Werk & Studie alle pijlers

Dilemma

30-05-2008 20:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan waarschijnlijk een leuke baan krijgen, maar mijn nieuwe baas wil niet dat ik deeltijd werk. Op zich is er wel ruimte in het aantal voltijdsuren.

Het probleem is echter dat als ik teveel uren werk heel erg last krijg van chronische pijn. Er is ook nog redelijk veel reistijd.

Wat is wijsheid: Het niet doen, of het gewoon proberen met het risico dat ik over een paar maanden mij ziek moet melden. Elke dag hoofdpijn en nekpijn hebben is echt geen pretje. Dat je priveleven gaat lijden onder je werk (want altijd pijn) is het me ook niet waard.
Ik zou zeggen 32 uur en anders niet.

De reistijd is ook al veel langer en die aantal uurtjes extra per week ga je toch merken. Zeker als je dan ook nog een last hebt van chronische pijn.

Als die nieuwe baas nu al niet mee wil werken zal hij straks aan andere dingen ook niet snel meewerken.

En als je lang genoeg zoekt komt die droombaan van wel 32 uur vanzelf wel een keer voorbij!

Succes met je kueze
Droombaan? als het dat echt is dan moet je die niet laten gaan. En baaslief is toch volgens de arbo regeling verplicht jouw werkplek aan te passen aan je klachten dacht ik zo.
2 uur in de week langer werken zal je pijn klachten niet verminderen, lijkt mij... die 2 staan dus los van elkaar.

de vraag is wil je het risico nemen dat je pijn krijgt.

is die pijn niet te verhelpen met een goede stoel en een buro op juiste hoogte?
gigaluilak schreef op 30 mei 2008 @ 20:13:

is die pijn niet te verhelpen met een goede stoel en een buro op juiste hoogte?
Helaas niet. Als de stoel en het buro goed is kan ik 32 uur net aan. Als aan die voorwaarden niet is voldaan krijg ik bij minder uren al last.
eerlijk zijn,ik probeer het ,lukt het niet dan wil ik naar 32 uur
Als ik eerlijk ben en zeg wat de werkelijke reden is dat ik 32 uur wil werken dan weet ik haast zeker dat ik de baan niet krijg.
Ben je wel eens nagegaan hoe je aan die klachten komt?

Ikzelf heb door erg perfectionistisch te zijn ook nekpijn (ook arm en rug) gehad. Door altijd onder een bepaalde druk te werken door mijn eigen opgejaagdheid werkte ik erg gespannen. Ik heb geen idee of dit voor jouw situatie ook geldt, maar mocht dat zo zijn, is daar iets aan te doen!!!!

Sterkte met je keuze.
anoniem_58624 wijzigde dit bericht op 30-05-2008 22:05
Reden: foutje in het woord perfectionistisch.. haha
% gewijzigd
Heb je uitgelegd waarom je maar 32 uur wilde werken....en zoja, wat was zijn antwoord dan op je lichamelijke klachten??

Geen enkele baan is het de moeite waard om elke avond en in het weekend als je leuke dingen hebt gepland, op bed te liggen met knallende koppijn. Je weet zelf al wat de maximale belasting voor jezelf is en 32 is dus de max. Daar over heen gaan is dan onherroepelijk vragen om problemen?

Zeg gewoon tegen je baas dat je om fysieke niet meer kunt werken. Mocht hij je dan afwijzen, dan is het de baan ook niet waard.
Ik heb gezegd dat ik de werk-prive balans belangrijk vind. Zijn antwoord was dat hun systeem al heel flexibel is (wat inderdaad zo is), en dat anders straks iedereen deeltijd wil gaan werken.
@madelievie: herkenbaar :-) Ik ben inderdaad een perfectionist. Echter in veel werk, met name de wat leukere, uitdagendere banen, is er ook echt een grote werkdruk, zeker nu de economie goed gaat. Dus het is niet zo makkelijk om er zomaar de kantjes vanaf te gaan lopen.
tubbetje schreef op 30 mei 2008 @ 22:21:

Zijn antwoord was dat hun systeem al heel flexibel is (wat inderdaad zo is),

stel dat dit klopt

en dat anders straks iedereen deeltijd wil gaan werken.

stel dat dit klopt

Bovendien zijn ze blij wanneer ze de juiste persoon voor deze baan hebben gevonden dus die willen ze dan natuurlijk zoveel mogelijk in kunnen zetten.

stel dat dit klopt
En dan? Doet dat dan iets af aan je rugpijn bij >32 uur p/w?
Hmja daar zit wel wat in.
Wat het nog moeilijker maakt: Als ik deze baan aanneem, kan ik daarna dit werk makkelijk ook ergens anders gaan doen, omdat ik dan de broodnodige ervaring opdoe.
Moeilijk tubbetje, maar ik zou in deze situatie echt voor je lichamelijke gezondheid kiezen. Hoe aantrekkelijk de baan ook is. Jij bent de enige die je eigen lichaam kent, en hoewel mensen snel oordelen over anderen, weet je baas niet hoe jij je voelt bij overbelasting.

Ik denk dat je tevreden over jezelf mag zijn, aangezien je je eigen grenzen kent. Leef naar deze grenzen en probeer het hard te spelen. Het lijkt me stug dat je nergens anders zo'n leuke baan meer kan vinden. Bovendien, onderschat de invloed van extra reistijd op je privéleven ook niet.
Mmmm.. ja hoe graag ik het ook wil dat zal mijn grens niet veranderen. Het probleem is dat je pas weet waar die grens lag als je eroverheen bent gegaan. En inderdaad maakt die reistijd het ook niet makkelijker.
Ben je ondertussen al tot een conclusie gekomen? Ik vind het moeilijk, als ik me inleef denk ik dat ik zou kiezen voor toch de baan nemen om vervolgens maanden later af te taaien als ik het niet trek. Als jij al uit ervaring weet waar je grenzen liggen, ga er dan niet overheen... Ik snap bovendien ook niet helemaal waarom er door je evt. toekomstige werkgever zo moeilijk wordt gedaan over die paar uur. Jouw productiviteit daalt als je met pijn aan het werk bent, maar daar denkt hij wrs niet over na?

Laat je nog even weten wat je hebt gedaan?
Hoi, ik heb er inderdaad voor gekozen de baan aan te nemen. Mijn toekomstige werkgever weet helemaal niet dat pijnklachten de reden zijn om minder te werken, als ik dat zeg is het einde sollicitatie-oefening vermoed ik. Hij denkt denk ik dat ik op mijn vrije dag lekker wil theeleuten, en aangezien niemand 32 uur werkt in dat bedrijf..
Hoi Tubbetje,

gelukkig heb je in elk geval de knoop doorgehakt! Ik hoop voor je dat het bevalt en dat je de goede keuze hebt gemaakt, maar dat weet je altijd pas achteraf. In elk geval veel succes in je nieuwe baan!
Die paar uur kan overigens best wel wat uitmaken. Ik heb zelf met enige regelmaat last van mijn handen en armen, en vind het erg prettig dat ik 4 x 9 werk, omdat ik dan 3 i.p.v. 2 dagen heb om weer helemaal bij te komen.

Voor hoeveel uur ga je er nu werken, Tubbetje? Als het 36 is zou je 4 x 9 kunnen proberen; scheelt je niet alleen een extra dag aan reistijd, maar heb je ook langer de tijd om weer bij te komen.
Hoi, ik ga er nu vierendertig uur werken. Ik denk dat het aantal uren nog steeds aan de hoge kant is. Ik ben echt al heel lang bezig om iets leuks te vinden wat ik ook fysiek aankan. Ik heb al een paar sollicitaties gehad maar dan was de baan te weinig afwisselend of het leek me echt vreselijk om te doen.
tubbetje schreef op 07 juni 2008 @ 11:00:

Hoi, ik heb er inderdaad voor gekozen de baan aan te nemen. Mijn toekomstige werkgever weet helemaal niet dat pijnklachten de reden zijn om minder te werken, als ik dat zeg is het einde sollicitatie-oefening vermoed ik. Hij denkt denk ik dat ik op mijn vrije dag lekker wil theeleuten, en aangezien niemand 32 uur werkt in dat bedrijf..

Persoonlijk vind ik dat dit wat dubbel is. Want als jij straks ziek thuis zit omdat je het echt niet meer trekt dan draait je werkgever wél voor die kosten op. Terwijl jij op voorhand hem had kunnen laten weten dat het om fysieke redenen niet haalbaar is om zoveel te werken. Waarom ben je daar niet eerlijk over geweest?? Omdat het dan einde sollicitatie is....nou als dat daadwerkelijk de reden is, dan wil je daar toch niet werken.

Je hebt je baas verteld dat het om prive/werk-balans is, dan vind ik dat je werkgever gelijk heeft dat hij dat niet wil toestaan, want die juiste balans willen meer werknemers wel. Alleen jij doet het om een andere reden, een reden die je collega's niet hebben en daar kan je je toch op beroepen....

Je moet het zelf maar weten, want je weet nu al dat je over je grens heen moet. Maar als je mijn collega was, dan was ik daar niet blij mee geweest. Liever een collega die 32 uren komt werken dan straks 34 uren ziek thuis zit.
Boarn, daar zit ook wel wat in. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er geen enkele werkgever is die je wilt aannemen als je zegt dat je fysieke klachten hebt. Werkgevers zijn erg huiverig voor mogelijke problemen bij een sollicitant.
Tubbetje,

Helaas weet ik ook uit ervaring hoe vervelend lichamelijke klachten zijn (ik zit momenteel aan de zwaarste pijnstillers ivm een hernia). Ik denk echter niet dat die 2 uur erg veel verschil zullen uitmaken. Je kunt zelf erg veel doen om de klachten zoveel mogelijk te beperken, door je werkzaamheden zoveel mogelijk af te wisselen. Zorg ervoor dat je niet uren achter elkaar achter de PC zit, maar dat je dit goed afwisseld met afspraken e.d. Probeer niet alle meetings direct achter elkaar te plannen, maar probeer ze te verspreiden over de dag. Heb je toch een paar uur bureauwerk voor de boeg, ga dan tussendoor even archiveren/kopieren/koffie halen/post halen/naar de wc/rondje lopen, enz. Kijk goed naar je werkzaamheden en ik weet zeker dat je zelf al heel veel afwisseling in je werk (en vooral in je lichaamshouding) kunt brengen, door de randverschijnselen (post halen/koffie halen/enz) goed en bewust in te plannen.
Tja, jij hebt het over een droombaan. Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat je daar niet het aantal uur gaat werken dat je zou willen en bovendien voor je toekomstige werkgever dingen moet verzwijgen omdat je anders niet wordt aangenomen. Dat kan je dan toch geen droombaan meer noemen? Ik snap wel dat het werk je leuk lijkt, maar de voorwaarden waaronder het nu is ontstaan lijken me verre van ideaal. Het werk lijkt je erg leuk, maar de uren zijn net teveel en daar komt dan nog de reistijd bij. Ik weet dat je al hebt besloten, maar als ik jou was, zou ik me toch eens even heel goed en eerlijk afvragen of dit nou echt die droombaan is. Lees je postings nog eens na, je zegt notabene dat je drie dagen hebt om bij te komen. Dat is toch eigenlijk absurd?

Over je nekklachten; het enige dat zal helpen is veel bewegen tijdens het werk en in de juiste houding werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven