Geld & Recht alle pijlers

Schade verhalen bij Rijkswaterstaat?

19-07-2013 09:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen winter op een stuk snelweg, was de snelweg zo slecht dat er iedere keer als ik er overheen reed steentjes tegen mijn voorruit en motorkap vlogen. Als je er iedere dag overheen rijdt kan je je voorstellen dat er nu heel veel pitjes en plekjes in mijn voorruit en motorkap zitten. Stukjes lak eraf en stukjes roest. Het is een wonder dat ik geen ster heb in mijn voorruit.

Gelukkig hebben ze na de winter dat hele stuk snelweg opnieuw geasfalteerd..



Nu wil ik graag alle pitjes en plekjes op mijn motorkap wegwerken met een lakstift maar dit wordt hartstikke lelijk! Mijn motorkap opnieuw laten overspuiten kost een paar honderd euro dus dat vind ik hartstikke duur. Laat staan het vervangen van mijn voorruit.



Nu kreeg ik als tip van mijn collega dat ik evt. de schade kan verhalen bij Rijkswaterstaat en ben dit gaan opzoeken op internet. Ik heb een schadeformulier gevonden die je kan invullen enz maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet invullen. (even uitzoeken nog)



Ik vraag me af, heeft iemand hier ervaring mee of dit wel eens gedaan?

Zou ik een kans hebben of is dit een kansloos idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een kansloos idee is.



Heb zelf onze hele ruit moeten laten vervangen omdat er door steenslag een grote barst in kwam. Idd ook tientallen plekken op de motorkap.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een kans hebt alleen dat je misschien de vraag krigjt waarom je zo lang gewacht hebt met het indienen van een schadeverzoek.



Misschien handig bij erkende garage een offerte te laten maken en een rapport bij te voegen dat de schade daadwerkelijk afkomstig is van steenslag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan wat eerder had moeten zijn, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. En je moet wel met bewijs komen, dus inderdaad offerte en schaderapport.
Alle reacties Link kopieren
Je had ongetwijfeld eerder met je claim moeten komen, maar proberen kan altijd. Overigens is het in zo'n situatie wel van belang dat je je natuurlijk hebt gehouden aan de maximum snelheid die gold op dat stuk weg. Bij een lagere snelheid heb je ook minder last van steenslag.



Bij vragen over het invullen zullen ze je bij de Landelijke Informatielijn kunnen helpen: 0800-8002.
Alle reacties Link kopieren
het hangt van de omstandigheden van het geval af wat RWS doet:

- Je bent aan de late kant met melden, het wordt dus moeilijk om aan te tonen dat je schade door het slechte wegdek van het winter is ontstaan.

- Stonden er van het winter borden langs het stuk weg waar je reed, die waarschuwden voor slecht wegdek of opspringende steentjes? zo ja, heeft je schadeclaim geen kans

-Was er ter plaatse (tijdelijk) een aangepaste snelheid? dan slechts kans op misschien een gedeeltelijke vergoeding van je schade.



Wegbeheerders hoeven van de wetgever wegen in NL niet altijd 100% in orde te hebben. Asfalteren heeft in de winter geen zin (hecht niet), dus indien de wegbeheerder kan aantonen dat zij genoeg heeft gewaarschuwd is zij niet aansprakelijk voor jou schade.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kom je hier nu pas mee?



Ik heb ook ooit een ongeluk gehad door niet opgeruimde rotzooi na een ongeluk op de snelweg. Kreeg niks vergoed, behalve dan dat ze gratis mijn auto weggesleept hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je zelf de keuze hebt gemaakt om dagelijks over die weg te rijden met je auto, niet de rijkswaterstaat.
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nooit geschoten is altijd mis, maar wat antwoord je op de vraag: Waar en wanneer is dit gebeurd en heeft u hier ook bewijzen van?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner werkt bij rws .. ja dagelijks op de snelweg (niet op kantoor) en die geeft je geen enkele kans.

Je moet namelijk aantonen dat het inderdaad van de snelweg afkomstig is en niet van een ander steenrijk pad.

En afgelopen winter is echt te lang geleden.

Sorry!
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Mocht het je nog een keer gebeuren, dan zo snel mogelijk (liefst dezelfde of volgende dag) dat formulier inleveren. foto's van de schade en zorgen voor een getuige die gezien heeft dat voor de rit je auto geen schade had/toevallige medepassagier die kan beamen dat er tijdens de rit steenslag plaatsvond.

Dan wacht rws af of er inderdaad nog meer meldingen komen van dezelfde plek en dan beoordelen ze of je recht op schadevergoeding hebt.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Ja stom inderdaad dat ik er zo lang mee gewacht heb. Maar zo te horen een kansloos idee. Helaas en balen!
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij ging een paar jaar geleden wielrennen. Ergens in het fietspad zat een enorm gat, wat hij niet meer kon ontwijken, viel en 2 tanden uit zijn gebit waren.



Hij is een paar dagen later terug gegaan naar dat fietspad, heeft er foto's van gemaakt (maar goed ook, want door dit ongeluk had RWS nog een paar dagen later het fietspad herstelt) en een claim ingediend bij RWS.



Het duurde een jaar, maar mooi dat hij de gehele rekening van zijn implantaten vergoed kreeg!!!



Dus het is altijd te proberen, maar doe het gelijk na de schade en zorg dat je bewijs hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zozeer Rijkswaterstaat, als wel de wegbeheerder die verantwoordelijk is voor deugdelijke wegen en/of paden, of ervoor te zorgen dat er aanwijzingen zijn om schade te beperken (zoals borden o.i.d.).



Als je struikelt over een losliggende stoeptegel en je breekt je been daardoor, kun je daarvoor dus contact opnemen met de gemeente, Rijkswaterstaat doet daar niks mee. Hooguit dat die dat weer gaat neerleggen bij de gemeente.



Toevoeging: Behalve wanneer de gemeente er een bord heeft neergezet dat je goed moet uitkijken vanwege losliggende tegels, dan hebben ze je voldoende gewaarschuwd.
tieger wijzigde dit bericht op 23-07-2013 21:03
Reden: Toevoeging.
% gewijzigd
Het was toch op de snelweg? Daarvan is RWS de beheerder.
Alle reacties Link kopieren
In het verhaal van TO wel, in het verhaal van Francisca21 niet, tenminste ik kan me niet herinneren dat Rijkswaterstaat iets doet met fietspaden. Daar reageerde ik op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven