Geld & Recht alle pijlers

Groot gezin - zuiniger leven, geld besparen

27-07-2013 16:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie schrijft er mee?



We gaan er in inkomen op achteruit en tegelijk zijn er een aantal zaken waar ik graag voor wil gaan sparen. Ik heb een groot gezin en voorheen heb ik nooit echt op moeten letten met bijvoorbeeld boodschappen doen en cadeautjes of kleding kopen. Maar na een paar grote uitgaven is de buffer die we hadden haast op en gezien onze nieuwe situatie wil ik het goed aanpakken vanaf nu.



Ik weet dat we aardig moeten kunnen gaan besparen op boodschappen, kleding, cadeautjes, buiten de deur eten en dagjes uit. Verder wil ik zelf gewoon heel graag zuiniger gaan leven omdat ik een hekel heb gekregen aan verspilling en eten weggooien. Wil een beter voorbeeld zijn voor onze kroost. Het mag allemaal wel wat bewuster en creatiever!
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik destijds wel heel erg moeten lachen om deze discussie op grootgezin.nl

Discussie
Alle reacties Link kopieren
Mirjam, ook nog nooit op tv geweest.



Slobberbone, ik ben heel nieuwsgierig naar hoe jij boodschappen doet. Waar en wat je koopt enzo. Ik vind het vaak lastig om vooruit te plannen. Ik kocht meestal wat ik op dat moment voor een paar dagen nodig had. Maar ik wil nu graag voor minimaal een week vooruitdenken. En meer basic gerechten.



Shisensa, hier nog geen dure clubjes. Voorlopig nog bezig met zwemlessen ook. Maar ik wil gaan sparen voor muzieklessen.
Zijn er misschien tijdschriften die je vaak los koopt maar waarvoor je eigenlijk beter een abonnement kunt nemen? Of heb je juist een abonnement op iets waarvan je amper gebruikt maakt?

Grote zijtassen op je fiets zijn handig om boodschappen te doen maar ik weet natuurlijk niet of alles daar in past. Probeer zo min mogelijk boodschappen te doen. Bedenk wat je een week wilt eten en haal dat voor een week gelijk in huis. Iedere keer dat je in de winkel komt, neem je onbewust vaak toch 'extra' dingen mee. Brood van een bakker is veel lekkerder dan uit de supermarkt, maar ook wel weer duurder. Wij kopen een keer in de maand voor 40 euro aan een hele kist appels en een kist sinaasappels. Een smak geld maar je doet er wel een maand mee. Aardappels kun je vaak net zo goedkoop of goedkoper bij een plaatselijke boer halen en zijn vaak ook nog lekkerder dan die uit een supermarkt. Als je die goed donker wegzet, kun je ze lang bewaren.

Je kunt je kinderen misschien limonade geven. Je doet langer met een fles dan met een pak drinken. Geef een beker mee naar school in plaats van pakjes drinken.

Dingen zoals luiers alleen kopen als ze in de aanbieding zijn. Je kunt die dingen oneindig bewaren (totdat je kinderen eruit groeien).
Alle reacties Link kopieren
Goede tips Chirpie, de drinkbeker is hier zelfs min of meer verplicht op de basisschool. Diezelfde basisschool let er echter niet op of de deksel er na de pauze weer recht op terug ging, gevolg constant een natte en plakkerige tas, tegenwoordig dus weer gewoon pakjes voor mij.



Rive, Muzieklessen is inderdaad ook iets wat er ontzettend in hakt, 600 euro per jaar per kind hier op de muziekschool. Gelukkig wilden de jongste drie niet



Maar hoeveel wil je besparen en hoe groot is dan je budget Rive? Heb je dat al helder?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb alles wel helder, Shisensa. Onze vaste lasten zijn het probleem niet, het gaat er bij ons om dat we te veel geld uitgeven aan boodschappen en alle zaken die ik eerder noemde.



Ik wil graag als gezin zuiniger gaan leven, bewuster boodschappen gaan doen, niet meer verspillen. Dus echt nadenken waar we ons geld aan uitgeven en niet langer een groot bedrag per maand 'kwijt' zijn aan vanalles en nog wat. Zoals dat voorbeeld van een verjaardagscadeautje.



Ik vind het zonde en wil ook graag wat meer waardering voor wat we hebben. En eerst goed nadenken of we iets echt nodig hebben voor we het kopen. Kleding vaker doorgeven, niet zomaar iets kopen maar alleen als het moet. Daarnaast wil ik gaan sparen voor een paar zaken. Dus echt met potjes gaan werken.



Een ander voorbeeld, dit jaar hebben we geen groente in de tuin. Alleen wat fruit. Maar dat vind ik toch jammer. Voor de kinderen is het leuk en leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Chirpy, een krant of tijdschriften hebben we eigenlijk niet. En boodschappen doe ik idd meestal lopend of op de fiets. Maar vanaf nu wil ik iedere twee weken toch naar de Aldi even verderop.



Plan jij altijd een week maaltijden vooruit? Ik vind dat toch lastig! Leuke voorbeelden zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:rive schreef op 27 juli 2013 @ 19:09:

Dat komt nu neer op zo'n 110 euro per 2 weken bij de Aldi en 130 euro per 2 weken bij de AH. Dan nog 30 euro tanken per week, 20 euro markt en 7 euro bakker per week erbij optellen.





Een paar vragen;



Heb je een GreenWheels in de buurt staan? Of een autoverhuur bedrijf? Waar zit het station en de bushalte?



Qua boodschappen, als ik het goed lees, dan besteed je elke maand bij de Aldo 220 euro, en bij de AH 260 euro. Het is me niet helemaal duidelijk, maar je hebt dus 2 peuters en 2 pre-pubers? Volgens Nibud zou je dus boodschappen kunnen doen voor:

2 peuters: 2x2,51 p/dag

2 pre-pubers: 2x4,74 p/dag

1 man: 6,09 p/dag

1 vrouw: 5,62 p/dag

Totaal: 26,21 p/dag maal 30 = 786,30 p/mnd



Dit bedrag maal 26% (omdat groot gezin goedkoper is) is 581,64. En nu geef je 480 euro uit. Hier ga je dus echt geen grote winst halen. Misschien 50 euro. En als het echt moet, 100 euro. Ga je daar de oorlog mee winnen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik al eerder schreef, volgens mij kun je de grootste besparingen halen uit het in kaart brengen en tegen het licht houden van je vaste lasten. Hypotheek/verzekeringen/etc.

En, misschien voor de hand liggend, het vergroten van je inkomen. Is daar ergens toch winst te behalen? Meer uren, vragen om salarisverhoging? Brutalen hebben de halve wereld
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
probeer minder uit te geven aan cadeautjes. net wat je schreef. je hebt nu voor ¤8 iets leuks gekocht.

cadeau's hoeven niet duur te zijn.gaat meer om het idee.



wij hebben zelf 3 kinderen, en ja de wens voor nog een 4e. mocht het ooit lukken.

wij/ik pin elke week van een aparte rekening ¤80 voor de boodschappen en meer is er niet. tuurlijk is het er wel, maar meer willen we niet gebruiken. we hebben en moestuin, misschien een idee als dat mogelijk is bij jullie.

en de aldi is niet zo goedkoop meer met meerdere producten. die kun je misschien goedkoper krijgen bij de lidl, c1000 of appie. kwestie van uit proberen of ze smaken.



maak voor jezelf in excel een overzicht met wat er maandelijks inkomt, uitgaat. maar ook wat per kwartaal,1/2jaar en jaarlijks betaald moet worden. zet dan aan de kant voor als de rekening komt. wij boeken dat bedrag per maand naar een aparte spaarrekening, zo vangen we er ook nog rente over.



maak voor alles een budget.

voor kleding, tanken, boodschappen, onvoorzien, vakantie etc.

dat werkt hier erg verhelderd. en we weten precies waar we aan toe zijn.



succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:rive schreef op 29 juli 2013 @ 10:28:

Chirpy, een krant of tijdschriften hebben we eigenlijk niet. En boodschappen doe ik idd meestal lopend of op de fiets. Maar vanaf nu wil ik iedere twee weken toch naar de Aldi even verderop. Dan moet je dus met de auto? Ben je dan wel goedkoper uit? Ten eerste kosten kleine stukjes met de auto ontzettend veel brandstof. Daarnaast is het gewoon slecht voor je auto, wat kan betekenen dat je mer kosten krijgt voor onderhoud. Vooral een accu vindt korte stukjes niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ha Monsterpinguin. Nee, ik wil deze bedragen als richtlijn gaan aanhouden nadat ik in kaart heb gebracht wat we ongeveer nodig hebben per 2 weken aan boodschappen, luiers en verzorgingsproducten. Tot nu toe gaven we dus méér uit.

Ik ben benieuwd of ik het allemaal een beetje goed inschat en wil ik het voorlopig echt met dit bedrag gaan redden. Met cadeautjes erbij.



Station en bushalte liggen een eind uit de buurt. Maar we fietsen al veel en dat is geen enkel probleem. De boodschappen bij de Aldi gaan we combineren met de zwemlessen, die zijn ook een stad verderop.



Moestuin is zeker een goed idee. We hebben nu alleen fruit.
Alle reacties Link kopieren
Wat we nu niet meer gaan doen: buiten de deur eten, onderweg broodjes en ijsjes halen etc. We gaan lekker fietsen en picknicken ipv een pretpark met de kinderen. We smeren boterhammen voor naar het werk ipv de kantine daar. Reiskosten naar stageplaats voor mijzelf kan ik verminderen door mee te rijden met vriendin, dit is al besproken. De auto gebruiken we sowieso al niet veel, zeker niet in de zomermaanden.



Ik hoef de komende tijd zelf geen nieuwe kleren (ik kan wel een jaar vooruit, minimaal), kinderen zijn voorlopig ook voorzien. Straks komen wel de winterjassen en -schoenen eraan. Voor de kinderen dan, niet voor mijzelf of man.



Ik heb ook al vergeleken welke producten bij de Aldi goedkoper zijn of welke bij de AH (enige super hier in de buurt). Daarom ga ik toch de helft bij de Aldi halen want het scheelt wel.



Een aparte rekening openen vind ik ook een goed idee.



Bedankt allemaal! Ik vind het een uitdaging.

Man is ook bezig met kijken naar wat hij kan doen. Wil ook een ander telefoonabonnement etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:rive schreef op 29 juli 2013 @ 12:18:

Ha Monsterpinguin. Nee, ik wil deze bedragen als richtlijn gaan aanhouden nadat ik in kaart heb gebracht wat we ongeveer nodig hebben per 2 weken aan boodschappen, luiers en verzorgingsproducten. Tot nu toe gaven we dus méér uit.



Nou, ik vind het best lastig om ineens terug te schakelen qua boodschappen. Overweeg eens een tussenstap: eerst naar Nibud budget. Ik kan ons gezin nu daar aan houden qua boodschappen, dat is al heel wat.



Wat is jullie budget voor persoonlijke leuke dingen doen? Ik bedoel, je man koopt toch ook wel eens wat voor zichzelf? En jijzelf? Hoe doen jullie de kapper?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven