de juiste medicatie waren. Zij hebben overlegd met een huisarts en ons een ampul van iets soortgelijks als de epipen meegegeven, waarmee wij dan weer naar die arts gingen. Toen ze dit had toegediend, ging de reactie vrij snel weg gelukkig. Ik denk eigenlijk dat we net zo hadden gehandeld als we de epipen wel bij ons hadden gehad.
arwen173 schreef op 05 juni 2008 @ 22:18:

[...]

tja tilalia, als het zover komt dat epinefrine nodig is, is het vaak een zaak

van leven of dood, en dan zijn die bijwerkingen bijzaak lijkt mij.

Arwen, dat klopt, maar je gaat een geneesmiddel dat je gart op hol laat slaan niet geven voordat je weet dat het hart in orde is, toch?

En gezien de reactie van de SO lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat ze daar voorzichtig gaan omgaan met zo'n ding.

FF lunchen, lekker pindakaas, en daarna geven we de prins wel een shotje, da's zo gemakkelijk.
tilalia2 schreef op 05 juni 2008 @ 22:11:

[...]

Dat snap ik. Maar dood of last van bijwerkingen...
Mirjam762 schreef op 05 juni 2008 @ 21:20:

FV, wij hebben die epipen al vanaf die ene gebeurtenis. Zoon is allergisch voor noten, zaden en pitten en allerlei fruitsoorten (zoals appel e.d.). Wij vonden en vinden het zelf geruststellend om het ding op zak te hebben; het kan toch zijn leven redden. En ik begrijp het verhaal van afronden van het medische traject niet helemaal; die pindaallergie heeft hij en die kan fataal zijn. Waarom dan niet als voorzorgsmaatregel een epipen? Die van zoon hier verlopen ook altijd en dan halen we weer een nieuwe. Maar het idee dat je iets kunt doen als het fout dreigt te gaan, is me wel wat waard.

Onze zoon krijgt trouwens ook iedere dag een slok van een allergeen-afzwakkend drankje (Aerius). Dit legt een soort bodempje zodat de reactie op een allergeen langzamer verloopt.
Zoon had eerst ook Aerius maar reageert beter op Xyzal. Tja, weet je, ik ben geen arts en tot nu to eheb ik alle vertrouwen in de artsen die hij heeft. Als zij dit het beste behandelplan voor hem vinden, waarom zou ik als leek dat tegenspreken? Omdat de BSO - die godverdomme niet eens onthouden dat hij allergisch is - dat graag zo ziet?
Am Yisrael Chai!
tilalia2 schreef op 05 juni 2008 @ 22:22:

[...]

Arwen, dat klopt, maar je gaat een geneesmiddel dat je gart op hol laat slaan niet geven voordat je weet dat het hart in orde is, toch?

Volgens mij heeft FV het er niet over dat het hart van haar zoontje wordt gecheckt. Maar Tilalia, het is sowieso een noodmiddel, en als het iets nog veel ergers kan voorkomen, zou ik niet weten waarom je zo'n ding niet standaard bij je hebt/in zijn rugzakje laat zitten.
FV, natuurlijk weten artsen het beter dan wij hier met zijn allen. Alleen vragen enkelen (waaronder ik dus) ons (zich) af waarom hij niet sowieso die epipen krijgt voorgeschreven. Voel jij je hier goed bij, of ga je nu zelf ook harder aan de bel trekken voor die pen?
Ik vind het schandalig dat de BSO zo reageert.

Wat wellicht een optie is, tot je een ander BSO hebt gevonden: vraag aan de BSO de telefoonnummers/adressen van de ouders van de andere kindjes. Schrijf hun een briefje of bel ze even en vraag daarin of zij het een probleem vinden dat de pindakaas van het menu geschrapt wordt op de dagen dat je zoontje in de groep zit. Als zij het geen probleem vinden, dan sta je misschien iets sterker in je verzoek bij de BSO.
tilalia, beetje off topic, maar het middel laat je hart niet op hol slaan, het vernauwt je bloedvaten, die volledig openstaan bij een dergelijke shock waardoor je geen bloeddruk meer hebt. Je hart krijgt wel een opdoffer hierdoor, maar ja, dat krijgt het ook door die shock, alleen dan kan het niet meer oppompen tegen die openstaande vaten.

Fashion, ik zou echt enorme stennis schoppen bij dat bso en hem zo snel mogelijk daar weg halen.
Hallo,

Ik werk zelf als ass. locatiemanager op een bso.

Als jij het idee hebt dat je klachten niet serieus hebt genomen kun je meerdere stappen ondernemen. Je kunt nog naar de directie gaan van de instelling of contact opnemen met BIONK is een belangen vereniging voor ouders. Sommige instellingen zijn zelf ook nog aangesloten bij een externe klachtenregeling.

Bij ons worden voedingsmiddelen niet geweerd i.v.m allergieen wel wordt er met extra zorg en aandacht omgegaan met het kind. Zo worden zijn crackers met een apart mes gesmeerd zodat er zeker nooit resten aan kunnen blijven zitten.

Vaak vragen we ouders ook om een lijst met middelen die absoluut niet mogen (in een aantal soorten chocopasta zitten ook noten verwerkt) en een lijst met dingen die wel mogen ook in geval van traktaties en vragen we om een apart trommeltje met eten die wel mogen bij verboden traktaties.

En verder kan ik alleen maar zeggen dat als praten geen succes heeft en je gevoel fout blijft zorg voor andere opvang.

Veel succes
tilalia2 schreef op 05 juni 2008 @ 22:22:

[...]

.
zeker wel dat zou ik dus zeker wel doen, bij een echte anafylactische shock (maar dan ben je ook buiten bewustzijn) is dit het enige wat helpt. Bij een ernstige reactie waarbij je nog bij bewustzijn bent, kan je andere middelen gebruiken.
Mirjam,

je hebt helemaal gelijk en ik zat me na mijn bericht te bedenken dat in chocopasta ws. ook noten zitten....Zo zie je maar weer hoe gemakkelijk je de fout in kan gaan als jezelf niet gewent ben aan een allergie (gelukkig!!)!

Nogmaals: ik zou er geen moeite mee hebben als mijn kinderen (en zij zelf ook niet) eens een dagje geen pindakaas of producten met noten zouden krijgen wanneer er een kindje is met een noten allergie bij hun in de groep. Zou het dan wel fijn vinden om een lijst mee te krijgen waar ik rekening mee kan houden want je ziet mijn fout die ik eerder heb gemaakt....

Mijn vriendin heeft een dochtertje met gluten intolerantie. En als ik zie wat dat al voor een geregel is..... Als ze bij ons op verjaardag komen, bak ik ook speciaal helemaal apart een klein taartje voor haar. Dat kost moeite, maar het is voor haar ook niet leuk als iedereen vrolijk taart eet en zij mag die taart niet.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven