Kattenpies

26-07-2013 10:34 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer eens zover: onze poes heeft alweer op de bank geplast.

Vorig jaar rond deze tijd heeft ze op een ander deel geplast en daar heb ik de lucht gelukkig uit gekregen. Nu heeft ze op het middelgedeelte van de hoekbank geplast. En ze blijft er iedere dag weer op plassen.



Waar ik in eerste instantie nog wel begrip wilde tonen omdat we pas waren verhuisd, er een kindje bij gekomen was omdat er een drukke dreumes in huis rondliep. Is mijn begrip nu op. Ik ben echt kwaad op haar. Ze verpest onze meubels ! Heeft onze (kunst)leren stoelen al verpest door haar nagels erin te zetten en nu dus weer de bank.



Wat kan ik eraan doen ? Ga zo direct maar weer aan de slag met biotext, reinigingszout, de stomer en azijn. Hoop dat ik de lucht er echt uit krijg.

We zijn al bij de dierenarts geweest en lichamelijk hebben we alles kunnen uitsluiten



Sinds een week of 6 wilt ze ook steeds naar boven, terwijl ik voorheen gewoon de gangdeur open kon laten en ze niet naar boven liep. Hadden haar geleerd dat ze niet naar boven mocht, maar nu luistert ze ook niet meer als je haar naar beneden wilt tillen.



Haar bak is netjes en schoon, gebruiken nog hetzelfde zand. Hebben wel kortgeleden een nieuwe bak gekocht maar het probleem was hiervoor al.



Ik sta op het punt om haar weg te doen, ben er helemaal klaar mee ! Maar we hebben toen voor haar gekozen als lieve wollige kitten, en moeten haar nu 8 jaar verder ook een kans geven.



Wie heeft er een goede tip om de geur uit de bank te krijgen en eventueel haar gedrag te veranderen ?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 juli 2013 @ 11:32:

[...]





De dierenarts heeft nooit gezegd dat het stres is. Volgens haar was het baldadig gedrag omdat ze haar zin niet krijgt: naar boven gaan. We moesten haar vooral haar zin niet geven en laten zien dat wij de 'baas' zijn. Ze mocht al niet naar boven voordat de kinderen er waren. Mocht ze ook niet toen ze nog bij mijn schoonouders en huidige man in huis woonde. Toen we zijn gaan samen wonen hebben we dezelfde regels aangehouden als in het ouderlijk huis van mijn man. Ze is trouwens wel gewend aan kinderen.Lekkere dierenarts zeg. Baldadig gedrag? Laten zijn wie de de baas is?? Wat een onzin. Wat ik hier uit lees, is poes heel erg gestresst en zal het alleen nog erger worden met nog een kind erbij. Ik heb medelijden met poes en ik denk dat je het beste een thuis voor haar kunt zoeken zónder kinderen en waar ze wel gewoon overal mag komen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 juli 2013 @ 11:50:

[...]





sorry hoor, maar ze is al 8 jaar bij ons zonder problemen. Sinds de verhuizing is de gaan plassen op de bank. Dan mag ik toch wel geïrriteerd zijn ? Hebben hard moeten werken voor onze nieuwe meubelen. Letten er streng op dat de kinderen niet eten of drinken op de bank ivm vlekken en dan gaat zij de bank zo verpesten ! Ja dan wordt ik inderdaad boos. Ik weet niet waarom ze het doet.En bij je schoonouders piste ze niet dus. Wat is er nu anders? Minder ruimte beneden? Nog extra lopend kind erbij? Gegil en gehuil? Mag ze niet meer naar buiten?
Alle reacties Link kopieren
quote:MilaDila schreef op 26 juli 2013 @ 12:03:

[...]





En bij je schoonouders piste ze niet dus. Wat is er nu anders? Minder ruimte beneden? Nog extra lopend kind erbij? Gegil en gehuil? Mag ze niet meer naar buiten?



Ze heeft juist meer ruimte beneden. Willen juist graag dat ze naar buiten gaat, dan verliest ze misschien ook wat gewicht ;)

Schoonmoeder pas 2 dagen in de week op drie kindjes op. Dus vandaar dat ze kindjes wel gewend is. Ze is al 3.5 jaar bij ons in huis, eerst in een ander huis. Daar ging ze netjes op de bak en ook regelmatig naar buiten. Sinds we naar dit huis zijn verhuisd is het 'mis'. Wonen hier nu een jaar.



Verschil is denk ik dat er bij schoonouders in huis nog een poes woonde. Maar ze waren niet echt vriendjes zeg maar, veel vechten en ruzie maken (blazen naar elkaar).



Ze mag hier in huis in principe overal komen, behalve op de slaapkamers dus. Zou ze op de badkamer willen liggen vind ik dat geen probleem. Ze heeft ook een tijdje op de trap gelegen, vond ik ook prima. Maar opeens vind ze dat niet meer oké
Ik heb hetzelfde probleem gehad met plassen naast de bak (bij voorkeur in de douchebak). Het kwam bij mijn kat omdat ze zich verveelde. Sinds ik haar (behoorlijk dwingend) naar buiten heb gegooid gedaan, is dat over. Ze moest eerst een drempel over (letterlijk en figuurlijk) maar is nu graag buiten.
Meer ruimte, geen lichamelijke oorzaak, gewend aan lawaaierige kinderen en ze kan naar buiten.... Poeh, dan weet ik ook niet meer waar de stress vandaan komt. Enige wat ik weet, is dat het geen baldadigheid of zin-willen-doordrijven is. Zo werken katten niet.



Kan ze terug naar schoonouders? Daar was ze blijkbaar gelukkiger ondanks andere kat.
Alle reacties Link kopieren
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 juli 2013 @ 11:28:

[...]





Wil de poes niet boven hebben omdat ik dit erg onhygiënisch vind. Ze gaat dan op de bedden liggen (ook in het ledikant of het wiegje van de baby) en dat vind ik vies





Sorry, maar ik kan hier geen geen begrip voor hebben. Laat dat beest lekker boven en als je je eigen huisdier vies vind, dan moet je geen dieren nemen!

Mijn beestje slaapt lekker bij mij op bed, ik zou niet weten wat daar vies aan is. En sowieso een beetje weerstand opbouwen kan geen kwaad.

Dit arme beestje zal wel weer op mp of een asiel belanden ben ik bang.
quote:Yin schreef op 26 juli 2013 @ 11:25:

Je dierenarts geeft aan dat het stress is. Jij zeg dat de nieuwe situatie al een jaar gaande is en dat de kat er maar aan moet wennen. Geloof me, dat gebeurt niet. Jouw kat probeert een rustige plek te vinden (namelijk boven), maar dat mag niet en dus zet je haar constant terug in de situatie waar ze graag uit wil. Daar zou je zelf toch ook gestrest van worden? Onze oudste poes kreeg een plasprobleem toen wij er een kat bij namen. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk hebben wij de nieuwste aanwinst naar vrienden kunnen laten verhuizen. Pas toen die weg was, werd onze eerste kat weer een beetje zichzelf.



Als je er moeite in wilt stoppen, dan raad ik je een kattengedragstherapeut aan. Kost alleen wel tijd en geld, en je komt niet over als iemand die hier moeite in wilt stoppen of die begrip heeft voor hoe het dier zich voelt. Mocht je opzoek gaan naar een ander onderkomen, regel er dan 1 zonder kinderen, wang blijkbaar reageert je kat daar niet goed op. Bij het kiezen voor je kat 8 jaar geleden heb je eigenlijk de belofte gemaakt er goed voor te zorgen. En op dit moment ben jij niet echt zorgzaam naar je kat toe.



Ik ben het hier mee eens.

Mijn kat heeft hier ook een periode last van gehad en bij ons is het verholpen door een kattenluik te plaatsen, zodat de kat ook 's nachts weg kan wanneer hij wil.

Als dat niet helpt en je de kat niet naar boven wil laten om daar zijn rust te vinden is het wellicht een goed idee om een goed huisje voor hem te vinden.
Oh ik lees net dat de kat wel naar buiten mag.

Kan hij middels een luikje altijd naar buiten en binnen of alleen wanneer jij dit toelaat?

Bij mij hielp het namelijk niet als ik de kat zo nu en dan naar buiten liet. En nu hij altijd naar buiten mag gaat het goed.
Ze woont dus 3,5 jaar bij jullie (of 8jaar?)..ze plast 1 jaar.In dat jaar ben je verhuisd en heb je er een 2e kleine bij gekregen en bende nu in verwachting van de derde).Ze mag wel beneden in huis maar niet naar boven maar probeert dit wel steeds.Ze mag niet op zolder maar wel buiten.Ze heeft een afgesloten mandje (waarin ze je kinderen dus wel hoort maar niet ziet aankomen) Jij let er op dat de kinderen haar niet storen.Ze was (andere!) kinderen in het andere huis enkele dagen per week gewend,kon ze toen wel zelf weg lopen van de (kinder)situatie.Ze plast steeds (als jullie er niet zijn) op je bank.In het oude huis ging ze wel naar buiten,nu opeens niet?



Heb ik de situatie zo goed begrepen?



Allereerst zul je je eens achter je oren moeten krabben wat JULLIE fout doen...je kan wel wanhopig en boos worden maar een kat plast niet op de bank om je (letterlijk en figuurlijk) af te zeiken.Het gaat gewoon niet goed met hem/haar en dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk.Jullie leef en woon situatie is in een korte tijd enorm veranderd.Je probeert een 8! Jaar oude kat te verbieden naar zolder en boven te lopen maar vraag je je wel eens af waarom hij naar zolder wil?Hij zoekt RUST en niet in een mandje midden in de kamer.Er is continu lawaai en er zijn lopende kinderen.Hij/zij wil gewoon rustig slapen en liggen in zijn/haar eigen huis en dat maak je de kat onmogelijk.Daarom heeft het vluchtgedrag naar boven.Tip:maak op zolder zijn leefomgeving en laat de kinderen een tijdje uit zijn buurt.Verbetert de situatie dan nog niet laat de kat dan terug gaan naar je schoonouders.



Een dierenarts die zegt dat je een kat moet leren wie er de baas is ken ik persoonlijk niet (en heb toch een dierenarts in mijn vriendenkring,mijn straat en zelf een goede dierenarts voor mijn nerveuze en moeilijke allergiekatje.Het kan allemaal maar als ik het zo hoor ben je de kat zat en leg je een diertje regels en grenzen op die niet passen bij een 8 jaar oude kat.Het is misschien beter voor jullie allemaal als je een liefdevol nieuw huis zoekt.



Ik wil je niet afzeiken maar er klinkt gewoon geen begrip en liefde door in je post voor je beest.Dat kan maar probeer er dan geen circusact van te maken waarin een kat moet leren wie er de baas is en doet wat jij wil en zegt.Daarmee geef je het diertje alleen maar een dagelijkse portie stress.Wees eerlijk...tegen jezelf en het dier en zoek een oplossing die voor jullie beiden het beste is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cherke schreef op 26 juli 2013 @ 12:34:

Ze woont dus 3,5 jaar bij jullie (of 8jaar?)..ze plast 1 jaar.In dat jaar ben je verhuisd en heb je er een 2e kleine bij gekregen en bende nu in verwachting van de derde).Ze mag wel beneden in huis maar niet naar boven maar probeert dit wel steeds.Ze mag niet op zolder maar wel buiten.Ze heeft een afgesloten mandje (waarin ze je kinderen dus wel hoort maar niet ziet aankomen) Jij let er op dat de kinderen haar niet storen.Ze was (andere!) kinderen in het andere huis enkele dagen per week gewend,kon ze toen wel zelf weg lopen van de (kinder)situatie.Ze plast steeds (als jullie er niet zijn) op je bank.In het oude huis ging ze wel naar buiten,nu opeens niet?



Heb ik de situatie zo goed begrepen?



Allereerst zul je je eens achter je oren moeten krabben wat JULLIE fout doen...je kan wel wanhopig en boos worden maar een kat plast niet op de bank om je (letterlijk en figuurlijk) af te zeiken.Het gaat gewoon niet goed met hem/haar en dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk.Jullie leef en woon situatie is in een korte tijd enorm veranderd.Je probeert een 8! Jaar oude kat te verbieden naar zolder en boven te lopen maar vraag je je wel eens af waarom hij naar zolder wil?Hij zoekt RUST en niet in een mandje midden in de kamer.Er is continu lawaai en er zijn lopende kinderen.Hij/zij wil gewoon rustig slapen en liggen in zijn/haar eigen huis en dat maak je de kat onmogelijk.Daarom heeft het vluchtgedrag naar boven.Tip:maak op zolder zijn leefomgeving en laat de kinderen een tijdje uit zijn buurt.Verbetert de situatie dan nog niet laat de kat dan terug gaan naar je schoonouders.



Een dierenarts die zegt dat je een kat moet leren wie er de baas is ken ik persoonlijk niet (en heb toch een dierenarts in mijn vriendenkring,mijn straat en zelf een goede dierenarts voor mijn nerveuze en moeilijke allergiekatje.Het kan allemaal maar als ik het zo hoor ben je de kat zat en leg je een diertje regels en grenzen op die niet passen bij een 8 jaar oude kat.Het is misschien beter voor jullie allemaal als je een liefdevol nieuw huis zoekt.



Ik wil je niet afzeiken maar er klinkt gewoon geen begrip en liefde door in je post voor je beest.Dat kan maar probeer er dan geen circusact van te maken waarin een kat moet leren wie er de baas is en doet wat jij wil en zegt.Daarmee geef je het diertje alleen maar een dagelijkse portie stress.Wees eerlijk...tegen jezelf en het dier en zoek een oplossing die voor jullie beiden het beste is.



Je hebt het goed begrepen. We hebben haar 8 jaar geleden uitgekozen en is toen mij mijn man (toenmalige vriend) gaan wonen en 3.5 jaar geleden bij ons samen in huis. Een jaar geleden zijn we verhuisd, en is onze tweede kindje ook geboren (in dezelfde week als de verhuizing). Het plassen is begonnen toen ze bank geleverd werd (een dag voor de bevalling). Hij stond 5 minuten en toen heeft ze haar eerste plas erop gedaan.



Ben op het moment inderdaad behoorlijk gefrustreerd ! Vind het gewoon echt naar dat ze onze spullen zo verpest, spullen waar wij hard voor hebben moeten werken. Ik weet dat ze het niet extra doet, maar frustrerend is het wel. We gaan de zolder opdelen in 2 stukken komende maand, zodat we een aparte slaap en rommelkamer hebben. Misschien is het een optie om in de rommelkamer iets van een bankje of stoel voor haar neer te zetten. En inderdaad een extra kattenbak en bakje water. Straks even met mijn man overleggen als hij thuiskomt.



Het is niet zo dat ik perse wil dat ze weg gaat. Ze hoort bij ons gezin. Maar zou een van onze kinderen op de bank plassen zou ik daar ook gefrustreerd van raken en wat aan willen veranderen.

Bij schoonmoeder was trouwens een heel 'stout' kind, dat haar steeds achtervolgde en aan haar staart wilde trekken. Hier kan zoon wel eens niet lief tegen haar doen, maar hij wordt hier dan ook direct hard voor gestraft ! Dochter en poes zijn dol op elkaar. Zitten regelmatig samen te knuffelen op de bank, poes geeft haar kopjes en dochter kusjes terug.



Zouden we er niet uit kunnen komen, dan gaat ze hoe dan ook niet naar een asiel of op marktplaats ! Eventueel kan ze naar de beste vriend van mijn man of naar mijn broer. Maar dat zou een allerlaatste redmiddel zijn !
Helaas hebben veel dierenartsen geen kaas gegeten van kattengedrag en jouw dierenarts is daar duidelijk eentje van .



Dit is namelijk pure stress door alle veranderingen in het huis en dat kun je alleen veranderen door stressreductie. Het liefst onder begeleiding van een kattengedragstherapeut, maar als je het te duur vindt begin dan alvast hiermee:

- een Feliwaystekker in de buurt van de plek waar ze graag ligt;

- vrije toegang door het hele huis en de deuren dicht waar ze niet mag komen;

- vrije toegang tot buiten als dat veilig is dmv een kattenluik;

- Royal Canin brokjes geven met het kalmerende voedingssupplement Zylkène;

- eventueel in overleg met de dierenarts Clomicalm pilletjes om tot rust te komen.

- vooral niet meer boos worden en de kat een rustig plekje geven (op een kast, in een eigen kamer, in de bijkeuken enz.).
En wees niet te steng voor jezelf als de kat toch naar een ander huis moet, want als dat haar gelukkiger maakt doe je haar er een groot plezier mee. Dat valt ook onder goed zorgen van je kat!
Dus de verhuizing,geboorte kind en nieuwe bank gebeurde allemaal in 1 week?Dan denk ik echt dat je toch aan stress moet denken.Heb je trouwens een krabpaal?Mijn katje gaat altijd op de bovenste plank liggen en dan zou ze dus buiten bereik van je kinderen liggen (zelfs al is ze dol op je kinderen zal ze af en toe toch buiten hun bereik willen liggen) en alles toch kunnen overzien en een "eigen" plek hebben.



Je kunt naast feliway ook zylkene proberen (Google maar even) Dat schijnt ook te helpen bij stresskatjes.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
@iris1969

willen eerst alles proberen

Ga je tips opvolgen, mijn man is om 5u thuis dan gaan we even samen naar de dierenwinkel een dorp verderop. Misschien hebben ze daar nog meer tips (ook voor iemand die ons kan begeleiden) en wat om de bank minder plas aantrekkelijk te maken.



Een kattenluik kan trouwens niet in onze deur, hebben daarom een haakje zodat die zomers en winters openstaat. en ze naar binnen en buiten kan.
Alle reacties Link kopieren
Urine off halen. Gister zelf gehaald bij de dierenarts omdat onze kat op de deurmat had geplast. En de stank is weg
Goed dat je er mee aan de slag wil. De oorzaak van de stress (het kind ) wegnemen kan niet, dus moet je de stress reduceren, want anders blijft ze plassen op de bank, ook als de geur weg is.
Alle reacties Link kopieren
Geen plasproblemen hier, maar wel 2 drukke kinderen en 2 poezen die daar niet altijd zin in hebben. Ook ik wil ze niet in mijn bed hebben. Wij houden altijd de slaapkamerdeuren dicht maar hebben als compromis een mandje op de overloop neergezet op de eerste verdieping en een Fatboy op de zolder. Beide katten hebben zo een plekje om zich terug te kunnen trekken en wij hebben onze kattenvrije bedden.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als tegenhanger van wat andere reacties. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet gaat accepteren dat de poes als je meubels de vernieling inhelpt. Dat maakt je niet liefdeloos! Ik predik heus niet dat je hem dan maar weg moet doen, maar er moet wel een oplossing komen. Buiten dat het stinkt is het ook nog eens heel ongezond voor je kinderen.
Ik denk ook dat het stress is. Een pasgeboren baby is voor een kat minder bedreigend dan een rondkruipend punkie of een lopende dreumes. De problemen nemen dus toe naarmate de kleintjes wat groter worden. En ook produceren ze steeds meer herrie, waar niet elke kat tegen kan. In het vorige huis stonden tegenover 2 dagen dagopvang ook 5 kind-vrije dagen en 7 nachten om weer bij te komen. Die rustmomenten kunnen jullie haar niet bieden.



Ik denk dat een eigen plekje op de nieuwe rommelkamer een heel goed idee is! Dat is de plek die het verst bij de herrie vandaan is.



En eventueel een tip voor de slaapkamer: ik heb altijd een heel groot en dik sprei op mijn bed. Daar mag de kat best op liggen. En als ik dan ga slapen, trek ik het sprei eraf en heb ik weer een schoon bed. En dat blijft het ook als je het sprei regelmatig wisselt (eerst even zuigen voor losse haren en dan pas ik de was doen).
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 26 juli 2013 @ 13:29:

Helaas hebben veel dierenartsen geen kaas gegeten van kattengedrag en jouw dierenarts is daar duidelijk eentje van .



Dit is namelijk pure stress door alle veranderingen in het huis en dat kun je alleen veranderen door stressreductie. Het liefst onder begeleiding van een kattengedragstherapeut, maar als je het te duur vindt begin dan alvast hiermee:

- een Feliwaystekker in de buurt van de plek waar ze graag ligt;

- vrije toegang door het hele huis en de deuren dicht waar ze niet mag komen;

- vrije toegang tot buiten als dat veilig is dmv een kattenluik;

- Royal Canin brokjes geven met het kalmerende voedingssupplement Zylkène;

- eventueel in overleg met de dierenarts Clomicalm pilletjes om tot rust te komen.

- vooral niet meer boos worden en de kat een rustig plekje geven (op een kast, in een eigen kamer, in de bijkeuken enz.).Iris, ik weet niet wie jij bent of wat je opleiding is, maar én Calm diet én Zylkène én Clomicalm? Dat lijkt me toch niet. Clomicalm mag ook alleen maar gegeven worden in combinatie met een gedragsdeskundig traject.
Alle reacties Link kopieren
quote:warmwaterbadeendje schreef op 26 juli 2013 @ 11:32:

[...]



De dierenarts heeft nooit gezegd dat het stres is. Volgens haar was het baldadig gedrag omdat ze haar zin niet krijgt: naar boven gaan. We moesten haar vooral haar zin niet geven en laten zien dat wij de 'baas' zijn. Ze mocht al niet naar boven voordat de kinderen er waren. Mocht ze ook niet toen ze nog bij mijn schoonouders en huidige man in huis woonde. Toen we zijn gaan samen wonen hebben we dezelfde regels aangehouden als in het ouderlijk huis van mijn man. Ze is trouwens wel gewend aan kinderen.



Beste TO, bel een goede gedragstherapeut. Ik ben zelf gedragstherapeut voor katten (en ook best een goede al zeg ik het zelf) en onzindelijkheid is één van de makkelijkste problemen voor een therapeut om op te lossen. Je kunt wel allerlei adviezen van internet halen, maar vaak mis je dan de helft van wat nodig is in het specifieke geval van jouw kat en dan word je frustratie alleen maar groter als die adviezen niet helemaal werken. Je kat is vervolgens daarvan de dupe want die mag onzindelijk en al naar een nieuwe baas.



Je kat plast niet om je te pesten en het heeft geen zin om haar te straffen of om te "laten zien dat je de baas bent" want je kat kent het concept baas niet en straffen maakt het alleen maar erger. Het plassen van je kat heeft een reden, alleen weet jij niet wat de reden is. Jij en je kat hebben dus last van ernstige miscommunicatie en aangezien jij tot de diersoort behoort met de grote hersenen is het aan jou om te leren je kat te begrijpen. Dus: bel een gedragstherapeut www.kattengedragstherapeuten.nl en die helpt jou het probleem op te lossen. Ja, het kost geld, maar een nieuwe bank en al die onnodige frustratie kosten toch echt veel meer.
Een medicijn dat alleen gegeven "mag" worden in combinatie met een gedragskundig traject?







Hou op hoor! Prima dat er gedragsdeskundigen zijn die met hun kennis begeleiding kunnen geven aan mensen die dat nodig hebben. Maar deze expertise heeft natuurlijk geen enkele status in het medische circuit en derhalve is er voor medicatie een arts nodig. Die arts kan aanvullende adviezen geven, maar kan natuurlijk nooit een "onder voorbehoud van gedragskundig traject" afdwingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde net zo'n zelfde topic openen. Hier ook een poes die over de eetkamer stoelen plast. Terwijl er 2 kattenbakken beschikbaar zijn. Hiervoor piste ze in mijn kledingkast (kast met bakken van ikea), super ranzig.



Ik doe nu ook bach door het water. Helpt wel iets. Eigenlijk is het een sneu poesje dat meer aandacht nodig heeft. Ik heb 2 katten en haar broer is erg dominant en pest haar ook. Daarnaast loopt er een dreumes rond.



Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen. Ondanks dat ik onwijs baal dat alles onder de pis zit. Ik merk dat als ik haar meer aandacht geef en zorg dan johan jr bij haar uit de buurt blijft het beter gaat.



But i feel your pain.
Alle reacties Link kopieren
Hey To,



Ik hoor de frustratie doorklinken in je post en kan me er wel iets bij voorstellen.

Heb zelf ook nog niet zo lang een nieuw huis met nieuwe spullen maar de kat blijft niet overal vanaf.



Maar.. ik denk wel dat je het aspect stress bij je kat wat onderschat. Eerder was de kat wel gewend aan kinderen, maar die kinderen van jou zijn nu bijna dagelijks 24/7 aanwezig. Dat kan ook voor extra stress zorgen!



En een kat leren wie de 'baas' is? lijkt me van niet. Als je dat wil, kun je beter een hond nemen...



Wel kan je natuurlijk bekijken hoe je het je kat zo comfortabel mogelijk kan maken waardoor zij het ongewenste gedrag niet meer toont.

Probeer gewenst gedrag uit te lokken (heb al veel goede tips gezien!) en negeer naar de kat toe het ongewenste gedrag.



Misschien is het een idee om de keren dat de kat heeft geplast eens te bekijken wat er aan vooraf is gegaan (van enkele dagen tot vlak ervoor)? Misschien ontdek je dan een patroon of een bepaalde oorzaak?. Mocht de kat het weer doen, kijk dan of je ook weer zo'n 'analyse' kunt maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven